میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بعضی از موارد در فقه اسلامی به قرارداد بیمه شباهت دارد، مانند ضمان جریره که بر اساس آن یک قرارداد با شرایط خاصی میان دو نفر بسته میشود مبنی بر اینکه اگر هر کدام از آنها به طور خطا مرتکب جنایتی شود، طرف مقابل آن را جبران کند. این نوع قرارداد در دوران قبل از نزول قرآن وجود داشت و اسلام هم آن را تائید کرده و به رسمیت شناخت.
به عبارت دیگر عقد ضمان جریره در اسلام نوعی بیمه است، اما محدودتر از بیمههای معمول در جامعههای امروزی؛ به طوری که هر کدام از دو طرف قرارداد تحت شرایطی غرامت و جریمه جرم دیگری را بر عهده میگیرد و بر این اساس از یکدیگر ارث میبرند.
با گسترده شدن جامعههای انسانی و افزایش مشاغل و جمعیت، اتفاقات و حوادث دامنه بیشتری پیدا کرد. رویدادهایی مثل تصادفات جادهای و انواع بیماریها مانند کرونا شیوع بیشتری پیدا کرده و بر اساس ایجاد مشاغل و حرفههای جدید هم نیازهای تازهای در جامعهها به وجود آمده است. بر این اساس، برای رفع نگرانیهایی از این دست، قوانین بیمهای تعریف شده است تا در صورت بروز خسارتها، امکان بازگشت سرمایهها وجود داشته باشد.
طبق قوانین و قواعد، بیمه نوعی تعهد و پیمان بین دو شخص حقیقی یا حقوقی است که طبق آن یک طرف متعهد میشود که در ازای پرداخت مبلغی از سوی طرف دیگر، در صورت ایجاد حادثه، خسارت وارد شده بر او یا بخشی از آن را جبران کند. طبق این قاعده متعهد را بیمهگر و طرف تعهد را بیمهگذار مینامند.
حکم شرعی بیمه
بر اساس نظر مراجع عظام تقلید، اگرچه بیمه عقد مستقلی است اما میتوان آن را در قالب عقود دیگر مانند صلح اجرا کرد. این قرارداد از عقدهای لازم به حساب میآید و جز با رضایت طرفین قابل نسخ نیست.
همچنین تمام اقسام بیمه با به کار بردن شرایط آن صحیح است؛ چه بیمه عمر باشد یا بیمه کالاهای تجارتی یا ساختمانها و کشتیها و هواپیماها و یا بیمه کارمندان دولت یا مؤسسات، یا بیمه شهروندی و روستایی.
منابع:
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد