میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عفاف و حجاب موضوعی است که در دین اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در میان آیات قرآن کریم مشاهده میکنیم که خدای متعال نظر صریح و روشنی درباره حفظ عفت و حجاب ارائه فرموده و برای لباس و پوشش اهدافی را تعریف میکند.
1. پوشاندن عورات و زشتیهای بدن: هدف اول طبق آموزههای قرآن کریم، پوشاندن عورات و زشتیهای بدن انسان است که در آیه 26 سوره مبارکه اعراف به این نکته اشاره شده است: «یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْكُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِكُمْ؛ ای فرزندان آدم، محققاً ما لباسی که ستر عورات شما کند فرستادیم.»
2. زینت و حسن حال: هدف دوم، زینت، زیبایی و حسن حال است که در ادامه همان آیه میفرماید: «وَرِیشًا وَ لِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَیْرٌ؛ جامههایی که به آن تن را بیارایید برای شما فرستادیم و لباس تقوا نیکوترین جامه است.» در تفسیر نوشته شده که کلمه «ریشا» پری بوده که به انتهای تیر میبستند و به سرعت سیر تیر کمک میکرد.
مفسرین معتقدند که کلمه «ریشا» وسیلهای است که انسان از طریق آن به بلندی و پیشرفت میرسد و به ترقی معنوی و روحانی میرسد که به عنوان یکی از کارکردهای پوشش در نظر گرفته شده است.
3. محفوظ ماندن در برابر گرما و سرما: هدف دیگر حجاب و پوشش طبق آموزههای قرآن کریم، حفظ و نگهداری از گرما و سرما است که هم در آیه 26 سوره مبارکه اعراف به این نکته اشاره شده و هم در آیه 81 سوره مبارکه نحل میفرماید که پوشش انسان را در گرما و سرما نگهداری میکند: «وَ جَعَلَ لَکُمْ سَرابیلَ تَقیکُمُ الْحَرَّ؛ و برای شما لباسهایی قرار داد که شما را از گرما (و سرما) نگه میدارد.»
4. محافظت بدن از صدمات، بلاها و خطرات: هدف چهارمی که قرآن کریم در خصوص اهمیت حفظ حجاب بیان میفرماید، محافظت بدن از صدمات جنگ، بلاها، سختیها و خطرات است که در آیه 81 سوره مبارکه نحل به آن اشاره میفرماید که: «وَ سَرابیلَ تَقیکُمْ بَأْسَکُمْ؛ و لباسهایی که شما را از آسیب یکدیگر نگه میدارد (مانند البسه جنگی، حفاظت هوایی و دریایی)».
همچنین در آیه 80 سوره مبارکه انبیاء میفرماید: «وَ عَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ بَأْسِكُمْ؛ و ما به داود صنعت زره ساختن برای شما آموختیم تا شما را از زخم شمشیر و آزار یکدیگر محفوظ دارد.» این چهار هدفی است که قرآن کریم برای پوشش تعریف میکند.
البته قرآن کریم در چهار موضوع در مورد پوشش با کیفیت خاص در مورد فرزندان حضرت آدم علیه السلام اشاره میکند.
مقصود از حجاب در قرآن
در سوره مبارکه نور و احزاب به طور کامل به اصل موضوع حجاب و عفاف اشاره شده است. ازجمله در سوره مبارکه نور آیات 2، 3، 4، 5، 23، 25 به موضوع عفاف و حجاب اشاره دارد. همچنین آیات 6 تا 9، آیات 11 تا 18، 19 و 21 سوره مبارکه احزاب احکام حجاب و پوشش را عنوان میفرماید. آیات 27 و 28 سوره مبارکه نور به رفتار عفیفانه و آیات 30 و 31 همین سوره حجاب را به عنوان روسری یا چادر معرفی میکند.
در آیات 32 دستور فراهم کردن امکان ازدواج افراد را به منظور زمینهسازی برای عفیف ماندن آنها صادر کرده، آیه 33 دستور عفاف و حفظ از نامحرم را عنوان میفرماید. در همین آیات تحریم وادار کردن کنیزان به خودفروشی را مطرح کرده تا آنها نیز عفیف مانده و جامعه با حیا و آزرم در امان بماند.
عنایت ویژه خدا به افرادی که امکان ازدواج ندارند
نکته قابل توجه این است که خدای متعال به دختران و پسرانی که امکان ازدواج ندارند هم عنایت خاص دارد و آنها را به حفظ عفاف دعوت فرموده و مژده داده که از فضل خود آنها را بینیاز خواهد کرد: «وَلْیسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لَا یجِدُونَ نِکاحًا حَتَّى یغْنِیهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ؛ و کسانى که امکانى براى ازدواج نمىیابند، باید پاکدامنى پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بىنیاز گرداند.»
در آیه 60 سوره نور نیز جواز رفع حجاب برای زنان مسن عنوان شده و در آیه 59 دستور ممنوعیت کودکان و افراد برای ورود به حریم دیگران را بیان میفرماید: «وَ إِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنکمُ الْحُلُمَ فَلْیسْتَأْذِنُوا کمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ؛ و هنگامى که اطفال شما به سنّ بلوغ رسند باید اجازه بگیرند، همان گونه که اشخاصى که پیش از آنان بودند اجازه مىگرفتند.» در سوره مبارکه احزاب نیز دستورهای عفاف و حجاب به شیوه حیا، معاشرت صحیح و نقش زنان در جامعه بهدقت و ظرافت بیان شده است.
منابع:
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد