میرنیوز

واشنگتن و «معامله قرن ۲»/ تحرکات جدید آمریکا برای نجات اسرائیل به نتیجه می‌رسد؟

 واشنگتن و «معامله قرن ۲»/ تحرکات جدید آمریکا برای نجات اسرائیل به نتیجه می‌رسد؟ 2023-09-09T15:03:32+03:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محافظت از موجودیت و منافع رژیم اشغالگر صهیونیستی در منطقه، یک وظیفه راهبردی برای همه دولت‌های آمریکا اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه بوده و این کشور خود را موظف می‌داند حتی در میان بدترین بحران‌ها از جمله بحران‌هایی که امروز در جنگ اوکراین و تقابل با چین و چالش‌های متعدد در منطقه و ... با آنها مواجه است نیز به حمایت از رژیم صهیونیستی و تامین امنیت و منافع آن ادامه دهد.

تحرکاتی که طی چند هفته گذشته توسط آمریکایی‌ها برای کشاندن عربستان به معامله عادی‌سازی روابط با تل‌آویو انجام شده، از جدیدترین اقدامات کاخ سفید برای خدمت به اسرائیل است. حتی با وجود اختلافات شدیدی که میان دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا با کابینه راست‌افراطی «بنیامین نتانیاهو» و وزرای فاشیست وی وجود دارد، اما می‌بینیم که واشنگتن همچنان برای تقدیم یک دستاورد به صهیونیست‌ها به ویژه در میان بحران پیچیده داخلی و چالش تهدیدهای خارجی که اسرائیل گرفتار آن شده، همه تلاش خود را به کار بسته است.

خیز آمریکا برای توطئه جدید علیه فلسطین

بر همین اساس ناظران سیاسی امور منطقه‌ای و بین‌المللی معتقدند که همه تحرکات اخیر مقامات ارشد کاخ سفید و به ویژه سفرهای آنها به عربستان در چارچوب تکمیل قرارداد عادی‌سازی میان ریاض و تل‌آویو است که بسیاری آن را «معامله قرن 2» می‌دانند؛ معامله‌ای که دولت ایالات متحده و به ویژه شخص بایدن قصد دارد آن را قبل از پایان سال جاری و در بهترین حالت در ابتدای سال آینده میلادی به انجام برسد. درواقع بایدن قصد دارد با یک تیر 3 نشان بزند:

- در وهله نخست جو بایدن می‌خواهد نام خود را به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا ثبت کند که بزرگترین خدمت را به اسرائیل ارائه کرد و به این ترتیب در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی آمریکا، از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین این کشور و رقیب اصلی خود پیشی بگیرد.

- در شرایطی که با تحرکات افراطی و نژادپرستانه راست‌افراطی‌های صهیونیست علیه فلسطینیان در دوره اخیر، صداهای زیادی در محافل جهانی در اعتراض به جنایت‌های اشغالگران بلند شده و حتی اروپا نیز به پروژه گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل در مناطق فلسطینی معترض بوده و معتقد است که این کار موجب تشدید خشونت و درگیری اسرائیلی-فلسطینی می‌شود، اسناد کافی برای محاکمه اسرائیلی‌ها در دادگاه لاهه وجود دارد. بنابراین در چنین وضعیتی، عادی سازی با یک کشور بزرگ عربی و اسلامی همچون عربستان می‌تواند تل‌آویو را از این تنگنا نجات دهد.

-سومین نشانی که آمریکا قصد دارد با یک تیر خود بزند، سنگ‌اندازی در روند روابط عربستان با چین و روسیه و ایران و دور کردن ریاض از این کشورهاست. به ویژه اینکه آمریکا، روسیه و چین را دو تهدید بزرگ برای امنیت ملی خود می‌داند.

همانطور که گفتیم حمایت از رژیم صهیونیستی و اطمینان از برتری نظامی و تثبیت اشغالگری آن در منطقه به عنوان یک وظیفه برای همه ساکنان کاخ سفید تعریف شده؛ اما این ماموریت آمریکا چه ارتباطی به جلوگیری از توسعه روابط عربستان با شرق و کشاندن این کشور به قراردادهای سازش با تل‌آویو دارد؟

تحرکات واشنگتن برای تکمیل قرارداد عادی‌سازی ریاض و تل‌آویو

شواهد نشان می‌دهد که عربستان از انعقاد توافق سازش با رژیم صهیونیستی چندان بدش نمی‌آید و مذاکرات طولانی میان مقامات آمریکایی و سعودی در این زمینه پشت درهای بسته درحال انجام است. همچنین انتظار می‌رود این موضوع در دیدار بایدن و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در حاشیه اجلاس آینده گروه 20 در جاکارتا نیز مطرح شود.

آمریکایی‌ها احساس می‌کنند اجرای شروطی که عربستان در رابطه با حل مسئله فلسطین مطرح کرده، از انجام خواسته‌های ریاض در روابط دوجانبه خود با واشنگتن در ازای عادی‌سازی با اسرائیل، سخت‌تر است. رژیم صهیونیستی اکنون توسط یک کابینه فاشیست و افراطی اداره می‌شود که به دنبال از بین بردن همه فرصت‌های تشکیل دولت مستقل فلسطینی بوده و سعی دارد اجرای پروژه یهودی‌سازی کل کرانه باختری را تسریع کند.

بنابراین با وجود اینکه به نظر می‌رسد عربستان سطح شروط خود درباره فلسطین را از تشکیل دولت مستقل فلسطینی پایین‌تر آورده، اما بعید است که راست‌افراطی‌های اسرائیل حتی تمایلی به پذیرش حداقل‌ها در رابطه با پرونده فلسطین دشته باشند.

به نظر می‌رسد چیزی که اکنون فلسطینی‌ها می‌خواهند، بازگرداندن مناطق «آ» و «ب» و «ج» در کرانه باختری طبق توافقات اسلو، توقف حملات مکرر صهیونیست‌ها به شهرها و اردوگاه‌های فلسطینی، آزادی تردد فلسطینی‌ها در گذرگاه‌ها، احیای موقعیت تشکیلات خودگردان فلسطین برای تسلط بر کرانه باختری، نظارت واشنگتن بر اقدامات امنیتی تل‌آویو و .. می‌باشد. اما مهمترین خواسته فلسطینی‌ها لغو حق وتوی آمریکا در به رسمیت شناختن دولت فلسطین است تا این دولت بتواند عضو کامل سازمان ملل باشد.

البته ما در اینجا از خواسته‌های تشکیلات خودگردان فلسطین صحبت می‌کنیم و روشن است که مقاومت و ملت فلسطین هرگز به این موارد راضی نشده و هدف آنها اخراج اشغالگران از سرزمین تاریخی فلسطین است.

بنابراین تعداد کل مطالبات فلسطینی‌ها در مرحله کنونی فراتر از چیزی نیست که تشکیلات خودگردان طی 3 دهه در چارچوب توافقات «اسلو» مطرح کرده بود و ظاهرا همه کابینه‌های رژیم صهیونیستی اعم از چپ و راست آن را پذیرفته بودند اما این توافق‌ها کاملا به صورت یکجانبه و در راستای منافع اسرائیلی‌ها اجرا شد.

معامله قرن 2 آمریکا به نتیجه می‌رسد؟

اما واشنگتن قبل از تل‌آویو اعلام کرده که سقف مطالبات فلسطینی‌ها بسیار بالا بوده و از سقفی که دولت بایدن تعیین کرده و مقامات آمریکایی برای آن تلاش می‌کنند فراتر رفته است. بنابراین واشنگتن همواره به این بهانه که وضعیت کنونی اسرائیل اجرای چنین خواسته‌هایی را برنمی‌تابد، فشارهای خود را بر تشکیلات خودگردان جهت عقب‌نشینی از این مطالبات افزایش می‌دهد.

اطلاعات نشان می‌دهد که تماس‌های مستقیم و غیرمستقیم محرمانه‌ای میان تشکیلات خودگردان با آمریکایی‌ها در جریان است که هدف از این تماس‌ها، از بین بردن «موانع فلسطینی» در مسیر عادی‌سازی عربستان و رژیم صهیونیستی می‌باشد.

درواقع مسئله تعجب‌برانگیزی در این اقدامات آمریکا برای پیشبرد معامله سازش ریاض و تل‌آویو وجود ندارد و هرکسی که سلسله مذاکرات تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی را مرور کرده باشد می‌داند که دولت‌های آمریکا به عنوان طرف اصلی مشارکت کننده در این مذاکرات، همواره هنگام بروز اختلاف میان دو طرف، طرف فلسطینی را تحت فشار قرار می‌دهند.

اما در شرایط فعلی که جایگاه تشکیلات خودگردان در میان فلسطینی‌ها تا حد زیادی تنزل پیدا کرده و آمریکایی‌ها نمی‌توانند روی نفوذ و قدرت این تشکیلات حساب باز کنند، واشنگتن به کشورهای عربی و گسترش پروژه عادی‌سازی تل‌آویو با این کشورها متوسل شده است.

به همین منظور آمریکا اکنون در دو محور تلاش می‌کند: اولی پایین آوردن سقف مطالبات فلسطینی‌ها و دومی ایجاد تغییراتی در کابینه نتانیاهو و کنار زدن وزرای افراطی چون «ایتمار بن گویر» و «بزالل اسموتریچ» تا روند توافق میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل تسهیل شده و بعد از آن مسیر انعقاد قرار داد سازش بین ریاض و تل‌آویو نیز هموار گردد که تحت عنوان «معامله قرن 2» از آن یاد می‌شود.

اما با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که این اقدامات آمریکا لزوما با نتیجه‌ای که مد نظر آن است به پایان برسد؛ زیرا نژادپرستی در کابینه راست‌افراطی اسرائیل صرفا منحصر به اسموتریچ و بن گویر نیست که با رفتن آنها تمام شود و همچنین ناتوانی تشکیلات خودگردان در سیطره بر اوضاع فلسطین، مقاومت فلسطینی‌ها در برابر این پروژه‌های توطئه‌آمیز را تسهیل می‌کند.

علاوه بر آن نباید فراموش کنیم که آمریکا هم‌زمان با درگیری در بحران اوکراین و تقابل با چین و روسیه، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری جدید خود قرار دارد که مجال زیادی به این کشور برای توقف در پروژه عادی سازی اعراب و صهیونیست‌ها نمی‌دهد. همچنین مواضع عربستان نیز نشان می‌دهد که این کشور اکنون برخلاف دوره‌های گذشته عجله‌ای برای پیوستن به توافق‌های سازش ندارد و قبل از هرچیزی می‌خواهد چالش‌ها و خطرات چنین اقدامی را ارزیابی کند.

در پایان باید به اختلافات داخلی میان صهیونیست‌ها درباره توافق عادی‌سازی با عربستان اشاره کنیم؛ جایی که شمار زیادی از مسئولان سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند ارائه امتیازات امنیتی به عربستان به ویژه در زمینه پروژه هسته‌ای در ازای عادی‌سازی بسیار خطرناک است. آنها نتانیاهو را متهم می‌کنند که برای کسب یک دستاورد شخصی حاضر است منافع اسرائیل را به خطر بیندازد.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)