میرنیوز

«طوفان الاقصی» و روند سازش رژیم با کشورهای عربی؛ فروپاشی یا تعویق موقت

 «طوفان الاقصی» و روند سازش رژیم با کشورهای عربی؛ فروپاشی یا تعویق موقت 2023-10-15T16:55:24+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، حماسۀ «طوفان الاقصی»- که رژیم صهیونیستی را در بحرانی همه جانبه قرار داد- تمامی محاسبات منطقه ای و جهانی را بر هم زد و چینش جدیدی را در منطقه غرب آسیا ایجاد کرد.

در وضعیت جدید یکی از مهمترین سؤالاتی که ذهن همگان را به خود درگیر کرده درباره فرآیندی است که تحت عنوان «عادی سازی روابط» با رژیم صهیونیستی طی 3 سال گذشته مطرح بوده است. اینکه آیا با وجود تغییر موازنه قوا در منطقه غرب آسیا باز هم برخی کشورها به سمت عادی سازی حرکت خواهند کرد؟ آنهایی که پیش از این اقدام به عادی سازی کردند آیا به مسیر خود ادامه خواهند داد؟

اگرچه لازمۀ پاسخ به سؤالات فوق پایان درگیری و بررسی وضعیت در شرایط ثبات است اما مطالعه تحولات کنونی و تأثیراتی که تا این مقطع بر پرونده های منطقه ای خواهد گذاشت می تواند مسیر آینده را تا همین اندازه روشن کند.

 

عادی سازی های گذشته و طوفان الاقصی

عادی سازی هایی که پیش از این با رژیم صهیونیستی صورت گرفته اند 2 دسته هستند: عادی سازی های قرن جدید و عادی سازی های قرن گذشته میلادی.

صهیونیست ها از عادی سازی های قرن جدید- که توسط 4 کشور امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش صورت گرفته اند- تحت عنوان صلح گرم تعبیر می کنند. آن هم به این دلیل که این عادی سازی ها با تلاش برای ایجاد روابط اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی شده اند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل , فلسطین , طوفان الاقصی ,

عادی سازی های قرن گذشته را «صلح سرد» توصیف می کنند چرا که روابط موجود در آن عادی سازی ها صرفاً به روابط رسمی بین دو حاکمیت سیاسی ختم شد و هیچ گاه مردم کشورهای مصر و اردن، اجازه ایجاد ارتباط جامعه صهیونیستی با جامعه شان را به صهیونیست ها ندادند و صهیونیست ها در جوامع نامبرده همواره منفور و مطرود بوده اند. 

 

سطح روابط در عادی سازی های انجام شده

در حال حاضر سطح روابط 4 کشور نامبرده فوق با رژیم صهیونیستی با یکدیگر کاملاً متفاوت است. سودان تنها اعلام عادی سازی کرده است و غیر از چند سفر از سوی مقامات رژیم صهیونیستی به سودان، چیزی در راستای عادی سازی روابط به فرجام نرسیده است. بحرین پس از عادی سازی، سفارت رژیم را فعال کرده و سفیری به سرزمین های اشغالی اعزام کرده است اما بحرین نیز به جز چند توافقنامه اقتصادی و چند رفت و آمد، اقدامی در حوزه عادی سازی انجام نداده است.

بیشترین روابط در این حوزه مربوط به امارات متحده عربی و مراکش است. امارات متحده عربی در حوزه اقتصادی و گردشگری روابط وسیعی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است و چند مبادله نظامی و امنیتی نیز با رژیم داشته است. مراکش در حوزه نظامی و امنیتی چند توافقنامه با رژیم صهیونیستی منعقد کرده است و مبادلاتی نیز در این زمینه داشته اند و در کنار اینها چند توافق اقتصادی نیز بین دو طرف به امضا رسیده است.

 

تأثیر نبرد «طوفان الاقصی» بر عادی سازی های موجود

در خصوص عادی سازی های قرن گذشته، روابط اردن و مصر هیچ گاه تغییری نداشته است و به دلیل آنکه روابط این دو کشور با رژیم صهیونیستی همواره توسط دستگاه امنیتی دو کشور اردن و مصر مدیریت شده، لذا همواره براساس توافقات و پروتکل های موجود استمرار یافته است. البته در این مقطع نیز به نظر نمی رسد، کاهشی در آن ایجاد شود.

با وجود جنگ کنونی برآورد می شود سطح روابط رژیم صهیونیستی با 4 کشور امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش، افزوده نشود. چرا که از یکسو، رژیم صهیونیستی به دلیل درگیری در جنگ، امکان توسعه روابط را ندارد و از سوی دیگر، کشورهای فوق در صورت توسعه روابط، از سوی افکار عمومی خود و کشورهای اسلامی و عربی تحت فشار قرار خواهند گرفت. اما به نظر می رسد روابط موجود در سکوت رسانه ای استمرار یابند، اما بر آنها افزوده نشود.

اما نکته مهم اینجا است که به هر جهت رژیم صهیونیستی بیش از همه کشورهای نامبرده فوق به استمرار عادی سازی نیاز دارد. مشکلات اقتصادی رژیم صهیونیستی و انزوایی که در حال حاضر در افکار عمومی منطقه برای رژیم صهیونیستی به وجود آمده، این رژیم را بیش از گذشته محتاج این روابط خواهد کرد. لذا باید منتظر بود تا رژیم صهیونیستی با استمرار پروژه «ایران هراسی» و «مقاومت هراسی» با کلید واژه‌هایی چون «خطر نفوذ منطقه ای ایران»، «بمب هسته ای ایران» و قرار دادن مسئولیت جنگ کنونی بر دوش ایران، تلاش کند کشورهای نامبرده را پس از جنگ بیشتر در پروژه عادی سازی غرق کند.

 

عادی سازی های جدید

آنچه در فوق به آن اشاره شد در خصوص عادی سازی هایی است که تاکنون اتفاق افتاده اند. اما سؤال پیچیده تر این است که عادی سازی هایی که به ادعای رژیم صهیونیستی در آستانه وقوع قرار داشته اند چه بر سرشان خواهد آمد؟

صهیونیست ها طی روزهای گذشته در رسانه های خود مدعی شده اند که عربستان تمام مسیرهای عادی سازی را مسدود کرده است. این بدان معنا است که به اذعان خود صهیونیست ها، اقدام راهبردی مقاومت فلسطین، دست کم در مقطع جنگ، موجب مسدود شدن مسیر عادی سازی شده است. اما آیا این فرآیند می تواند ادامه یابد؟ به نظر می رسد پاسخ دقیق به این سؤال به نوع پایان جنگ مرتبط باشد.

جنگی که مقاومت فلسطین، ابتکار آن را در دست داشته، رژیم صهیونیستی را، چه از نظر خسارات و چه از نظر تغییرات راهبردی، به گونه ای در شرایط خطر قرار داده که به اذعان تحلیلگران خود رژیم تا کنون سابقه نداشته است. از آنجا که در واقعیت میدانی، امکان از بین بردن کامل مقاومت- که به عنوان هدف از سوی صهیونیست ها مطرح شده- وجود ندارد، نتیجه این جنگ هرچه که باشد، موجب تضعیف رژیم صهیونیستی و تقویت و تثبیت مقاومت خواهد شد.

لذا در کمترین برآیند می توان گفت، عادی سازی های ادعایی رژیم صهیونیستی، در بهترین شرایط هم امکان قرار گرفتن در وضعیت استمرار را نخواهند داشت و دست کم تا زمانی که رژیم صهیونیستی نتواند با کمک کشورهای غربی و آمریکا خود را پیدا کند، وقوع آنها در حال تعلیق خواهد بود.

برآیند فوق، حداقل امکانی است که می توان برای عادی سازی های ادعایی رژیم صهیونیستی تصور کرد. چرا که اگر کشورهایی که در مسیر عادی سازی ادعایی رژیم صهیونیستی قرار داشته اند از این جنگ متوجه شوند که در مسیر انتخاب روابط، روی «اسب بازنده» شرط بندی کرده اند، آنگاه مسئله کاملاً متفاوت خواهد بود و در آن صورت کمترین برآیند، پایان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواهد بود.

به نظر می رسد «طوفان الاقصی» ویرانگر تمام محاسبات و برنامه های از پیش تعیین شده غرب و رژیم صهیونیستی بوده است و هر آنچه آنها دهه ها برای آن برنامه ریزی کرده اند را به فرجام شکست کشانیده است. حال باید منتظر ماند و دید این طوفان چه زمانی طومار رژیم اشغالگر را درهم خواهد پیچید و بساط این غده سرطانی را جمع خواهد کرد. مسئله ای که براساس وعده های الهی، قطعی است و وقوع آن نیاز به زمان دارد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)