میرنیوز

ابتکارات عملی اجلاس ویژه سران سازمان همکاری اسلامی برای مقاومت فلسطینی چه می تواند باشد؟

 ابتکارات عملی اجلاس ویژه سران سازمان همکاری اسلامی برای مقاومت فلسطینی چه می تواند باشد؟ 2023-11-11T11:16:29+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، از آغاز عملیات طوفان الاقصی و تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، نزدیک به چهل روز می‌گذرد. هزاران نهاد حقوق بشری، میلیون‌ها رسانه و سازمان مطبوعاتی و تبلیغاتی، ده‌ها دولت مسلمان و... شاهد سطح جدیدی از جنایات رژیم صهیونیستی بوده‌اند. مدارس، بیمارستان‌ها، کلیساها، مساجد، ساختمان‌های مرتبط با نهادهای بین‌المللی، آمبولانس‌ها، زنان و کودکان و سالخوردگان، اهداف روزانه رژیم صهیونیستی بوده‌اند و هیچ کس نتوانسته به توقف این حملات کمکی کند.

انفعال و عدم کارآمدی سازمان ملل متحد نیز اثبات شده است. در سطح شورای امنیت، هرگونه کنش‌گری برای توقف جنایات رژیم، عملا به دلیل حق وتو قفل شده است. دولت‌های غربی عضو دائم شورای امنیت، حمایت خود را از جنایات رژیم به طور صریح و عملی اعلام کرده‌اند. سران فرانسه، آلمان، آمریکا و انگلستان، از آغاز جنگ مدام به سرزمین‌های اشغالی سفر کردند و از هیچ کمک نظامی، امنیتی، سیاسی، دیپلماتیک و رسانه‌ای دریغ نکرده‌اند. مجمع عمومی نیز به صدور یک قطعنامه غیرالزام‌آور بسنده کرده است. این قطعنامه، عملا نمی‌تواند و نتوانسته است مانع از تداوم جنایات رژیم شوند.

بسیاری از دولت‌ها، نهادهای مختلف بین‌المللی و حتی افراد شاخص در جهان نیز طوری صحبت می‌کنند که گویی مردم مظلوم فلسطین، خود به خود و بدون دخالت جنگنده‌های رژیم جان خود را از دست می‌دهند و حتی از ابراز محکومیت ساده تل‌آویو نیز دریغ کرده‌اند.

در این میان، دولت‌های مسلمان نیاز به نقش‌آفرینی جدی و مبتکرانه‌ای دارند. اما متاسفانه باید اذعان کرد در حالی که برخی از این دولت‌ها، روابط دیپلماتیک، سیاسی، امنیتی و اقتصادی گسترده با رژیم صهیونیستی دارند، نمی‌توان از کل «دولت‌های اسلامی» انتظار اقدام خاصی علیه منافع اقتصادی رژیم صهیونیستی داشت. برخی از دولت‌های عربی، عملا به روند عادی‌سازی روابط با رژیم پیوسته‌اند و اگر عملیات طوفان الاقصی رخ نداده بود، شاید اکنون چند کشور دیگر نیز میزبان سفارت‌خانه‌های اسرائیل شده بودند. قاطبه ارتش‌‌های عربی نیز در مقابل این حجم از جنایات وحشیانه و البته بی‌سابقه سکوت کرده‌اند و در حد پرتاب بسته‌های دارویی و غذایی از فراز غزه فعالیت داشته‌اند.

اما، یک رخداد مهم به شرط وجود اراده سیاسی، می‌تواند این روند انفعال و سکوت و عدم اقدام در برابر جهان غرب و آمریکا و رژیم را مختل و معکوس نماید: «اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی». این نشست فوق‌العاده که در سطح سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، برگزار خواهد شد، در واقع مهمترین و بالاترین سطح نشستی است که درباره موضوع فلسطین و تجاوز اخیر رژیم غاصب قدس برگزار می‌شود و پیشتر در سطح وزیران امور خارجه بزگرار شده بود.

این سازمان مهم که در سال‌های اخیر عملاً جز صدور بیانیه محکومیت در مورد وقایع مهم، کاری از پیش نبرده بود، اکنون باید کارآمدی، ابتکار و اقدام خود را با حضور سران کشورهای اسلامی اثبات کند و فراتر از «صدور بیانیه‌ی محکومیت و تاکید بر اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل»، به یک اقدام جدی در برابر رژیم دست بزند تا هزینه‌های این سطح از جنایت از سوی تل‌آویو و این سطح از حمایت توسط کشورهای غربی را به طور بی‌سابقه‌ای افزایش دهد.

 سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در این نشست ویژه شرکت خواهد کرد که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران هم در سطح تحرکات دیپلماتیک و هم در سطوح رسانه‌ای و سیاسی، آرمان فلسطین را به طور عملی پیگیری می‌کند و صرفا به صدور بیانیه اکتفا نکرده و اتفاقا تهران یکی از بازیگران مهم اسلامی بود که برگزاری این نشست را مطالبه و پیگیری می‌کرد.

اما باید تاکید کرد که سازمان همکاری اسلامی، اگر قصد جدی برای دخالت در بحران انسانی غزه دارد، باید اقدامات جدیدی را مد نظر قرار بدهد تا بتواند فراتر از صدور بیانیه و اقدامات نمایشی، در مقابل رژیم غاصب قدس و حامیان آن، عرض اندام کند. دولت‌های اسلامی باید توجه کنند که عباراتی مانند «ارائه کمک‌های بشردوستانه، پزشکی، امدادرسانی فوری، آبرسانی و برق‌رسانی، بازگشایی فوری گذرگاه‌های انسانی امن برای ارسال کمک‌های اضطراری به نوار غزه»، به شرطی عملیاتی و انجام خواهند شد که رژیم اسرائیل به طور بی‌سابقه‌ای تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی و دیپلماتیک قرار بگیرد و تل‌آویو و دولت نتانیاهو قرار نیست با سخنرانی برخی سران عرب و اسلامی، دست از جنایات خود بردارد.

بر این اساس، افزایش فشار اقتصادی به رژیم، باید به طور جدی مورد توجه دولت‌های اسلامی قرار بگیرد. متاسفانه باید اذعان کرد که صادرات نفت، مبادلات اقتصادی در سطوح و ابعاد مختلف و تجارت میان کشورهای اسلامی و رژیم صهیونیستی، وجود دارد و تا زمانی که کشورهای اسلامی، به طور عینی و عملی، دست به تحریم اقتصادی رژیم نزنند، اقتصاد اسرائیل، کماکان از ماشین جنگی آن حمایت خواهد کرد.

لذا اولین اقدام جدی سازمان همکاری اسلامی، باید تحریم اقتصادی و قطع صادرات نفت به رژیم غاصب قدس باشد. در این میان برخی از کشورهای همسایه ایران، متاسفانه مخاطب این پیشنهاد هستند و باید اذعان کرد که یا مستقیما نفت خود را به تل‌آویو صادر می‌کنند و یا بنادر آنها برای تجارت و تبادلات اقتصادی با اسرائیل، در اختیار بازیگران مختلف قرار دارند. این پیشنهاد، یعنی تحریم نفتی اسرائیل، می‌تواند اولین ضربه مهم اقتصادی به این رژیم از جانب کشورهای اسلامی باشد و البته امیدها برای کنشگری فعالانه کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی را زنده خواهد کرد.

 

اقدام دیگر که باید به طور جدی مورد توجه کشورهای اسلامی قرار بگیرد، در عرصه حقوقی است. «شناسایی حق دفاع مشروع مردم فلسطین در برابر قوای اشغالگر» و تاکید بر «لزوم تعهد عملی کشورهای اسلامی و عربی به ارسال کمک‌های تسلیحاتی مورد نیاز به نوار غزه و کرانه باختری»، می‌تواند نشان از اتحاد عملی جهان اسلام در برابر رژیم اسرائیل و جهان غرب باشد.

این اقدام حقوقی و نظامی، باید در بیانیه/ قطعنامه پایانی نشست ذکر شود تا فراتر از تعارفات موجود سیاسی/ رسانه‌ای و دیپلماتیک، عزم عملی و اراده سیاسی کشورهای اسلامی را برای صف‌آرایی در برابر رژیم اسرائیل و حامیان غربی آن نشان بدهد. نکته دیگر، تلاش و همکاری مستمر برای ارجاع جنایات اسرائیل به نهادهای حقوق بشری و کیفری بین‌المللی است. قرار نیست در طول یک ماه، سران رژیم به دلیل ارتکاب وحشیانه‌ترین جنایات، محاکمه و اعدام شوند، بلکه آغاز این روند و کنشگری حقوقی- بین‌المللی در چارچوب حقوق بین‌المللی کیفری، می‌تواند در نهایت به محاکمه سران رژیم در دادگاه‌های بین‌المللی و مطرح شدن پرونده آنها ختم شود.

جنگ جاری در غزه، جنگ میان حماس و اسرائیل نیست. تجاوز نظامی جهان غرب به جهان اسلام در زمین نوار غزه و فلسطین است که وارد هشتمین دهه خود شده است. اگر جهان اسلام قصد دارد برای یکبار به طور جدی، در برابر مهمترین پایگاه سیاسی- امنیتی و تمدنی غرب در قلب جهان اسلام، اقدام عملی کند، هم‌اکنون باید وارد عمل شود و با تحریم اقتصادی، کنشگری حقوقی و اقدام میدانی، اتحاد خود را اثبات کند. رژیم اسرائیل، با بیانیه، تظاهرات و اشک در مقابل دوربین‌ها، آسیب نمی‌بیند؛ با تحریم اقتصادی، فشار نظامی و آغاز محاکمه حقوقیِ حقیقی است که می‌توان دشمن اسلام را شکست داد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)