میرنیوز
خبرگزاری مهر - گروه دین و آئین: محمد علی انصاری، مفسر قرآن کریم و استاد حوزه و دانشگاه به تفسیر آیاتی از قرآن کریم و بیانات امیر حکمت و بلاغت امیرمومنان علی (ع) و شرح دعاهای صحیفه سجادیه پرداخته است که به صورت روزانه و موضوعی، در ماه مبارک رمضان تقدیم مخاطبان خواهد شد. در روز سیزدهم ماه مبارک رمضان محمدعلی انصاری مفسر قرآن به بیان حزن مؤمنان در دنیا در شرح و تفسیر سوره یس پرداخته است که در زیر میخوانید:
گویا ماهیت و مزاج دنیا اینچنین است: گاهی این بیت را قدیمیها در مشکلات و اندوهها، زیر لب زمزمه میکردند «در این دنیا دلی بی غم نباشد، اگر باشد بنی ادم نباشد». یک واقعیت محض را میگفتند: حقیقت این است که انسان اگر بویی از انسانیت ببرد و اگر ایمانی در وجود او باشد، اینگونه نیست که همیشه دل خوشی داشته باشد، نوعاً در جان مؤمنین حزنها و اندوههای متعددی وجود دارد، که اولین اندوه در این بیت بیان شده «کز نیستان تا مرا بگریده اند / از نفیرم مردو زن نالیده اند»، حزن فراق است، حزن دوری از وطن، «این وطن مصر و عراق و شام نیست، این وطن شهری است کو را نام نیست» اینکه انسان از مبدا وجودی خودش در این خاک جدا شده است، حزنی را در دل انسانهای مؤمن، بیدار و آگاه ایجاد میکند که همواره در قلبشان وجود دارد.
به دنبال این حزن، دردها و ابتلائات دیگران است. درد مظلومان، درد ستم دیدگان، اندوه گرفتاران، اینها چیزی نیست، که انسان را آسوده بگذارد ولو که انسان احساس کند در فضای زندگی شخصی خودش،؛ آرامش و حاشیه امنی دارد، اما هنگامی که چشم باز میکند و اندوه و درد دیگران را می بیند، این سینه فشرده میشود و انسان نمیتواند بی تفاوت باشد.
«انسانهای متقی به گونهای هستند که جامعه از شر اینها در امان است، اینها آرزوهای دور و دراز و توقعت بسیاری از خلق و جامعه ندارند، آزاده اند و رها» وجود نازنین امیرالمومنین (ع) در احوال مؤمنین اینگونه فرمود، «این ها در جانشان حزنی وجود دارد درد و اندوه در وجودشان وجود دارد» «مرد را دردی اگر باشد خوش است / درد بی دردی علاجش آتش است» / «ساقیا خون جگر در جام کن / گر نداری درد از ما وام کن»
اهل ایمان این چنین هستند، اینها نمیتوانند مرفهان بی درد باشند، اینها نمیتوانند غافل از حال مظلومان، مصیبت دیدگان، زمین خوردگان، نشستگان و این جماعت باشند پس مؤمن هم درد معنوی و آسمانی دارد و هم درد و حزن زمینی دارد و اینها با انسان ادامه پیدا میکنند و از ویژگیهای عالم باقی و جاودان است، عالم قیامت و بهشت سرایی است که دیگر در آنجا هیچ حزنی وجود ندارد.
بهشتیان میگویند «سپاس خدای را که تمام غمها و حزنها را از وجود ما به در برد»، اینها دیگر مسرور و شادماناند و گشادگی و شادمانی در حال و روز بهشتیان دیده میشود و دوران غم شأن به سر آمد.
منبع : خبرگزاری مهر
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر