میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ناظمی در ابتدای این نشست به خواستگاه مشترک هنر و فلسفه پرداخت و تعامل و تعارض ایجادشده میان این دو را، امری طبیعی قلمداد کرد. وی به جایگاه فعلی سینما اشاره کرد و اظهار داشت: «در عصر افول هنر و نخبگانی شدن هنرهای دیگر، این تنها سینما است که ضمن حفظ حرکت نخبگانی، عامه مردم را نیز با خود همراه کرده است. به بیانی سینما، اجتماعیترین و هنرترین هنرها است.»
این پژوهشگر در رابطه با تعاملات فلاسفه با سینما افزود: «کثرت سوءتفاهمهای ایجاد شده توسط اندیشمندان و فلاسفه، ناشی از حمل استعداد تفکر در سینما است و برای اهمیت بالای سینما است.»
وی با اشاره کردن به وابستگی سینما به سرمایهداری، بیان کرد: «سینمای ما کاملاً بالاشهری و نئولیبرال است، این فیلمها منبع معتبر و قابل استنادی برای شناخت مردم پایینشهر نیست و تنها انتقام سرمایهداری از عدم همراهی مردم، با این جریان است. در این فیلمها و حتی در صدا و سیما، هجو و تمسخر پایین شهریها به وفور یافت میشود، هرچند چنین چیزی در سینمای هالیوود نیز هست اما با کارشناسیهای صورت گرفته، فیلم حداقل احترامی برای مخاطب قائل است، احترامی که در سینمای ایران یافت نمیشود.»
این استاد دانشگاه تأکید کرد: «متأسفانه در ایران کارشناس واقعی وجود ندارد و حتی منتقدین و خبرنگاران که وظیفه آشکار سازی مناسبات آلوده را دارند، هجو و یا خریده میشوند. این فضا حاکی از صنعت پولشویی است.»
وی سینمای فعلی را حافظ وضع موجود خطاب کرد و ادامه داد: «از آنجاکه سینمای فعلی برآمده از وضع موجود و سرمایهداری است، با فلسفهبافیهایی نظیر "بی پولی و فقر مردم، ناشی از طرز تفکر و عملکردشان است" از وضع موجود حفاظت میکند و به تمسخر مردم میپردازد در حالی که فقر طی چند سال اخیر، به هیچ وجه ارادی نبوده و ناشی از بحرانهای اقتصادی است. در این سینما مردم و پایین شهریها در باغوحشهایی مثل زورآباد وجود دارند و قهرمان فیلم پس از آگاهی نیز، ناچار به تن دادن به وضع موجود است. این سینما هستی را به درصد اندکی سرمایهدار و باغ وحش، تقسیم کردهاست. داوران نیز چنین انتخابی داشتهاند.»
ناظمی جشنواره فجر امسال را بزرگترین توهین به ملت در طول سالهای اخیر دانست و خواستار استیضاح مسئولین مرتبط و بازگشت پولهای حکومتی که صرف ساخته شدن فیلمها شدند، شد.وی در انتها سلامت اقتصادی را برای رسیدن به سینمای ملی و سینمای پیشرفت امری ضروری دانست و مبارزه با پولشویی در سینما را اولین گام برای سلامت سینما که مقدمهای برای رسیدن به سینمای پیشرفت است، برشمرد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر