میرنیوز

تولد جبهه ضدتحریم در کوالالامپور؛ اجماع ایران، قطر، مالزی و ترکیه برای تقابل با ارعاب اقتصادی

تولد جبهه ضدتحریم در کوالالامپور؛ اجماع ایران، قطر، مالزی و ترکیه برای تقابل با ارعاب اقتصادی 2019-12-21T20:30:32+03:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اجلاس چهار روزه کشورهای اسلامی در کوالالامپور، امروز (شنبه) با سخنرانی «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی در مراسم اختتامیه آن، به پایان رسید.

سخنرانی ماهاتیر در پایان اجلاس کشورهای اسلامی در کوالالامپور، دارای سه محور مهم درباره عدم جایگزینی این اجلاس به جای دیگر نشست‌های مهم جهان اسلام، درس گرفتن از تحریم‌ها علیه ایران و قطر و هوشیار بودن در برابر قلدری دشمنان اسلام، و همچنین لزوم پیشرفت فناوری‌های بومی جهان اسلام و استفاده از واحد پول مشترک در تبادلات تجاری بود.

ماهاتیر محمد، سیاسمتدار کهنه‌کار و نود و دو ساله مالزیایی را که نماد پیشرفت این کشور می‌دانند، از مخالفان شدید جهانی‌سازی است. او بعد از فعالیتی چهل ساله از دنیای سیاست کناره گرفته بود، اما دوباره در انتخابات شرکت کرد و از حدود یک سال پیش بار دیگر نخست‌وزیر مالزی شد تا هفتمین نخست‌وزیر این کشور نام بگیرد. 

نخست‌وزیر مالزی، در پاسخ به این سوالات که چرا اساساً این اجلاس برگزار شد و چه اهدافی را دنبال می‌کرد، اشاره‌ای تلویحی به ادعاهای عربستان سعودی علیه این نشست کرده و گفت: «مسلماً، بعضی‌ها نیّت ما را عامدانه یا غیرعامدانه اشتباه برداشت کردند. برخی احساس تحقیر کردند و برخی دیگر مشکوک شدند. اما اکنون من مطمئنم که دیگر مشخص شده که نظرات منفی بی‌جا و بدون توجیه بودند».

ماهاتیر با بیان اینکه «ما اینجا نیستیم که جایگزین هیچ همایش اسلامی دیگری بشویم»، توضیح داد: «همچنین ما نمی‌خواهیم طبقه‌ها و دسته‌های متفاوتی از ملت‌های مسلمان در اینجا تشکیل بدهیم و نمی‌خواهیم دیگران را تضعیف کنیم. این [اجلاس]، گردهمایی تعدادی از کشورهای مسلمان است که سران آنها می‌خواستند با یکدیگر درباره برخی حوزه‌هایی که امکان ایجاد همکاری دارد، صحبت کنند».

وی ضمن اشاره به منافعی که این اجلاس ابتدا برای کشورهای حاضر و سپس در ابعاد بزرگتر برای تمام جهان اسلام دارد، افزود: «ما از ابتدا هفت محور را که می‌خواستیم روی آنها تمرکز کنیم، مشخص کردیم. توسعه و حق حاکمیت، یکپارچگی و حکومت‌داری مناسب، فرهنگ و هویت، عدالت و آزادی، صلح و امنیت و دفاع، تجارت و سرمایه‌گذاری، و فناوری و اداره اینترنت».

 

رهبر مالزی با بیان اینکه تمایلات خود درباره این حوزه‌ها را با سران ایران، ترکیه و قطر به اشتراک گذاشتند، تصریح کرد: «ما باید گروه ابتدایی شروع‌کننده را کوچک نگه داریم تا بتوانیم اهداف را فوراً و بدون متفرق شدن بر اثر نظرات بسیار زیاد، پیگیری کنیم... من و سران این کشورها به تفصیل شرح دادیم که امروزه وضعیت نظم در جهان اسلام به چه میزان رقت‌انگیز شده است».

ماهاتیر ضمن اشاره به جمعیت ۱.۸۳ میلیلارد نفری مسلمانان در جهان، گفت: «مسلمانان تقریبا یک چهارم جمعیت بشر را تشکیل می‌دهد اما هنوز نماینده مناسبی در تمام حوزه‌های بسترهای جهانی نداریم. این نگرانی هم وجود دارد که مسلمانان در کشورهای غیر اسلامی، مجبور هستند با [غیرمسلمانان] ادغام شوند... ما از یکپارچه شدن حمایت می‌کنیم، اما ادغام شدن آنهم تا جایی که دین‌مان را کنار بگذاریم، غیرقابل قبول است».

وی که از سیاسیون سرشناس و تأثیرگذار در آسیا و از مخالفان جهانی‌سازی است، همچنین افزود که اگر کشورهای اسلامی مستقل باشند و بتوانند پیام خود را بفرستند، مورد چنین رفتارهای تبعیض‌آمیزی در جهان قرار نمی‌گیرند.

نخست‌وزیر مالزی سپس در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته و تاکید کرد: «برای من مهم است که بگویم، ایران علی‌رغم سال‌ها تحریم، توانسته به پیشرفت و توسعه ادامه داده و با افتخار چهارمین کشور در جهان از منظر تعداد مهندس است».

ماهاتیر با اشاره به اعمال تحریم از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس بر قطر، افزود:‌ «اما آنها نیز مانند ایران توانستند در برابر آن بایستند و پیشرفت چشمگیری داشته باشند. با این حال، چنین تحریم‌ها و محدودیت‌هایی به‌صورت ویژه برای ایران و قطر نخواهد بود. جهان شاهد تصمیمات یک‌جانبه کشورهایی است که می‌خواهند اقدامات تنبیهی را تحمیل کنند، مالزی و دیگر کشورها نیز باید همیشه در یاد داشته باشند که این [تحریم‌ها] می‌تواند بر هر کدام از ما اعمال شود».

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سراغ موضوع واحد پولی یکسان برای تبادل بین کشورهای اسلامی رفته و توضیح داد: «پیشنهاد دادم که دوباره ایده تجارت با دینار طلا و تهاتر را بررسی کنیم. ما (سران چهار کشور مالزی، ترکیه، ایران و قطر) با جدیّت در حال بررسی این ایده هستیم و امیدواریم بتوانیم مکانیسمی را برای اجرای آن پیدا کنیم».

این مقام مالزیایی که خودش نماد پیشرفت مالزی در دهه‌های گذشته است، با بیان اینکه تمرکز اصلی این نشست روی اقتصاد، علم، فناوری و صنایع دفاعی است، تاکید کرد که مهمترین وجه این تمرکز، نیاز به تولید و خلق فناوری‌های جدید بومی است.

ماهاتیر در این باره افزود: «تا زمانی که ما به فناوری‌های ساخته شده توسط دشمنان اسلام وابسته باشیم، آنها برای همیشه می‌توانند تلاش‌های ما برای ارتقای صنایع دفاعی را کنترل کرده، دور زده و یا [میل خود را] به ما دیکته کنند. مفتخرم که بگویم ما در این نشست، هجده تبادل موفق ادوات در حوزه‌های مختلف از جمله فناوری‌های پیشرفته، همکاری‌های رسانه‌ای، مراکز عالی، امنیتی، رهبری جوانان و برنامه‌های تبادلی انجام شد».

وی ضمن تاکید مجدد بر تمرکز این اجلاس روی یافتن راهکارهایی برای رسیدن به این اهداف، ادامه داد: «اگر عزم خود را تقویت کنیم، این شروعی تازه است. همانطور که خداوند در قرآن گفته، اگر مردمی خودشان نخواهند که وضعیتشان تغییر کند، خدا نیز تغییری در وضع آنها نخواهد داد. ما می‌خواهیم خودمان و امت اسلامی را نجات بدهیم... امیدواریم دیگر برادرمان مسلمان نیز ببینند که هدف ما در اینجا، متحد کردن امت اسلامی در فناوری‌های استراتژیک و پیشرفته است».

نخست‌وزیر مالزی در پایان با بیان اینکه کسب دانش، تنها امید ما برای ممانعت از قلدری دشمنان علیه امت اسلامی است، گفت: «برای این منظور، ما این شعار را که تمام مسلمانان برادران هم هستند، تکرار می‌کنیم».

هرچند این نشست اکنون به پایان رسیده، اما به نظر می‌رسد اجلاس کوالالامپور آغازگر مسیری باشد که در صورت تداوم نهایتا به شکل‌گیری یک جبهه جدید ضدتحریم با محوریت چهار کشور ایران، مالزی، ترکیه و قطر منجر شود.

انتهای پیام/ق

منبع : خبرگزاری فارس


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)