میرنیوز

تحولات فلسطین در یک نگاه؛ رونمایی از سند معامله قرن تا عادی سازی برخی رژیم‌های عربی

 تحولات فلسطین در یک نگاه؛ رونمایی از سند معامله قرن تا عادی سازی برخی رژیم‌های عربی 2021-01-09T13:13:18+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سال 2020 یکی از پر فراز و نشیب ترین سالهای قرن 21 در فلسطین بود. این سال فراز و نشیب فراوانی را به خود دید که در نوع خود طی یک سال بی نظیر بوده است.در این یک سال وقایعی کاملاً متناقض در عرصه فلسطین رخ داد و دو جناح سازشکار و مقاومتی را در دو جبهه کاملاً نزدیک به هم و دور از هم نگاه داشت.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

رونمایی از سند معامله قرن و اتحاد فلسطینیان

آغاز سال 2020 با رونمایی سند سیاسی معامله قرن توسط دونالد ترامپ همراه بود. رونمایی از این سند به معنای عزم جدی ترامپ برای اجرایی کردن این طرح ضد فلسطینی در عرصه فلسطین و منطقه بود. با رونمایی از سند سیاسی معامله قرن، فلسطینیهای سازشکار که سالها اقدام به مذاکره با صهیونیستها کرده بودند در انزوا قرار گرفته، تمام توافقات سه دهه مذاکرشان به زباله دان ریخته شد. این رویکرد آمریکاییها و صهیونیستها به سازشکاران فلسطینی در حالی شکل می گرفت که آنها بارها از خواسته های ملت فلسطین عقب نشینی کرده بودند.

کنار زدن سازشکاران فلسطینی سبب شد برای نخستین بار تمام گروههای فلسطینی گردهم آمده، برای تشکیل یک رهبری مشترک فلسطینی و ایجاد یک راهبرد ملی برای آزادی فلسطین اقدام کنند. با شکل گیری نشستهای وحدت بین گروههای فلسطینی پرونده «آشتی ملی فلسطین» دوباره احیا شد و کارگروههای ملی با حضور تمام گروههای فلسطینی در تابستان 2020 شکل گرفت تا آشتی ملی را در راستای همان هدف ایجاد رهبری و راهبرد ملی فلسطین سامان بخشند. اما با پایان تابستان 2020 و پر رنگ شدن احتمال موفقیت «جوبایدن» در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، باز هم نگاه سازش به استمرار مذاکرات سازش امید پیدا کرد و میز آشتی ملی فلسطین را رها کرد.

حال در این روزهای آغازین سال 2021 آنها با اتلاف وقت در انتظار روی کار آمدن «جوبایدن» هستند تا پای میز مذاکره ای بروند که طی سه دهه از آن نتیجه ای جز عقب نشینی از مواضع و خواسته های خود نگرفته اند.

تلاش رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری به سرزمین های 1948

بهار سال 2020، رژیم صهیونیستی سومین انتخابات مستمر خود را پس از دو ناکامی در تشکیل کابینه طی سال 2019 برگزار کرد. پس از آن انتخابات در آوریل 2020، دو جناح رقیب و مخالف یعنی ائتلاف راستگرایان به رهبری «بنیامین نتانیاهو» و ائتلاف چپگرایان و میانه ها به رهبری «بنی گانتس» ، به شکل غیر منتظرهای با هم ائتلاف کردند. این ائتلاف در حالی با اصرار و میانجیگری مقامات دیگر همچون رئیس رژیم صهیونیستی و به بهانه بحران ناشی از کرونا شکل گرفت که این دو طرف سایه دیگری را با تیر هدف می گرفتند.

با تشکیل کابینه ای که می توان آن را کابینه اضداد نامید، نتانیاهو که در شعارهای انتخاباتی اش وعده الحاق کرانه باختری را به راستگرایان و تندروهای مذهبی داده بود، به سمت اجرایی کردن این وعده خود رفت. تلاش صهیونیستها موجی از مخالفت را در میان جناح غربی به وجود آورد و عملاً شکافی را علنی و تشدید کرد که پیش از این تلاش میشد از آن کمتر سخن گفته شود.

بیان اینکه صهیونیستها قصد دارند الحاق کرانه باختری به سرزمین های سال 1948 را آغاز کنند موجی از واکنشهای مخالف را در بر داشت که مهمترین آن در کشورهای اسلامی و عربی و جریان های همراه با غرب شکل گرفت و آنها را مقابل یک دو راهی قرار داد. آنها از یک سو باید افکار عمومی کشورهای عربی و اسلامی را با ژست حمایت از فلسطین حفظ می کردند و از سوی دیگر باید به دنبال از اربابان غربی خود حرکت می کردند. و حال آن که بین جناح غرب هم در این خصوص اختلاف شدیدی وجود داشت و حتی در خود ایالات متحده دو موضع کاملاً متضاد برای الحاق بیان می شد.

عزم صهیونیستها برای الحاق، به شدت فلسطینیها را متأثر کرد. گروههای مقاومت ضمن اعلام مخالفت با این اقدام و تهدید صهیونیستها در خصوص  واکنش مقاومت در صورت اجرای این طرح، بر موضع همیشگی خود مبنی بر اینکه صهیونیست ها جز زبان زور نمی فهمند، به همگان اعلام کردند دلیل جسارت یافتن صهیونیستها برای این اقدام، استمرار سازش و عقب نشینیهای فلسطینیان سازشکار پای میز مذاکره با آنها است.

در میان سازشکاران فلسطینی نیز اختلاف شدیدی ایجاد شد و آنها به این نتیجه رسیدند اگر روی رویکرد گذشته خود اصرار کنند به زودی از کرانه باختری محاصره شده توسط شهرکهای صهیونیست نشین، نیز اخراج خواهند شد. تلاش برای الحاق کرانه باختری سبب شد حکومت خودگردان فلسطین، روابط خود با رژیم صهیونیستی را قطع کند. هرچند این اقدام صوری و در مدت کوتاهی انجام شد و عملاً نوعی محدودیت در همکاری امنیتی ایجاد کرد و سبب قطع کامل این روابط نشد، اما همین محدودشدن همکاریهای امنیتی حکومت خودگردان با صهیونیستها اقدامی بود که هیچگاه تا همین اندازه هم عملی نشده بود و از اهمیت بالایی برخوردار بود. تا جایی که صهیونیستها را واداشت برای برقراری دوباره آن دست به اقداماتی چون نوشتن نامه درخواست به ابومازن از سوی فرمانده بخش کرانه باختری ارتش رژیم صهیونیستی پیش بروند. نامه ای که به عنوان شرط از سوی ابومازن مطرح شده بود، اما نه با این توصیف که نامه درخواست باشد بلکه ابومازن شرط کرده بود مقامات درجه اول رژیم صهیونیستی با عذرخواهی از فلسطینیها تضمین دهند که اقدام به الحاق کرانه باختری نخواهند کرد و همین شرط تنها به یک نامه درخواست از سوی یک مقام درجه چندم ختم شد.

اما جدی شدن صهیونیست ها برای اجرای طرح الحاق علاوه بر قطع روابط، حکومت خودگردان را به سمت آشتی ملی و وحدت با گروههای مقاومت نزدیک کرد و یکی از انگیزه های جدی برگزاری نشست مشترک لبنان رام الله شد که پس از عادی سازی روابط امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی عملی شد.

عادی سازی روابط کشورهای عربی و اثبات حقانیت مقاومت

یکی از حوادث مهم در عرصه فلسطین، آغاز روند جدیدی از عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بود. آنچه در قالب عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی برخی کشورهای عربی و در رأس آنها امارات متحده عربی اتفاق افتاد در حقیقت علنی سازی روابطی بود که طی دو دهه گذشته در جریان بود. روابط دامنه دار رژیم صهیونیستی با مقامات امارات، بحرین، عربستان سعودی، عمان، سودان، مغرب و قطر طی یک دهه گذشته سوژه خبری رسانه های منطقه ای بوده است که عمدتاً از سوی منابع صهیونیست منتشر شده بودند. حضور تیم های ورزشی و هیئتهای آکادمیک و به ظاهر علمی نیز بخشی از این پروژه بود که در سال 2020 به طور کامل علنی شد.

علنی شدن این روابط دو نتیجه مهم برای مقاومت در بر داشت. اول اینکه سازشکاران فلسطینی را کاملاً از این کشورها که خود را حامی فلسطین می نامیدند ناامید ساخت و نشان داد آنها با ژست حمایت از فلسطین در مسیر مخالف ملت فلسطین در حرکت بوده، آب به آسیاب دشمنان جهان اسلام و ملت فلسطین می ریزند.

دوم آنکه برهمگان حقانیت رویکرد مقاومت را اثبات کرد. عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در حالی اجرایی شد که هنوز فلسطینیان سازشکار منتظر هستند این اقدام به عنوان بخشی از طرح موسوم به «روند صلح خاورمیانه» ایالات متحده سال 1990، پس از حل مسئله فلسطین با صهیونیستها و تشکیل دولت مستقل فلسطینی به عنوان تکمله حل مسئله فلسطین، اجرایی شود.

اما سازشکاران فلسطینی به ناگاه شاهد آن بودند که کشورهایی که خود را حامی آنها نشان می دهند با خنجر از پشت به فلسطینیان، در کنار دشمنان آنها و غاصبان ملت فلسطین قرار گرفته اند. این مسئله بر همگان ثابت کرد صهیونیست ها جز زبان زور نمی فهمند و این مقاومت است که به حق ، برای مقابله با صهیونیستها با آنها با زبانی که می فهمند گفتگو می کند.

به طور کلی سال 2020 در فلسطین سال تأثیر طرح موسوم به «معامله قرن» ترامپ بود. در این سال آنچه فلسطین را تحت تأثیر قرار داد پیامدهایی بود که از این طرح ناشی شده بود. اما آنچه قابل توجه است این است که خروجی این پیامدها اگرچه در عرصه میدانی چندان به نفع فلسطینیان تمام نشد اما در عرصه رویکردها موجب اثبات حقانیت مقاومت و بی فایده بودن سازش شد. مسئله ای که علاوه بر پیشرفت و توسعه رویکرد مقاومت در افکار عمومی منطقه ای و جهانی، شکاف جدی در جناح غربی را در مسئله فلسطین نیز نشان داد و تعمیق آن را در این سال شاهد بودیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)