میرنیوز

اهداف و پیامدهای عضویت عربستان سعودی و امارات متحده عربی در بریکس

 اهداف و پیامدهای عضویت عربستان سعودی و امارات متحده عربی در بریکس 2023-08-30T17:36:53+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، گروه بریکس یک سازمان بین‌المللی و ائتلافی متشکل از پنج کشور با اقتصاد نوظهور یعنی روسیه، هند، چین، برزیل و آفریقای جنوبی است. سازمان بریکس در ژوئن 2006 در چارچوب مجمع اقتصادی سن پترزبورگ با مشارکت وزرای اقتصاد برزیل، روسیه، هند و چین تاسیس شد. این گروه از سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرد و آفریقای جنوبی نیز در سال 2010 به این گروه اضافه شد.

سران گروه اقتصادهای نوظهور جهانی موسوم به «بریکس» در نشست 24 اوت 2023 خود نیز تصمیم به الحاق شش کشور جدید یعنی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی و آرژانتین به این گروه گرفتند که قرار است عضویت رسمی این کشورها در ابتدای ژوئن سال 2024 انجام شود. علاوه برآن گمانه‌زنی‌هایی پیرامون پیوستن دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله کویت و قطر به گروه بریکس در سال‌های آتی مطرح شده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که هدف دو کشور مهم عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی از پیوستن به بریکس چیست و این عضویت چه پیامدهایی برای سازمان بریکس دارد؟

عربستان سعودی و امارات متحده عربی دو کشور تأثیرگذار در منطقه‌اند که قدرت اقتصادی بالای آنها به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان موجب شده تا گروه بریکس از پیوستن این دو کشور به مجموعه خود استقبال کنند. علاوه بر آن برنامه‌های گسترده اقتصادی عربستان و امارات در چند سال اخیر باعث شده تا انتظارات نهادهای بین‌المللی برای رشد فزاینده اقتصاد ریاض و ابوظبی افزایش یابد.

در این بین فاکتورهای متعددی در تمایل و علاقه‌مندی عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای پیوستن به سازمان بریکس نقش داشته‌اند. نخست اینکه عربستان و امارات از تولیدکنندگان اصلی نفت هستند و از روابط اقتصادی نزدیک با چین و هند که هر دو از مصرف کنندگان عمده نفت هستند، سود خواهند برد. دوم، عربستان سعودی و امارات می‌خواهند با پیوستن به سازمان بریکس به جهان تک قطبی پایان، و به قدرت آمریکا در منطقه غرب آسیا توازن دهند. سوم، هر دو کشور به دنبال تنوع بخشی به اقتصاد خود به دور از نفت هستند و پیوستن به بریکس را راهی برای دسترسی به بازارهای جدید و فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌بینند.

عربستان سعودی انگیزه بلندپروازانه‌ای برای تبدیل شدن به یک وزنه سنگین در سطح جهانی دارد. در چنین شرایطی روابط عمیق‌تر با چین به همان اندازه رابطه با آمریکا برای ریاض مهم است. وضع برای امارات یکی دیگر از متحدان ایالات متحده نیز شبیه وضعیت عربستان سعودی است. عضویت در بریکس مسیری را برای عربستان سعودی و امارات فراهم می‌کند تا روابط خود با ایالات متحده را با منافع خود در تعمیق روابط اقتصادی با چین متعادل کنند.

عضویت در بریکس همچنین تلاش‌های عربستان سعودی به عنوان کشور نفت‌خیز را برای تنوع بخشیدن به پروژه‌های مشارکتی افزایش می‌دهد. بدیهی است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی به دنبال پذیرفته شدن به عنوان قدرت‌های اقتصادی جهانی هستند.

در همین راستا، عضویت عربستان و امارات با استقبال رهبران این کشورها مواجه شده است. به عنوان مثال شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی از طریق پلتفرم X گفت: «ما از موافقت رهبران گروه بریکس برای گنجاندن امارات در این گروه مهم قدردانی می‌کنیم. ما مشتاقانه منتظریم تا برای رفاه و نفع همه کشورها و مردم جهان با یکدیگر همکاری کنیم». 

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس‌ و نخست‌وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی نیز به نوبه خود گفت که «الحاق امارات متحده عربی به این گروه گسترش فلسفه آن بر پایه ایجاد مشارکت‌های مثبت چندجانبه بین‌المللی است و موقعیت اقتصادی و تجاری بین‌المللی خود را به عنوان یک شریک قابل اعتماد ایجاد می‌کند و شمال جهان را با جنوب و شرق را با غرب خود پیوند می‌دهد.»

از سوی دیگر، عضویت عربستان سعودی و امارات به سازمان بریکس پیامدهای متعددی به دنبال خواهد داشت. پیوستن عربستان سعودی و امارات متحده عربی دو اقتصاد بزرگ منطقه غرب آسیا به بلوک بریکس نشان از فاصله گرفتن این دو کشور از ایالات متحده آمریکا دارد و توانایی آنها را برای اقدام مستقل از ایالات متحده که در یک دوره طولانی مدت ضامن امنیت آنها بوده، تقویت کرده است.

البته حضور امارات و عربستان در بریکس به معنای رویگردانی کامل این دو کشور نسبت به غرب نیست. در حقیقت این امر نشان‌دهنده میزان سرخوردگی این متحدان غربی از غرب و این احساس رو به رشد است که غرب دیگر به منافع و امنیت آنها متعهد نیست.

ناظرین معتقدند که عقب‌نشینی آمریکا از منطقه انگیزه‌ای بیشتر را به کشورهای خلیج فارس برای تنوع بخشیدن به روابط خود در سیاست خارجی بخشیده است. این احساس وجود دارد که با توجه به اینکه غرب دیگر این متحدان را در اولویت خود قرار نمی‌دهد، تنوع روابط و پیگیری قطب‌ها، بلوک‌ها و مدارهای اضافی به یک ضرورت وجودی سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است.

کریستین دیوان، محقق ارشد مقیم مؤسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن در این خصوص می‌گوید: «عربستان سعودی و امارات متحده عربی مایل‌اند تا مشارکت‌های جهانی خود را مستقل از سلطه ایالات متحده متنوع و عمیق‌تر کنند. آنها به دنبال یک زمین بازی بی‌طرف‌تر در سطح جهانی هستند که در آن کشورهای مستقل بتوانند مشارکت‌های خود را به طور عملی و بر اساس منافع خاص انتخاب کنند. در مورد عضویت بریکس، این به معنای دور شدن از آمریکا و تقویت مؤثر جایگاه چین در سطح بین‌المللی است.» در حقیقت این اتفاق می‌تواند تحمیل اراده یکجانبه در عرصه بین‌المللی را برای آمریکا دشوار می‌کند.

پیوستن عربستان سعودی و امارات به بریکس همچنین چالش بزرگی برای سلطه دلار آمریکا بر نظام مالی جهانی خواهد بود. ایالات متحده با سلطه دلاری در قرن گذشته، کشورهای متخاصم را با تحریم مجازات کرده است و کشورهای جنوب از این وضعیت ناراضی هستند و دنبال جایگزین‌هایی می‌گردند تا از این وضعیت رهایی یابند.

به هر روی، پیوستن عربستان سعودی و امارات به گروه بریکس موجب پیروی سایر کشورهای تولیدکننده نفت از آنها می‌شود. این مسئله ممکن است منجر به کاهش قابل توجه تقاضا برای دلار و در نهایت تضعیف آن شود. در صورتی که بریکس موفق شود ارز مخصوص به خود را ایجاد کند، تقاضا برای دلار آمریکا را کاهش می‌دهد و در نتیجه جایگاه دلار آمریکا به عنوان یک ارز ذخیره در جهان را تضعیف می‌کند. این مسئله تامین کسری بودجه برای آمریکا و نیز اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه سایر کشورها را برای این کشور دشوارتر می‌کند.

شایان ذکر است که مسئله دلارزدایی در سال‌های اخیر به ویژه پس از جنگ اوکراین در دستور کار مقامات بریکس و متحدانشان قرار گرفته و اقداماتی در این زمینه انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا یک دهه آتی بخش اعظم مبادلات بین کشورها با ارزهای رایج ملی صورت پذیرد که به گفته کارشناسان اهرم فشار تحریمی آمریکا در برابر دیگران را از بین خواهد برد.

علاوه بر آن عضویت عربستان سعودی و امارات در گروه بریکس باعث خواهد شد تا بریکس متحدتر و قوی‌تر شود. قرار گرفتن عربستان سعودی و امارات متحده عربی در گروه بریکس به قدرتمندی این گروه در میان ائتلاف‌های مختلف بین‌المللی کمک شایانی می‌کند. پیوستن عربستان سعودی و امارات متحده عربی به بریکس به تبدیل شدن این گروه به یک نظام اقتصادی قوی با مفاهیم و استانداردهای مدرن که همگام با چالش‌های اقتصاد جهانی باشد، کمک می‌کند.

 

در حالی که پیش از این بریکس متشکل از تنها 5 قدرت اقتصادی نوظهور چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی می‌شد، با ورود قدرت‌های منطقه‌ای غرب آسیا، شمال آفریقا و دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی، به طور حتم بریکس شاهد نقطه عطفی در دوران فعالیت خود خواهد بود، یعنی برهه‌ای که این سازمان می‌تواند خود را در قامت یک مدعی جدی برای ائتلاف‌های بین المللی غرب‌پایه در نظام در حال گذار جهانی بشناسد و معرفی کند؛ چنانکه در نشست اخیر چین خواستار تبدیل کردن بریکس به رقیبی تمام عیار برای گروه جی-7 شده بود.

در این خصوص تحلیلگران غربی بر این باورند که پیوستن کشورهای نفت‌خیز ایران، عربستان و امارات به گروه بریکس می‌تواند تجارت بین این سه کشور را افزایش داده و تبدیل بریکس به رقیبی برای گروه جی-7 را تسریع کند. جنی روسو، استاد مدرسه کسب‌وکار «ویتس» در آفریقای جنوبی در این باره گفت که هدف اصلی گروه بریکس همواره ایجاد ائتلافی بود که کشورهای درحال ‌رشد جهان را در مقابل گروه جی-7 قرار دهد.

 

سیدعلی نجات؛ کارشناس مسائل غرب آسیا

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)