میرنیوز

پیامدهای کوتاه مدت اعتراضات علیه اصلاحات دیوان عالی/ حزب نتانیاهو به جایگاه سوم سقوط کرد

 پیامدهای کوتاه مدت اعتراضات علیه اصلاحات دیوان عالی/ حزب نتانیاهو به جایگاه سوم سقوط کرد 2023-04-12T11:13:50+04:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با گذشت بیش از 14 هفته از اعتراضات نسبت به پرونده «اصلاحات دیوان عالی» توسط کابینه نتانیاهو، وزن‌کشی احزاب سیاسی مختلف به شدت دستخوش تغییر شده به نحوی که حزب لیکود در آخرین نظرسنجی شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی به رتبه سوم تنزل کرده است.

جناح راست – مذهبی به رهبری بنیامین نتانیاهو در انتخابات نوامبر 2022 (آبان 1401) موفق شد با 64 کرسی بر جناح مخالف پیروز شود و دیگر بار قدرت را به چنگ آورد. در حالیکه این بار 8 کرسی میان ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون فاصله به وجود آمده بود و تقریباً همه زمینه‌ها برای آنکه نتانیاهو این بار حکمرانی کم‌دردسرتری را تجربه کند، در حال فراهم شدن بود، اعتراضات نسبت به اصلاحات دیوان عالی تنها یک هفته پس از تشکیل کابینه جدید آغاز شد. با گذشت بیش از 14 هفته از اعتراضات، تداوم یافتن و افزایش کمی و کیفی آن سپهر سیاسی فلسطین اشغالی به شدت دستخوش تغییر شده است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , بنیامین نتانیاهو , یائیر لاپید , بنی گانتس , ایتامار بن گویر ,

از روز 8 دی 1401 که کابینه جدید رژیم صهیونیستی به رهبری نتانیاهو تشکیل شد تا به امروز 25 نظرسنجی قابل اعتنا در سرزمین‌های اشغالی برگزار شده است. از این تعداد ائتلاف حاکم تنها در 5 نظرسنجی موفق به پیروزی شده و 17 نظرسنجی نیز حاکی از تساوی میان دو جناح در صورت انحلال کابینه و برگزاری انتخابات مجدد است. همچنین ائتلاف نتانیاهو در 3 نظرسنجی نیز در برابر جناح مخالف شکست خورده که نظرسنجی شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی آخرین مورد در این زنجیره به حساب می‌آید.

اما آنچه این وضعیت را جالب‌تر می‌سازد توجه به تاریخ نظرسنجی‌هاست. آخرین نظرسنجی که پیروزی جناح حاکم را پیش‌بینی کرده به روز شانزدهم مارس برمی‌گردد که از سوی شبکه 14 تلویزیون اسرائیل که به هواداری از نتانیاهو شهرت دارد انجام شده است. نکته جالب‌تر آنکه همه نظرسنجی‌هایی که شکست قطعی ائتلاف حاکم در برابر اپوزیسیون را پیش‌بینی می‌کنند پس از 27 مارس (7 فروردین 1402) برگزار شده‌اند که یک نقطه عطف در تاریخ اعتراضات به حساب می‌آید.

روند پس از 7 فروردین

روز 7 فروردین از این جهت در تاریخ اعتراضات اخیر به یک نقطه عطف مبدل شد که در آستانه این روز، نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر جنگ را به دلیل مخالفت با اصلاحات دیوان عالی از این مقام برکنار کرد. در واکنش به این تصمیم معترضان شبانه به خیابان ها آمدند و تا صبح به اعتراض پرداختند. صبح روز 27 مارس (7 فروردین 1402) اتحادیه کارگری و نیز برخی از اصناف دیگر نظیر پزشکان، پرستاران، معلمان، استادان دانشگاه و ... برای یک اعتصاب سراسری آماده شدند. در واکنش به این وضعیت بغرنج نتانیاهو از تصویب لایحه اصلاحات موقتاً عقب نشست و آن را به بعد از مراسم موسوم به روز استقلال رژیم اسرائیل موکول کرد.

با گذشت نزدیک به دو هفته از این روز روند، افت محبوبیت حزب لیکود و دیگر احزاب عضو کابینه با شدت بیشتری در حال ادامه یافتن است، به طوری که حزب لیکود پس از حدود 17 سال در یک نظرسنجی به زیر 25 کرسی و مقامی بجز اول و دوم سقوط کرده است. نظرسنجی جدید شبکه 13 تلویزیون اسرائیل (که البته به انتقاد از بی بی اشتهار دارد) نشان می‌دهد این حزب پس از ائتلاف «وحدت ملی» به رهبری بنی گانتس که 29 کرسی را از آن خود کرده و نیز حزب «یش عتید» به رهبری لاپید (با 21 کرسی) به 20 کرسی بسنده کرده و در جایگاه سوم قرار گرفته است. این نظرسنجی نکات جالب توجه دیگری نیز دارد.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , بنیامین نتانیاهو , یائیر لاپید , بنی گانتس , ایتامار بن گویر ,

اولاً احزابی که تا پیش از انتخابات اخیر در قدرت قرار داشتند (یش عتید، وحدت ملی، کارگر، رعم و اسرائیل خانه ما) مجموعاً و بدون دردسر 64 کرسی را از آن خود کرده و می‌توانند به راحتی تشکیل کابینه دهند و جناح راست – مذهبی تنها به 46 کرسی بسنده کرده است. ائتلاف خداش – تعال (بازماندگان فهرست مشترک عربی) و حزب بلد نیز جمعاً 10 کرسی را به خود اختصاص داده‌اند. یعنی مجموعه احزابی که در عنصر مخالفت با نتانیاهو اشتراک نظر دارند، 74 کرسی را به دست آورده اند که در سال‌های اخیر بسیار نادر بوده است.

دومین نکته بسیار مهم این است که نباید قضاوت عجولانه ای را مطرح کنیم و کار نتانیاهو را تمام شده بدانیم؛ بلکه باید تا انتشار نظرسنجی‌های بعدی توسط دیگر شبکه‌ها و موسسات افکارسنجی نیز منتظر بمانیم. اما در عین حال آنچه به عنوان یک روند از مجموع نظرسنجی‌های بزگرار شده می‌توان فهمید را در گزاره‌های زیر می‌توان خلاصه کرد:

از منظر جناحی پیروز تحولات اخیر اپوزیسیون است و بازنده جناح حاکم، اما از منظر فردی بنی گانتس، رهبر ائتلاف وحدت ملی موفق شده به روزهای اوج خود (تا پیش از مارس 2020) بازگردد و از یائیر لاپید، رهبر رسمی اپوزیسیون و نیز نتانیاهو پیشی بگیرد. علت اصلی اوج‌گیری گانتس را باید در تأکیدی که او در این مدت بر «وحدت داخلی» و تلاش برای حفاظت از منافع اسرائیل دانست. البته باید دید آیا گانتس می‌تواند این پیشتازی را حفظ کند و اساساً این چک بالقوه را برای خود نقد کند، یا اینکه با گذشت زمان مجدداً از دو رقیب خود عقب خواهد افتاد.

دو حزب جناح چپ، یعنی کارگر و مرتص وضعیت آستانه‌ای خود را حفظ کرده و در 18 نظرسنجی (از 25 مورد) یکی از آنها زیر حدنصاب 3.25 درصدی باقی مانده است. دقیقاً مشابه وضعیتی که در انتخابات نوامبر 2022 (آبان 1401) نیز شاهد آن بودیم و حزب مرتص با اختلاف تنها 4 هزار رأی از ورود به پارلمان بازماند و راه پیروزی قاطع نتانیاهو را هموارتر ساخت.

وضعیت 3 حزب عربی نیز دست‌کمی از جناح چپ ندارد، حزب رعم به رهبری منصور عباس که قائل به همکاری با احزاب یهودی حتی در سطح ائتلاف است، موفق شده عمدتاً پایگاه نسبتاً ثابتی نزد افکار عمومی عربی پیدا کند و ائتلاف خداش – تعال به رهبری ایمن عوده نیز به دلیل اینکه عملاً از پایگاه دو حزب برخوردار است، با مشکل آستانه انتخاباتی روبرو نبوده است. اما حزب ملی گرای بلد به رهبری سامی ابوشهاده تنها در 3 نظرسنجی موفق شده از مانع حدنصاب بگذرد. به این ترتیب به نظر می‌رسد این وضعیت آستانه‌ای می‌تواند حتی در صورت بازگشت اسرائیل به مدار انتخابات نیز وضعیت نامشخصی را رقم خواهد زد که بین شکست قاطع جناح حامی نتانیاهو و پیروزی قاطع آن در نوسان خواهد بود.

احزاب قدرت یهودی به رهبری ایتامار بن گویر و صهیونیسم مذهبی به رهبری بتزلائل اسموتریچ نیز در این مدت با افت نسبی روبه‌رو شده اند. احزاب مذهبی شاص و یهودیت متحد توراه نیز در نظرسنجی‌های جدید افت کرده‌اند و این امر نیز در افت جایگاه ائتلاف حاکم تاثیر مهمی داشته است.

با توجه به اینکه روند افت محبوبیت حزب لیکود و ائتلاف حاکم مستقیماً نتیجه نارضایتی و خشم عمومی از پرونده اصلاحات دیوان عالی و اعتراضات اخیر است، این احتمال وجود دارد که گذشت زمان مجدداً وضعیت را به نفع نتانیاهو تغییر دهد. به همین دلیل اپوزیسیون باید دو هدف را کوتاه مدت دنبال کند، اولاً فراهم کردن زمینه برای سقوط کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام و ثانیاً ائتلاف سازی میان احزاب عربی و احزاب چپ گرا.

نویسنده: منصور براتی، پژوهشگر مسائل اسرائیل

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)