میرنیوز

گفتگوی اختصاصی|نماینده جنبش امل در ایران: امام موسی صدر زنده است و در لیبی به سر می برد

 گفتگوی اختصاصی|نماینده جنبش امل در ایران: امام موسی صدر زنده است و در لیبی به سر می برد 2023-09-01T09:30:22+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، همزمان با فرارسیدن چهل و پنجمین سالروز ربایش امام موسی صدر خبرگزاری تسنیم، میزبان «صلاح فحص»، نماینده جنبش امل در تهران بود. در این گفتگوی ویژه ضمن بازخوانی ابعاد زندگی امام موسی صدر و نقش برجسته این عالم گرانقدر در پیشبرد فرهنگ مقاومت در لبنان، آخرین تحولات مرتبط با سرنوشت و پرونده ربایش ایشان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

.

 

صلاح فحص در ابتدای این گفتگو زندگی و سیره ی امام موسی صدر را به چشمه ای جوشان و زنده تشبیه کرد که حتی تا به امروز نیز برای مردم لبنان و شیفتگان فرهنگ مقاومت، درس ها و عبرت هایی فراوانی را به همراه دارد.

نماینده جنبش امل در ایران در پاسخ به این سوال که پس از شنیدن نام امام موسی صدر چه چیز را به یاد می آورد، اظهار داشت: «تغییر و تحول در صحنه سیاسی و اجتماعی لبنان به ویژه منطقه جنوب، در برهه زمانی پیش و پس از شکل گیری جنبش امل به رهبری امام موسی صدر، به وضوح قابل مشاهده است. قبل از رهبری امام موسی صدر، وضعیت جنوب لبنان که عمدتا جامعه شیعیان لبنان را در خود جای داده بود، از نظر مالی و معیشتی به شدت ضعیف بود و شیعیان مناطق جنوبی لبنان از نظر سطح تحصیلات و احساس تعلق ملی و وابستگی به لبنان بسیار دچار ضعف بودند».

وی در تشریح میزان اثربخشی اجتماعی امام موسی صدر افزود: ایشان با ارائه هویتی جدید به لبنان و خصوصا جامعه شیعیان و ایجاد نهادهای اجتماعی و موسسات مردمی توانست مردم این خطه را توانمند کند، با همکاری مستمر با مقامات دولتی توانست به لحاظ شرایط مادی و ارتقاء منزلت اجتماعی آنها موفقیت های چشمگیری را رقم بزند؛ به عبارت دیگر، از بین بردن فقر، از مهم ترین دستاوردهای امام صدر در زمان رهبری ایشان بود.

 

نماینده جنبش امل در کشورمان در ادامه با ذکر نام شهید «مصطفی چمران» به عنوان یکی از یاران وفادار امام موسی صدر و از بنیان گذاران حقیقی جنبش امل در لبنان به این نکته اشاره کرد که اساس حرکت جنبش امل نه تنها در گفتمان و خطابه های رهبران این جنبش متجلی شده است، بلکه ثمره ی عینی گفتمان و اندیشه مقاومت را می توان در پرونده هایی همچون رفع محرومیت و بهبود سطح زندگی مردم لبنان در 4 دهه گذشته لمس کرد و این نگاه تا به امروز هم در پرونده هایی همچون توافق ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی و استیفای حقوق ملت لبنان با اتکاء به توان و سلاح مقاومت مشهود است.

صلاح فحص در تشریح ابعاد عینی مقاومت افزود: گفتمان مقاومت در لبنان تنها به یک رویکرد نظامی و امنیتی در تقابل با رژیم صهیونیستی خلاصه نمی شود، بلکه گفتمانی که شهید چمران و امام موسی صدر برای جامعه روایت می کردند، یک گفتمان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی در برابر دشمن صهیونیستی بود.

سید موسی صدر | امام موسی صدر , لبنان , نبیه بری , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور لیبی ,

وی در ادامه با اشاره به نقش برجسته ی «نبیه بری»، رئیس کنونی پارلمان لبنان در همکاری با امام موسی صدر در زمان تاسیس جنبش امل و موفقیت های دهه های اخیر آن گفت: نبیه بری، در حقیقت وکیل امام موسی صدر بود و ایشان به آقای بری بسیار اعتماد داشت. داشتن رویکرد ملی و مردمی نسبت به کلیه امور از ویژگی های شخصیتی آقای بری است که می توان آن را کاملا الهام گرفته از امام موسی صدر دانست که حتی امروز هم باعث ایجاد وفاق ملی و وحدت ملی در لبنان شده است.
صلاح فحص سپس به نقش رئیس کنونی پارلمان لبنان در پرونده انتخاب رئیس جمهور این کشور اشاره کرد و افزود: در صورتی که در شرایط بحران سیاسی کنونی حاکم بر لبنان نبیه بری حضور نداشت و سبک و سیاقی متفاوت از الگوی مدیریت امام موسی صدر در پیش گرفته می شد، لبنان بدون تردید در ورطه جنگ داخلی افتاده بود.

نماینده ی جنبش امل در تهران در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ربایش امام موسی صدر اظهار داشت: امام موسی صدر از ابتدای سفر خود به لیبی تمایلی برای انجام سفر به طرابلس نداشت ولی برخی از بزرگان و سران کشورهای عربی ایشان را به انجام این سفر متقاعد کردند.

فحص در ادامه با تشریح کینه جویی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی نسبت به موسس جنبش امل در لبنان گفت: شخص معمر قذافی از جایگاه والای امام موسی صدر در مناسبات جهان عرب و جهان اسلام هراس داشت و با ایشان احساس رقابت می کرد. البته نه تنها معمر قذافی بلکه سران سایر کشورهای عربی و به ویژه رژیم صهیونیستی نیز از دشمنان امام موسی صدر بودند و طبیعتا این رژیم نسبت به کسی که رژیم اشغالگر قدس را «شر مطلق» اطلاق کرده، سر سازگاری نخواهد داشت و در پشت پرده با کسانی که نقشه حذف و از میان برداشتن امام موسی صدر را در سر داشتند، همراهی کرده بود.

نماینده جنبش امل در کشورمان  ضمن انکار ادعای مقامات لیبیایی مبنی بر سفر امام موسی صدر به ایتالیا و خروج ایشان از خاک لیبی اظهار داشت: حتی در حال حاضر هم با گذشت 45 سال از ربایش امام موسی صدر، پاسپورت همراه امام موسی صدر در سفارت لبنان در لیبی موجود است و اطمینان داریم که ایشان و همراهانشان به هیچ عنوان لیبی را ترک نکرده اند، مگر می شود که بدون پاسپورت، دو مقام رسمی کشور لبنان، از لیبی به ایتالیا رفته باشند؟»

وی با اشاره به اخبار روزهای اخیر در مورد دیدار محرمانه وزرای خارجه لیبی و رژیم صهیونیستی در ایتالیا نیز اظهار داشت: سردمداران لیبی در دوره قبل و پس از بیداری اسلامی، همواره با رژیم صهیونیستی همراهی داشته اند.

سید موسی صدر | امام موسی صدر , لبنان , نبیه بری , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور لیبی ,

فحص در خصوص بازداشت «هانیبال قذافی»، فرزند معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی در لبنان و طرح برخی شایعات و گمانه زنی ها در خصوص اظهارات احتمالی وی در خلال بازجویی ها در مورد پرونده امام موسی صدر گفت: با دستگیری هانیبال قذافی در سال 2015 در لبنان، امیدها برای کسب اطلاعات جدید پیرامون سرنوشت امام موسی صدر بار دیگر زنده شد و به نظر می رسید این پرونده سرعت بیشتری به خود بگیرد. دستگاه قضایی لبنان تاکید دارد که استرداد هانیبال به طرابلس تنها در صورتی محقق خواهد شد که وی اطلاعات ذی قیمت خود را در مورد آخرین وضعیت امام موسی صدر در اختیار دادگاه ویژه این پرونده قرار دهد.
وی در ادامه افزود: قاضی این پرونده، شخصیت بسیار خوش نام و پاکی است و تمام تلاش های خود را در خصوص حل و فصل این پرونده انجام داده است اما عملا به بن بست رسیده است. با این حال از شرح روایت هانیبال قذافی مشخص است که امام موسی صدر زنده است و در لیبی به سر می برد.

صلاح فحص در بخش پایانی گفتگوی خود با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سوالی پیرامون آنکه در صورتی که امام موسی صدر اکنون در میان ما حاضر بود، در مواجهه با مشکلات و چالش های پیش روی جهان اسلام، مسئله فلسطین و لبنان بر چه امری تاکید داشت ضمن ابراز تاسف از غیبت امام موسی صدر گفت: همه ما به نوبه خود در عدم پیگیری سرنوشت و پرونده ایشان مقصر هستیم؛ چه سران و مقامات ارشد دولتی در لبنان و چه سران کشورهای اسلامی. امام موسی صدر کسی بود که 17 طایفه حاضر در لبنان را با یکدیگر متحد کرد و آنان را در صفی واحد به پیکار و مبارزه با رژیم صهیونیستی فراخواند.

نماینده جنبش امل در جمهوری اسلامی ایران در پایان اظهار امیدواری کرد که با تلاش پیگیرانه ی مسئولین امر، اخبار خوبی حول بازگشت امام موسی صدر به وطن خواهد رسید.

انتهای پیام/+

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)