میرنیوز

کشورهای حوزه خلیج فارس بر مدار میانجی‌گری در بحران اوکراین

 کشورهای حوزه خلیج فارس بر مدار میانجی‌گری در بحران اوکراین 2023-04-19T12:20:33+04:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بحران اوکراین یکی از مهم‌ترین رویدادهای ژئوپلیتیکی قرن بیست‌ویکم می‌باشد که ساختار روابط میان قدرت‌های بزرگ و قدرت‌های منطقه‌ای را تحت تاثیر قرار داده است. دولت‌های حوزه خلیج فارس با درک افول نظم تک‌قطبی و خیزش دو قطب جدید قدرت یعنی چین (اقتصادی) و روسیه (ژئوپلیتیکی) به دنبال تنظیم سیاست خارجی مبتنی بر موازنه مثبت با تمام بازیگران موثر هستند.

چنین استراتژی سبب شده است تا هر یک از دولت‌های حاشیه خلیج فارس با درک منافع و خطوط قرمز بازیگران حاضر در بحران اوکراین، به مانند «بندبازی» ماهر ملاحظات هر دو طرف را در نظر بگیرند. با توجه به روند بحران اوکراین و تاثیر منفی آن بر بازارهای جهانی و روابط کشورهای بی‌طرف با هر یک از طرفین منازعه، اعضاء شورای همکاری خلیج فارس به دنبال پایان جنگ اوکراین از طریق مسیرهای دیپلماتیک هستند. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا به بررسی نقش میانجی‌گرایانه پادشاهی عربی سعودی، امارات عربی متحده و سلطنت عمان در روند بحران اوکراین بپردازیم.

پادشاهی عربی سعودی

از ابتدای تشکیل پادشاهی عربی سعودی، ریاض همواره در مدار غرب، به‌ویژه آمریکا به ایفای نقش در محیط بین‌المللی پرداخته است اما با حرکت نظام بین‌المللی به سمت جهان «چند قطبی» به نظر می‌رسد حکام سعودی راهبرد دیگری انتخاب کردند. با تثبیت جایگاه براداران سُدیری در ساختار سعودی، حال ولیعهد جوان این پادشاهی یعنی محمد بن سلمان به دنبال بازتعریف روابط خارجی این کشور براساس اصل «موازنه مثبت» و برقراری روابط متوازن با تمام قطب‌های قدرت است. این تغییر سیاست سبب شده است تا دولت‌های غربی با دید تردید به سیاست‌های سعودی نگریسته و لب به انتقاد از مواضع این کشور بگشایند.

به گزارش «نیویورک تایمز»، پیش از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، کمپانی «پادشاهی» بیش از 500 میلیون دلار در سه شرکت «گازپروم»، «روس نفت» و «لوک اویل» سرمایه‌گذاری گذاری کرده بود. با فرسایشی شدن بحران اوکراین، همکاری راهبردی دو کشور در «اوپک پلاس» برای بالا نگه داشتن قیمت منابع هیدرو کربن و کاهش 2 میلیون بشکه از تولید روزانه نفت این پیام را برای غرب دارد که ریاض در مسئله تعیین قیمت نفت منافع خود را در هماهنگی با روس‌ها جست‌وجو می‌کند.

کشور امارات متحده عربی , کشور روسیه , کشور عمان , عربستان سعودی , کشور اوکراین , جنگ اوکراین ,

هفته گذشته عربستان سعودی و متحدان عرب این کشور از کاهش تولید نفت تا سقف بیش از یک میلیون بشکه در روز (1 درصد تقاضای جهانی) خبر دادند که موجب افزایش قیمت نفت از 79 دلار به 85 دلار در هر بشکه شد. این «جنگ نفتی» موجب شده است تا آمریکا سعودی را متهم به همکاری با روسیه برای ضربه به اقتصاد غرب کند. افزایش قیمت انرژی و تاثیر تورمی آن بر اقتصاد آمریکا سبب ایجاد تاثیر در انتخابات دوره‌ای مجلس نمایندگان و شکست دموکرات‌ها از جمهوری‌خواهان شد. فدرال رزرو آمریکا که روزگاری سازوکار «اوپک پلاس» را نجات دهنده بازارهای نفت می‌دید، حال در برابر آن قرار گرفته است.

در سوی مقابل پادشاهی سعودی نیز تهدید کرده است که اگر آمریکا قصد اقدام سلبی علیه این کشور داشته باشد، ریاض نیز در اقدام متقابل بخشی از سرمایه‌های این کشور را از آمریکا خارج خواهد نمود. همین موضوع سبب شد تا جو بایدن اقدام اخیر «اوپک پلاس» را «منفی» ارزیابی نکند.

البته همکاری‌های ریاض- مسکو در زمینه انرژی محدود به «اوپک پلاس» نمی‌شود، بلکه سعودی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین وارد کنندگان فرآورده‌های نفتی از روسیه شده است. به گزارش بلومبرگ در دهه ابتدایی ماه مارس 2023 پادشاهی سعودی 2.5 میلیون بشکه سوخت دیزل از روسیه وارد کرده است. در عین حال سعودی یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این سوخت به قاره اروپا است. سعودی پس از آنکه آمریکا، کانادا و اروپا واردات نفت از روسیه را کاهش دادند، خرید نفت کوره برای نیروگاه‌های خود را از مسکو دو برابر کرد. حال کارشناسان معتقدند که پادشاهی سعودی در همکاری نزدیک با روس‌ها بدل به یکی از مسیرهای دور زدن غرب در بازارهای قاره سبز شده است.

با وجود حمایت‌های ریاض از مسکو اما این کشور تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد تزارها قرار نداده است. در جریان رای گیری سازمان ملل متحد برای محکومیت حمله روسیه به اوکراین، ریاض به این قطعنامه رای مثبت داد. تلاش‌های میانجی‌گرایانه ریاض در سپتامبر 2022 برای آزادی 10 اسیرجنگی (5 انگلیسی، 1 سوئدی، 1 مراکشی، 1 کروات و 2 آمریکایی) توانست نقش مثبتی به نفع جبهه غرب ایفا کند. همچنین سعودی- امارات در جریان آزادی بریتنی گرینر بسکتبالیست آمریکایی و ویکتور بوت دلال اسلحه نقش کلیدی ایفا کردند.

البته «دیپلماسی تبادل زندانی» علاوه بر ریاض- ابوظبی هم‌زمان در ترکیه نیز فعال بود و منجر به آزادی مجموعا 55 نفر از زندانیان اوکراینی و 215 نفر از زندانیان روسیه شد. همچنین سعودی متعهد شده است تا مبلغ 400 میلیون دلار به عنوان کمک بشردوستانه در اختیار کی‌یف قرار دهد. البته تحلیل‌گران بر این اعتقادند که کمک سعودی برای آزادی اسرای جنگی یا حمایت مالی از شهروندان اوکراینی صرفا برای اهداف انسان‌دوستانه نبوده است بلکه تلاشی برای ترمیم چهره محمد بن‌ سلمان پس از ماجرای «جمال خاشقچی» ارزیابی می‌شود.

کشور امارات متحده عربی , کشور روسیه , کشور عمان , عربستان سعودی , کشور اوکراین , جنگ اوکراین ,

گسترش تحرکات دیپلماتیک و همکاری رسانه‌ای دیگر راهبرد سعودی در بحران اوکراین بود. فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی به عنوان نخستین مقام ارشد شورای همکاری خلیج فارس در اوایل اسفندماه 1401 راهی کی‌یف پایتخت اوکراین شد و با ولودیمیر زلسنکی رئیس جمهور اوکراین دیدار و گفتگو کرد.

همچنین با بازدید «اولنا زلنسکا» بانوی اول اوکراین از شبکه العربیه، رسانه‌های وابسته به سعودی خط خبری جدیدی با هدف حمایت از اوکراین را دنبال کردند. به نظر می‌رسد سعودی قصد دارد تا با برقرای نوعی توازن در روابط با کی‌یف- مسکو بدل به بازیگر اصلی در مسیر میانجی‌گری میان دو کشور شود. البته کارشناسان بر این عقیده‌اند که برای میانجی‌گری نهایی در بحران اوکراین بازیگری با وزن قدرت جهانی (مانند چین) باید ورود کند و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در حال حاضر از چنین جایگاهی برخوردار نیستند.

امارات عربی متحده

امارات دیگر بازیگر «میانجی» در روند بحران اوکراین است. ابوظبی نیز به مانند ریاض نقشی دوگانه برای ایفای نقش «میانجی» در بحران اوکراین برگزیده است. اماراتی‌ها در جریان محکومیت حمله روسیه به اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل رای منفی دادند اما یکی از 10 کشوری بود که در شورای امنیت سازمان ملل به متن قطع‌نامه مورد حمایت آمریکا در محکومیت همه‌پرسی در دونتسک، لوهانسک، خرسون و ژاپروژیه رای مثبت داد. همچنین این کشور مبلغ 100 میلیون دلار برای کمک غیرنظامیان اوکراینی اختصاص داده است.

کشور امارات متحده عربی , کشور روسیه , کشور عمان , عربستان سعودی , کشور اوکراین , جنگ اوکراین ,

در سال 2022 بیش از 4000 هزار شرکت و سرمایه‌گذار روس در امارات مشغول به فعالیت هستند. در همین سال میزان خرید ملک در دبی توسط شهروندان روس به میزان 67 درصد افزایش یافت. همچنین هم‌اکنون 40 هزار روس ساکن این شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس هستند. در این مدت صندوق «مبادله» امارات 3 میلیارد دلار در 50 شرکت روسی سرمایه‌گذاری کرده است.

با فرسایشی شدن روند بحران اوکراین و افزایش تحریم‌های غرب علیه دارایی‌ها و اموال مرتبط با دولت و تجار روسیه، الیگارش‌های روس راهی سایر نقاط جهان به‌ویژه شهر «دبی» شدند، تا جایی که منصور بن زاید آل‌نهیان معاون نخست وزیر امارات از سوی وزارت خارجه انگلیس متهم به کمک به الیگارش‌های روس همچون رومن آبرامویچ مالک سابق باشگاه چلسی شد.

تعداد تجار و مقامات مرتبط با دولت روسیه که به این شاهزاده اماراتی مراجعه کردند به 38 نفر رسیده است. این افراد میلیون‌ها دلار از اموال خود همچون کشتی یا قایق‌های تفریحی، جت‌های شخصی، رمز ارزها و ... خود را به امارات انتقال داده‌اند. همین موضوع سبب افزایش حساسیت‌ها در غرب شده و «اف ای تی اف» امارات را در لیست کشورهای زیر نظر در خصوص پولشویی و تامین مالی تروریسم قرار داده است. همچنین مقامات آمریکایی به شکل تلویحی امارات را به همکاری با روس‌ها متهم کرده و خواستار توقف صادرات کالاهای استراتژیک (لوازم الکترونیکی، ریز تراشه‌ها و ...) به مقصد روسیه شدند. در جدیدترین دور از اتهامات آمریکایی علیه امارات، سازمان سیا دستگاه امنیتی این شیخ‌نشین را متهم به همکاری با سرویس اطلاعاتی روسیه علیه واشنگتن کرد.

رهگیری مسیر نفت‌کش‌ها نشان می‌دهد که از آغاز بحران اوکراین، امارات عربی متحده در صدر واردکنندگان انرژی از روسیه قرار داشته است. این آمارها نشان دهنده انتقال 1.5 میلیون بشکه نفت در نوامبر 2022 به مقصد بنادر امارات می‌باشد. با این حال روند همکاری امارات با روسیه در قالب «اوپک پلاس» به مانند سعودی ادامه پیدا نکرد و پس از تشدید فشار از سمت آمریکا و سایر قدرت‌های اروپایی امارات به دنبال افزایش تولید روزانه نفت است.

سفر محمد بن زاید آل‌نهیان به سن پترزبورگ برای ایجاد کانال گفتگو میان شرق و غرب یکی از اقدامات دیپلماتیک ابوظبی در جریان بحران اوکراین بود. در این سفر پوتین توضیح کاملی در خصوص وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به «محمد بن زاید» حاکم امارات ارائه داد. در حالی که ترکیه و سعودی در حال رایزنی برای ایجاد کانال‌های دیپلماتیک- اقتصادی میان روسیه- اوکراین هستند (تبادل زندانیان یا ایجاد کریدور غلات)، امارات با افزایش تماس با طرفین منازعه به دنبال ایفای نقش مشابه در این بحران ژئوپلیتیکی است.

در همین راستا در فوریه 2023 با تلاش‌های میانجی‌گرایانه امارات 63 اسیر جنگی روس و 116 اسیر جنگ اوکراینی آزاد شده و به کشور خود بازگشتند. دستگاه دیپلماسی و رسانه‌های وابسته به دبی سعی دارند تا تصویری «انسانی» از بحران به تصویر بکشند که در آن امارات به عنوان بازیگر «میانجی» و متعهد به صلح بین‌المللی به دنبال برقراری آتش‌بس میان مسکو- کیف است. با این حال کمک ابوظبی به روسیه در دورن زدن تحریم‌های غرب و در عین حال تجدید نظر این کشور در همراهی با مسکو در «اوپک پلاس» این شیخ‌نشین را در وضعیت پیچیده‌ای برای تنظیم روابط با روسیه و آمریکا قرار داده است.

عمان

پیش هر یک از بازیگران «میانجی» در منطقه غرب آسیا، سلطان‌نشین مسقط به عنوان بازیگری «رازدار» سابقه طولانی در «تسهیل‌گری» و «میانجی‌گری» میان بازیگران مختلف را دارد. پیش از این «سوئیس خاورمیانه» در جریان مناقشه اتمی ایران- آمریکا، رفع محاصره قطر، عادی‌سازی روابط میان ایران- سعودی، پایان جنگ یمن و ... به عنوان بازیگر «میانجی‌» نقش پررنگی ایفا کرده بود.

حال با برقراری کانال‌های ارتباطی میان مسکو- کی‌یف به نظر می‌رسد عمان در دوران حکمرانی سلطان هیثم بن طارق به دنبال ارتقای دایره نفوذ این کشور به عنوان «میانجی‌گری خیرخواه» در مناقشات بین‌المللی است. با اینکه عمان در مناقشه اوکراین نیز از محکوم کردن هر یک از طرفین خودداری کرد اما در جریان رای‌گیری سازمان ملل برای محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین رای مثبت داد.

از ابتدای بحران اوکراین تماس میان مسقط- مسکو و مسقط- کی‌یف برقرار بود. نکته جالب توجه آن است که پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، عمان نخستین مقصد سرگئی لاورف در منطقه خلیج فارس بود. در 23 فوریه 2023 مسقط میزبان میخائیل بوگدانوف معاون وزیرخارجه روسیه بود. به فاصله کم‌تر از یک ماه پیام کتبی رسمی جمهور اوکراین از طریق فرستاده ویژه این کشور در امور خاورمیانه و آفریقا به بدر بوسعیدی وزیرخارجه عمان تحویل داده شد. افزایش تحرکات دیپلماتیک گمانه‌زنی‌ها در خصوص ورود عمان به بحران اوکراین برای کاهش تنش‌ها و خاموش کردن آتش جنگ را افزایش داده است.

کشور امارات متحده عربی , کشور روسیه , کشور عمان , عربستان سعودی , کشور اوکراین , جنگ اوکراین ,

نقش «میانجی‌گرایانه» عمان تنها به ایجاد کانال دیپلماتیک میان روسیه و اوکراین ختم نمی‌شود. براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مذاکراتی در خصوص تبدیل شدن عمان به پایانه صادرات گندم اوکراین نشان دهنده وزن این کشور در بازارهای جهانی است. پیش از ترکیه توانسته بود با میانجی‌گری میان طرفین منازعه، نقش جدی در انتقال غلات به بازارهای جهانی با هدف کاهش کمبودهای بازار و کاهش قیمت مواد غذایی ایفا کند.

میانجی‌گری عمان تنها به ایجاد کانال ارتباطی میان مسکو- کی‌یف خلاصه نمی‌شود. به گزارش رسانه‌های عربی پس از تشدید پروپاگاندای رسانه‌های غربی در خصوص حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، مسقط میزبان سه دور گفتگو میان طرف‌های ایرانی و اوکراینی بود. با وجود تبلیغات و اتهام‌زنی طرف غربی، تهران اعلام کرده است که هیچ پهپادی در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین قرار نداده است.

در جمع بندی نهایی می توان گفت پس از فروکش کردن آتش رقابت‌های ژئوپلیتیکی در منطقه غرب آسیا و انجماد تنش‌ها میان بلوک‌های قدرت، شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس، به‌ویژه سعودی، امارات و عمان به دنبال بازتعریف گفتمان سیاست خارجی با توجه به وضعیت «گذار» در نظم بین‌المللی و حرکت به سمت جهان «چند قطبی» هستند. در این راهبرد جدید دولت‌های حوزه خلیج فارس با حفظ نوعی وضعیت «ابهام» به دنبال گسترش روابط و همکاری راهبردی با تمام بازیگران فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای و حتی محلی برای حداکثرسازی منافع ملی می‌باشند.

برهمین اساس اتخاذ موضع «میانجی‌گری» به خوبی می‌تواند ضمن کاهش خطراتی همچون «تحریم» یا «براندازی»، زمینه افزایش استقلال داخلی دولت‌های عرب منطقه را فراهم آورند. با این حال به نظر می‌رسد ادامه این وضعیت در بلندمدت امکان‌پذیر نباشد؛ برهمین اساس شیخ‌نشین‌های خلیج فارس به دنبال ایجاد وضعیت «آتش بس» و پایان هرچه سریع‌تر جنگ در میدان اوکراین هستند.

با فرا رسیدن فصل بهار تبادل آتش میان ارتش روسیه و اوکراین افزایش یافته است؛ با این حال دولت‌های خلیج فارس به مانند بروکسل امیدوارند تا چین بتواند با ایجاد کانال‌ میانجی‌گری میان روسیه با کی‌یف- واشنگتن، براساس طرح صلح 12 ماده‌ای زمینه آتش‌بس پایدار و اتمام جنگ را میان طرفین منازعه فراهم آورد.

نویسنده: محمد بیات/کارشناس مسائل خلیج فارس

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

آزادی ۴ هزار تبعه افغان از زندان‌های پاکستان

 آزادی ۴ هزار تبعه افغان از زندان‌های پاکستان
2024-02-26T06:27:49+03:30
کنسولگری افغانستان در کراچی پاکستان از آزادی بیش از ۴ هزار تبعه افغان در یک سال گذشته از زندان‌های این کشور خبر داد.

راه دشوار اتحادیه اروپا برای استقلال هسته‌ای از آمریکا در دوران ترامپ

 راه دشوار اتحادیه اروپا برای استقلال هسته‌ای از آمریکا در دوران ترامپ
2024-02-26T06:27:49+03:30
سناریوی روی کار آمدن مجدد "دونالد ترامپ" در آمریکا در حالی این روزها به صورت جدی مطرح می‌شود و بحث‌ها درباره لزوم استقلال هسته‌ای اروپا را داغ کرد...

اوکراین با کانادا و ایتالیا هم توافقنامه امنیتی امضا کرد

 اوکراین با کانادا و ایتالیا هم توافقنامه امنیتی امضا کرد
2024-02-26T06:27:48+03:30
به دنبال کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و دانمارک، نخست وزیران کانادا و ایتالیا هم در جریان سفر خود به کی‌یف، توافقنامه امنیتی با ولادیمیر زلنسکی امضا کردند ...

ادعای حمله پهپادی رژیم اسرائیل در مرز سوریه با لبنان

 ادعای حمله پهپادی رژیم اسرائیل در مرز سوریه با لبنان
2024-02-26T06:27:48+03:30
منابع وابسته به مخالفان دولت سوریه از حمله پهپادی رژیم اسرائیل به خودرویی در مرکز سوریه با لبنان خبر دادند.

کشاورزان خشمگین مقام آلمانی را هو کردند

 کشاورزان خشمگین مقام آلمانی را هو کردند
2024-02-26T06:27:48+03:30
در تداوم اعتراضات کشاورزان آلمانی علیه سیاست‌های اتحادیه اروپا تعداد زیادی از معترضان هم زمان با ورود رهبر حزب سبز در دولت ائتلافی در یک رویداد درون حزبی هی...

ویدئوی اختصاصی تسنیم| نیمه‌شعبان متفاوت کابل؛ شیعیان افغانستان همچنان پای کار امام زمان(عج) هستند

 ویدئوی اختصاصی تسنیم| نیمه‌شعبان متفاوت کابل؛ شیعیان افغانستان همچنان پای کار امام زمان(عج) هستند
2024-02-26T06:27:47+03:30
شیفتگان ولایتمدار در افغانستان در نیمه شعبان حال و هوای دیگری دارند و با برگزاری جشن‌هایی با شکوه، میلاد حضرت مهدی (عج) را گرامی داشتند.

دومین اعتصاب طولانی پزشکان انگلیسی در سال جاری

 دومین اعتصاب طولانی پزشکان انگلیسی در سال جاری
2024-02-26T06:27:47+03:30
پزشکان انگلیسی در اعتراض به دستمزدهای پایین به مدت ۵ روز دیگر اعتصاب کرده و اختلالات بیشتری را در سیستم بهداشت و سلامت این کشور ایجاد می‌کنند.

ادامه تنش‌ لفظی اسلام‌آباد و کابل/طالبان: مسئله خط فرضی دیورند به پیش از تشکیل پاکستان باز می‌گردد

 ادامه تنش‌ لفظی اسلام‌آباد و کابل/طالبان: مسئله خط فرضی دیورند به پیش از تشکیل پاکستان باز می‌گردد
2024-02-26T06:27:46+03:30
معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات پاکستانی درباره مرز مورد مناقشه دو کشور گفت: مسئله «دیورند» به پیش از تشکیل کشور پ...

پیروزی ترامپ بر نیکی هیلی در کارولینای جنوبی

 پیروزی ترامپ بر نیکی هیلی در کارولینای جنوبی
2024-02-26T06:27:46+03:30
دونالد ترامپ در رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان در کارولینای جنوبی بر نیکی هیلی پیروز شد.

ارتش یمن: کشتی نفتی و تعدادی کشتی جنگی آمریکایی را هدف قرار دادیم

 ارتش یمن: کشتی نفتی و تعدادی کشتی جنگی آمریکایی را هدف قرار دادیم
2024-02-26T06:27:46+03:30
ارتش یمن از هدف قرار دادن یک فروند کشتی نفتی و تعدادی کشتی جنگی آمریکایی در خلیج عدن و دریای سرخ خبر داد.

تحولات اوکراین| کمبود شدید مهمات نیروهای مسلح اوکراین/ موافقت ترامپ با نظر پوتین درباره بایدن

 تحولات اوکراین| کمبود شدید مهمات نیروهای مسلح اوکراین/ موافقت ترامپ با نظر پوتین درباره بایدن
2024-02-26T06:27:46+03:30
فقدان بودجه کافی دولت اوکراین، قصد گروه ۷ برای تحریم کشورهای حامی روسیه، عدم امکان کی‌یف برای اجرای ضدحمله قبل از سال ۲۰۲۵، اولین قسط کمک مالی جدید اتح...

نجباء عراق: مخالف گفت‌وگو‌های دولت نیستیم ولی آمریکا دروغ‌گو است

 نجباء عراق: مخالف گفت‌وگو‌های دولت نیستیم ولی آمریکا دروغ‌گو است
2024-02-26T06:27:45+03:30
دبیر کل جنبش النجباء عراق گفت که این جنبش و گروه‌های مقاومت عراق مخالف گفت‌وگوهای دولت برای زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکا از عراق نیستند ولی اشغالگر آمریکای...

نتانیاهو رئیس موساد را توبیخ کرد

 نتانیاهو رئیس موساد را توبیخ کرد
2024-02-26T06:27:45+03:30
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دیشب تلفنی دیوید برنیاع رئیس موساد را به دلیل نرمش در مذاکرات پاریس ۲ مورد ملامت و توبیخ قرار داده است.

خودسوزی مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن

 خودسوزی مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن
2024-02-26T06:27:44+03:30
یک مرد ناشناس در مقابل ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن دست به خودسوزی کرد.

ایهود باراک: نتانیاهو آمادگی دارد اسرا را فدای قدرت نمایی خود کند

 ایهود باراک: نتانیاهو آمادگی دارد اسرا را فدای قدرت نمایی خود کند
2024-02-26T06:27:43+03:30
ایهود باراک نخست وزیر و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد شدید اللحن از نتانیاهو از اسرائیلی‌ها خواست کنست را به محاصره خود در آوردند.

ادعای رسانه‌های صهیونیست در مورد توافق احتمالی تبادل اسرای

 ادعای رسانه‌های صهیونیست در مورد توافق احتمالی تبادل اسرای
2024-02-26T06:27:43+03:30
رسانه‌های صهیونیستی درباره توافق احتمالی تبادل اسرا میان اسرائیل و فلسطین، گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کردند.

امیرعبداللهیان: هر برگ رای در انتخابات به منزله برافراشته‌تر شدن پرچم ایران در عرصه‌های بین‌المللی است

 امیرعبداللهیان: هر برگ رای در انتخابات به منزله برافراشته‌تر شدن پرچم ایران در عرصه‌های بین‌المللی است
2024-02-26T06:27:43+03:30
وزیر خارجه کشورمان گفت: ‏هر برگ رای در انتخابات پیش رو، به منزله برافراشته تر شدن پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی خواهد بود.

تجاوز جدید آمریکا و انگلیس به یمن/ المیادین: صنعاء و استان‌های حجه و تعز ۲۲ بار هدف حمله قرار گرفتند

 تجاوز جدید آمریکا و انگلیس به یمن/ المیادین: صنعاء و استان‌های حجه و تعز ۲۲ بار هدف حمله قرار گرفتند
2024-02-26T06:27:42+03:30
رسانه‌های یمنی از تجاوز جدید آمریکا و انگلیس به صنعاء پایتخت یمن خبر دادند.

کنعانی: آمریکا و انگلیس بار دیگر ثابت کردند که حامی تمام عیار جنایات جنگی رژیم صهیونیستی هستند

 کنعانی: آمریکا و انگلیس بار دیگر ثابت کردند که حامی تمام عیار جنایات جنگی رژیم صهیونیستی هستند
2024-02-26T06:27:42+03:30
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به حملات نظامی گسترده شب گذشته آمریکا و انگلیس به یمن گفت: آمریکا و انگلیس بار دیگر ثابت کردند که حامی تمام عیار جنای...

صدو‌چهل‌و‌دومین روز«طوفان‌الاقصی»| تجاوز آمریکا و انگلیس به صنعاء همزمان با بمباران غزه/ ارتش یمن: کشتی‌های آمریکایی را هدف قرار دادیم

 صدو‌چهل‌و‌دومین روز«طوفان‌الاقصی»| تجاوز آمریکا و انگلیس به صنعاء همزمان با بمباران غزه/ ارتش یمن: کشتی‌های آمریکایی را هدف قرار دادیم
2024-02-26T06:27:42+03:30
در صدو چهل ودومین روز طوفان الاقصی حملات هوایی و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به مناطقی از غزه ادامه یافت و گزارش‌هایی هم از شنیده شدن صدای انفجارها و درگیری‌ه...

نمایندگی ایران در سازمان ملل: تهران خود را موظف به خودداری از دامن زدن به جنگ اوکراین می‌داند

 نمایندگی ایران در سازمان ملل: تهران خود را موظف به خودداری از دامن زدن به جنگ اوکراین می‌داند
2024-02-24T08:41:13+03:30
نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به این که هیچ محدودیت قانونی برای فروش موشک‌های بالستیک وجود ندارد، گفت:‌ تهران خود را موظف به خودداری از دامن زدن به ...

حزب‌الله: اسرائیل بعد از ۵ ماه برای رسیدن به تصویری کوچک از پیروزی دست و پا می‌زند

 حزب‌الله: اسرائیل بعد از ۵ ماه برای رسیدن به تصویری کوچک از پیروزی دست و پا می‌زند
2024-02-24T08:41:12+03:30
فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها بعد از ۵ ماه همچنان برای رسیدن به تصویری از پیروزی دست و پا می‌زنند تاکید کرد وتوه...

صدو‌چهل‌و‌یکمین‌روز«طوفان‌الاقصی»|بمباران سنگین نوار غزه و شهادت دهها نفر دیگر/ برزیل: اسرائیل نسل‌کشی در غزه را متوقف کند

 صدو‌چهل‌و‌یکمین‌روز«طوفان‌الاقصی»|بمباران سنگین نوار غزه و شهادت دهها نفر دیگر/ برزیل: اسرائیل نسل‌کشی در غزه را متوقف کند
2024-02-24T05:34:31+03:30
ارتش رژیم صهیونیستی از اولین دقایق بامداد امروز شنبه همزمان با یکصد و چهل و یکمین روز «طوفان الاقصی»، مناطق مختلف نوار غزه را هدف حملات گسترده خود...

صدو‌چهل‌و‌یکمین‌روز«طوفان‌الاقصی»|بمباران سنگین نوار غزه و شهادت دهها نفر دیگر/ رویارویی جوانان مبارز با اشغالگران در کرانه باختری

 صدو‌چهل‌و‌یکمین‌روز«طوفان‌الاقصی»|بمباران سنگین نوار غزه و شهادت دهها نفر دیگر/ رویارویی جوانان مبارز با اشغالگران در کرانه باختری
2024-02-24T02:00:57+03:30
ارتش رژیم صهیونیستی از اولین دقایق بامداد امروز شنبه همزمان با یکصد و چهل و یکمین روز «طوفان الاقصی»، مناطق مختلف نوار غزه را هدف حملات گسترده خود...

صدوچهل‌ویکمین روز «طوفان‌الاقصی»|بمباران سنگین مناطق مختلف نوار غزه و شهادت دهها نفر دیگر/ رویارویی جوانان مبارز با اشغالگران در کرانه باختری

 صدوچهل‌ویکمین روز «طوفان‌الاقصی»|بمباران سنگین مناطق مختلف نوار غزه و شهادت دهها نفر دیگر/ رویارویی جوانان مبارز با اشغالگران در کرانه باختری
2024-02-24T01:47:37+03:30
ارتش رژیم صهیونیستی از اولین دقایق بامداد امروز شنبه همزمان با یکصد و چهل و یکمین روز «طوفان الاقصی»، مناطق مختلف نوار غزه را هدف حملات گسترده خود...

ابراز خرسندی امیرعبداللهیان از برگزاری موفق انتخابات در پاکستان/ جیلانی: منتظر سفر رئیسی به پاکستان هستیم

 ابراز خرسندی امیرعبداللهیان از برگزاری موفق انتخابات در پاکستان/ جیلانی: منتظر سفر رئیسی به پاکستان هستیم
2024-02-23T18:54:22+03:30
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه پاکستان در گفتگویی تلفنی آخرین مسائل بین دو کشور را بررسی کردند.

هیات بزرگ اقتصادی روسیه در راه تهران

 هیات بزرگ اقتصادی روسیه در راه تهران
2024-02-23T18:54:22+03:30
سفیر ایران در مسکو از سفر یک هیات بزرگ اقتصادی روسی به تهران خبر داد.

حمله رژیم صهیونیستی به کفرسوسه دمشق؛ خشم تل آویو از حمایت های سوریه از محور مقاومت/گزارش اختصاصی

 حمله رژیم صهیونیستی به کفرسوسه دمشق؛ خشم تل آویو از حمایت های سوریه از محور مقاومت/گزارش اختصاصی
2024-02-23T18:54:20+03:30
رژیم صهیونیستی در ادامه حملات تجاوزطلبانه خود با حمله به منطقه کفرسوسه دمشق یک ساختمان مسکونی را هدف ۴ موشک قرار داد. در جریان این حمله ۲ شهروند غیرنظامی سو...

سازمان منع تسلیحات شیمیایی: داعش مسئول حمله شیمیایی سال ۲۰۱۵ به شهرک «مارع» سوریه بود

 سازمان منع تسلیحات شیمیایی: داعش مسئول حمله شیمیایی سال ۲۰۱۵ به شهرک «مارع» سوریه بود
2024-02-23T18:54:20+03:30
سازمان منع تسلیحات شیمیایی سازمان ملل طی گزارشی گروه تروریستی داعش را مسئول حمله شیمیایی در تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۱۵ به شهر «مارع» سوریه واقع در است...

کارخانجات روغن و آلومینیوم؛‌ بانک جدید اهداف ارتش اسرائیل در حمله به الغازیه لبنان/گزارش اختصاصی

 کارخانجات روغن و آلومینیوم؛‌ بانک جدید اهداف ارتش اسرائیل در حمله به الغازیه لبنان/گزارش اختصاصی
2024-02-23T18:54:20+03:30
اسرائیل پس از ناکامی در مواجهه با رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در درگیری های مناطق مرزی لبنان و فلسطین اشغالی با گسترش دامنه درگیری ها و حمله به مناطق مسکون...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)