میرنیوز

خاطرات اسیر فلسطینی؛ «۵ هزار روز در برزخ»|۱۶- زندگی در سلول‌هایی که از قبر کوچکتر است!

 خاطرات اسیر فلسطینی؛ «۵ هزار روز در برزخ»|۱۶- زندگی در سلول‌هایی که از قبر کوچکتر است! 2023-04-10T15:00:33+04:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «5 هزار روز در برزخ» عنوان کتابی است که «حسن سلامه» اسیر فلسطینی در حدود 200 صفحه آن را تدوین کرده و شامل داستان‌هایی شنیدنی از شرایط غیرانسانی وی در سلول انفرادی زندان‌های رژیم اشغالگر است که آن را شبیه به زندگی در دنیای مردگان توصیف می‌کند. حسن سلامه در سال 1996 به دنبال فرماندهی یک عملیات استشهادی در واکنش به ترور «یحیی عیاش» فرمانده گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) بازداشت شد.

فصل‌های ابتدایی این کتاب شرایط بغرنج و عجیب اسرا در سلول‌های انفرادی را وصف می‌کند؛ سلول‌هایی با طول 2 متر و عرض یک متر که پر از انواع حشرات و حیوانات موذی و آزاردهنده است و اسرا دائما در معرض حملات شبانه نگهبانان قرار دارند. حسن سلامه که در یک عملیات کماندویی منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها صهیونیست شده بود به خوبی توضیح می‌دهد که علی‌رغم همه محدودیت‌های وحشتناک در زندان اما هرگز تسلیم نشد و دشمن را مجبور کرد تا به خواسته‌های او تن بدهد.

«خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس و رهبر این جنبش در خارج نیز مقدمه‌ای برای این کتاب تدوین کرده است.

ترجمه این کتاب در قالب نقل قول‌ از زبان نویسنده آن به صورت خلاصه در چند فصل ارائه می‌شود.

زندگی در قدیمی ترین زندان فلسطین اشغالی

به زندان بزرگ الرمله رسیدیم که مجموعه‌ای از زندان‌های دیگر همچون ایالون و نیتسان در آنجا بود و شامل سلول‌های انفرادی زیادی می‌شد. این زندان یکی از قدیمی‌ترین زندان‌ها در اراضی اشغالی محسوب می‌شود که در دوره قیمومیت انگلیس بر فلسطین تاسیس شد و تا امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. من این زندان را می‌شناختم اما بار اول بود که وارد انفرادی ایالون می‌شدم. پیش از این چند بار به بیمارستان زندان الرمله رفته بودم که البته فقط نام آن بیمارستان بود اما تفاوتی با سایر زندان‌ها نداشت.

این بیمارستان ویژه اسرای بیمار بود و بخش‌های مختلفی داشت که یک بخش آن متعلق به اسرای امنیتی بود. برادرم اکرم قبلا به این بیمارستان آمده بود؛ زمانی که در جریان بازجویی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و اوضاع جسمانی او ناگوار شده بود تا جایی که مثانه او منفجر شد. اکرم برای مدتی طولانی در این بیمارستان بستری بود تا زمانی که در معامله تبادل اسرا در سال 2011 آزاد شد. من در الرمله با وجود اینکه اسیر بودم و در سلول انفرادی زندگی می‌کردم اما احساس خوبی داشتم؛ زیرا اینجا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای فلسطین است و آثار عربی و اسلامی این شهر کاملا مشهود است.

اجداد من همگی در این منطقه بودند و در روستایی به نام الخیمه زندگی می‌کردند تا این که در روز نکبت در سال 1948 مجبور شدند سرزمین خود را ترک کنند آواره شوند. تعدادی از آنها به اردن و تعدادی به کرانه باختری رفتند و خانواده من راهی غزه شدند. وقتی وارد زندان الرمله شدم انتظار داشتم به همان سلول قدیمی و تاریک که قبلا تعریف کرده بودم برگردم اما صهیونیست‌ها مرا به یک سلول انفرادی جدید بردند که وابسته به زندان ایالون بود و فاصله زیادی با سلول قبلی من داشت. زمانی که وارد این سلول شدم همه خاطرات گذشته برایم زنده شد.

وارد بخش تفتیش شدم که به آن بخش استقبال گفته می‌شد. در آنجا طبق معمول شروع به تفتیش من کردند و وسایلم را گرفتند. مدتی آنجا ماندم و برهنه‌ام کردند و من را گشتند. بعد از گذشت ساعاتی یک ماشین کوچک آمد و درحالی که دست و پاهایم بسته بود به انفرادی منتقل شدم. در کنار سلول من سلول‌هایی بود که روبروی یکدیگر قرار داشتند و زمانی که وارد شدم جمله‌ای عربی شنیدم که می‌گفت چه کسی آمده است؟ من پاسخ دادم که حسن سلامه هستم. متوجه شدم که در این قسمت بیش از 10 اسیر امنیتی وجود دارد که من همه آنها را می‌شناختم. آنها از من استقبال کردند و سلام و علیک کردیم.

در این قسمت ولید خالد که یک شاعر و نویسنده اهل کرانه باختری بود و همچنین صالح دار موسی یا ابوجابر که قبلا درباره او صحبت کرده بودم حضور داشتند. محمود عیسی، محمد جمال، ایاد فنونه، هشام الشرباتی و ... از برادران اسیری بودند که در این بخش از زندان ایالون در انفرادی حبس شده بودند. من واقعا از اینکه در جمع این اسرا قرار گرفتم احساس خوشحالی می‌کردم. آنها از اخبار خود مرا آگاه می‌کردند و من هم از اخبارم به آنها می‌گفتم. زندانبانان اجازه نمی‌دادند که ما با هم صحبت کنیم و فریاد می‌کشیدند و ما را تهدید می‌کردند.

زندگی در سلول‌هایی که کوچکتر از قبر است

ولید خالد که شاعر و نویسنده بود قصیده‌ای برایم سرود و محمود عیسی با صدای خوبش برایم خواند. بعد از مدتی یکی از برادران از جنبش جهاد اسلامی را به بخش ما آوردند. در این بخش 25سلول وجود داشت که روبروی هم بودند. این سلول‌ها مساحت خیلی کمی داشتند به طوری که عرض هر یک از آنها به یک و نیم متر می‌رسید. همچنین این قسمت کاملا محافظت شده بود و فضای خیلی تنگ و بسته‌ای داشت و پنجره‌های بسیار کوچکی برای ورود هوا در آن قرار داده بودند. نفس کشیدن در اینجا خیلی سخت بود.

یک حمام در این قسمت بود که همه بخار آن وارد سلول‌ها می‌شد و هیچ منفذی وجود نداشت که این بخار و بوی حمام از آنجا خارج شود. ما احساس می‌کردیم در قبر هستیم به ویژه در فصل تابستان که گرما خیلی شدید می‌شد. مشکل دیگری که وجود داشت این بود که حیاط زندان که برای استراحت ما را به آنجا می‌بردند نیز بسیار کوچک و به اندازه یک اتاق بود و نمی‌توانستیم در آن راه برویم یا ورزش کنیم. برای هر اسیر یک حیاط جدا بود که فضای بسته و کوچکی داشت و ما حتی هنگام استراحت در خارج از سلول نیز نمی‌توانستیم یکدیگر را ببینیم. ما را به مدت یک ساعت در حیاط نگه می‌داشتند و نام این کار استراحت کردن بود.

قانون این بخش آن بود که دست اسرا را از پشت می‌بستند و این واقعا عذاب‌آور بود. آنها حتی پاهای ما را نیز می‌بستند و این کار در طول روز بیش از 5 بار تکرار می‌شد و تا سال‌ها این وضع ادامه داشت. غذایی که برای ما می‌آوردند بسیار کمتر از چیزی بود که طبق قانون باید به اسرا بدهند و اداره زندان بدترین رفتار را با ما داشت و به هیچ یک از درخواست‌های ما توجه نمی‌شد. تنها چیزی که درد و رنج ما را کم می‌کرد این بود که کنار هم بودیم و با هم صحبت می‌کردیم. همچنین مشغول خواندن کتاب‌هایی بودیم که از صلیب سرخ برایمان آورده بودند.

یکی از امور بسیار آزاردهنده در این سلول‌ها این بود که زندانبانان به طرز وحشیانه‌ای هر زمانی که می‌خواستند به سلول حمله و ما را برهنه و شروع به تفتیشمان می‌کردند و سپس سلول را به هم می‌ریختند انگار که یک بمب اینجا منفجر شده است. مراحل تفتیش بیش از 2 ساعت طول می‌کشید و در تمام این مدت ما درحالی که دستمانمان از پشت بسته بود روی زمین می‌نشستیم.

ادامه دارد..........

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)