میرنیوز

الگوهای توسعه‌ای شرق، رقیبی جدی و جذاب برای مدل‌های غرب

 الگوهای توسعه‌ای شرق، رقیبی جدی و جذاب برای مدل‌های غرب 2020-12-15T05:49:57+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، طبق گزارش بانک جهانی، اقتصاد چین از 1500 تا 1800 پس از میلاد بزرگترین اقتصاد دنیا به شمار می‌رفت. با این حال از 1820 تا 1976 این کشور با افت شدیدی مواجه شد. جنگ علیه ژاپن، سیاست یک گام بزرگ به جلو (تحت رهبری مائو)، انقلاب فرهنگی، گروه چهار (شامل چهار عضو رادیکال کنگره دهم حزب کمونیست چین بود که به عنوان یک تیم کار نمی‌کردند اما آرای مشابهی در کنگره می‌دادند) و سیاست درهای باز (سیاستی که در 1899 توسط جان هی، وزیر خارجه وقت آمریکا برای توسعه اقتصادی چین پیشنهاد شد) اتفاقاتی بود که این کشور در طول این دوره تجربه کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

پس از مرگ مائو در 1976 دنگ ژیائو پنگ برای سومین بار در 1978 به قدرت رسید و هدایت دوره جدیدی در چین را برعهده گرفت تا با آغاز اجرای سیاست "راهبرد بزرگ" این کشور را به یکی از بازیگران برجسته منطقه ای و بین المللی تبدیل کند. راهبرد بزرگ که عمدتا براساس هدف مدرنیزه سازی داخلی استوار است، با هدف توسعه اقتصاد کشور بدون آسیب به ساختار سیاسی شکل گرفت. در همین راستا دنگ در یکی از جلسات کمیته مرکزی حزب کمونیست اعلام کرد که رژیم بیشتر از ایدئولوژی بر توسعه اقتصادی متمرکز خواهد شد. جمله معروف او در جلسه این بود: مهم نیست رنگ گربه سیاه یا سفید باشد، آنچه اهمیت دارد این است که گربه موفق به گرفتن موش شود.

فاکتورهای موفقیت اقتصادی شرق چه بود؟

درحال حاضر بدون شک چین به عنوان یکی از اقتصادهای برتر دنیا شناخته می شود و پس از سبقت از ژاپن در سال 2010 به عنوان دومین اقتصاد برتر (بدون درنظر گرفتن اتحادیه اروپا) و بزرگترین تولید کننده و صادر کننده دنیا شناخته می شود. این کشور در چهار قرن اخیر با رشد سالیانه 10 درصدی به سرعت درحال تغییر و دستیابی به نتایج مورد نظر و حتی فراتر از آن در بازه زمانی کوتاه است. این کشور با اجرای سیاستهای خود موفق به نجات بیش از 500 میلیون نفر از جمعیت خود از خط فقر شد.

سوالی که در این بین برای بسیاری از کارشناسان ایجاد شده این است که آیا رشد کیفی برتر تحت حاکمیت رژیم هایی مانند دولتهای شرق آسیا قابل دستیابی است یا صرفا در قالب کشورهای دارای دموکراسی ایجاد می شود. چین همانند ژاپن و کره جنوبی طرح های توسعه اقتصادی خود را با اجرای دو مدل اصلاحات کلیدی با مدیریت دولت اجرا کرد: اصلاحات کشاورزی و اصلاحات آموزشی. بنابراین این کشور دو راهبرد را برای توسعه درپیش گرفت. این کشور در ابتدا اقدام به ساخت صنایع خود کرد و در یک دوره کوتاه از آنها در برابر رقابت با همتایان خارجی محافظت کرد. در مرحله بعدی دولت چین از راهبردهای صنعتی سازی متمرکز بر صادرات برای معرفی صنایع خود به در عرصه رقابت بین الملل استفاده کرد.

کشور چین , کشور آمریکا , قاره آسیا ,

 

راهبردهای توسعه کلیدی اجرا شده در چین بر 5 محور استوار بودند:

 

به نظر می رسد چین از این راهبرد دو هدف داشت. ابتدا اینکه به جای قرض گرفتن از کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری بر بازار داخلی، چین ترجیح داد که منابع سرمایه های قابل قرض و ذخایر رسمی تحت مدیریت بانک مرکزی را از طریق درآمدهای صادراتی افزایش دهد. دلیل دوم نیز این بود که چین به دنبال ذخیره اعتبارهای امنیتی و اضطراری برای روزهای سخت بود.

مدل توسعه اقتصادی در شرق آسیا

دارن آچموغلو و جیمز آر رابینسون در کتاب "چرا ملت ها شکست می خورند" معتقدند که قدرت سیاسی مستقیما توسط نهادهای سیاسی تعیین می شوند و به صورت غیرمستقیم توسط نهادهای اقتصادی. به اعتقاد این دو رشد اقتصادی چین پایدار نبوده و در آینده از مسیر خود خارج خواهد شد اما شاید آنها به اصول فرضیه مدرنیزه سازی توجهی نداشته اند که طبق استدلال آن توسعه اقتصادی باعث آزادسازی سیاسی خواهد شد. دربرخی موارد وجود یک رهبر قدرتمند باعث انتخاب های درستی برای رشد کشور خواهد شد. طبق فرضیه مدرنیزه سازی کشورهای دارای سیاستهای اقتدارگرا شانس خوبی برای اتخاذ سیاستهای جامع دارند و باوجود داشتن رهبری اقتدارگرا، دولت در بین عموم مردم محترم شمرده شده و نقش راهنما را ایفا می کند. انقلاب میجی از 1867-1868 در ژاپن و انقلاب های مشابه در کره جنوبی، سنگاپور و تایوان مثال هایی از الگوهای مشابه هستند. درمورد ژاپن اصلاحات تحت رژیمی اقتدارگرا درجریان انقلاب میجی رخ داد و تا پایان جنگ دوم جهانی ادامه یافت. در موارد دیگر یک ژنرال کره جنوبی (پارک چونگ هی) که دانش آموخته دانشکده نظامی در ژاپن بود و از سال 1963 تا 1979 رئیس جمهور کره جنوبی شد همین سیاست را در پیش گرفت. لی کوان یو، رهبر اقتدارگرای سنگاپور که دانش آموخته دانشگاه کمبریج بود نیز از این جمع جدا نبود. فرانسیس فوکویاما دراین باره گفته: سنگاپور تحت هدایت لی کوان یو، به عنوان نخست وزیر مدلی از یک اقتدارگرایی نرم یا پدرسالارانه را توسعه داد که ترکیبی از کاپیتالیسم و یک سیستم سیاسی اقتدارگرا بود. تمام کشورهای پیشرفته شرق آسیا متوجه شدند که شاخص ترین راهبرد توسعه اقتصادی ابتدا لزوم اصلاحات ارضی و سپس ادغام این کشورها در بازار جهانی بود. این کشورها در مرحله سوم به منظور رقابت در بازار بین المللی سیستم های آموزشی نیازمند اصلاحات و سازگاری با کشورهای پیشرفته هستند.

کشور چین , کشور آمریکا , قاره آسیا ,

ارزش‌های فرهنگی در شرق

مویچو موریشیما در کتاب خود با نام "چرا ژاپن به موفقیت رسید" در تلاش برای ایجاد ارتباط میان کنفوسیوس گرایی و موفقیت اقتصادی ژاپن به عنوان یکی از دلایل معجزه سرزمین آفتاب تابان بود. به اعتقاد محققین پس از شکست ایدئولوژی مارکسیسم- لنینیسم در دوره مائو به نظر کنفوسیسو گرایی وظیفه پر کردن این شکاف در چین را خواهد داشت. تاسیس نهادهای آموزشی کنفوسیوسی در چین و نقاط دیگر دنیا نیز تاییدی بر این ادعاست. کنفوسیوس گرایی که نه یک مذهب بلکه یک فلسفه زندگی به شمار می رود براصولی چون صداقت، آموزش و خانواده استوار است. در ژاپن، کره جنوبی و چین ماندارین ها حضور پررنگی در اجتماع داشته و برای حضور در احزاب سیاسی نیازمند آموزش در نهادهای برجسته داخلی و خارجی هستند.

آموزش

کنفوسیوس گرایی احتمالا بیشترین تاثیر را بر آموزش چینی ها دارد. در واقع آموزش دارای بیشترین اهمیت در کشورهای شرق آسیاست. در این کشورها توسعه اقتصادی و آموزش به یکدیگر گره خورده اند. چین برای حضور در بازار رقابتی بر آموزش نسل جوان و انتخاب دانشجویان ممتاز و استفاده از آنها در علوم و فن آوری متمرکز شده است. تعداد دانشگاه ها در این کشور از یک سو و حضور دانشجویان چینی در اروپا و آمریکا از سوی دیگر به شدت افزایش یافته و به همین دلیل چین در 30 سال آینده به قطب علمی و تحقیقاتی دنیا تبدیل خواهد شد.

کشور چین , کشور آمریکا , قاره آسیا ,

 تحولات در شرق آسیا به سمتی پیش می رود که به این منطقه صرفا به عنوان یک بلوک تحت تاثیر آمریکا نمیتوان نگاه کرد. رشد اقتصادی چشمگیر کشورهای این منطقه، احساس خطر آمریکا از تبدیل شدن چین به عنوان خطرناکترین رقیب این کشور و علنی کردن جنگ تجاری در دولت ترامپ (که یکی از نتایج آن را می توان شکست ترامپ در انتخابات دانست)، موفقیت در عرصه های آموزشی و بهداشتی کشورهای این منطقه که در مدیریت ویروس کرونا (درمقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکا) به خوبی خود را نشان داد و در نهایت تشکیل بزرگترین پیمان تجاری دنیا (بدون حضور آمریکا) حاکی از آن است که کشورهای این منطقه بخصوص چین به دنبال معرفی خود به عنوان یک عنصر تاثیر گذار در عرصه جهانی هستند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)