میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، از موضوعاتی که خداوند در آیات قرآن به آن پرداخته است، نحوۀ تعامل با کافران به ویژه مستکبران است. خداوند در این دست آیات، مؤمنان را دعوت میکند تا در قبال کافران تعاملشان به صورت محتاطانه و گاهی بدبینانه باشد و در قبال مستکبران از هر نوع تعاملی مثل مذاکره و معاهده پرهیز کنند؛ همچنان که در آیاتی از قرآن اشاره دارد گروهی از اهل کفر هستند که بر عهد و پیمان خویش باقی نمیمانند و هربار که با آنها پیمان بسته میشود، نقض عهد میکنند و بر عهد خویش پابرجا نیستند آنجا که فرمود: «یَنقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّةٍ؛ هربار نقض عهد میکنند.» (انفال 56)
در قبال دشمنان خدا نیز به جایز نبودن دوستی با آنها اشاره کرده، میفرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ ...» یعنی اى اهل ایمان، دشمنان من و دشمنان خودتان را دوستان خود نگیرید.» یعنی آنها فقط دشمنان خدا هستند که با شما نیز عداوت و دشمنی دارند، با این حال چگونه دست دوستی به سوی آنها دراز میکنید؟! و بعد میفرماید «تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَق؛ شما با آنان اظهار دوستى مىکنید، در حالى که آنان به طور یقین به آنچه از حق براى شما آمده کافرند.» آنها هم در عقیده با شما مخالفاند، و هم عملاً به مبارزه برخاستهاند و کاری را که بزرگترین افتخار شما است، یعنی ایمان به پروردگار، برای شما بزرگترین جرم و گناه شمردهاند.
در جمعبندی این آیات میتوان نتیجه گرفت:
1- جامعه ایمانى حق ندارد با دشمنان خدا، رابطه دوستانه و صمیمانه داشته باشد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ».
2- ایمان به خداوند با برقرارى پیوند دوستى با دشمن خدا سازگار نیست.
3ـ گرچه کفّار دشمن ما هستند، اما دلیل اصلى متارکه ما با آنان، دشمنى آنها با خداست. کلمهى «عَدُوِّی» قبل از «عَدُوَّکُمْ» آمده است.
4- القاى مودّت و ابراز دوستى با دشمنان، جرأت آنان را در برابر مؤمنان و گستاخی آنان را بیشتر مىکند. «تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ».
5ـ کفّار تنها در عقیده مخالف شما نیستند، بلکه کمر به حذف شما بستهاند. کَفَرُوا ... یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاکُمْ.
منابع: تفسیر «نور» حجت الاسلام قرائتی
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد