میرنیوز

پادشاه اسپانیا بر سر دو راهی سخت برای تشکیل دولت جدید

 پادشاه اسپانیا بر سر دو راهی سخت برای تشکیل دولت جدید 2023-08-22T12:28:04+03:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" در مطلبی با عنوان دو راهی سخت پادشاه اسپانیا برای تشکیل دولت جدید نوشت: پادشاه اسپانیا این روزها باید تصمیم بگیرد که چه کسی پس از انتخابات پارلمانی زودهنگام ژوئیه دولت جدید را تشکیل خواهد داد. اما مشکل او این است که دو متقاضی مطرح هر دو این ادعا را دارند اما هیچ کدام اکثریت لازم را ندارند.

از روز دوشنبه همه نگاه ها به پادشاه اسپانیا دوخته شده است. در کاخ زارزوئلا، رژه رهبران احزاب و جناح ها از صبح روز گذشته آغاز شد. به زودی فیلیپه ششم، پادشاه اسپانیا اعلام خواهد کرد که وظیفه تشکیل دولت جدید به چه کسی محول خواهد شد. این ها لحظاتی است که پادشاه می تواند سیاست را شکل دهد. به خصوص این تصمیم گیری دشوار شده است زیرا بعد از انتخابات پارلمانی اخیر دو نامزد وجود دارد که هیچ کدام اکثریت را ندارند.

فیلیپه ششم خود را مدافع وحدت اسپانیا می داند. اما در جریان مشاوره ها ( برای تشکیل دولت جدید) او این احساس را پیدا می کند که تعداد قابل توجهی از اسپانیایی ها نمی خواهند با او کاری داشته باشند. چهار حزب دعوت او را برای مشاوره رد کرده اند، اگرچه نمایندگان پارلمان آنها نقش تعین کننده ای در این راستا دارند که که آیا دولت جدید تشکیل شود یا انتخابات دوم برگزار می شود: دو حزب جدایی طلب کاتالونیا Junts و ERC، و همچنین ناسیونالیست های چپ باسک و حزب کوچک BNG از گالیسیا به طور سنتی از این دعوت برای گفتگو با پادشاه اسپانیا اجتناب کردند.

پادشاه اسپانیا بدون اینکه شرایط آن ها را بداند باید تصمیم بگیرد که حکم را به برنده انتخاباتی محافظه کار آلبرتو نونیز فیجو - یا دوباره به پدرو سانچز سوسیالیست بدهد، که در انتخاب رئیس مجلس هفته گذشته ثابت کرد که حتی بیش از یک اکثریت مطلق را می تواند بسیج کند.

پادشاه با یک دوراهی روبروست. حزب محافظه کار PP بر این سنت پافشاری می کند که رهبر قوی ترین حزب در انتخابات پارلمانی باید مورد تایید قرار گیرد. اما حزب سوسیالیست بر این باور است که این اتلاف وقت ناامیدکننده تلقی می شود، زیرا به زعم آن ها فقط سانچز می تواند اکثریت را به دست آورد.

با این حال، فیلیپه 55 ساله مبتدی نیست. اگرچه او تنها از سال 2014 پادشاه بوده است، اما تاکنون 9 جلسه مشاوره داشته است. پس از آن چهار بار انتخاب نخست وزیر شکست خورد. پدرش خوان کارلوس اول تنها ده دور مشاوره را در بیش از 40 سال مدیریت کرد. از زمان کناره گیری وی، اسپانیا پنج انتخابات سراسری و تنها دولت های اقلیت داشته است. در اولین سفارش خود در ابتدای سال 2016، درخواست فیلیپه رد شد. در آن زمان هم درست مانند امروز PP قوی ترین حزب بود. اما ماریانو راخوی، نخست‌وزیر وقت، به دلیل نداشتن اکثریت درخواست پادشاه را نپذیرفت. شاه مجبور شد مجلس را منحل کند و انتخابات دیگری برگزار شد. این بار نیز فیلیپه در نهایت شاید چاره دیگری جز این نداشته باشد.

با این همه انتخاب یک نماینده سوسیالیست به عنوان رئیس جدید پارلمان اسپانیا در اولین نشست این نهاد بعد از انتخابات پارلمانی زودهنگام نشانه‌ای از انتخاب مجدد احتمالی «پدرو سانچز» به عنوان نخست وزیر جدید این کشور است.

چندی پیش اولین نشست پارلمان جدید اسپانیا بعد از انتخابات زودهنگام برگزار شد و فرانسینا آرمنگول سوسیالیست با اکثریت مطلق به عنوان رئیس جدید پارلمان اسپانیا انتخاب شد. تایید این سوسیال دموکرات در این مسئولیت نیز نشانه ای از انتخاب مجدد احتمالی پدرو سانچز به عنوان نخست وزیر جدید است.

نتیجه انتخابات 23 جولای به بن بست بین چپ و راست در این کشور منجر شد. هر دو جناح نتوانستند اکثریت پارلمان را به دست آورند. آنها به آرای احزاب کوچک ، به ویژه به احزاب منطقه ای باسک و کاتالونیا که برای استقلال مناطق خود مبارزه می کنند وابسته‌اند.

PP با قوی ترین فراکسیون (137 نماینده) وارد مجلس نمایندگان مجلس جدید شد اما برخلاف آنچه نظرسنجی ها قبل از انتخابات پیش بینی کرده بودند، حتی در ائتلاف با Vox نمی تواند اکثریت را به دست آورد. سوسیالیست‌های اطراف پدرو سانچز، نخست وزیر فعلی هم کرسی‌های بیشتری را از دست داده‌اند و برای تشکیل مجدد ائتلاف دولتی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

در این ساختار، هفت حزب کوچک منطقه‌ای و تا حدی جدایی‌طلب به طور ناگهانی از جنبش باسکی بیلدو گرفته تا جدایی‌طلبان کاتالونیا اهمیت برجسته‌ای پیدا می‌کنند. در این شرایط این احزاب کوچک با علم به این که شانس دارند، از هم اکنون مطالبات تند و تیز را مطرح می کنند. در این میان مردی که حتی عضو پارلمان جدید نیست، بیشترین توجه را به خود جلب می کند: "کارلس پوجدمون"، رهبر سابق دولت خودمختار کاتالونیا، سازمان دهنده همه پرسی غیرقانونی جدایی در سال 2017 و مغز متفکر حزب یونتس که هفت نماینده پارلمان اروپا در کنگره خواهد داشت.

حزب سوسیالیست سانچز علاوه بر رای "آری" ائتلاف چپ سومار و احزاب کوچکتر منطقه ای، همچنین به توافق با حزب یونتس کارلس پوجدمون، که در تبعید در بروکسل زندگی می کند، نیاز دارد. این حزب قبلاً اعلام کرده است که از جمله آنها خواستار برگزاری همه پرسی استقلال هستند - که احتمالاً سانچز آن را رد خواهد کرد.

در انتخابات پارلمانی زودهنگام اسپانیا حزب محافظه کار خلق به رهبری آلبرتو نونیز فیخو، PP با اختلاف اندکی از رقیب پیروز شد. با این حال، بلوک راست نتوانست به اکثریت مطلق دست یابد. حزب پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا نیز بدون اکثریت است. در این شرایط تشکیل دولت پیچیده خواهد بود.

به این ترتیب چهارمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا که تا پایان سال ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد داشت، با یک بن بست طولانی مدت و احتمالاً یک انتخابات دیگر روبرو است. اگر امکان تشکیل دولت وجود نداشته باشد، ممکن است برگزاری یک انتخابات جدید دیگر ضروری شود.

سانچز انتخاباتی را که در ابتدا برای دسامبر برنامه ریزی شده بود، پس از اینکه سوسیالیست های او در انتخابات منطقه ای و محلی در ماه مه متحمل شکست های شدید شدند، به جلو انداخت و رقبای خود را در این روند غافلگیر کرد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)