میرنیوز

مساجد شعبان و مقبره، سنگر مبارزه با رژیم پهلوی در تبریز/گلوله ای که آتش انقلاب را در تبریز برافروخت

مساجد شعبان و مقبره، سنگر مبارزه با رژیم پهلوی در تبریز/گلوله ای که آتش انقلاب را در تبریز برافروخت 2021-02-04T13:31:05+03:30

خبرگزاری مهر، گروه دین و آئین، فاطمه علی آبادی: مساجد از مهم‌ترین پایگاه‌های نهضت اسلامی بود. مساجد علاوه بر ایجاد حرکت و آگاه سازی مردم از ظلم و ستم رژیم ستمشاهی، توانست هسته‌های اولیه مبارزات انقلابی را نیز شکل دهی و سازماندهی کند، همچنین با بسیج امکانات و نیروهای مردمی، حرکت‌های جهادی در راستای رفع نیازها و کمک رسانی به نیازمندان و آسیب دیدگان داشت. اگر این پایگاه‌های دینی و مذهبی وجود نداشت، انقلاب اسلامی به موفقیت نمی‌رسید.

قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ قم، توانست سرآغاز اتفاقاتی باشد که پس از یکسال به پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ منتهی شد. یکی از آن اتفاقات و تحولات که در پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشت قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز بود.

تبریز به عنوان دومین شهر سیاسی کشور در طول تاریخ با فراز و فرودهای فراوانی روبرو بوده اما هیچیک از این اتفاقات نتوانست مردم ثابت قدم و مستحکم تبریز را به زانو در بیاورد. در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ انقلابیون تبریز به مناسبت چهلمین روز فاجعه غمبار ۱۹ دی قم از مقابل مسجد قزلی اقدام به راهپیمایی می‌کنند.به مناسبت چهل و دومین فجر انقلاب با رحیم نیکبخت نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی به گفتگو نشستیم تا نقش مساجد تبریز و آذربایجان را در روند پیروزی انقلاب اسلامی واکاوی کنیم که در ادامه می‌خوانید:

*از نقش مساجد آذربایجان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بفرمائید:

پیدایش انقلاب اسلامی با احیای اندیشه سیاسی اسلام اتفاق افتاد؛ در فرهنگ اسلامی مسجد مهمترین پایگاه عقیدتی، فکری و معنوی اسلام و پیوسته کانون هدایت و مبارزه علیه کفر و الحاد و مامن دلباختگان حق و فضیلت بوده به گونه‌ای که از مساجد مبارزات و نهضت‌های گسترده‌ای علیه باطل در طول تاریخ صورت گرفته که یکی از آنان می‌توان به قیام مقدس مردم ایران در راستای برقراری عدل اسلامی اشاره کرد.

حضرت امام خمینی درباره جایگاه و نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی می‌فرمایند: این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ایران درست کرد، این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند، این طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم دیگر مسجد می‌خواهیم چه بکنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است؛ بنابراین اگر کسی بخواهد تاریخ انقلاب اسلامی را بررسی کند ناخودآگاه باید به نقش مسجد در پیروزی انقلاب توجه کند چرا که هر کدام از این مساجد نقش و جایگاه ویژه‌ای در پیروزی انقلاب داشته است.

مساجد شعبان و مقبره، سنگر مبارزه با رژیم پهلوی در تبریز/گلوله ای که آتش انقلاب را در تبریز برافروخت

*کدام یک از مساجد تبریز نقش کلیدی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند؟

مردم آذربایجان و تبریز همراه با مردم سایر نواحی ایران نقش مهم و حضور سرنوشت سازی در این پیروزی داشتند. نقش مردم و علمای آذربایجان در تاریخ انقلاب اسلامی ناشی از یک هویت و فرهنگ مشترک دینی و مذهبی بود. گرچه کانون شروع انقلاب شهر مقدس قم بود با این حال تبریز در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب ضمن حفظ ارتباط با قم و نهاد مرجعیت گام‌های مهمی در موفقیت انقلاب اسلامی برداشت. حمله همزمان به مدرسه فیضیه قم و مدرسه طالبیه تبریز در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ و قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ از مصادیق نقش آفرینی تبریز در تاریخ انقلاب اسلامی و شکسته شدن ستون فقرات رژیم پهلوی به شمار می‌رود.

در دوره تبعید امام خمینی (ره) از ایران آیت الله قاضی طباطبایی نماینده رهبر انقلاب در آذربایجان هدایت و رهبری نهضت را در تبریز بر عهده داشت به گونه‌ای که در آستانه اوج‌گیری نهضت اسلامی در سال ۱۳۵۶ تبریز نخستین شهری بود که پیام حوزه علمیه قم را شنید و در چهلم شهدای قیام ۱۹ دی قم، قیام ۲۹ بهمن را آفرید.

مسجد شعبان و مسجد مقبره دو مسجدی بود که بنای آن در محوطه تاریخی و مرکزی بازار تبریز قرار داشت. این دو مسجد نقش مهم و تأثیرگذاری در تاریخ انقلاب تبریز داشته است. مسجد شعبان با نام آیت الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی نماینده تام‌الاختیار امام خمینی (ره) شناخته می‌شود، ایشان با عنوان امام جماعت، نماز ظهر و عصر را در مسجد مقبره و نماز مغرب و عشا را در مسجد شعبان اقامه می‌کرد و با هدایت مردم و روشنگری به تبلیغ اسلام و مدیریت جریان انقلابی می‌پرداخت.

مسجد شعبان و مقبره محور و کانون فعالیت‌های انقلابی در تبریز بود، آیت الله قاضی طباطبایی سخنرانان بسیاری را از شهر مقدس قم دعوت می‌کرد تا در این مساجد برای مردم سخنرانی کنند و تعداد انبوهی از اهالی تبریز نیز در این مراسم‌ها شرکت می‌کردند. همچنین مسجد شعبان به عنوان محل تجمع مردم تبریز در جریان ۱۵ خرداد بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نخستین کمیته‌ها و کانون‌های حفاظت از انقلاب اسلامی در همین دو مسجد شکل گرفت.

مساجد شعبان و مقبره، سنگر مبارزه با رژیم پهلوی در تبریز/گلوله ای که آتش انقلاب را در تبریز برافروخت

*در این مساجد چه اقداماتی صورت می‌گرفت؟

نقشی که مساجد به صورت عمومی در تاریخ انقلاب اسلامی ایفا کردند از چند بعد قابل توجه است که شامل مساجد تبریز هم می‌شود. در دوره نهضت اسلامی مهمترین محافل برای گرد آمدن نیروهای انقلابی مسجد بوده است و اغلب مبارزان جلسات خود را در مساجد تشکیل می‌دادند. بالطبع مساجد محل توزیع اعلامیه‌های انقلابی هم بوده است.

مبارزان با استفاده از شیوه‌های مختلف اعلامیه‌های حضرت امام را در این مساجد توزیع می‌کردند مثلاً بین اقامه نماز که مردم در حال سجده بودند در میان نمازگزاران اعلامیه توزیع می‌شد حتی از شبستان قسمت زنانه اعلامیه‌ها به قسمت مردانه ریخته می‌شد.

بخشی از فعالیت‌های این مساجد نیز مربوط به فعالیت‌های اجتماعی می‌شد برای مثال در دوره پهلوی علما و مردم متدین تلاش داشتند با تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه مشکلات اقتصادی مردم را در حد توان رفع و رجوع کنند، این صندوق‌ها علاوه بر مردم به خانواده مبارزانی که زندانی بودند مساعدت می‌کرد.

با اوج‌گیری مبارزات اسلامی در سال ۱۳۵۷ مساجد شعبان و مقبره فعالیت شأن گسترده‌تر شد و با نزدیک شدن به روزهای پیروزی انقلاب این دو مسجد محل سازماندهی تظاهرات انقلابی بود. مسیر حرکت، نوع شعارهایی که باید داده می‌شد، سردسته دسته‌های مردم، مسائل حفاظتی در خصوص زنان از جمله مباحثی بود که در این مساجد بین انقلابیون مطرح، تصویب و اجرا می‌شد.

*یکی دیگر از مساجد فعال و تأثیر گذار در انقلاب اسلامی مسجد قزلی بود، در راستای مبارزات انقلابی این مسجد شاهد چه فعالیت‌هایی بود؟

مسجد قزللی یکی دیگر از مساجد معروف و اثرگذار در تاریخ انقلاب اسلامی تبریز است، این مسجد در محدوده بازار قرار داشت و اهمیت آن به این جهت بود که قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ از مقابل همین مسجد آغاز شد.

قبل از این واقعه در پی شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی در نجف مراسم‌های متعددی در ایران برای بزرگداشت فرزند ارشد امام خمینی گرفته شد. در تبریز به دعوت آیت الله قاضی طباطبایی مراسم با شکوهی در مسجد آیت الله بادکوبه‌ای تبریز برگذار شد آیت الله قاضی نخست حجت الاسلام فلسفی را دعوت کرده بود که با وجود ممنوع المنبر بودن، ایشان حجت الاسلام سید احمد حسینی همدانی را به تبریز اعزام کرد. وی در سخنرانی خود در مسجد که مملو از جمعیت خصوصاً جوانان و دانشجویان بود چند بار نام امام خمینی را بر زبان جاری کرد و بعد از هر بار که مردم نام امام را می‌شنیدند فضای مسجد از بانگ صلوات مردم طنین‌انداز می‌شد. بعد از اتمام مراسم هم ساواک تعدادی از دانشجویان را به اتهام توزیع اعلامیه دستگیر کرد. این واقعه پیش زمینه بروز قیام ۲۹ بهمن در تبریز بود.

بعد از واقعه ۱۹ دی قم علمای تبریز به رهبری شهید آیت الله قاضی بر آن شدند پیام قم را به سراسر ایران برسانند بهمن ۱۳۵۶ بود که چند تن از علمای تراز اول تبریز از جمله آیات «سید حسن انگجی، جعفر اشراقی، سید یوسف الهاشمی، عبدالحمید شربیانی، عبدالمجید واعظی، عبدالحسین غروی، سید محمدعلی قاضی طباطبایی، کاظم دینوری و عبدالله سرابی» با صدور اعلامیه‌ای اعلام می‌کنند مجلس ختمی روز ۲۹ بهمن در مسجد حاجی میرزا یوسف آقا برگزار خواهد شد. از سوی انقلابیون شهر نیز مطرح می‌شود که پس از برگزاری مراسم ختم راهپیمایی برپا خواهد شد، دانشجویان تبریز نیز با صدور اعلامیه‌ای از دانشجویان دعوت می‌کنند تا در این مراسم و راهپیمایی حضور پیدا کنند.

بالاخره روز ۲۹ بهمن به عنوان چهلم شهدای قم در مسجد قزلی تبریز مراسمی گذاشته شد و مردم از همه طبقات رأس ساعت ۹ صبح موج موج برای شرکت در این مراسم به سمت مسجد قزللی حرکت می‌کنند. اما زمانی که به مقابل درب مسجد می‌رسند با درهای بسته و حضور مأموران کلانتری مواجه می‌شوند.

در این مراسم دانشجویان محور قضیه به حساب می‌رفتند، چون حتی اگر مردم می‌خواستند در این مراسم فاتحه‌ای بخوانند و صلواتی بفرستند و بروند باز همین دانشجویان فرصت را غنیمت شمرده و می‌خواستند و از این فرصت نهایت استفاده را در پیشبرد اهداف انقلاب ببرند. در همین حین که مردم مقابل مسجد قزللی جمع شده بودند یکی از دانشجویان با عنوان «محمد تجلا» فریاد می‌زند می‌خواهم به مسجد بروم؛ ناگاه مأمور کلانتری برای اینکه از ورود مردم به مسجد جلوگیری کند کلت خود را خارج و گلوله‌ای در سینه این دانشجو خالی می‌کند و همین گلوله جرقه آتش انقلاب را در تبریز برافروخته می‌کند.

مساجد شعبان و مقبره، سنگر مبارزه با رژیم پهلوی در تبریز/گلوله ای که آتش انقلاب را در تبریز برافروخت

*واکنش مردم نسبت به این اقدام جنایت‌کارانه چه بود؟

آغاز قیام با شهادت محمد تجلا شروع می‌شود و جمعیتی که به سرعت تکبیرگویان به سمت مسجد روان بودند قیام تاریخی تبریز را رقم می‌زنند و حرکت خود را همانند موج به سمت میدان نماز کنونی آغاز می‌کنند و چون تعداد مأموران اندک بود آنها نمی‌توانند در برابر جمعیت مقاومت کنند و مانع حرکت خروشان آنان شوند برای همین عقب نشینی می‌کنند.

زمانی که مردم خشمگین به سمت شهر سرازیر شدند هر آنچه که مظهری از حکومت و فرهنگ طاغوت داشت را نابود و به مراکز وابسته به حکومت از جمله مراکز فحشاء و منکرات حمله می‌کردند و شیشه‌های آنان را می‌شکستند.

دانشجویان مبارز مسلمان به عنوان سردمدار و هدایت کننده مردم از خرابکاری بی هدف باز می‌داشتند و با نظم بخشیدن به این حرکت گسترده نقش مهمی را در این قیام ایفا کردند به گونه‌ای که مردم شیشه‌های مشروبات، شراب فروشی‌ها را می‌شکستند اما قطعه‌ای اسکناس از آن محل بر نمی‌داشتند و کسی به وسایل اماکن عمومی و اموال شخصی مردم تعرض نمی‌کرد.

در مساجدی که در بالا ذکر شد، علاوه بر اقامه نماز و سخنرانی در ایام مذهبی چون محرم، صفر و رمضان، جلسات تفسیر قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و آموزش عقاید اسلامی نیز برپا بود به گونه‌ای که بسیاری از شخصیت‌های انقلابی از همین مساجد رشد و تربیت یافتند.

لازم است یاد و خاطره شهدای انقلاب تبریز از جمله حسین مهنمویی، حجت الاسلام نزابی، آیت الله سید محمد علی قاضی طباطبایی، محمد تجلا، محمد باقر رنجبر آذرفام و شهدای قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ از جمله علی اکبر وقایعی که در بسط و نشر افکار انقلاب اسلامی نقش آفرین بودند را گرامی بداریم.

در چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی می‌طلبد مساجد همانند دوران انقلاب در کنار بسترسازی جهت ایجاد حرکت‌های جهادی و انقلابی در گام دوم انقلاب، در زمینه‌های دیگر نیز فعال‌تر از گذشته ظاهر شوند و با همه امکانات سعی در رفع مشکلات فرهنگی، اقتصادی کشور داشته باشند. مردم با همکاری امامان جماعات و متولیان مساجد می‌توانند زمینه‌های وحدت و همبستگی و تعهد مذهبی را در جامعه به وجود آورند و تحت هر شرایطی و در هر موقعیتی، مسائل مربوط به حرکت اسلامی را زنده نگه داشته و تداوم ببخشند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)