میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر تحریری در جلسه هفتگی درس اخلاق که در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، اظهار داشت: مواعظ انبیا و اولیای الهی در همه ادیان الهی مشترک بوده و در صحف پیامبران بیان شده است.
تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به مواعظ حضرت عیسی (ع) ادامه داد: مصحف حضرت عیسی (ع) بیشتر موعظه است و ایشان دو قاعده کلی را برای موفقیت انسان بیان میکنند نخست آنکه انسان دوست دارد به برخی امور دست یابد در حالی که قهرا به آن نمیرسد؛ بنابراین ناچار است از آن دل ببرد تا به امور ضروری دست یابد.
وی وجود موانع و ناگواریها را از ضروریات این عالم خواند و گفت: انسان باید در برابر این موانع ناگوار صبر و شکیبایی داشته باشد، برای مثال آدمی فقر و بیماری را نمیخواهد اما بعضاً به آن مبتلا میشود تا مورد آزمایش قرار گیرد.
آیت الله تحریری ادامه داد: انسان همیشه نمیتواند در مسیر حق و بندگی خدا به آنچه میلش میکشد دست یابد؛ بنابراین تمایلات انسان با تقاضا و خواستههای پروردگار و اولیای الهی که شامل مصالح انسان است باید یکی باشد. برای مثال اجتناب از امور حرام یکی از این درخواستها به شمار میرود.
تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه انسان باید از لذتهای زودگذر معصیت دوری کند، عنوان کرد: انسان با عبور از گناه و چشم بستن به روی معصیت میتواند لذتهای ابدی آخرت را درک کند. خداوند متعال در آیاتی انسان را به سیر و نگاه به آیات الهی دعوت میکند تا به حقایق هستی دست یابد.
وی با بیان اینکه بعضی از نگاهها مانع رسیدن و برخی محرکی برای کسب حقایق است، ادامه داد: آدمی باید نگاههای خود را کنترل کند و بداند که بر اساس چه چیزی شکل میگیرد. یکی از آثار نگاههای حرام حسرت طولانی است. بر اساس آیات الهی سیر در عالم دنیا سبب طهارت قلب میشود.
آیت الله تحریری با اشاره به اینکه نگاه حرام سبب رشد شهوت در دل میشود، عنوان کرد: اگر در دلی شهوت کاشته شود به قدری رشد و گسترش مییابد تا انسان را از پای در بیاورد. امروزه با توجه به اقداماتی که دشمنان انسانیت انجام میدهند زمینه گرفتار شدن به نگاه حرام بسیار است، آنان با تبلیغ خلق و خوی حیوانیت میخواهند انسانیت را نابود کنند. طبق صریح روایات؛ کسی که نگاه خود را از حرام باز ندارد در قیامت آن چشم پر از آتش میشود.
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه ترک بعضی گناهان بسیار دشوار و بعضاً غیر ممکن است، گفت: انسان باید مدام دقت کند که چشمانش تنها ضروریات زندگی را مشاهده کند و از امور غیر ضروری و آلوده اجتناب داشته باشد؛ قلب مرکز و مبدا گرفتن مفاهیم و ادراکات است و چنانچه قلب به گناه مبتلا شود بسیار سخت میتوان آن را درمان کرد. کسی که توجه به بندگی الهی دارد مدام سعی میکند این بندگی را در اعمالش پیاده کند.
وی نگاه حرام را تیر مسموم شیطان دانست و گفت: کسی اگر نگاهش را از حرام باز دارد خداوند لذت ایمان را به او میچشاند، پیامبر اکرم (ص) فرمودند: چشمها را از محرمات بپوشانید تا عجایب را ببینید، مراقبت چشم تنها به مردان اختصاص ندارد بلکه زنان را نیز شامل میشود و خداوند متعال به همه نگاههای انسان آگاه است.
منبع : خبرگزاری مهر
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر