میرنیوز
خبرگزاری تسنیم-حمید صنیعیمنش: فیلمهای جنگی عموماً به خاطر آنکه از فضای اکشن و زدوخورد خونین برخوردار است سمت و سوی خشنی پیدا میکند که از مختصات سینمای آمریکا است. خصوصاً اگر این سبک فیلمها قهرمان داشته باشد این حس وارد حیطه قهرمان میشود و ما به جای قهرمان بیشتر یک ماشین جنگی مانند آنچه را در فیلمهای جنگی و اکشن جنگ سرد مانند رامبو و آرنولد است، میبینیم. چیزی که بعضاً در برخی از فیلمهای امنیتی و پلیسی ما رخ میدهد و گویا ما نیز باید فیلمهای خشن قهرمانی جای پهلوانان جوانمرد داشته باشیم!
اما تکتیرانداز از این نما دور است و جای ماشین جنگی قاتل، قهرمان باورمند دارد. علی غفاری با در نظر داشتن اینکه فیلم نباید دچار خصیصه بیاعتقادی و بیباوری در قهرمان ملی 8 سال دفاع مقدس شود، فرمی را در غایت اثر انتخاب کرده است که بتواند فضای ذهنی مخاطبین فیلم را به سمت و حال آثار دفاع مقدسی سالهای دور ببرد. البته اگرچه تکنیکهای جدید و فناوری روز سینمایی باعث شده است احساس نوستالژیک به مخاطب دهه شصتی دست ندهد اما محتوا و فضای فیلم فاصله چندانی با آن آثار درخشان ندارد.
نمایی از فیلم تک تیرانداز
کامبیز دیرباز در قامت شهید زرین هم کاراکتری آموزگار و هم بسیجی حرفهای و پولادین است. بُعد اول او که در کنار شخصیت نوجوان بسیجی دیده میشود تمام جهت فیلم را به سمت خودش نمیبرد و ما با فیلمی ملتهب و قهرمانی روبرو میشویم که ابعاد روحی و معنوی شهید زرین را به عنوان جنبه سوم در کنار شخصیتی بیباک و حرفهای میبینیم. تکتیرانداز فیلم دقیقاً نشان میدهد که برای جنگ در سپاه اسلام دنبال انتقام نباید بود؛ همان جملهای که شهید زرین به پسر نوجوان فیلم که دنبال انتقام برادرش است، میگوید. انتقام و قتل مال کابوهای وسترن و ماشین جنگیهایی مانند رامبو در اولین خون، کبرا و راکی و یا آرنولد در فیلمهایی مانند ترمیناتور و کماندو است.
قهرمانان فیلمهای هالیوودی اندیشه و گفتمان خشک و بیمغز لیبرالیستی و کاخ سفید را دارند که روح و مروت ندارد و اگرهم نمایی از عطوفت وجود داشته باشد بسیار شعاری و تبلیغاتی است؛ هجوم وحشیانه آنان در تاریخ به خاک کشورها گواه خلاف آن است. اما سربازان خمینی (ره) هنگام هدف قرار دادن نیروی دشمن در صورتی که او را در حال مناجات با خدای خود ببینند نمیکشند و گذشت خداپسندانه را جایگزین هدف قرار میدهند. این همان تفاوت شهید زرینِ تکتیرانداز علی غفاری با کریس کایلِ تکتیرانداز کلینت ایستوود است. هرچه قهرمانان هالیوود برای جوانان ایرانی و آسیایی الگوهایی سطحی اما پرزرق و برقاند قهرمانان ملی و حماسی ما دنیایی از زندگی و معنویتاند که باید جذابیت لازم را در پرده نقرهای داشته باشند. این ارزش فیلم تکتیرانداز است که البته میتوانست با پرداخت بهتری در داستان و قصه از فرم و گیرایی بهتری برخوردار باشد.
نمایی از تک تیرانداز
روزگاری که سینمای ایران از قهرمان تهی است و قهرمان بزرگی مانند حاج قاسم را از دست داده است داشتن قهرمانی از جنس شهید زرین برای این روزگار ضروری است. خطاب به آنان که پول ریختن به پای فیلمهای جنگی و قهرمانی را سؤال برانگیز میدانند باید گفت که گویا از مسیر تولید فیلمهای قهرمانی و جنگی سینمای دنیا بیخبرند که میلیونها دلار صرف آن میکنند تا ارزشها و آرمانهایشان حفظ شود. سینمای ژانر جنگ، سینمایی است که بدون صرف هزینه بالا نمیتوان آن را ساخت.
سؤال این است که آیا سرمایهگذارانی که برای فیلمهای روشنفکری و خالی از مضامین انسانی، اخلاقی و ملّی میلیاردها تومان اسکانس پمپاژ میکنند تا فیلمهای بیهمه چیز ساخته شود خالی از اشکال است، اما صرف هزینه ملّی برای آثار ملّی جای اشکال دارد؟
تکتیرانداز مسیری است که بعد از آبادان یازده 60 و 23 نفر سالی یک بار ادامه پیدا میکند اما باید در سال حداقل 2 فیلم دیگر به این روال اضافه شود تا سینمای ایران از این برگ زرین خود خالی نباشد و تاریخ دفاع مقدس به عنوان بخشی طلایی از تاریخ معاصر کشور ما برای جوانان و نوجوانان بازگو شود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
«یک کندو عسل» برای آنها که دنبال تجربه یک کلاس مداحی مکتوب را تجربه کنند
«درسنامه آداب و اسرار زیارت معصومین (ع)» منتشر شد
کتاب مدیریت مساجد در ایران؛ ذهنیتشناسی و خط مشیها منتشر شد
مدیریت فضای مجازی، نیازمند دانش فلسفه است/فضای مجازی، فضای ماندگاری در عالم خیال
مسجد رسول اکرم (ص) در ایام فاطمیه میزبان شیخ حسین انصاریان میشود
هر کسی دعای کمیل را قرائت کند مورد آمرزش و رحمت الهی قرار میگیرد
مداحان و رسانهای ها برای کمک به جبهه مقاومت فوتبال بازی میکنند
هفتمین اجلاسیه با موضوع «قرآن، فرهنگ، هنر و رسانه» برگزار میشود
نشست آغاز مقاومت ۲ برگزار میشود
نقش راویان زیدی در روایات/ جریان زیدیه بر گفتمان سیاسی خاص بنا شد
ماجرای نمازی که «شیخ مرتضی انصاری» با لب تشنه اقامه کرد/سکوتِ به جا، مؤمن را خسته نمیکند
مرحوم آیت الله شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است
سهشنبههای مهدوی در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد
«محفل» در جزیره ایرانی ابوموسی برپا می شود
مرحوم شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است
استحکامات نرمافزارانه استحکام اصلی محور مقاومت است
پنجاه و دومین جلسه هیئت اندیشه ورز ادیان و مذاهب اسلامی برگزار شد
سیر تکوین علوم اجتماعی در ایران بررسی میشود
پیام تبریک دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به شیخ نعیم قاسم
نامههایی که دشمن هم آن را الگوی حکمرانی می دانست/جاه طلبی اجازه نمی دهد انسان به باور قلبی عمل کند
اسامی برگزیدگان شانزدهمین دوره آزمون «ترنم وحی»اعلام شد
ادله دیدگاه نافیان علم بومی خدشه پذیر است/پروژه های انجام شده به دیسیپلین علمی نمی رسند
تلاوت قرآن انفکاکپذیر از ستایشگری اهل بیت (ع) نیست/ماجرای تنظیم استودیویی آثار محمود کریمی
جزئیات برنامههای دومین روز برگزاری رویداد «مسجد ره بر»
سمینار بینالمللی قرآن و عقلانیت در اندونزی برگزار شد
تجربهگرایی و تجربه ستیزی توامان در علوم انسانی ایران وجود دارد
دعوای علم بومی نقطه مقابلش علم جهانی است/بومی سازی علوم انسانی ابهام مفهومی دارد
نیازمند تمیزکاری فکری هستیم/تولید علوم اجتماعی در جهان بومی است
جشنواره مقاومت به همت آستان امامزاده قاضی الصابر برگزار می شود
نگاه رهبر معظم انقلاب به «مسجد» راهبردی است/احساس تعلق به مسجد را نباید از مردم گرفت