میرنیوز

دبیرکل ناتو: اروپا به حضور نظامی آمریکا نیاز دارد/ قصد تغییر در نحوه حضور در افغانستان را داریم

دبیرکل ناتو: اروپا به حضور نظامی آمریکا نیاز دارد/ قصد تغییر در نحوه حضور در افغانستان را داریم 2020-06-18T13:09:24+04:30

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران بعد از حضور در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو این نهاد در بروکسل گفت: "در نظر داریم به‌ منظور حمایت از روند صلح در افغانستان، با هماهنگی متحدان خود در باره نحوه حضور نظامی‌مان در این کشور تغییراتی انجام دهیم".

وی اظهار کرد: "وزیران دفاع ناتو بر سر یک بسته متعادل سیاسی و نظامی برای مقابله با خطرات ناشی از روسیه به توافق رسیدند. در این راستا، تصمیم گرفتیم توانایی دفاع هوایی و موشکی را گسترش داده و با استفاده از اطلاعات دریافتی ما رزمایش‌های جدید را اجرا کنیم".

استولتنبرگ تاکید کرد: "ناتو در زمینه هسته‌ای بدون انجام فعالیت‌های مشابه آنچه روسیه اجرا می‌کند، حفظ توانایی بازدارندگی و دفاعی خود را ادامه خواهد داد و چین نیز به‌عنوان یک قدرت مهم نظامی باید به تلاش‌ها برای خلع سلاح و کنترل تسلیحاتی در جهان کمک کند".

دبیرکل ناتو همچنین به ادامه حمایت این سازمان از مبارزه بین‌المللی با تروریسم در عراق اشاره و خاطرنشان کرد که "ناتو از عراق و افغانستان در خصوص مقابله با شیوع کووید-۱۹ نیز حمایت کرده است".

دبیر کل ناتو در ادامه تاکید کرد: "وزرای دفاع این ائتلاف در جریان نخستین نشست دو روزه که به خاطر پاندمی کرونا از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد در خصوص سه اقدام با هدف مقابله با زرادخانه بزرگ و رو به رشد موشک‌های اتمی روسیه موافقت کردند".

همچنین به نوشته مجله ایرفورس، ینس استولتنبرگ گفت: "بسته اقدامات نظامی و سیاسی شامل تلاش‌ها برای تقویت دفاع موشکی و هوایی یکپارچه ناتو و همچنین ظرفیت‌های پیشرفته‌اش و سازکار کردن اقدامات و اطلاعات ناتو است".

وی افزود: "تعدادی از متحدان اعلام کردند به سیستم‌های دفاع موشکی و هوایی جدیدی از جمله سامانه‌های پاتریوت و آتش‌بار دست یافتند و متحدان همچنین در پلتفروم‌های جدیدی از جمله نسل پنجم جنگنده‌ها سرمایه گذاری می‌کنند".

این اطلاعیه به دنبال تصمیم سال گذشته روسیه برای استقرار موشک‌های اس اس سی-۸ منتشر شد.

استولتنبرگ گفت: "رهگیری این موشک‌ها بسیار دشوار است و آنها می‌توانند با زمان هشدار بسیار اندک شهرهای اروپایی را هدف گیرند. آنها همچنین آستانه استفاده از تسلیحات اتمی را پایین می‌آورند. استقرار این موشک‌ها منجر به پایان پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد شد".

دبیر کل ناتو افزود: به علاوه موشک‌های مافوق صوت روسیه در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و مسکو موشک‌های بالستیک قاره پیمای خود را به روزرسانی می‌کند، سیستم موشک بالستیک پرتاب از فضا را آزمایش کرده و در حال ساخت موشک کروز با سوخت هسته‌ای است".

وی ادامه داد: "ما همچنین شاهد الگوی از لفاظی‌های اتمی غیرمسؤولانه روسیه طی سال‌های متمادی با هدف ارعاب و تهدید متحدان ناتو هستیم. رفتار روسیه بی‌ثبات کننده و خطرناک است".

استولتنبرگ تصریح کرد: "برنامه‌های تشریک اتمی ناتو طی دهه‌ها خدمت خوبی به ما کرده است. این اقدام به ما اجازه می‌دهد تا در خصوص مسائل اتمی به نتیجه و هدف مشترکی دست یابیم. بازدارندگی اتمی ناتو در اروپا همچنان برای صلح و آزادی در اروپا مهم و حیاتی است".

دبیرکل ناتو همچنین گفت‌وگویی با یورونیوز داشت که در آن به شرح وقایع جهان پرداخت. او در پاسخ به سوالی درباره خروج سربازان ایالات متحده از آلمان گفت: "من هفته گذشته در گفت‌وگویی تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا درباره این مسأله صحبت کردم و گفتم که حضور نیروهای آمریکای شمالی، چه سربازان ایالات متحده و چه کانادا، نه تنها برای همهٔ ما در اروپا مهم است،‌ بلکه برای خود آمریکای شمالی هم مهم است. بنابراین آنچه من می‌خواهم افزایش حضور نیروهای ایالات متحده در اروپا بوده است. این افزایش را اخیرا در لهستان شاهد بوده‌ایم؛ امری که سبب شده میدانی نظامی در کشورهای پیرامون دریای بالتیک، دریای سیاه و دیگر مناطق ایجاد شود".

وی درباره غیرمنتظره بودن این خبر تاکید کرد: "خب مسأله حضور ایالات متحده در اروپا مسأله‌ای است که ما مدت‌های مدید در ناتو درباره‌اش گفت‌وگو کرده‌ایم، به‌خصوص با خود ایالات متحده به عنوان هم‌پیمان اصلی ناتو. آنچه با این کارِ ایالات متحده روشن شده این است که هنوز هیچ تصمیم نهایی دربارهٔ چگونگی و زمان خروج این نیروها گرفته نشده است".

استولتنبرگ از بابت اینکه آیا فکر می‌کند ریاست جمهوری دونالد ترامپ به اعتبار ناتو و البته به خود این پیمان صدمه زده هم گفت: "پیام من این است که حضور ایالات متحده در اروپا فقط برای محافظت از اروپا نیست بلکه مسأله حفظ قدرت آمریکا در ورای مرزهای اروپا مطرح است. می‌دانیم که بسیاری از عملیات نظامی این کشور در عراق، افغانستان و آفریقا از پایگاه‌های نظامی‌اش در اروپا هدایت می‌شوند. فرماندهی عملیاتی ایالات متحده در آفریقا در اشتوتگارت آلمان است. پس باز می‌گویم که باید در این‌باره گفت‌وگو کنیم و آنچه مهم است حفظ حضور نظامی برجستهٔ آمریکای شمالی در اروپاست، هم برای اروپا و هم برای آمریکای شمالی".

استولتنبرگ درباره این‌که چین امروز نسبت به روسیه، از بسیاری جهات تهدید نظامی قوی‌تری به‌شمار می‌رود، افزود: "ظهور چین اساسا توازن قدرت جهانی را تغییر داده است. چین به زودی بزرگترین اقتصاد جهان را خواهد داشت. چینی‌ها حالا دومین بودجهٔ دفاعی دنیا را دارند و این کشور دارد سرمایه‌گذاری عظیمی روی موشک‌های دوربرد خود می‌کند که می‌توانند به خاک هم‌پیمانان ناتو در اروپا هم برسند، آنها همچنین در حال نوسازی تسلیحات هسته‌ای خود هستند. مسأله این نیست که ناتو باید به سمت دریای جنوبی چین برود، بلکه این واقعیت مطرح است که چین با سامانه‌های تسلیحاتی‌اش که می‌توانند به ما برسند و افزایش حضور سایبری‌اش در قطب، در آفریقا و سرمایه‌گذاری عظیم در زیرساخت‌های اروپا دارد به ما نزدیک می‌شود و ناتو باید به اینها پاسخ بدهد. بسیار مهم است که آمریکای شمالی و اروپا بتوانند در کنار هم بمانند چون ما در کنار هم، نیمی از قدرت اقتصادی و سیاسی جهانیم. پس با این اوصاف، ظهور چین، اهمیت حفظ پیوند میان آمریکای شمالی و اروپا را در دو سوی آتلانتیک بیشتر می‌کند".

دبیرکل ناتو در پاسخ به این سوال که چرا نباید پیشتر رفت، مثلا اگر دریای جنوبی چین گزینهٔ مناسبی است چرا نتوان قدرت ناتو را در شرق آسیا گسترش داد، گفت: "چون ناتو یک پیمان منطقه‌ای است، مسؤولیت ما حفظ محدوده‌ای است که آن را ناحیهٔ آتلانتیک شمالی می‌نامیم، یعنی اروپا و آمریکای شمالی اما نیاز به رویکردی جهانی داریم و باید کاملا پیامدهای ظهور چین را نیز درک کنیم. البته برخی از هم‌پیمانان ناتو در دریای جنوبی چین فعالیت دارند یعنی ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه. کشورهای اقیانوس آرام آنجا هستند و بنابراین هم‌پیمانانی هم آنجا فعالیت می‌کنند. به باور من خوب است که این حضورها زیر چتر ناتو نیست. ما باید حضورمان را در اروپا تقویت کنیم تا بتوانیم به‌شکلی هماهنگ به این تهدیدها پاسخ بدهیم".

وی درباره بیماری همه‌گیر ویروس کرونا و این نکته که چیزی نظیر ویروس کرونا می‌تواند یک سلاح بالقوه باشد، نظیر تسلیحات زیست‌شناختی تاکید کرد: " بیش از هر چیز باید گفت هیچ مدرکی که نشان دهد ویروس کرونا ساخت بشر بوده وجود ندارد اما درست است که این بیماریِ همه‌گیر یادآور خطر تسلیحات زیست‌شناختی است و ما همزمان که داریم توان نظامی خود را نوسازی‌ می‌کنیم روی قابلیت‌های مقابله با حملات شیمیایی و زیست‌شناختی هم سرمایه‌گذاری می‌کنیم. رزمایش‌ها و تمرینات‌مان را افزایش داده‌ایم و تلاش داریم تا برای رویارویی با این گونه بحران‌ها و جنگ‌افزارها آماده باشیم".

استولتنبرگ در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا وقت آن نرسیده که ناتو کنار برود و اتحادیهٔ اروپا با ارتش و توان نظامی‌ خودش پا پیش بگذارد تا با این تهدیدها مقابله کند تصریح کرد: "من از تلاش‌های اتحادیهٔ اروپا برای دفاع استقبال می‌کنم اما اینها جای ناتو را نمی‌گیرد. به یاد داشته باشیم که ۸۰ درصد هزینه‌های دفاعی ناتو را متحدان غیراروپایی می‌پردازند. البته از تلاش اروپا برای دفاع از خود استقبال می‌کنیم اما می‌دانیم که بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشورهای عضو ناتو در اروپا زندگی نمی‌کنند. البته که اتحادیه اروپا نمی‌تواند جای ناتو را پر کند اما این دو می‌توانند مکمل هم باشند و ما از تلاش‌های بیشتر اروپا در زمینهٔ دفاع استقبال می‌کنیم".

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)