میرنیوز
حجتالاسلام سید حسین مؤمنی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ضمن هشدار نسبت به القای شبهه درباره مسلمات فقه اسلامی گفت: قرآن میفرماید شیطان از مواضع مختلف هجوم میآورد: «ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ...» بر اساس این آیه، خداوند مسیر شیطان را از چهار جهت برای انسان گشوده است تا نوع بشر را در بوته آزمون قرار دهد. بر اساس روایتی در تفسیر مجمعالبیان، معنای ورود شیطان از سمت راست برای انحراف انسان این است که امر شبههناک را که هیچ پایه و اساسی ندارد، امری معقول جلوه میدهد. قبح معصیت و خروج از بندگی خدا را از چشم افراد میاندازد. برداشتهای جدیدی که افراد بر اساس گمان خود مطرح میکنند، از این جمله است.
وی افزود: قرآن به صراحت شرب خمر را فعلی پلید و از عمل شیطان معرفی کرده، میفرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطان» بعد امر به اجتناب کرده، میفرماید امید که رستگار شوید: «فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون.» حالا اگر روایتی در تضاد با این حکم قطعی خداوند مطرح میشود باید بدانیم آیا از جهت سند به آن خدشهای وارد است یا خیر. آیا مخالفتی با کتاب و سنت قطعی اهل بیت دارد یا خیر؟ وقتی میخواهیم در فقه حکمی صادر کنیم، مجموع آیات و روایات را میبینیم. مقید و محکم و متشابه و خاص و عام را مشاهده میکنیم. مراجع ما به همین راحتی فتوا نمیدهند. رجالشناسی و دانستن فقهالحدیث و صرف و نحو گوشه دیگری از علم اجتهاد است. گذشته از آن که نفس شرابخواری مورد نهی عقل و طب و شریعت مقدس است؛ یعنی اگر میگویند شراب نخورید، نه فقط اینکه قرآن بر آن تأکید دارد بلکه آسیب آن از جهت پزشکی به اثبات رسیده است.
حجتالاسلام مؤمنی با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان علیهالسلام درباره قبح شراب گفت: حضرت میفرماید «اگر قطعه شرابی در چاهی بیفتد، آن چاه را پر کنند، روی آن مسجد بسازند و بر بام آن مأذنهای بسازند، من بالای آن مأذنه اذان نمیگویم.» یا در روایتی است که «اگر قطرهای از شراب در چاهی بیفتد، سپس آب آن خشک شود و از زمین آن سبزهزاری بروید، هیچ حیوانى را از آن سبزهها نمیچرانم.»
وی افزود: نکته بعد اینکه ما نباید در بیان خود طوری عمل کنیم که شبهه ایجاد شود و امری که قرآن نهی میکند، در برابر مخاطب سست جلوه دهیم. وقتی به صراحت از حرمت شراب سخن میگویند، چرا باید به گونهای سخن بگوییم تا در دل مخاطب شبهه ایجاد کند. اگر مباحث به گونهای مطرح شود که سبب شکستن قبح مسلمات دین شود، نوعی القای شبهه است و باید مراقبت به خرج داد.
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد