میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا مجدی در برنامه «اینجا چراغی روشن است» در رادیو گفت و گو، درباره کهن الگوها درزمینهی قصهگویی گفت: کهن الگوها در زمینهی قصهگویی به افریقا باز میگردد و درباره اینکه نخستین قصه گو مرد بوده یا زن، پژوهشهای بسیاری انجام شده است.
وی ادامه داد: در ایران هم آئین قصه گویی را از دیر باز شاهد بودهایم و افرادی که «لالاییها» را نقل کردهاند، جزء این گروه بودهاند. با ورود به موسیقی اقوام، شکلی خاصی از راویانِ خنیاگر را داریم.
مجدی تاکید کرد: موسیقی اقوام را به دو صورتِ فولکلور و حرفهای میتوان طبقهبندی کرد. موسیقی فولکلور توسط افراد عادی یا غیر حرفهای که تخصصی در حوزه موسیقی ندارند، نواخته شده و به ما رسیده است؛ این قبیل افراد شامل چوپانانِ نیزن یا کسانی است که فی البداهه موسیقی را مینواختند و میخواندند.
این پژوهشگر موسیقی گفت: عاشقهای قشقایی یا آذری راویانی دقیق هستند که موسیقی را به صورت حرفهای دنبال میکردند؛ به عنوان مثال برخی وقایع، ناظر بر جنگها را به گونهای ثبت کردهاند که به شکلِ شعر درآمده و اتفاقا بسیار هم از منظر تاریخی، دقیق است.
چنین آثاری به صورت بحر طویل و پشت سر هم و مسلسل وار خوانش میشود و در نواحی مختلفِ ایران با ساز یا بدونِ ساز گسترش یافته است.
مجدی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفتوگو، به تشریحِ نوعی خاص از موسیقیِ شرقِ مازندران پرداخت که جزو بهترین نواهای موسیقیِ سوگِ آن خطه است و حاویِ لحنِ مازنی هم هست.
وی این روایتِ موسیقیاییِ مازندرانی را با نامِ «هژبر سلطون» –یا همان سلطان- معرفی کرد و گفت: این قطعه حالتی ریتمیک دارد و لذا نزدِ مردم ماندگار شده است و در اصطلاح جزئی از منظومههای حماسی است.
مجدی با بیان اینکه امروزه موسیقی سوگ شکلی کاملا متفاوت به خود گرفته و وانت، به جای اسب نشسته است، ادامه داد: امروزه بیشترِ تفاوت خوانندگان موسیقیِ نواحیِ قدیمی و نسل جدید، در بیانِ تجربیاتِشان از زندگی قدیم و جدید تجلی یافته است و لذا ملودی اصلیِ مورد نظر آنها یکی اما اصلاح و واژگانِشان متفاوت است.
این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران گفت: در سوگ بختیاریها نیز اشعاری را میشنویم که به کرات درباره رفتنِ به بیمارستان و دوا و دکتر اشاره دارد. واژگانی که پیشتر و در میان نسل گذشته به ندرت دیده میشد یا اصلا وجود نداشت.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد