میرنیوز

عناصر اضمحلال و فروپاشی اسرائیل-۳|وقتی نیمی از جامعه صهیونیست خود را تحت تبعیض احساس می‌کنند

 عناصر اضمحلال و فروپاشی اسرائیل-۳|وقتی نیمی از جامعه صهیونیست خود را تحت تبعیض احساس می‌کنند 2020-07-04T17:07:43+04:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،می توان آرشیو بزرگی از انتقادها و هشدارهای اعلام شده توسط رسانه های صهیونیستی را درباره تبدیل شدن نژادپرستی و تبعیض در جامعه صهیونیستی به پاشنه آشیل و عاملی برای فروپاشی این رژیم فهرست کرد.

گرچه یهودیان فلاشا با تظاهرات و اعتراضات یک سال گذشته خود به نماد تبعیض نژادی در رژیم صهیونیستی تبدیل شده اند اما نگاهی به ساختار جامعه صهیونیستی شاهد نوعی جنگ داخلی فرهنگی بین جوامع مختلف و نا متجانس آن هستیم که نه تنها باعث شکل‌گیری یک تصویر خوب از جامعه ای مهاجر نشده بلکه چهره قبیح تقابل ، تنش و درگیری متقابل را بین آنها به وجود آورده است.

با نگاهی کلی تر به جامعه صهیونیستی شاهد نهادینه شدن رفتارهای تبعیض آمیز غربی تبارها علیه شرقی تبارهای مهاجر به فلسطین اشغالی هستیم که از دوران کودکی و دوره مدرسه گرفته تا بالاترین سطوح سنی و اجتماعی قابل لمس است.

جامعه یهودیان مهاجر به سرزمین های اشغالی فلسطین به دو بخش کلی اتباع کشورهای غربی (اشکنازها) و بقیه تیره ها و قومیت ها از جمله یهودیان کشورهای اروپایی حوزه دریای مدیترانه ، مشرق عربی و ... تقسیم شده و (سفاردیم) لقب دارند.

سفارد شهری در آسیای میانه است که به اشتباه به اسپانیا نسبت داده شده و از سده 18 میلادی در عبری به عنوان تعبیری از اسپانیایی تبار به کار می رود.

کشمکش فرهنگی ، نژادی و قومیتی بین اشکنازها و سفاردیم ها جنبه های ایدئولوژیک و طبقاتی به خود گرفته است و نوعی جنگ طایفه ای بین یهودیان غربی و یهودیان شرقی تبار را درون جامعه صهیونیستی به وجود آورده است.

اشکنازها خود را طبقه برتر دانسته و با توجه به در دست داشتن قدرت و ثروت اکثر مؤسسات سیاسی و اجتماعی را هم در قبضه خود گرفته و حتی در زمینه دریافت حقوق و در آمد نیز در رده های بالاتری از سفاردیم ها قرار دارند.

تحقیقات انجام شده در رسانه های صهیونیستی هم نشان می دهند قبضه شدن قدرت توسط اشکنازها باعث شکاف تحصیلی و علمی نیز بین دو طایفه شده است.

این شکاف در کلاس چهارم ابتدایی 12.01 درصد است در حالی که با بالاتر رفتن مدارج تحصیلی و رسیدن به سطح دیپلم فاصله بین این دو به 15.8 درصد می رسد در حالی که این شکاف در سطوح دانشگاهی به بالاتر از 41.7 افزایش پیدا می کند تا آن که در تخصص های علوم زیست شناسایی و فناوری های پیشرفته شاهد آن هستیم که اشکنازها 59.06 درصد از قشر دانشجویان این مقطع تحصیلی را در مقایسه با سفاردیم ها دارا هستند.

یکی از نمادهای این شکاف تحصیلی را می توان در ماجرای رسانه ای شده مدرسه راهنمایی دخترانه شهرک "نتیفوت" لمس کرد.

ماجرا که در رسانه های صهیونیستی و بین المللی هم بازتاب پیدا کرده حکایت از آن دارد که بعد از پذیرش 3 دختر دانش آموز شرقی تبار در این مدرسه، اولیای بقیه دانش آموزان اجازه حضور دختران خود را در آن ندادند.

به اعتقاد کارشناسان، این نوع نگاه نژادپرستانه شکاف های وسیع داخلی را در داخل جامعه صهیونیستی به وجود آورده است ، این که جریانی در یک جامعه حقوق دیگری را در برابری نفی کند به طور حتم پدیده است که بذر زوال آن جامعه را با خود به همراه آورده است.

شرایط تبعیض آمیز چنان در جامعه صهیونیستی نهادینه شده است که فیلم های داستانی و سینمایی نیز از این رفتار جامعه ساخته شده است.

یکی از این فیلم ها فیلم مستند "یشای و رابینه در صحن" (ישי ורבי� א בכיכר) است که پایگاه عبری زبان کیکار در شماره 12 مه 2019 خود در گزارشی در مورد این گزارش مستند می نویسد : پدر می گوید : تنها مشکل دخترم آن است که شرقی تبار است.

پدر این دختر در این فیلم می گوید : من پدر دختری در کلاس هشتم هستم که امسال باید انتخاب رشته کند، ولی ما در شهر "بیت شمیش" شاهد تبعیض گسترده ای بین سفاردیم و اشکنازها هستیم، دختر من از لحاظ تحصیلی ممتاز است، اما بزرگترین مشکلش سفاردیم بودنش است.

او در این فیلم به کیکار می گوید : در تمام مراحل تحصیلی از پیش دبستان گرفته تا مدرسه ابتدایی و مهمتر از آن دبیرستان این تبعیض به وضوح می شود ، این تبعیض کاملا مشخص و نهادینه شده است.

در ادامه گزاش آمده است مدارس با آغوشی باز از دختران اشکناز استقبال می کنند در حالی که تمام کارشکنی های ممکن را برای عدم ثبت نام دختران سفاردیم به کار می گیرند ، تنها دانش آموزان شرقی تباری می توانند وارد این مدارس شوند که پارتی و معرف صاحب نفوذ داشته باشند گرچه در آن صورت هم باید والدینشان هر نوع اهانتی را در دوره ثبت نام به جان بخرند.

این در حالی است که اشکنازها هم ادعا می کنند اعتراضات صورت گرفته توسط شرقی تبارها نوعی اهانت به آنهاست و باید سفاردیم ها ابتدا دست از اعتراضات خود نسبت به تبعیض های صورت گرفته در جامعه بردارند.

خاخام موشه یستحاق فرکش درمقاله ای که در این باره در پایگاه عبری زبان (iyun.org.il) منتشر کرده می نویسد : پدیده نژادپرستی و تبعیض در جامعه ما امری غیر قابل انکار و کاملا هویداست، اما آنهایی که به دنبال ریشه کنی این پدیده هستند،باید به جای فریاد زدن بر سر اشکنازها ابتدا رفتارهای وقیحانه و شرارت آمیز و اهانت های صورت گرفته علیه اشکنازها را متوقف کنند.

به هر شکل در سایه این انتقادات و اهانت ها اشکنازها ،سفاردیم ها احساس بد و منفی پیدا می کنند و همین امر هم باعث می شود تا اجازه تحصیل فرزندان سفاردیم را در موسسات آموزشی ندهد .

به اعتقاد این خاخام صهیونیست فاصله فکر و اندیشه بین یهودیان اشکناز و سفاردیم بسیار زیاد است و برای اثبات این امر ادعا می کند در حالی که 22.5 درصد از افرادی که موفق به کسب جایزه نوبل یهودی بودند اما هیچ یک از آنها سفاردیم نیستند.

این خاخام با اشاره به موارد و مثال های دیگر به این نتیجه می رسد که اختلاف در ذهنیت و نوع اندیشه از منظر بسیاری از اشکنازها می تواند باعث شکل گیری نوعی موضع گیری در قبال جامعه شرقی تبارها شده و این امر کاملا طبیعی است.

به گفته این خاخام، گرچه بسیاری از شرقی تبارها نسبت به تبعیض صورت گرفته در موسسات آموزشی علیه فرزندان خود اعتراض دارند اما نباید آن را نژادپرستی دانست بلکه نوعی پالایش است که هر فردی حق آن را دارد، زیرا تجربه نشان داده است که دانش آموزان سفاردیم نقشی در موفقیت موسسات آموزشی ندارند و اصولا چرا باید سفاردیم ها فرزندان خود را به مدارس اشکنازها بفرستند؟

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)