میرنیوز

ادامه دربی انتخاباتی ۲۰۲۳ ترکیه/ انتخابات یا رفراندوم؟

ادامه دربی انتخاباتی ۲۰۲۳ ترکیه/ انتخابات یا رفراندوم؟ 2023-05-22T14:27:13+03:30

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - آذر مهدوان: انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه اگرچه به دور دوم کشیده شد، اما شاید بتوان پیش بینی کرد پیروزی این دور از رقابت‌های انتخاباتی در ترکیه بازهم مرد همیشه پیروز در سپهر سیاسی ترکیه یعنی رجب طیب اردوغان است. دربی انتخاباتی ترکیه بین کمال قلیچداراوغلو (نماینده ائتلاف ملت) و طیب اردوغان (نماینده ائتلاف جمهور) همچنان در جریان است و همه چشم‌ها به سوی پاس گل سینان اوغان (نماینده ائتلاف آتا) است تا به راحتی مغلوب این دور از رقابت‌ها مشخص شود!

قلیچداراوغلو که فریب نظرسنجی‌های شرکت‌ها و موسسات انتخاباتی ترکیه و خارج از ترکیه را خورده بود، سرخوش از پیش بینی زودهنگام «پیروزی قطعی»، وارد کارزار انتخاباتی شد. درحالی که پیشتر نیز شکست در مقابل اردوغان را تجربه کرده بود. شاید به خاطر همین است که این روزها در ترکیه به او لقب «مردی که از شکست خوردن خسته نمی شود» داده اند.

اما فارغ از ظواهر انتخابات ریاست جمهوری ترکیه چند نکته در مورد این انتخابات حائز اهمیت است که در این مطلب قصد داریم به صورت مختصر به این نکات بپردازیم.

نگاه ملی گرایی و امنیتی در مقابل بحران اقتصادی

مهم‌ترین بحرانی که در دو سال اخیر، گریبان گیر ترکیه شده و کماکان ادامه دارد شرایط اقتصادی این کشور بود. اقتصاد مهمترین مولفه در نگاه جامعه نسبت به نحوه مدیریت مسئولان کشور است. اگر چه انتظار می‌رفت با وخامت اوضاع اقتصادی دوران جولان رجب طیب اردوغان و حزب متبوعش پایان بیابد اما با کشیده شدن انتخابات ۲۰۲۳ به دور دوم، می‌توان نتیجه گرفت نگاه ملی گرایی و مسائل امنیتی در راستای تداوم بقای کشور امری به مراتب مهم‌تر از بحران اقتصادی برای مردم ترکیه است.

زیرا اردوغان و حزبی که رهبری آن را بر عهده دارد همیشه این موضوع را به افکار عمومی القا کرده است که حاکمیت کنونی ترکیه حافظ امنیت و بقای ترکیه است. در نتیجه پروپاگاندای تیم اردوغان در خصوص مبارزه با ترور به قدری کارساز شد که توانست اردوغان را برای دور دوم انتخابات نیز سرپا نگه دارد. اگر قلیچدار اوغلو به این گونه مسائل بیشتر اهمیت می‌داد و مانور تبلیغاتی خود را برای روی این مسائل متمرکز می‌کرد شاید سرنوشت انتخابات به گونه دیگری رقم می‌خورد.

اما در کنار این موضوع نگاه ملی گرایی نیز فاکتوری مهمی در این دور از انتخابات ترکیه بوده است. تقریباً هم در ائتلاف جمهور، هم در ائتلاف ملت و نیز در ائتلاف آتا جریان‌های ملی گرایی وجود دارند اما با توجه به میزان رای در انتخابات می‌توان فهمید که حزب ملی گرا در ائتلاف جمهور که از اقبال خوبی در جامعه برخوردار است توانست نجات دهنده اردوغان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری باشد.

اردوغان رای دهندگان را به خوبی می‌شناسد

اما مساله دیگر در روند انتخابات ترکیه این بود که اردوغان رای دهندگان را بهتر از قلیچدار اوغلو می‌شناخت. اگر چه کمپین‌های تبلیغاتی قلیچداراوغلو با ذکاوت ویژه ای دنبال شد اما آنچه مشاهده شد قدرت تاثیری گذاری اردوغان در میان مردم است. اردوغان در تمامی سخنرانی‌هایش همان واژه‌های تکراری مانند وطن، شهید و ترور و… را استفاده کرد و کماکان تا زمان فرارسیدن دور دوم انتخابات نیز استفاده می‌کند.

ولی انتخابات ترکیه نشان می‌دهد قدرت این واژه‌ها همانند گذشته پا برجا است و اردوغان به راحتی با همین شکل سخن گفتن توانسته اقشار قابل توجهی از جامعه ترکیه را با خود همراه کند.

ادامه دربی انتخاباتی ۲۰۲۳ ترکیه/ انتخابات یا رفراندوم؟

انتخابات یا رفراندوم؟

این روزها از سوی کارشناسان و سیاستمداران مخالف اردوغان واژه رفراندوم مداوم تکرار می‌شود؛ خانم مرال آکشنر رهبر حزب خوب روز گذشته در سخنانی گفت که این انتخابات صرفاً یک انتخابات ریاست جمهوری نیست و یک رفراندوم محسوب می‌شود. همین نوع سخن از سوی کمال قلیچداراوغلو نیز مطرح شده است. اما به واقع مبالغه هم نیست اگر بگوییم انتخابات ترکیه یک رفراندوم است؛ زیرا در جریان انتخابات دو ذهنیت در حال رقابت هستند: ذهنیت اسلامگرایی و ذهنیت لائیکی.

در نتیجه شهروندان ترکیه صرفاً به یک شخصیت سیاسی رای نخواهند داد بلکه به ذهنیت و رویکردی رای خواهند داد که می‌تواند تمام عرصه زندگی شان اعم از بعد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را متحول کند.

مخالفان اردوغان معتقدند در این دور از انتخابات باید به «رژیم تک نفره» پایان داد و دوباره دموکراسی را وارد ترکیه کرد. دقیقاً جولان همین دو نوع ذهنیت موجب شکاف بیشتر در روند انتخابات ترکیه شده است. عمق اختلاف نظر در میان طرفداران اردوغان و قلیچدار اوغلو به قدری زیاد است که این اقشار شکست کاندیدای مورد نظرشان را همانند شکست خود تلقی می‌کنند.

در هیچ دوره از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، جامعه به این شدت سیاست زده نشده بود. حتی در مکان‌هایی تفریحی ترکیه به راحتی می‌توان شاهد مباحثه سیاسی شهروندان بود. ضمن اینکه حضور نزدیک به ۹۰ درصد از رای دهندگان در پای صندوق‌های رای در دور اول اهمیت این دور از رقابت‌ها را اثبات کرد.

شباهت انتخابات ۲۰۲۳ با انتخابات ۲۰۱۵

اگر چه گفته می‌شود انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه سخت‌ترین دوره انتخاباتی برای رئیس جمهور کنونی یعنی اردوغان بوده است اما داده‌ها و شواهد نشان می‌دهد سخت‌ترین دوره انتخاباتی برای اردوغان در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۵ رقم خورد. انتخاباتی که حزب اردوغان اکثریت مطلق خود را از دست داد و برای تشکیل دولت هم موفق به ائتلاف با دیگر احزاب نشد. آن روزها اردوغان در چند قدمی شکست بعد از ۱۳ سال حاکمیت در ترکیه بود. نبود همراهی میان اعضای حزب عدالت و توسعه وجود کشمش‌ها میان احمد داود اوغلو و اردوغان شرایط را برای حزب حاکم بحرانی کرده بود. برای همین باید گفت که شرایط سختی که اردوغان در دوره انتخابات ۲۰۲۳ گذراند شباهت بسیاری با دوره ۲۰۱۵ دارد.

پیام جامعه ترکیه به اردوغان

اما مساله دیگر پیام مردم ترکیه به رئیس جمهورشان بود؛ جامعه ترکیه با کشاندن انتخابات به دور دوم خواست به اردوغان هشدار دهد که دوران گرفتن تصمیم‌های رادیکالیستی و بدخلقی می‌تواند به ضرر خودش تمام شود. به این شکل که برخی از رای دهندگان علی رغم اینکه به اردوغان رای دادند اما برای انتقام گرفتن از اردوغان در انتخابات نمایندگی مجلس از حزب متبوع او حمایت نکرده و رای خود را به حزب‌هایی می‌دادند که هیچ وقت از آن حزب استقبال نکرده بودند. این یعنی طرفداران سنتی ترکیه هنوز اردوغان را می‌خواهند اما به شرطی که بازنگری در نحوه مدیریت کشوری به خصوص در مساله اقتصاد داشته باشد.

نکته آخر اینکه هر چند نسل زد (Z ) به عنوان قشر مهم در انتخابات ۲۰۲۳ مطرح است و این نسل علاقمند به حمایت از اردوغان نیست، اما نسل ایکس (X) به عنوان مهم‌ترین نسل رای دهنده در ترکیه توانست نقشی تعیین کننده در انتخابات ترکیه داشته باشند. نسل ایکس نسل آگاه جامعه ترکیه محسوب می‌شود که حدوداً نزدیک به ۲۹ درصد آرا را در دست دارند که اکثریت این نسل نگاهی مثبت به نوع حاکمیت اردوغان دارند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)