میرنیوز

درسی آخرالزمانی از ماجرای صلح امام حسن (ع)

 درسی آخرالزمانی از ماجرای صلح امام حسن (ع) 2021-04-28T11:39:23+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با تحلیلی بر عملکرد مسلمانان در سده‌های اولیه تاریخ اسلام، در می‌یابیم جامعۀ عصر امام حسن علیه‌السلام زمینۀ معرفتیِ لازم برای پیروی از خاندان عترت را نداشتند؛ از این رو امیدی به هواخواهی آنها از امام در مقابل فتنه معاویه نبود. در واقع جامعۀ دوران امام حسن علیه‌السلام جامعه‌ای بود که طی سال‌های پس از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله و به واسطۀ بی‌تدبیریِ خواص امت اسلام، از درون استحاله شده بود و ارزش‌های ناب اسلام همچون عدالت به حاشیه رفته و جای آن، تبعیض و بی‌قیدی نسبت به سنت نبوی  نهادینه شده بود؛ افزون بر اینکه با توطئۀ معاویه در جعل احادیث علیه امیرالمؤمنین(ع)، جایگاه والایی نسبت به خاندان وحی قائل نبودند.

اما نکته‌ای که در اینجا لازم است به آن  اشاره شود، تطبیق رویدادهای سیاسی عصر حاضر با ماجرای صلح امام حسن علیه‌السلام در توجیه مذاکره با دشمن است. همان‌طور که اشاره شد، از مهم‌ترین دلایل عدم مبارزۀ امام با دشمن، عدم بصیرت و معرفت بسیاری از سران امت بود به گونه‌ای که یاران حقیقی حضرت انگشت‌شمار بودند. اما بر اساس شواهد قرآنی و شواهد تاریخی به این نتیجه می‌رسیم که شیعیان عصر حاضر فاصلۀ بسیار زیادی با جامعه صدر اسلام و دوران امام حسن مجتبی علیه‌السلام از جهت معرفتی دارد به گونه‌ای که اگر امام علیه‌السلام چنین شیعیانی داشتند مطمئناً زیر بار صلح نمی‌رفتند.

شواهد تاریخی

وقوع انقلاب اسلامی یکی از مشهودترین شواهدی است که حکایت از رشد شیعیان سرزمین ما دارد. آنها به پیروی از یکی از سلالۀ مطهر اهل‌بیت علیهم‌السلام یعنی امام خمینی، رشادتی آفریدند که هر تحلیل‌گر سیاسی را به سکوت وا داشته است. اکنون این ایستادگی به فرماندهی رهبر معظم انقلاب همچنان ادامه دارد و بلکه هر سال پر شکوه‌تر از سال‌های قبل جلوه‌گر می‌شود. 

  از دیگر رویدادهای مهمی که نشان از رشد شیعیان در بستر جامعۀ ایران دارد، وقوع دفاع مقدس است. همان جوانانی که در عرصۀ انقلاب اسلامی خوش درخشیدند، با لبیک بر ندای امام راحل (ره) وارد عرصۀ نبرد با دشمن شدند. آیا این شیعیانی که اینچنین در راه اعتلای اسلام و با شعار «پیروی از ولایت» نسبت به یکی از نوادگان عترت خوش درخشیدند، در عصر امام حسن (ع) پشت امام خویش را خالی می‌کردند؟!

ماجرای عظیم مدافعان حرم و حرکت انقلابیِ شیعیان ایران و سایر جبهۀ مقاومت، از مهم‌ترین نشانه‌های رشد معرفتی مردم ما نسبت به جایگاه عترت و جانفشانی در مسیر آن بزرگواران محسوب می‌شود. این ماجرا در زمانی اتفاق افتاد که بسیاری تصور می‌کردند به واسطۀ استحالۀ فرهنگی جامعه، جوانان انگیزه‌ای در دفاع از ارزش‌های دینی خود ندارند، اما حرکت آنها، مشت محکمی بر دهان بدخواهان نظام و منافقان بود.

شواهد قرآنی

به استناد آیۀ 54 سورۀ مائده، جامعه عصر نبوی دچار ارتداد شدند؛ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ ... » ای کسانی که ایمان آورده‌‏اید، هر کس از شما از دین خود برگردد، به زودی خدا گروهی [دیگر] را می‌‏آورد که آنان را دوست می‏‌دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند.» این آیه که در سیاق آیات ولایت قرار دارد، گویای آن است که بلافاصله پس از رحلت رسول الله (ص) مؤمنان به حضرت، از ولایت امیرالمؤمنین (ع) جدا شدند. امام محمد باقر (ع) در این باره فرمود بعد از پیامبر (ص)  همه مرتد شدند، جز سه نفر: مقداد، ابوذر و سلمان؛ ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِیِّ ص إِلَّا ثَلَاثَةَ نَفَرٍ الْمِقْدَادُ بْنُ الْأَسْوَدِ وَ أَبُو ذَرٍّ الْغِفَارِیُّ وَ سَلْمَانُ الْفَارِسِیُّ ثُمَّ إِنَّ النَّاسَ عَرَفُوا وَ لَحِقُوا بَعْدُ». نکتۀ ظریف این حدیث، این است که از خاندان عترت (ع) نامی نبرده‌اند؛ چرا که ارتداد را نسبت به مقام امامت و ولایت مطرح کردند نه ارتداد از خدا.

اما خداوند در ادامۀ آیه، از آمدن گروهی خبر می‌دهد که چند ویژگی بارز دارند: «فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ» این ویژگی‌ها عبارتنداز: 1ـ خداوند آنان را دوست ‏دارد 2ـ آنها خدا را دوست دارند. 3ـ با مؤمنان‏، فروتن‏ 4ـ بر کافران سرفرازند 5ـ در راه خدا جهاد می‏‌کنند 6ـ از سرزنش هیچ ملامتگری نمی‌‏ترسند.

جالب است که بر اساس سیر تاریخی این آیه، نزدیک‌ترین گروهی که واجد این ویژگی هستند، ایرانیان هستند، همان‌ها که اکنون در برابر دشمنان جهاد می‌کنند و در این راستا از سرزنش ملامتگران (و غرب‌زده‌های داخلی) بیمی ندارند.» رسول خدا صلی الله علیه و آله در پاسخ از پرسشی در مورد تفسیر این آیه شریفه، دست خویش را بر شانه سلمان زد و فرمود «منظور، این مرد و هموطنان اوست.» و روی انّ النّبی صلی الله علیه وآله سئل عن هذه الآیة فضرب بیده علی عاتق سلمان فقال: هذا و ذوه.

در پایان سه نتیجه را حاصل از این مطلب می‌توان ارائه داد:
اول اینکه جامعۀ صدر اسلام به واسطۀ بی‌کفایتی برخی امرای آن، دچار استحالۀ شدیدی نسبت به ارزش‌های حقیقی دین اسلام از جمله مفهوم امامت و ولایت شدند و به تعبیر آیه 54 سورۀ مائده تا حد ارتداد در دین پیش رفتند؛ از این رو درک و شناخت آنها از امامت اهل‌بیت علیهم السلام در حدّ حاکم سیاسی و عادل بود نه امامی که به اذن الله تمام عالم در ید قدرت اوست و نه امامی که حاکم بر شب قدر است. بنابراین در رویدادی مثل نبرد با معاویه، با کوچک‌ترین تطمیع و تهدید پشت امام را خالی می‌کنند تا امام مجبور به صلح شوند.

دوم اینکه شیعیان سرزمین ما فاصلۀ بسیار زیادی نسبت به جامعۀ مرتد عصر امام حسن (ع) دارند و این را حداقل در رویدادهای مثل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بعد مدافعان حرم به اثبات رساندند. افزون بر اینکه ادامۀ آیۀ 54 سورۀ مائده در وصف همین شیعیان است؛ بنابراین مقایسه جامعۀ عصر امام حسن با جامعۀ فعلی ما نوعی جهل تاریخی و نقصان معرفتی و بینشی است. 

سوم اینکه باید از تاریخ امام حسن (ع) عبرتی آخرالزمانی گرفت؛ چه اینکه از مهم‌ترین معضلات جامعه آن دوران، عدم بصیرت بزرگان جامعه نسبت به جایگاه مفهومی به نام امام و به دنبال آن، عدم رفتار مناسب (دین) در قبال ولیّ معصوم و تنها گذاشتن وی برابر طوفان‌های زمانه بود. ضروری است در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد و فهم جامعه را از جهت معرفت به جایگاه قرآن و عترت بالا برد.

جالب است که خود امام حسن مجتبی علیه‌السلام در دو خطبه‌ای که در توجیه صلح با معاویه داشتند، توجهات را معطوف به حوادث آخرالزمان و ظهور منجی یعنی امام عصر (عج) کردند 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)