میرنیوز

دغدغه‌ی موشکی اروپا درباره ایران؛ واقعی اما بی‌دلیل

 دغدغه‌ی موشکی اروپا درباره ایران؛ واقعی اما بی‌دلیل 2023-07-26T14:40:47+03:30

به گزارش تسنیم، برنامه‌ی موشکی ایران، که در سال‌های اخیر با توسعه پرشتابی همراه بوده، رکن اساسی استراتژی‌های دفاعی ایران محسوب می‌شود. تلاش ایران برای مقابله با هژمونی آمریکا در غرب آسیا و تغییر در نظم منطقه، با تکیه بر همین توانایی‌های دفاعی دنبال می‌شود. همین مسئله هم موجب شده تا کشورهای غربی تلاش کنند، پیشرفت برنامه موشکی ایران را دست‌کم با کاهش سرعت مواجه کنند.

 در همین رابطه، سه کشور اروپایی در روزهای اخیر با بیانیه‌ای، برنامه موشکی ایران را مورد حملات لفظی قرار دادند. ایجاد جنجال‌های رسانه‌ای، بیانیه‌های سیاسی و البته تحریم، رویکردهایی است که از طرف این کشورها دنبال می‌شود. بر همین اساس، وبسایت آمریکایی «پولیتیکو» در تاریخ چهار ژوئیه با انتشار گزارشی به قلم بهنام بن طالب لو، یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی، حفظ و گسترش تحریم‌ها را راه‌حلی برای توقف توسعه موشکی ایران معرفی کرده است.

این گزارش با اشاره به رونمایی از جدیدترین موشک‌های دوربرد ایران، یعنی خیبر و خرمشهر، نوع جدید موشک‌های ایران را تهدید جدی برای سیستم دفاع موشکی ایالات متحده و اروپا معرفی می‌کند. بر اساس این گزارش، برنامه موشکی ایران موجب افزایش تهدید ها برای اروپاست.  گزارش پولیتیکو همچنین در ادامه با توضیح موفقیت‌های موشکی ایران می‌نویسد: « در سال 2022 تهران چند عملیات موشکی فرامرزی در عراق انجام داد، شهروند آمریکایی کشت و بزرگترین موتور سوخت جامد را برای بهره برداری در صنعت فضایی توسعه داد؛ موتوری که به طور بالقوه می‌تواند برای توسعه موشک‌های قاره پیما استفاده شود.» نویسنده پولیتیکو در نهایت، افزایش فشارها علیه ایران و حفظ تحریم های موشکی را تنها راه مقابله با موشک‌های ایران مطرح می‌کند. در رابطه با گزارش پولیتیکو و نگرانی دولت‌های اروپایی از برنامه موشکی ایران، مواردی قابل توجه است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

رفتار تهاجمی اروپا، به نفع اروپایی‌ها نیست

برنامه موشکی ایران ساختاری کاملا دفاعی دارد. این واقعیت را تاریخ دهه‌های اخیر ایران تائید می‌کند؛ ایران علی رغم آن‌که توانایی ایجاد تهدید تهاجمی نظامی برای برخی کشورهای همسایه را داشته، از اعمال آن خودداری کرده است. از این گذشته، ایران حتی در زمینه دفاع نیز در استفاده از توان موشکی محتاطانه عمل می‌کند. به همین دلیل هم ایران برد موشک‌های خود را به طور خود خواسته تا 2000 کیلومتر محدود کرده است.

این محدودیت خود خواسته، به صراحت برای حفظ روابط مسالمت‌آمیز با اروپا انتخاب شده است. چنانچه سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران اعلام کرده بود، ایران به عمد و برای «حفظ احترام اروپایی‌ها» برد موشک‌های خود را محدود نگه داشته است. آن‌هم در حالی که گزارش‌ها -از جمله گزارش اخیر پولیتیکو- نشان می‌دهد که ایران از توان فنی توسعه برد موشکی برخوردار است. هاآرتص در گزارشی در سال 2022 صراحتا گفته بود ایران توانایی توسعه موشک‌های قاره‌پیما را هم دارد.

با این‌حال، دست‌کم در مواضع رسمی و علنی، ایران تا این لحظه میل عملی به افزایش برد موشک‌های خود به ترتیبی که اروپا را هم تحت شعاع قرار دهد نشان نداده است. با این وجود، در سال‌های اخیر علائمی از تغییر دیدگاه مقامات ایران دیده شده است. بر همین اساس فرماندهان سپاه تهدید کرده‌اند «اگر اروپا مراعات نکند، ایران برد موشک‌های خود را افزایش خواهد داد.»

این تغییر دیدگاه تا حد زیادی به دلیل تغییرات اساسی در مواضع کشورهای اروپایی اتخاذ شده است. برای دهه‌ها، کشورهای اروپایی علی رغم مواضع خصمانه علیه جمهوری اسلامی، از اعمال «تهدیدات وجودی» علیه ایران خودداری می‌کردند؛ با این‌حال مواضعی همچون امکان مطرح شدن نام سپاه به عنوان گروه تروریستی مناسبات ایران و اروپا را تغییر خواهد داد. تهدیدات وجودی، تهدیداتی هستند که مستقیما بقای کشورها را هدف قرار می‌دهند؛ تهدید به استفاده از تسلیحات اتمی یا هدف قرار دادن بنیان نیروهای مسلح رسمی از جمله مواردی است با تهدیدات عادی دیگر متفاوت است. همچنین، تلاش کشورهای اروپایی برای برای تمدید محدودیت‌های موشکی ایران که در بیانیه چند روز پیش سه کشور اروپایی مورد تاکید قرار گرفته بود، چیزی نیست که از طرف ایران قابل تحمل باشد.

در واقع چیزی که سرعت‌بخش توسعه برنامه‌موشکی ایران برای تبدیل شدن به یک تهدید واقعی برای اروپا محسوب می‌شود، اتفاقا افزایش رفتار‌های خصمانه اروپا و تحول منفی در مناسبت‌های دو طرف است. آن‌چه گزارش پولیتیکو اروپایی‌ها را به آن توصیه می‌کند- یعنی اعمال محدودیت بیشتر بر ایران- همان نتیجه‌ای را به دنبال دارد که اروپا از آن می‌هراسد. اروپا اگر مایل نیست موشک‌های ایران به لندن و پاریس برسد، باید از رفتارهای تهاجمی دست بردارد.

نگرانی اروپا از ظهور ایران

 از این گذشته، سیاست خارجی ایران در طول سال‌های اخیر، به جای پیروی از دستور العمل‌های از پیش‌ تعیین شده قدرت‌های بزرگ، به سمت اتخاذ راهبردهای واقع‌گرایانه پیش رفته است. به طوری که هر تهدید از طرف کشورهای دیگر، با راهبردهای ضد تهدید از طرف ایران مواجه می‌شود. در واقع، متناسب با افزایش تهدیدها از طرف اروپا، توان دفاعی ایران هم افزایش یافته است. بر خلاف رویه‌ای که برای دهه‌ها، تا پیش از انقلاب اسلامی به امری عادی بدل شده بود و منافع ملی کشور را با مشکل مواجه می‌کرد.

بنابراین، پیش از آن‌که کشورهای اروپایی از برنامه موشکی ایران نگران باشد، منطقی است که ایران نسبت به تسلیحات تهاجمی اروپا احساس خطر کند. در حالی که برد اعلامی موشک‌های ایران هنوز از 2000 کیلومتر فراتر نرفته، کشورهای اروپایی از موشک‌های دوربرد قاره پیما برخوردارند. انگلیس و فرانسه، که در بیانیه چهار روز پیش، برنامه موشکی ایران را خلاف قواعد بین المللی اعلام کرده‌اند، هرکدام دارای موشک‌های قاره‌پیما با بردی بلند هستند که اتفاقا قابلیت حمل کلاهک اتمی هم دارد.

 علاوه بر این، اروپا از یک نیروی هوایی توسعه یافته برخوردار است که ایران به دلیل تحریم‌ها نتوانسته به موازنه سازی در برابر آن بپردازد. در کنار این موارد و با وجود تجربه تاریخی رفتارهای خصمانه اروپا در غرب آسیا، طبیعی است که مقامات ایرانی در قبال آینده امنیت ایران نگران باشند. به همین دلیل هم توسعه برنامه موشکی ایران به ترتیبی که اروپا از آن احساس نگرانی کند، رویکردی واقع‌گرایانه است که هر کشور مستقلی در جهان آن‌را دنبال می‌کند. بنابراین، دولت‌های اروپایی با وجود تهدیداتی که علیه ایران اعمال می‌کنند، باید هم نسبت به توسعه موشکی ایران نگران باشند. این نگرانی، همان پدیده‌ای است که در محافل کارشناسی به عنوان بازدارندگی شناخته می‌شود.

با این حال، علی رغم آن‌که توسعه برنامه موشکی ایران، واقعا برای اروپا تهدید محسوب می‌شود، دلهره اصلی کشورهای اروپایی نه این مسئله که ظهور ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است. هیاهوی رسانه‌ای در برابر  برنامه‌ی اتمی و برنامه موشکی ایران، در همین راستا ایجاد می‌شود. آن‌هم به این دلیل که برنامه اتمی و برنامه موشکی، برای توسعه نفوذ هر قدرت نوظهور در نظام بین الملل کنونی، امری ضروری است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)