میرنیوز

وزیر خارجه پاکستان: پیشرفت در روند صلح افغانستان به نفع منطقه است

وزیر خارجه پاکستان: پیشرفت در روند صلح افغانستان به نفع منطقه است 2021-04-26T11:20:03+04:30

به گزارش ایسنا، شاه محمود قریشی، وزیر امورخارجه پاکستان ضمن اشاره به وجود ریسک‌های متعدد در روند صلح افغانستان، تصریح کرد: اما در عین حال مزایای بسیاری نیز داشته و باید از این فرصت طلایی برای صلح استفاده کرد.

قریشی در ادامه تاکید کرد: این روندی بسیار حیاتی است. اگر پیشرفت حاصل شود، می‌تواند موجب برقراری صلح و ثبات شده و در کل به نفع منطقه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در صورت عدم وجود تفاهم و توافق سیاسی، احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان که آخرین خواسته همه است، می‌رود، افزود: باید روندی که در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد با کنفرانس استانبول به نتیجه منطقی دست یابد.

متن این مصاحبه به شرح زیر است:

سوال: ضمن عرض خوشامدگویی به استانبول، همانطور که مستحضرید در آستانه برگزاری کنفرانسی برای حصول توافق یا راه‌حلی پایدار در افغانستان هستیم. در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار داریم؟ مزایا و معایب آن چیست؟

قریشی: هم مزایا و هم معایبی دارد. اگر پیشرفت حاصل شود، می تواند موجب برقراری صلح و ثبات شده و در کل به نفع منطقه خواهد بود و همه از صلح فایده خواهند برد. ریسک‌های بالایی دارد، ترس بازگشت به دهه نود و ترس از جنگ داخلی در افغانستان مطرح است. این آخرین خواسته همه و پاکستان است، زیرا ما هم هزینه زیادی بابت عدم وجود ثبات در افغانستان پرداخت کردیم. ما هزینه‌های هنگفت انسانی و اقتصادی داده‌ایم. به همین دلیل ما فکر می‌کنیم که یک افغانستان با ثبات و آرام به نفع پاکستان است.

سوال: با در نظر گرفتن رقابت ژئوپلیتیک، پاکستان و افغانستان، در مرکز موضوعات مربوط به ابتکار کمربند و جاده چین، منافع آمریکا و روسیه و همانطور که شما اشاره کردید، قدرت‌های منطقه‌ای هستند. آیا فکر می‌کنید این منافع متناقض می‌تواند به این مسئله کمک کند یا وضعیت را بدتر خواهد کرد؟ از نظر ژئوپلیتیک چگونه این موضوع را ارزیابی می‌کنید؟

قریشی: موقعیت ژئوپلیتیکی پاکستان مهم است. به نظر ما پاکستان می‌تواند از این وضعیت و این کریدور اقتصادی ساخته شده بین چین و پاکستان که مرکز فعالیت اقتصادی است، برای رونق فعالیت اقتصادی بهره‌مند شود. ما معتقدیم که با اتمام این پروژه مهم، پاکستان فرصت بزرگی برای کشورهایی مانند افغانستان و جمهوری‌های آسیای میانه که مرز آبی ندارند، فراهم خواهد کرد. مزیت برخورداری از کوتاهترین مسیر به یک بندر را در نظر بگیرید، این موضوع مایه افزایش فعالیت تجاری و اشتغال است، همچنین مناطق ویژه اقتصادی در امتداد کریدور اقتصادی ایجاد خواهیم کرد. در نتیجه، ما فکر می‌کنیم که این فضای رقابتی منطقه‌ای می‌تواند به یک امتیاز دو طرفه تبدیل شود. ما می‌خواهیم یک موقعیت برد-برد ایجاد کنیم تا همه از مزایای آن بهره‌مند شوند. چین، روسیه، جمهوری‌های آسیای میانه و کل منطقه از این امر سود می‌برند و این فقط به منطقه محدود نمی‌شود. کشورهای غربی، آمریکا، اتحادیه اروپا و هر کسی که علاقه‌مند به سرمایه گذاری در این مناطق است از این مزایا بهره‌مند خواهد شد.

سوال: نظر شما در مورد خروج آمریکا چیست؟ به نظر شما این به اوضاع کمک می‌کند و آیا همه طرف‌ها این عقیده شما که ثبات به نفع همه است، را درک می‌کنند؟

قریشی: سرانجام آمریکا تصمیمی اتخاذ کرد. همانطور که می‌دانید، دولت قبلی برای خروج، تاریخ تعیین و اعلام کرد که نیروهای آمریکایی تا اول ماه می خارج خواهند شد. این اطلاعاتی بود که به طالبان داده شد. اکنون، دولت جدید بایدن می‌گوید که به دلایل لجستیکی- و من مطمئن هستم که برخی تعهدات نیز وجود دارد - پایبندی به تعهد قبلی به این نتیجه رسیده‌اند که می توانند خارج شوند. برنامه‌شان این است که روند خروج از اول ماه می شروع شده و تا ۱۱ آوریل ۲۰۲۱ پایان یابد. این یکی از مهم‌ترین خواسته‌های طالبان در جریان مذاکرات بود. طالبان گفته بود که می خواهد ببینند نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند. برای آنها این روند صلح را آسانتر می‌کند. آمریکایی‌ها این درخواست را پذیرفتند و امیدوارم که طالبان به فرصت جدیدی که در اختیار دارد، واقف بوده و همچنان در این روند حضور یابد. ما قطعا آنها را تشویق خواهیم کرد تا در روند صلح دخالت داشته باشند.

سوال: اگر بخواهیم در مورد این کنفرانس به جزئیات بپردازیم، محورهای اصلی آن چیست؟ به نظر شما مهمترین مانع یا مشکلی که طرف‌ها باید برطرف کنند، چیست؟

قریشی: تصمیمات باید از سوی مردم افغانستان گرفته و مسائل توسط آنها حل و فصل شود. طالبان در افغانستان و افغان‌ها نیازمند توافق برای استقرار گروه‌های قومی و وضعیت جدید هستند. آنها دهه‌ها در این درگیری بوده‌اند و پایانی برای آن وجود ندارد. اگر راه‌حل نظامی وجود داشت، به آن می‌رسیدند. پاکستان از این قضیه که هیچ راه‌حل نظامی برای پایان درگیری وجود ندارد، دفاع کرد. ما همیشه طرفدار راه‌حل سیاسی با مذاکره بوده‌ایم. امروز خوشحالیم که منطقه و به طور کلی جهان به این نتیجه رسیده‌اند و در این خصوص هم‌عقیده هستند.

سوال: بررسی روابط ترکیه و پاکستان نشان می‌دهد که دو کشور اخیرا روابط نزدیکی دارند. آیا می توان انتظار داشت که در سطح ریاست جمهوری سفری به ترکیه صورت بگیرد؟

قریشی: ما رابطه بسیار ویژه‌ای با ترکیه داریم. این رابطه همیشه گرم، صمیمانه و برادرانه بوده است. در روزهای خوب و بد کنار هم بوده‌ایم. از ترکیه و رئیس جمهور آن بابت حمایت در مسئله جامو و کشمیر و موضع روشن در این خصوص تشکر می‌کنم. خوشحالم که نظرات رئیس جمهور رجب طیب اردوغان در مورد اسلام‌هراسی به عنوان مسئله جدیدی که همه با آن روبرو هستیم، بسیار نزدیک به نخست وزیر عمران خان است. فعالیت‌هایی انجام می‌گیرد که موجب سیاه‌نمایی قرآن، پیامبر اکرم (ص) و دیگر نمادهای اسلام است، این مسئله را بسیار آزار دهنده می‌دانیم. ایران نیز در این زمینه با ما اتفاق نظر دارد، در تهران با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز این مشکل را مورد ازیابی قرار دادیم، او نیز با این، موافق است. با برادرم مولود چاووش‌اوغلو نیز مطرح کردم، او نیز با ما اتفاق نظر دارد. با وزیر خارجه اندونزی نیز در این زمینه گفت‌وگو خواهم کرد. در ماه رمضان در سفر با عمران خان به عربستان سعودی نیز این مسئله اسلام‌هراسی را مطرح خواهم کرد.

سوال: نظر شما در مورد مهاجرت غیرقانونی چیست؟

قریشی: در دیدار دوجانبه با جناب چاووش‌اوغلو این موضوع را مورد ارزیابی قرار دادیم، در سفر جناب رجب طیب اردوغان به پاکستان در فوریه سال ۲۰۲۰ یک توافق جدید بین پاکستان و ترکیه برای ارتقای تجارت دوجانبه و مکانیسم سرمایه‌گذاری امضا شد. این ماهیت یک رابطه جدید را تعیین کرد. روابط سیاسی بسیار عالی داشتیم اما روابط اقتصادی ما با مناسبات سیاسی بسیار خوبمان مطابقت ندارد. جلسه شورای عالی همکاری‌های استراتژیک برگزار و عمران خان نیز به ترکیه سفر خواهد کرد که امیدوارم در این خصوص پیشرفت‌های خوبی حاصل شود. و اما در مورد مشکل مهاجران غیرقانونی باید بگویم که این یک مشکل است.

سوال: آیا این موضوع به مسئله افغانستان نیز مربوط می شود؟

قریشی: بله، اگر وضعیت ناخوشایندی وجود داشته باشد، انسان‌ها از آن زخم برمی‌دارند. با همتای ترکیه‌ای خود در این زمینه رایزنی کردیم، ایران نیز باید در خصوص این مشکل با ما همکاری کند.

سوال: آیا در زمینه های امنیتی مشارکت وجود دارد؟

قریشی: قطعا؛ و خیلی عالی پیش می‌رود، ما همکاری خوبی در عرصه صنایع دفاعی داریم و همچنان در حال گسترش است. پاکستان و ترکیه می‌توانند در زمینه‌های مختلف همکاری کنند. ما می توانیم سرمایه گذاری مشترک ایجاد کنیم. مستحضر هستید که ترکیه و پاکستان را از انتقال فناوری محروم کرده‌اند، این حق ماست بنابراین ما به طور جمعی روی این مسئله کار خواهیم کرد. پیشرفت در این خصوص موجب دلگرمی است.

سوال: نظر شما درمورد روابط هند و پاکستان چیست؟

قریشی: همانگونه که مستحضر هستید با هند مشکلات حل نشده ای داریم. یکی از آنها کشمیر است، دیگری سیاچین و همچنین منطقه مرزی سرکریک؛ مسئله آب چهارمین مشکل بزرگ بین دو کشور است. مشکلات جزئی دیگری نیز وجود دارد. به نظر من تنها راه حل این اختلافات گفتمان و مذاکره است، ما دو همسایه هستیم. ما نمی‌توانیم از عهده جنگ برآییم، این خودکشی است و هیچ فرد عاقلی از این نوع سیاست حمایت نمی‌کند. باید مذاکره کنیم تا بتوانیم به راه‌حل پایدار دست یابیم. هند همیشه از مذاکره فرار کرده، پاکستان همیشه خواهان گفتمان است. اخیرا طرف هندی اقداماتی انجام داد که امنیت و شرایط را دچار اختلال کرد. آنها قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کردند. تغییر ساختار جمعیتی در جامو و کشمیر، نقض آشکار کنوانسیون چهارم ژنو است. این مسئله را به سازمان ملل مطرح کردیم، تعهدی جدید در مورد آتش‌بس در کشمیر وضع شد. انسان‌های بی‌گناه زیادی در هر دو طرف جان باختند. ما از آتش‌بس استقبال کردیم. این باعث کاهش تنش شد. نارندرا مودی، نخست وزیر هند پیام حسن نیت به نخست وزیر پاکستان فرستاد. نخست وزیر پاکستان نیز پاسخ مثبت داد. برای قضاوت در مورد این موضوع خیلی زود است. اگر هند مایل است در برخی از تصمیماتی که در ۵ آگوست ۲۰۱۹ اتخاذ کرده تجدیدنظر کند، پاکستان خوشحال خواهد شد و مجدد پای میز مذاکره می‌نشیند.

سوال: بهترین و بدترین احتمالی که در مورد مسائل افغانستان، کشمیر و منطقه در چند ماه آینده دارید، چیست؟

قریشی: ای کاش یک توپ کریستالی بود که با نگاه با آن میشد به شما پاسخ داد. ما باید به بهترین‌ها امیدوار باشیم و برای بدترین ها آماده شویم. من خوش‌بین هستم. چه مشکل ما با هند و چه مشکل افغانستان، ما به حل آنها مثبت و سازنده نگاه می کنیم. ما خواستار صلح و ثباتیم. این منطقه از طریق افزایش تجارت منطقه‌ای و سرمایه گذاری سود می‌برد، تا بتوانیم مواردی مانند توسعه نیافتگی، فقر و گرسنگی را برطرف کنیم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)