میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، تکریم در لغت به معنای گرامی داشتن، احترام کردن و نیکویی رساندن به انسان است و در اصطلاح، برخوردها، رفتارها و روابط مبتنی بر ارج نهادن افراد نسبت به یکدیگر را گویند؛ این خصلت، همان گزارهای است که خداوند در قرآن، انسان را به آن آراست، آنجا که فرمود «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً؛ به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنان را در خشکی و دریا نشاندیم و از چیزهای پاکیزه به ایشان روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از آفریدههای خویش برتری دادیم.» (اسراء70) بنابراین اساس رفتار خداوند با انسانها مبتنی بر تکریم آنها است، مسئلهای که عمده افراد در تعاملات اجتماعی خویش درباره آن توجهی ندارند. خداوند در قرآن به صورت مصداقی بر مسئله تکریم بسیار تأکید دارد که از جمله آنها تکریم بهشتیان توسط ملائک، تکریم والدین از سوی فرزندان و تکریم مهمانان است.
به عنوان نمونه خداوند در آیات 24 تا 27 سوره ذاریات، ماجرایی را درباره مهمانان ناخوانده حضرت ابراهیم نبی علیهالسلام نقل میکند، مهمانانی که از سوی این رسول بزرگوار الهی بسیار تکریم شدند. ماجرای از این قرار است که تعدادی از ملائک عذاب در قالب انسانهایی با وقار خدمت ابراهیم نبی آمدند تا خبر از عذاب قوم لوط نبی دهند. در قسمتی از این آیات میخوانیم:
«هَلْ أَتاکَ حَدیثُ ضَیْفِ إِبْراهیمَ الْمُکْرَمینَ (24) إِذْ دَخَلُوا عَلَیْهِ فَقالُوا سَلاماً قالَ سَلامٌ قَوْمٌ مُنْکَرُونَ (25) فَراغَ إِلى أَهْلِهِ فَجاءَ بِعِجْلٍ سَمینٍ (26) فَقَرَّبَهُ إِلَیْهِمْ قالَ أَ لا تَأْکُلُونَ (27)» آیا خبر مهمانانی ابراهیم که مورد تکریم قرار گرفتند به تو رسید؟ زمانی که بر او وارد شدند، سلام گفتند. گفت: «سلام، مردمى ناشناسید.» پس آهسته به سوى زنش رفت و گوسالهاى فربه [و بریان] آورد. آن را به نزدیکشان برد [و] گفت: «مگر نمىخورید؟»
از ظاهر این آیات حداقل سه نکته قابل برداشت است:
اول آنکه خداوند از این مهمانان به عنوان «مُکرَمین» (در معنای مفعول) یاد میکند؛ استفاده از این معنا از سوی خداوند آن هم در ابتدای سیاق این آیات، تأکیدی بر آن است که این مهمانان بسیار مورد تکریم قرار گرفتند.
دوم آنکه، این مهمانان ناشناس بودند و در اصطلاح خودمان، مهمانان ناخوانده محسوب میشدند، اما با این حال مورد تکریم ابراهیم نبی قرار گرفتند.
سوم آنکه پذیرایى سریع صورت گرفت، آنجا که فرمود «فَجاءَ»؛ در اینجا حرف «فاء» نشانه سرعت و زمانى کوتاه است. این هم یکی از مصادیق تکریم است.
چهارم آنکه جهت تکریم مهمانان هر آنچه در منزل داشت بر سر سفره قرار داد؛ البته با ذکر این نکته که ایشان برای رعایت حفظ حریم همسر خویش با مهمانان، خود بسوی همسر رفت و غذا را تدارک دید.
پنجم آنکه بهترین غذاها فراهم شد.
ششم آنکه مهمان را نزد سفره نبرد، بلکه سفره را نزد مهمان انداخت.
هفتم آنکه از مهمان نپرسید که غذا خوردهاىد یا نه؛ ابراهیم نبی بدون پرسش غذایی فراهم کرد. «فَراغَ إِلى أَهْلِهِ فَجاءَ».
اینها گوشهای از تکریم مهمان است که خداوند با این ظرافت و لطافت در آیات قرآن نهفته است. حال باید سنجید که برخورد ما با مهمان چقدر مبتنی بر کرامت است. البته به لطف الهی، مردم ایران به مهماننوازی مشهورند، اما در این ایام کرونا با آن دست مهمانانی که گاهی بدون در نظر گرفتن شرایط میزبان به مهمانی میروند چگونه باید برخورد کرد که هم کرامت آنها رعایت شود و هم اصول بهداشتی رعایت شود. دین اسلام در هیچ شرایطی مجوز به تخریب و یا تحقیر نداده بلکه روشها و قلقهایی را بیان میدارد تا بدون ناراحتی طرف مقابل، او را متوجه خطایش کرد؛ ماجرای مشهورِ تعلیم وضو توسط حسنین علیهما السلام به آن پیرمرد جهت تکریم و احترام وی، نمونهای از این قلقهای رفتاری است. متأسفانه گاهی عصیبتهای آنی و رفتارهای نسنجیده ما را در ورطه اشتباهی فرو میبرد که جبران آن بسیار دشوار خواهد بود.
منابع:
تفسیر نمونه حجت الاسلام قرائتی
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد