میرنیوز

اهدف عربستان از طرح استقلال استانی یمن؛ مقدمه‌ای برای اجرای فدرالیسم؟

 اهدف عربستان از طرح استقلال استانی یمن؛ مقدمه‌ای برای اجرای فدرالیسم؟ 2023-09-03T18:10:23+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، چندی پیش یکی از مقامات یمن دررابطه ‌با آغاز به کار طرحی سخن گفت که بر اساس آن قدرت زیادی به استان‌ها و مقامات محلی اعطا خواهد شد تا بدین‌وسیله قادر به مدیریت مالی، اداری و امنیتی امور باشند.گفته می‌شود این طرح به دلیل ضعف نهادهای مرکزی یمن و ناتوانی آنها در ارائه خدمات مطرح شده است.

نهادهای دولتی و سیاسی یمن طی سال‌ها جنگ و بحران ضعیف و یا متلاشی شده‌اند و این در حالی است که در تقابلات و چنددستگی‌ها همچنان در این کشور ادامه دارد. درحالی‌که دستگاه‌های دولتی و احزاب مشغول مبارزات سیاسی و سرزمینی هستند مقامات محلی در صورت تخصیص اختیارات و بودجه کافی قادر خواهند بود تا برای عبور از بحران با به‌کارگیری بخش خصوصی برای ارتقای زیرساخت‌ها و توسعه اقتصادی تلاش کنند. به نظر می‌رسد عربستان درصدد است با افزایش اختیارات استان‌های خارج از دایره اقتدار انصارالله، وزن حامیان منصور هادی را با تسلط بر ثروت مأرب افزایش دهد.

 

ابعاد پشت پرده طرح استقلال عمل استان های یمن

بر اساس توافق صورت‌گرفته، طرح یاد شده ابتدا به‌صورت آزمایشی در 3 استان حضرموت، تعز و عدن اجرا خواهد شد. قوانینی که مانع از اعطای اختیارات به مقامات محلی است تغییر داده خواهد شد و اختیارات و بودجه به‌صورت تدریجی به نهادهای محلی تحویل داده می‌شود.

این طرح که با عنوان قدرت گسترده‌تر برای مقامات محلی در آستانة اجرایی‌شدن قرار دارد محدودیت‌های موجود در مناطق مختلف را نیز بررسی کرده است؛ بر اساس این طرح زمانی که در رابطه‌ با درآمدسازی از منابع محلی سخن گفته می‌شود تنها منابع فسیلی مدنظر نیست؛ بلکه استان‌های ساحلی به‌وسیله ماهیگیری و برخی استان‌ها از طریق کشاورزی قادر به ایجاد اشتغال و کسب درآمد خواهند بود.

اصول نخستین این طرح که ناظر بر تأمین مالی اولیه، همکاری نهادهای دولتی و نیز ترغیب بخش خصوصی برای همکاری با مقامات محلی است، پس از به اجرا درآمدن در سه استان مذکور در صورت موفقیت‌آمیز بودن در تمام استان‌های یمن اجرایی خواهد شد و به بیان ارائه‌کنندگان این طرح در نهایت یمن نیز مانند آمریکا به‌صورت استانی اداره می‌گردد.

مسئله مهمی که در این زمینه باید به آن توجه شود این است که طرح مذکور را نمی توان برابر با فدرالیسم دانست چرا که در شیوه اداره فدرالی مناطق نیروی نظامی، سیستم بهداشت و درمان و حتی رسانه منحصر به خود را دارند در صورتی که در طرح توانمند سازی استان های یمن تنها ارتقای قابلیت های اقتصادی مناطق مدنظر است.

 

چالش‌های طرح توانمندسازی استان‌ها

نخستین و مهم‌ترین چالش موجود تأمین بودجه برای حمایت مالی اولیه از نهادهای محلی است؛ یمن سال‌ها درگیر بحران، جنگ، تقابل سیاسی و فقر بوده در چنین حالتی نه از طریق منابع داخلی امکان تأمین بودجه وجود خواهد داشت و نه می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران خارجی ریسک ورود به یمن را به جان بخرند. تنها امید مقامات یمن برای تأمین مالی این پروژه حامیان منطقه‌ای مانند عربستان و حامیان جهانی؛ مانند کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان است.

در صورت تأمین بودجه موردنیاز و تخصیص آن به مقامات محلی، بحران بعدی آشکار خواهد شد؛ فساد محلی. مقامات منطقه‌ای یمن در طی سال‌های جنگ و علی‌رغم فقدان بودجه بارها در جهت منافع خود و بر علیه منافع کشور دست به اقداماتی زده‌اند که تماماً بیانگر فساد در سطحی خرد بوده است که اکنون با وجود دسترسی آزادانه آنها ثروت و اختیارات به‌طورقطع چنین مسئله‌ای شدت خواهد یافت.

چالش بعدی احتمال عدم همکاری نهادهای مرکزی با مقامات محلی است، اینکه آیا نهادهای دولتی برای انتقال بخش مهمی از اختیارات خود به استان‌ها موافقت و همکاری خواهند کرد یا خیر همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از طرفی، به فرض همکاری نهادهای دولتی با مناطق، درصورتی‌که بین استان‌ها تعارض منافعی رخ دهد نهادهای مرکزی یمن به‌هیچ‌عنوان قدرت رفع‌ورجوع بی‌طرفانة این اختلافات را نخواهند داشت.

همکاری بخش خصوصی با مقامات محلی نیز مسئله دیگری است که باید مدنظر قرار گیرد؛ فعالان اقتصادی بخش خصوصی و نیز سرمایه‌گذاران دولتی و غیردولتی خارجی در طرح‌های ناایمن ورود نکرده و سرمایه‌های خود را به بازارهای پرریسک تزریق نمی‌کنند، ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی و نیز کاهش هر چه بیشتر ریسک‌های سرمایه‌گذاری در مناطق یکی از الزامات مهم طرح به‌حساب می‌آید.

یمن , عربستان سعودی , آخرین تحولات یمن , مأرب , جنبش انصارالله یمن ,

چرا عربستان از این طرح حمایت می‌کند؟

در نگاه نخست به نظر می رسد در صورت اعطای این استقلال نسبی به استان‌ها بدون اینکه اختلافات سیاسی احزاب مانع از آن شود، عربستان قادر به تعاملات اقتصادی با استان‌هایی خواهد بود که تحت کنترل انصارالله نیستند. با وجود اقداماتی نظیر بهبود روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض و نقش این مسئله در شکل‌گیری توافقاتی میان عربستان و یمن همچنان تا پایان بحران میان طرف‌های درگیر راهی طولانی در پیش است و با کنترل انصارالله بر برخی مناطق یمن، تعاملات عربستان با این بخش‌ها با محدودیت‌هایی مواجه شده است که افزایش اختیارات استان‌ها سبب رفع این محدودیت‌ها در نقاطی که تحت کنترل انصارالله نیست، خواهد شد.

از سوی دیگر، عربستان به‌ویژه از سال گذشته به دنبال اصلاح وجهة بین‌المللی خود از طریق حل و فصل کردن پرونده‌های اختلافات منطقه‌ای و نیز اقدامات مثبت حقوق بشری است. در همین راستا کمک‌های میلیارد دلاری ریاض به یمن و حمایت عربستان از طرح توانمندسازی استان‌های یمن باهدف توسعه اقتصادی در این کشور قابل‌درک می‌نماید.

در مجموع می توان گفت اگرچهطرح اولیه توانمندسازی استان‌های یمن در شرایط فقدان وجود یک قدرت مرکزی منسجم در این کشور طرحی مثبت و احتمالاً کارگشا در زمان اشتباهی قلمداد می‌شود؛ چرا که اعطای استقلال نسبی به استان‌ها در شرایط عادی و در صورت وجود زیرساخت‌های لازم می‌تواند پیامدهای مثبت در پی داشته باشد؛ اما همین طرح کارآمد در شرایط بحرانی یک کشور همچون یمن امروزی در بهترین حالت با شکست مواجه خواهد شد و در بدترین حالت سبب افزایش شدت فقر و فساد می‌گردد.

 

 

می توان گفت که عربستان قصد دارد پیش آنکه مسیر حل بحران طی شده و توافقی جامع میان طرف‌های درگیر در یمن حاصل شود نتیجه‌ای عینی که نشانگر عبور یمن از بحران باشد، کسب کند و حمایت از طرح توانمندسازی استان‌ها برای توسعه اقتصادی منطقه‌ای - و نه ملی - نیز در همین راستا قابل‌تبیین است. بااین‌حال همچنان مطلوب‌ترین گزینه دستیابی به توافقاتی کارآمد و کلان میان احزاب یمنی و با دخالت حداقلی کشورهای خارجی است، در غیر این صورت هر طرحی ولو با حصول نتایج مثبت موقت در بلندمدت کمکی به پایان بحران نخواهد کرد.

نویسنده: هدی یوسفی-کارشناس مسائل خلیج فارس

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)