میرنیوز

تداوم تلاش احزاب اسپانیایی برای فرار از بن‌بست سیاسی و تشکیل دولت جدید

 تداوم تلاش احزاب اسپانیایی برای فرار از بن‌بست سیاسی و تشکیل دولت جدید 2023-09-27T15:22:05+03:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس شاو" در مطلبی نوشت: پس از انتخابات سراسری چندی پیش، پارلمان اسپانیا امروز اولین تلاش خود را برای انتخاب نخست وزیر جدید انجام می‌دهد، چشم‌انداز برای پیروزی نامزد محافظه‌کار بسیار ضعیف است و البته او ممکن است در زمان حاضر در مورد انتخابات جدید گمانه‌زنی کند.

تشکیل دولت پس از انتخابات زودهنگام 23 جولای در اسپانیا بسیار دشوار شده است. آلبرتو نونیز فیجو، رهبر حزب محافظه‌کار خلق PP، در زمان حاضر در تلاش برای به دست آوردن اکثریت برای تشکیل دولت ائتلافی است. اگرچه او بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی زودهنگام اخیر کسب کرد، اما شانس او ​​برای انتخاب شدن به‌عنوان نخست وزیر در مجلس عوام که امروز رأی‌گیری می‌شود بسیار اندک در نظر گرفته می‌شود، این عمدتاً به‌دلیل شریک احتمالی او در ائتلاف یعنی حزب پوپولیست راست‌گرای واکس است که احزاب جدایی‌طلب مانند حزب یونتس پوجدمون نمی‌خواهند با آن بر سر یک میز بنشینند.

در انتخابات پارلمانی در 23 ژوئیه، حزب محافظه‌کار خلق (PP) به‌رهبری فیجو با 137 کرسی در پارلمان پیروز شد، اما دور از انتظار بود و نتوانست اکثریت را به دست آورد.

حزب سوسیالیست پدرو سانچز، نخست وزیر این کشور در جایگاه دوم قرار گرفت. ائتلاف انتخاباتی تازه‌تأسیس سومار، شریک جدید PSOE با 31 کرسی در جایگاه چهارم قرار گرفت و حزب پوپولیست جناح راست واکس هم با ریزش آراء در نهایت 33 کرسی به دست آورد.

به این ترتیب چهارمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا که تا پایان سال ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را به‌عهده خواهد داشت، با یک بن‌بست طولانی‌مدت و احتمالاً یک انتخابات دیگر روبه‌رو است. اگر امکان تشکیل دولت وجود نداشته باشد، ممکن است برگزاری یک انتخابات جدید دیگر ضروری شود.

سانچز که همچنان امیدوار است در سمت خود بماند، مانند فیجو اکثریت پارلمان را ندارد، اما می‌خواهد با رأی احزاب جدایی‌طلب کاتالونیا انتخاب شود، البته کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان، شروطی را تعیین کرد، به‌عنوان مثال، آنها خواهان عفو ​​برای کاتالان‌هایی هستند که همه‌پرسی غیرقانونی استقلال را در سال 2017 سازماندهی کردند.

به‌نظر می‌رسد سانچز با این موضوع بازی می‌کند، چیزی که محافظه‌کاران با صدای بلند به آن اعتراض می‌کنند. آنها با شعار «برای برابری همه اسپانیایی‌ها» در خیابان‌های مادرید با پرچم‌های اسپانیا راهپیمایی می‌کنند و با صدای بلند فریاد می‌زنند «پوجدمون در زندان، نه به عفو»، هم‌زمان حامیان PP می‌خواهند فیجو را قبل از مناظره پارلمانی امروز تقویت کنند.

سانچز علاوه بر آرای اتحاد جناح چپ سومار و چندین حزب کوچک منطقه‌ای، به توافقی با حزب یونتس کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلب کاتالونیایی تبعیدی نیاز دارد.

قوه قضاییه اسپانیا کارلس پوجدمون، رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیا و از رهبران جنبش استقلال‌طلبی در این منطقه را به‌دلیل نقشش در تلاش برای جدایی این منطقه در سال 2017 تحت تعقیب قرار داده است. وی از آن زمان در تبعید زندگی می‌کند و اکنون در جریان روند تشکیل دولت برای خود پادشاهی می‌کند.

"کارلس پوجدمون"، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا، عفو همه جدایی‌طلبان را پیش‌شرط مذاکرات برای کمک به تشکیل دولت در اسپانیا اعلام کرده است. وی همچنین خواستار احترام به مشروعیت دموکراتیک جدایی‌طلبی شده است.

آنا لوپز اورتگا، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه والنسیا، می‌گوید که درخواست برای عفو به فیجو این فرصت را داد تا قبل از اینکه پارلمان حتی به او رأی دهد، به بحث و گفتگو بپردازد.

به این ترتیب، محافظه‌کاران می‌توانند در افکار عمومی این موضوع را جا بیندازند که عفو جدایی‌طلبان پوچ است، این دولت نامشروع است و اگر سانچز با هواداران استقلال کاتالونیا پیمانی ببندد، دموکراسی فرو خواهد پاشید.

"فیجو" سخنرانی درخواستی خود را با موضوع عفو در پارلمان اسپانیا آغاز کرده گفت: من به همه مدیونم، به همه کسانی که برای برابری در خیابان‌های مادرید جنگیدند. عفو در چارچوب قانون اساسی «نه از نظر قانونی و نه اخلاقی قابل قبول نیست».

حتی پس از سخنرانی فیجو در پارلمان، شانس او ​​برای انتخاب شدن ناچیز تلقی می‌شود، در رأی اول او به اکثریت مطلق نیاز دارد. حزب راست افراطی ووکس می‌خواهد کنار او بایستد، اما حتی با آرای آنها و دو نماینده دیگر از احزاب منطقه‌ای، محافظه‌کاران چهار رأی تا نخست وزیر شدن فاصله خواهند داشت.

اگر فیجو در اولین تلاش امروز خود شکست بخورد، اکثریت ساده در رأی‌گیری دیگری در روز جمعه کافی خواهد بود، اما او احتمالاً آن را نیز از دست خواهد داد. ایستگاه تلویزیونی اسپانیایی TVE گفت این نامزدی "محکوم به شکست" است.

اگر فیجو شکست بخورد، طبق مقررات اسپانیا، دوباره نوبت پادشاه است که به میدان بیاید. او می‌تواند به فردی که در انتخابات در جایگاه دوم قرار گرفت دستور تشکیل دولت بدهد و آن نخست‌وزیر موقت پدرو سانچز است. وی این مزیت را دارد که در اردوگاه چپ آرای بیشتری در مجلس دارد، اما این شامل جدایی‌طلبان کاتالونیا نیز می‌شود.

البته کار سانچز هم به این راحتی نیست، همه درون حزب او از دادن امتیازات احتمالی به جدایی‌طلبان خوشحال نیستند. فیلیپه گونزالس، نخست وزیر اسبق اسپانیا، عفو عمومی جدایی‌طلبان را "کاملاً خلاف قانون اساسی" می‌داند، وی دراین‌باره گفته است: سوسیالیست‌ها نباید به خود اجازه دهند که باج‌گیری شوند، «چه رسد به اینکه این اقدام از طرف اقلیت‌هایی که در معرض انقراض هستند صورت گیرد.

برای کارلس پوجدمون"، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا حکم بازداشت در اسپانیا وجود دارد و در زمان حاضر در بروکسل در تبعید به‌سر می‌برد، عفو درخواستی راه را برای بازگشت او به کشورش هموار می‌کند.

اما همه اینها هنوز حدس و گمان است، فیجو هنوز شکست نخورده است، سانچز هنوز توسط پادشاه مأمور نشده است، پیمان او با جدایی‌طلبان هنوز بسته نشده است.

اورتگا، دانشمند علوم سیاسی، اطمینان دارد که فیجو منتظر یک فرصت دوباره است. به‌گفته وی او این مسئله را در نظر گرفته است که ممکن است پوجدمون نتواند با سانچز به توافق برسد به همین دلیل است که فیجو از همان ابتدا آشکارا موضع‌گیری کرده است، زیرا می‌داند که کلید موفقیت در زمان برگزاری انتخابات جدید، کرسی‌های بیشتر است.

اگر سانچز هم در تشکیل دولت جدید شکست بخورد، اسپانیایی‌ها باید دوباره در ژانویه رأی دهند. راه‌حل آشکار از دیدگاه آلمان، یعنی تشکیل یک ائتلاف بزرگ، در اسپانیا به‌عنوان یک "ممنوع" در نظر گرفته می‌شود، بنابراین مردم اسپانیا احتمالاً در سال 2024 برای ششمین بار در کمتر از هشت سال پای صندوق‌های رأی می‌روند.

انتهای پیام/+

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)