میرنیوز

پس از ۱۰ سال جنگ تروریستی.. سوریه با حمایت متحدین و دوستانش پیروز شد/گزارش اختصاصی تسنیم

 پس از ۱۰ سال جنگ تروریستی.. سوریه با حمایت متحدین و دوستانش پیروز شد/گزارش اختصاصی تسنیم 2021-03-27T12:13:23+04:30

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم از دمشق،  10 سال پیش، آمریکا و متحدینش، سلاح هایشان را به سمت سینه سوریه و عزت آن نشانه گرفتند .. در ماه مارس سال 2011 میلادی جنگ از شهر «درعا»، در جنوب سوریه شروع شد .. دامنه جنگ آنقدرش گسترش یافت که نزدیکی «دمشق»، پایتخت سوریه رسید.

در آن زمان، اینگونه به نظر می‌رسید که دولت سوریه در آستانه فروپاشی و سقوط است، پس از آنکه حاکمیت و سیطره خود را بر 80 درصد مساحت کشور از دست داده بود و آتش جنگ به حمص و سپس حلب، دومین شهر بزرگ سوریه در سال 2012 رسید.

یک دهه فاجعه بار درحالی بر کشور گذشت که طی آن با هم پیمانی مرتجع ترین شیوخ نفت در جهان با قدرت‌های استکباری ناتو که مدعی دموکراتیک‌ترین حکومت‌ها در جهان هستند، شاهد تلاش برای نابودی قدیمی‌ترین پایتخت تاریخ بود .. و پیش از آنکه، در بیانیه‌هایی خواستار برکناری «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه شوند، گروه‌های تروریستی را مسلح کردند، آموزش دادند و تأمین مالی کردند.

جنگ علیه سوریه وارد مرحله خطرناک آن شد تا شیطان لبخند بزند .. مزدوران آمریکا وارد میدان نبرد شدند .. ترکیه در شمال و اسرائیل با هماهنگی اردن در جنوب .. آنکارا جذب تروریست‌ها از سرتاسر کشورهای دنیا را کلید زد .. گروه‌های افراط گرا راه سوریه را پیش گرفتند و پس از عبور غیر قانونی از مرزهای کشور، کوچه‌هایش را زیر پا گذاشتند .. از لبنان، اردن و ترکیه .. جهنم از شیاطین خالی شده بود، چون همه آنها، اینجا در سوریه جمع شده بودند .. به بهانه آزادسازی سوریه مردمانش را می کشند.

آنها در جنگ خود، ارتش سوریه را هدف گرفتند تا آن را از بین ببرند و با دزدیدن رادارها، هدف گرفتن پایگاه‌های پدافند هوایی و از بین بردن سامانه‌هایش در سراسر کشور، ارتش سوریه را متلاشی کرده و به امنیت آن ضربه بزنند تا حملات جنگنده‌های دشمن صهیونیستی و سپس آمریکایی به پایگاه‌های ارتش سوریه را تسهیل کنند.

کشور سوریه ,

در میان هرج و مرج ناشی از جنگ، داعش زاده شد .. افراطی‌ترین و وحشی‌ترین گروه تروریستی شهر «رقه»، در شمال سوریه را تصرف کرد و قبل از آنکه «ابوبکر البغدادی»، سرکرده سابق این گروه در ماه ژوئن سال 2014، برپایی امارت خلافت در سوریه و عراق را اعلام کند، این شهر را مرکز خود قرار داد ..  یک سال پس از آن گروه تروریستی «جبهه النصره»، شاخه سازمان «القاعده» در سوریه، استان «ادلب» را به طور کامل تصرف کرد.

رژیم صهیونیستی دست‌های کثیف خود را از آستین‌ها بیرون آورد .. در طول سال‌های جنگ علیه سوریه، جنگنده‌های اسرائیلی به تجاوز و تعرض به آسمان سوریه و هدف گرفتن مواضع ارتش این کشور در حمایت از تروریست‌ها بسنده نکردند .. نبرد در اینجا یا باید، به سقوط ارتش سوریه و محو محور مقاومت و ورود به عصر اسرائیل منتهی می‌شد و یا سوریه پیروز از میدان خارج و وارد عصر مقاومت در خاورمیانه می‌شد.

با تشدید توطئه علیه سوریه، دمشق حمایت قاطع و سرنوشت سازی را از تهران دریافت کرد و با تغییر موقعیت ژئوسیاسی سوریه مانع تحقق اهداف آمریکا شد .. روسیه نیز به همین ترتیب، از دمشق در شورای امنیت دفاع کرد و در بُعد اقتصادی از آن حمایت به عمل آورد، پیش از آنکه اواخر سپتامبر سال 2015 بزرگ‌ترین عملیات نظامی خود از زمان فروپاشی اتحاد شوروی سابق در خارج از مرزها را شروع کند.

حمایت قاطع و زودهنگام ایران و پس از آن روسیه، معادلات میدانی را تغییر داد، همچنین این دخالت نقطه عطفی در جنگ ایجاد کرد که اجازه تعدیل موازنه‌های قدرت به نفع دمشق را داد .. پس از آن، تروریسم فرا مرزی متحمل شکست های پی در پی شد .. 10 سالی که دوره جنگ را تشکیل می‌دهد، شاهد نقاط عطف و اتفاقات راهبردی در مبارزه ارتش سوریه علیه تروریسم بود.

نیروهای مسلح و ارتش سوریه وارد جنگی شدند که قدرتمندترین ارتش‌ها از عهده آن بر نمی‌آمدند .. کوی‌ها و محله‌های شرقی حلب در سال 2016 با حمایت مستقیم دوستان و متحدین آزاد شدند و فرمانده شهید، سرلشکر «قاسم سلیمانی» نقش اصلی را در برنامه ریزی برای این نبرد برزگ و فرماندهی عملیات به همراه افسران سوری ایفا کرد و نتیجه آن پیروزی شد که تمام معادلات جنگ تروریستی علیه سوریه را تغییر داد.

همین سناریو بعدها در غوطه شرقی، نزدیکی دمشق در ماه آوریل 2018 تکرار شد، تا همین اتفاق در تدمر، درعا و دیرالزور نیز رخ دهد، درحالی که دیر الزور شاهد کار عظیم و بزرگی بود که شهید سلیمانی دست به آن زد، از اقدام میدانی قدرتمندی گرفته که اوج آن در هم شکستن محاصره چند ساله شهر دیر الزور بود تا ورود ارتش سوریه و متحدینش به مرزهای این کشور با عراق که برای اولین بار از زمان تسلط داعش بر منطقه رخ می داد و به 5 سال اعلام برپایی خلافت مورد ادعای داعش تا ابد، در سال 2019 پایان دهد.

ارتش سوریه حدود دو سوم مساحت سوریه را تحت کنترل خود در آورد و ثابت کرد، ارتشی عقیدتی و مسلح است که سرنگون نشده و این همان چیزی بود که سوریه را به نمونه‌ای بی مانند در انقلاب‌های بهار خون تبدیل کرد .. طوری که ارتش و نیروهای مسلح سوریه توانستند، با خون خود بقا و تداوم را برای سوریه رقم بزند، آن هم در بدترین وضعیت و در شرایطی که کمتر گفته شده، شرایطی بسیار سخت و پیچیده است، به این دلیل که میدان مملو از ده‌ها گروه تروریستی است، از داعش و جبهه النصره گرفته تا دیگر گروه های تروریستی که بعضی از آنها فرمانبر ترکیه و  تعدادی فرمانبر آمریکا و گروهی دیگر از عربستان سعودی تبعیت می‌کنند.

ده سال جنگ، با وجود همه فجایع و مصایب خونینی که کشور شاهد آن بوده، نتوانست، از ایستادگی و مقاومت مردم، رئیس جمهور و ارتش و نیروی مسلح سوریه چیزی کم کند .. به همین دلیل بود که اتاق‌های عملیات زیر پای آنها فرو می‌پاشیدند، اتاق عملیات اردنی اسرائیلی «الموک» و اتاق عملیات «الموم» ترکیه و مزدوران آمریکا که یکی پس از دیگری در نزدیکی دمشق نابود شدند .. به این ترتیب، دمشق سر سختی خود را در برابر تسلیم و سر فرود آوردن به اثبات رساند .. بعد از آنکه پیروزی‌های ارتش سوریه که اغلب اراضی این کشور را باز پس گرفته بود، محاصره غرب و جنگ پادشاهان نفت علیه سوریه را ناکام کرد.

تاکنون آمار و اطلاعات دقیقی از تعداد قربانیان جنگ علیه سوریه در دست نیست، اما برآوردهای سازمان ملل نشان می‌دهد که ده سال جنگ آمریکایی و اسرائیلی تکفیری تروریستی علیه سوریه جان بیش از 400 هزار سوری را گرفته و سبب زخمی شدن و معلولیت صدها هزار نفر شده است .. علاوه بر خسارات جانی، این جنگ از زمان شروع تاکنون سبب نابودی گسترده زیرساخت‌های سوریه شده است .. سازمان ملل هزینه بازسازی و آبادانی سوریه را حدود 400 میلیارد دلار تخمین زده .. و زیر سایه وجدان بیدار جهانی، غارت و چپاول و نابودی هزاران اثر باستانی و تاریخی نفیس ادامه یافت، در حالی که مشابهی برای آن در هیچ جای جهان نمی‌توان یافت .. جنگ علیه سوریه منجر به نابودی 290 اثر باستانی، آسیب دیدن بیش از 100 مکان دیگر و نابودی کامل 24 مکان دیگر به طور کامل شد.

ده سال پس از آغاز آن، دیگر خبری از جنگ هولناک سوریه در تیتر خبرها نبود .. با وجود آرام گرفتن صدای سلاح‌ها در جبهه‌های نبرد، مردم سوریه امروز با دشمن وحشتناک‌تری به نام فقر و نبود شرایط اولیه زندگی روزمره روبرو هستند .. به طوری که 12 میلیون نفر از آنها با خطر گرسنگی شبح روبرو هستند، بعد از اینکه تحریم‌های ناشی از قانون «قیصر» آمریکا که از ژوئیه سال 2020 اجرایی شد، بر شانه‌های اقتصاد سوریه سنگینی می‌کند.

ده سال مرگ و میر، خرابی و ویرانی و تخریب خانه‌ها و آوارگی شهروندان .. همه این فجایع و مصایب مردم سوریه را از ادامه زندگی باز نمی‌دارد .. از 10 سال پیش تاکنون، مردم سوریه با سرسختی و رشادت با گرسنگی، محاصره و گروه‌های تروریستی روبرو می‌شوند، خونشان بیش از پیش ارزش پیدا می‌کند و سرهایشان برافراشته‌تر می‌شود، گویی مرگ برای آنها شیرین‌تر از چشم پوشی از «سین» سوریه و حتی ذره‌ای از «واو» سوریه و «ر» مردانگی و جوانمردی سوریه است.

آنچه در پایان یک دهه سیه‌روزی سوریه در تاریخ حفظ خواهد شد، این است که شتر سواران و شیوخ نفتی خلیج فارس، در کمال بی شرافتی، سوریه را به پشیزی به شیطان بزرگ فروختند و کشورهای استکبار جهانی مدعی دموکراسی با آنها برای از پای در آوردن قلب تپنده مقاومت متحد شدند، اما سوریه و متحدین وفادارش، با خون خود از آن دفاع کردند، با خون پاکشان که رهاورد آن پیروزی بود که تاریخ هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)