میرنیوز

تلقی دستگاه اطلاعاتی ترکیه از خطر «راست افراطی» ـ بخش پایانی

 تلقی دستگاه اطلاعاتی ترکیه از خطر «راست افراطی» ـ بخش پایانی 2024-01-30T14:41:34+03:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رشد قابل توجه گفتمان سیاسی و اجتماعی راست افراطی در اروپا و آمریکا، موضوع مهمی است که توجه بسیاری از کشورها را به‌سوی خود جلب کرده است،
ترکیه نیز به‌عنوان کشوری با ظرفیت‌های ملی گرایی تنش‌زا و بستر رشد راست افراطی، رصد و پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

همچنان که در بخش پیشین گزارش اشاره کردیم، از وقتی که ابراهیم کالن به‌عنوان رئیس سرویس اطلاعاتی میت ترکیه معرفی شده است، پیگیری تحولات مربوط به فعالیت جریانات ملی‌گرا و رصد و امکان‌سنجی تهدیدزا بودن آنان، در دستور کار این سرویس قرار گرفته است و رسماً به‌عنوان یک تهدید، مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

ازآن‌جایی که رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه یا آکپارتی، ناچار شده است به‌منظور تشکیل کابینه با تندروترین جریان راست افراطی یعنی حزب حرکت ملی‌گرا ائتلاف کند، سرویس میت، به‌شکل آشکار درباره خطرات ملی‌گرایی صحبت نمی‌کند، حالا مدتهاست که این سازمان جاسوسی، تحت لوای بررسی تهدیدات احتمالی رشد راست افراطی در خارج از ترکیه، همین موضوع را در داخل نیز پیگیری می‌کند.

کشور ترکیه ,

دو هفته پیش، ابراهیم کالن در جشن نودوهفت‌سالگی تأسیس میت، میزبان اردوغان بود و در مراسمی رسمی، آغاز به کار دانشکده مطالعات امنیت ملی وابسته به سرویس میت را نیز اعلام کرد.

گفته می‌شود که این سرویس، کمیته‌ای از کارشناسان دانشگاهی خود را مأمور کرده است به‌شکل جدی، درباره تهدیدات بالقوه و امکان‌سنجی تنش‌آفرینی راست افراطی در ترکیه، مطالعه کنند.

یکی از گاف‌های مهم این مراسم که همچون یک بمب خبری در ترکیه منفجر شد، این بود که یک رسانه دولتی وابسته به حزب حاکم، در اوج ناشی‌گری، عکس واضحی از اردوغان و ده‌ها مأمور امنیتی رده‌بالای میت را منتشر کرد،
این در حالی بود که قبلاً، دو روزنامه‌نگار مشهور ترکیه، تنها به‌دلیل افشای ناخواسته مشخصات و نشانی منزل پدر یک مأمور اطلاعاتی میت که در لیبی کشته شده بود، زندانی شده بودند. روزنامه سوزجو، انتشار عکس مقامات میت را اقدامی خطرناک دانست و با توصیه یک چهره ملی‌گرای راست افراطی به‌نام پروفسور امید اوزداغ رهبر حزب ظفر، عکس مزبور، از تمام پایگاه‌های خبری و رسانه‌ای ترکیه پاک شد.

ییلدرای اوغور از تحلیلگران مشهور ترکیه درباره نگرش سرویس اطلاعاتی میت به موضوع رشد «راست افراطی» نوشته است: «گاف عجیبی که در انتشار عکس مقامات میت روی داد، توجه همه را به‌سوی خود جلب کرد. در آن عکس، بیش از تمام مأموران اطلاعاتی سیا، ام.آی.فایو و کا.گ.ب. که در طول جنگ سرد 50ساله در معرض دید قرار گرفتند، در یک قاب قرار گرفتند، البته خوشبختانه عکس‌ها به‌سرعت از همه جا پاک شدند، اما ظاهراً جنجال این خبر، اجازه نداد کسی به این موضوع توجه کند که سرویس اطلاعاتی میت، روی چه موضوع مهمی انگشت گذاشته است، بله. میت، به‌شکل رسمی، MİT در دوره جدید امکان رشد «راست افراطی» را به لیست خطرات امنیتی خود اضافه کرد. اگرچه از سه سال قبل، در برخی اسناد دیگر نیز بدان اشاره کرده اما حالا، مسئله جدی‌تر شده است».

در سند سرویس اطلاعاتی میت ترکیه، در بخش گزارش‌های ارزیابی تهدیدات به این موارد اشاره شده است:

شتاب‌گرفتن روند آزمایش‌‌های موشکی مافوق‌صوت.

 توسعه فناوری سایبری.

رقابت کشورها در فضا.

افزایش حملات سایبری.

ایجاد  مناطق خطر جدید بر اساس ابزار اینترنت و واقعیت مجازی.

علاوه بر لیست بالا، رشد ناگهانی جنبش‌‌های راست افراطی از سال 2021 بدین سو، به‌عنوان یک تهدید جدی قلمداد شده است.

خطری به‌نام کنشگر تنها

سرویس اطلاعاتی میت ترکیه، بر این باور است که در نگرش جدید راست افراطی، گاهی یک فرد، می‌تواند نقش یک سازمان را ایفا کند.

کشور ترکیه ,

ییلدرای اوغور درباره نگاه میت به راست افراطی می‌نویسد: «گزارش میت به‌طور کلی در مورد ظهور راست افراطی در کشورهای غربی و خشونت‌های مبتنی بر قدرت‌نمایی راست افراطی است، اما واقعیت این است که این گزارش، همچنین دارای بخشی در مورد جنبش‌های راست افراطی در ترکیه است، البته نام هیچ فرد و حزب و سازمانی ذکر نشده، اما نمایه‌ای از خطر ترسیم شده است. میت به این شکل به موضوع اشاره کرده است؛ گروه‌‌های راست افراطی سال‌ها در سطح ملی برای محافظت از ملت یا نژاد خود فعالیت کرده‌‌اند، زیرا بر اساس ایدئولوژی ناسیونالیسم ساخته شده‌‌اند، با این حال، به‌موازات پیشرفت‌های فناوری، تعاملات بین‌المللی گروه‌ها، راست افراطی هم به‌تدریج شروع به گسترش کرده است. 20 گروه راست افراطی حتی در دوران کرونا، قدرت ارتباط جهانی خود را از طریق شبکه‌های آن‌لاین تقویت کردند، به‌ویژه از طریق کانال‌های ارتباطی تلگرام. در این فرآیند مشاهده شد که گروه‌‌ها فعالیت‌های مشترکی را سازماندهی می‌کنند، استراتژی‌های مشابهی را توسعه می‌دهند و بر شباهت‌ها به‌جای تفاوت‌های بین خود در مورد درک دشمن مشترک تمرکز می‌کنند. جنبش‌های راست افراطی، گروه سنی 13 تا 18 سال را از طریق بسترهای فضای مجازی مورد خطاب قرار می‌دهند و در پی فرآیندهای تبلیغاتی ایدئولوژیک، قشر جوان را به‌سمت حملات جدید با الگوی خاص کنشگر تنها سوق می‌دهند، این نیز موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد».

ترکیه، از تهدید قدیم تا تهدید جدید

سرویس اطلاعاتی ترکیه قبلاً و به‌ترتیب از این گفتمان‌ها به‌عنوان خطر امنیتی یاد کرده است:

الف) ارتجاع.

ب) کُردیسم.

ج) کمونیسم.

د) جدایی‌طلبی.

پس از کودتای سال 1960 میلادی و اعدام عدنان مندرس نخست وزیر وقت ترکیه، ژنرال‌های قدرتمند ترکیه، تعاریف تهدید را در سند سیاست امنیت ملی، در جزوه‌ای با عنوان کتاب قرمز تدوین کرده آن را در اختیار شورای امنیت ملی گذاشتند.

در دوران کودتای آرام 28 فوریه و کنار نهادن مرحوم نجم‌الدین اربکان، توجه به ارزش‌های دینی و اسلامی، از سوی ژنرال‌های صاحب‌نظر عرصه امنیت ملی ترکیه، با کُد «خطرات قدرت‌گرفتن مرتجعین» تعریف شد.

در عین حال، پس از آن که یک قاضی، یک شخص ملی‌گرای راست افراطی و یک ارباب مافیای ترکیه در یک خودرو در سوسورلوگ کشته شدند و پرده از رفاقت شبکه فاسد قدرت برداشته شد، به خطرات نفوذ راست افراطی نیز اشاره کردند.

در آن کتاب چنین عبارتی درج شده بود: ناسیونالیسم ترکی، از سوی برخی گروه‌ها عملاً در قامت نژادپرستی دنبال می‌شود. مافیای ایده‌آلیست می‌خواهد از این موضوع سوءاستفاده کند و در نتیجه، این نیز یک تهدید است. پس از قدرت گرفتن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 میلادی، رفته رفته تعاریف جدیدی گنجانده شد و در سال 2005 میلادی، تهدیدات راست افراطی از لیست حذف شد و القاعده وارد دفترچه شد، اما اندکی بعد، این کتاب قرمز به‌کلی کنار نهاده شد، حالا یک بار دیگر، شاهد این هستیم که سرویس اطلاعاتی میت ترکیه، در حال سیاهه‌نویسی و لیست‌برداری از تهدیدات امنیت ملی است و در این راستا، خطر راست افراطی را هم جدی گرفته است.

کشور ترکیه ,

به‌باور ییلدرای اوغور، افزایش آشکار خشم و نفرت در برابر پنج میلیون پناهجو در ترکیه، از مظاهر خطرناک پرورش نسل جدیدی از هواداران پان‌ترکیسم و راست افراطی در این کشور است.

حزب اردوغان از سال 2016 میلادی و از زمان کودتای گولن به بعد، عملاً میدان را بر ظهور و بروز مخالفین بسته است و در نتیجه، راست افراطی می‌تواند در این خلأ، دوباره سربرآورد.

اوغور می‌گوید: «ما در مورد جنبشی صحبت می‌کنیم که هنوز جرم‌انگاری نشده است، اما ممکن است زمانی که جوانان امید خود را به اپوزیسیون فعلی از دست بدهند، این هسته‌های خشونت، خود را سازماندهی کنند و با استفاده از زبان تهدید در رسانه‌های اجتماعی در جنبشی علیه پناهجویان خارجی، در هر نقطه از ترکیه منفجر شوند. این شکل از راست افراطی جدید که از طریق کانال‌های اطلاعاتی و نظری جایگزین در اینترنت تغذیه می‌شود، می‌تواند به‌سرعت به‌صورت افقی سازماندهی شود و با افول جریان اصلی سیاست در ترکیه، فضایی برای خود پیدا کند. متأسفانه بسیاری از مردم، از جمله مورخان، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران مشهور، نه‌تنها خطرات این موج را درنیافته‌اند، بلکه ترجیح می‌دهند روی آن موج‌سواری کنند».

در پایان باید گفت؛ ترکیه بین کشورهای منطقه، دارای بیشترین میزان ظرفیت برای تقویت گفتمان ملی‌گرایی با ورژن‌های راست افراطی و تنش‌زاست، در نتیجه طبیعی است که سرویس اطلاعاتی امنیتی این کشور و دانشگاهیان مرتبط با این موضوع، برای کنترل پیامدهای رشد اندیشه راست افراطی در ترکیه، نگرانی بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/+

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)