میرنیوز

یادداشت| آقای اشرف غنی از اشغالگر نسخه جدید یا قدیم چه انتظاری دارید؟

 یادداشت| آقای اشرف غنی از اشغالگر نسخه جدید یا قدیم چه انتظاری دارید؟ 2021-02-15T16:29:50+03:30

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم،  26 دلو/ بهمن 1368 سالروز خروج ارتش سرخ شوروی از افغانستان است؛ بهانه این یادداشت سخنان دکتر «اشرف غنی احمدزی» رئیس جمهور این کشور است که در سالروز این رویداد تاریخی در یک پیام تلویزیونی آن را ایراد کرده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

اشرف غنی که در یک پیام تصویری به مناسبت سالروز خروج ارتش سرخ از افغانستان صحبت می‌کرد، با اشاره به خروج نیروهای ارتش متجاوز شوروی سابق گفت: «خروج این نیروها از افغانستان مسئولانه نبود و هیچ تدبیری نیز برای آینده روی دست گرفته نشده بود،  به همین دلیل پس از خروج شوروی از افغانستان، کشور وارد یک جنگ داخلی چند بُعدی شد که در نتیجه آن نهادهای ملی، نظامی و زیربناهای کشور فروپاشیدند».

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

آنچه در سخنان رئیس جمهور افغانستان قابل توجه است، نگاه وی به مقوله اشغالگری می‌باشد. به راستی اشرف غنی چه تصوری از اشغالگری و اشغالگر دارد که خروج نیروهای ارتش متجاوز سرخ را غیرمسئولانه می‌خواند؟

آغاز اشغال افغانستان توسط شوروی و آوارگی و ویرانی

آغاز اشغالگری افغانستان توسط ارتش متجاوز شوروی روز 24 دسامبر 1979 با فرمان لئونید برژنف، رهبر شوروی و ورود ارتش چهلم این کشور به افغانستان رقم خورد. صبح همین روز، گارد 103 هوایی جماهیر شوروی در میدان هوایی بگرام به زمین نشست و سایر دسته‌‌های شوروی نیز در حال پیش‌روی در خاک افغانستان بودند. مجموعاً، میزان اولیه نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان حدود 80,000 نظامی، 1,800 تانک و 2,000 زره‌پوش جنگی بود.

سه روز بعد یعنی در روز 27 دسامبر، 700 نفر از ارتش شوروی در افغانستان با یونیفرم نظامیان دولت افغانستان، شامل نیروهای ویژه «ک.‌ج.‌ب»، مراکز مهم دولتی، نظامی و ساختمان رادیو و تلویزیون در کابل به همراه هدف اصلی‌شان کاخ ریاست جمهوری و قصر تاج‌بیگ را تصرف کردند که به دنبال آن حفیظ الله امین (رئیس جمهور وقت) کشته شد و ببرک کارمل معاون سابق نخست وزیر و رهبر جناح پرچم که در حقیقت دست نشانده مستقیم شوروی بود به عنوان رهبری دولت جدید انتخاب گردید.

این آغاز حضور اشغالگرانه ارتش شوروی سابق در افغانستان بود که 9 سال ادامه یافت و نتیجه بارز آن کشته شدن بیش از یک میلیون نفر و آواره شدن نزدیک به 5 میلیون نفر بود.

این آمار در حالی است که به دلیل خفقان و سرکوب شدید آن دوران، از سرنوشت ده‌ها هزار نفر که به دلایلی واهی توسط رژیم کمونیستی وقت دستگیر شدند، هنوز خبری نیست و حتی جای دفن آنان نیز نامشخص است.

تجاوز و اشغالگری همیشه یک معنا بیشتر نداشته است؛ کشتار، ویرانی، آوارگی و بدبختی. تا هنوز هم کسی از هیچ اشغالگری توقع مسئولیت‌پذیری نداشته و ندارد! ماهیت و ذات اشغالگری همین است و بعید است رئیس جمهور افغانستان با این معنا آشنا نباشد، مگر اینکه در تنظیم متن سخنانش اشتباهی رخ داده باشد!

هر چند بیش از سه دهه از خروج ارتش متجاوز شوروی از افغانستان می‌گذرد، با وجود این، شواهد آشکارتر دیگری نیز وجود دارد که مفهوم مسئولیت‌پذیری نیروهای خارجی را در کشورهای دیگر به ویژه افغانستان برای همگان آشکارتر کرده است.

حضور نظامیان آمریکایی و ناتو، نسخه جدید و بروز شده اشغال افغانستان

نگاهی گذرا به دخالت‌ها یا حضور نیروهای خارجی پس از حوادث یازده سپتامبر 2001 میلادی، در افغانستان مؤید این نکته است که قرار نیست، هدیه اشغالگران آبادانی و مسئولیت‌پذیری باشد. اشغالگر، همیشه اشغالگر است، حالا چه نسخه قدیمی آن باشد و چه نسخه جدید و به روز شده.

برخی از آمارهای منتشر شده از مسئولیت‌پذیری نیروهای خارجی در قبال مردم غیرنظامی افغانستان را ملاحظه بفرمایید:

ـ ارتش آمریکا و انگلستان یکشنبه شب 7 اکتبر 2001 برای نخستین بار با استفاده از با بمب‌افکن‌های B-52 و موشک‌های کروز اهدافی را در ولایت‌های کابل، قندهار، ننگرهار، قندوز، جوزجان، لوگر، تخار، نیمروز، فراه و غزنی مورد حمله قرار دادند. در سه هفته اول این حملات بیش از هزار نفر در این مناطق کشته شدند.

ـ خبرگزاری آسوشیتیدپرس طی گزارشی در 3 دسامبر 2001، تحت عنوان «بمب ایالات متحده روستای زراعی را با خاک یکسان کرد» از کشته‌ شدن 155 تا 300 نفر از ساکنان روستای کامه ادو در ننگرهار خبر داد.

ـ براساس گزارش دولت افغانستان در ماه مه 2007 طی دو روز بمباران جنگنده‌های آمریکایی به روستایی در نزدیکی هرات، دست‌کم 42 نفر، از جمله تعدادى از زنان و کودکان قتل‌عام شدند. در این بمباران 100 خانه ویران و حدود 1600 نفر بی‌خانمان شدند.

ـ مقامات امنیتی افغانستان 4 می 2009 اعلام کردند که حملات هوایی ناتو به رهبری آمریکا در منطقه گرانای ولایت فراه باعث کشته شدن 145 غیرنظامی از جمله 92 کودک و 22 زن شد. ارتش آمریکا مدعی شد که مشکلات فنی زیادی به وجود آمد که باعث مرگ این افراد شد.

ـ به دنبال کشته شدن 10 دانش‌آموز افغان توسط نیروهای ویژه ایالات متحده در ولایت کنر، ریاست جمهوری افغانستان هیئتی را به ریاست اسدالله وفا در 30 دسامبر 2009 به منطقه اعزام کرد. این هیئت پس از تحقیقات گزارش داد که این حمله هنگامی اتفاق افتاد که نیروهای ویژه آمریکا از داخل بالگردی فرود آمده و وارد مدرسه‌ای در روستای شهرستان نارنگ ولایت کنر شدند و نوجوانان 12 تا 18 ساله را از سه اتاق مجزا از داخل مدرسه‌ای به یک اتاق جمع‌آوری کردند، به دانش‌آموزان دست بند زدند سپس آنها را به رگبار بسته و با اجساد آنها عکس گرفتند. دولت کابل خواستار محاکمه این سربازان شد اما پنتاگون هیچ‌ واکنشی نشان نداد.

ـ حملات هوایی آمریکا در 23 ژوئیه 2010 به منطقه سنگین ولایت ننگرهار باعث کشته شدن بیش از 52 زن و کودک بی‌گناه شد.

ـ رابرت بلز (نظامی آمریکایی) در دادگاه نظامی "سیاتل" در واشنگتن اعتراف کرد که در عملیات یازدهم مارس 2012 پس از خروج از پایگاه نظامی قندهار در افغانستان به ساکنان دو روستای نزدیک این پایگاه حمله کرده و 16 شهروند که بیشترشان زن و کودک بودند را به قتل رسانده است. در این جنایت بیشتر قربانیان از ناحیه سر هدف قرار گرفتند و این نظامی جنایتکار آمریکایی اجساد برخی قربانیان را سوزاند.

ـ نیروی هوایی ایالات‌ متحده آمریکا در 3 اکتبر 2015، با جنگنده لاکهید AC-130U بیمارستان قندوز در شمال افغانستان را هدف حمله قرار داد. در این حمله دستکم 42 غیرنظامی کشته و 30 نفر مجروح شدند.

ـ گروهبان «جف کورک» که در سال 2010 میلادی در قالب تیم واکنش سریع ارتش آمریکا در افغانستان حضور داشت در پادکست «انیسیتو مودرن وار» اعتراف کرد که نظامیان آمریکایی برای پاکسازی تله‌های انفجاری از کودکان می‌کردند و برای ترغیب آنها برای پاکسازی کوچه‌ها از شکلات و اسباب بازی و بسته‌های غذایی استفاده می‌نمودند.

این نمونه کوچکی از جنایات متعددی است که روزانه در افغانستان توسط نیروهای بیگانه رخ می‌دهد و آشکار شده است؛ بماند که در سال‌های آتی چه آمارهای دیگری که از جنایات غیر انسانی و یا تاراج منابع سرشار این سرزمین فاش شده و یا برای همیشه پنهان می‌ماند.

از اشغالگر واقعاً چه انتظاری می‌توان داشت؟! برای پیدا کردن پاسخ این سؤال نیاز نیست راهی دوری برویم. نمونه بسیار نزدیک و ملموس انتظار از نیروی بیگانه و به واقع اشغالگر، پاسخ ندادن به درخواست والی/ استاندار هرات برای کمک به اطفای حریق میلیون‌ها دلار سرمایه تجار افغانستانی در آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه توسط نیروهای ناتو بود؛ این یعنی ماهیت نیروی بیگانه و به واقع نیروی اشغالگر.

پاسخ منفی طرف‌های غربی به درخواست کمک والی هرات، رویداد تلخی است که یادآور استغاثه سران اقلیم کردستان عراق از اینان در برابر هجوم داعش برای براندازی حکومت اقلیم کردستان بود؛ اقلیمی که در دوستی و روابط نامتعارف با اسرائیل شناخته می‌شود! به نظر شما با دوستان نزدیک که چنین باشند با دوستان دورتر و دیگران چگونه خواهند بود؟!

انتهای پیام/.

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)