میرنیوز

خاطرات اسیر فلسطینی؛ «۵ هزار روز در برزخ»| ۱۵- از اعتصاب غذای جمعی اسرا تا شنیدن خبر خوشحال‌کننده

 خاطرات اسیر فلسطینی؛ «۵ هزار روز در برزخ»| ۱۵- از اعتصاب غذای جمعی اسرا تا شنیدن خبر خوشحال‌کننده 2023-04-08T12:33:45+04:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «5 هزار روز در برزخ» عنوان کتابی است که «حسن سلامه» اسیر فلسطینی در حدود 200 صفحه آن را تدوین کرده و شامل داستان‌هایی شنیدنی از شرایط غیرانسانی وی در سلول انفرادی زندان‌های رژیم اشغالگر است که آن را شبیه به زندگی در دنیای مردگان توصیف می‌کند. حسن سلامه در سال 1996 به دنبال فرماندهی یک عملیات استشهادی در واکنش به ترور «یحیی عیاش» فرمانده گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) بازداشت شد.

فصل‌های ابتدایی این کتاب شرایط بغرنج و عجیب اسرا در سلول‌های انفرادی را وصف می‌کند؛ سلول‌هایی با طول 2 متر و عرض یک متر که پر از انواع حشرات و حیوانات موذی و آزاردهنده است و اسرا دائما در معرض حملات شبانه نگهبانان قرار دارند. حسن سلامه که در یک عملیات کماندویی منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها صهیونیست شده بود به خوبی توضیح می‌دهد که علی‌رغم همه محدودیت‌های وحشتناک در زندان اما هرگز تسلیم نشد و دشمن را مجبور کرد تا به خواسته‌های او تن بدهد.

«خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس و رهبر این جنبش در خارج نیز مقدمه‌ای برای این کتاب تدوین کرده است.

ترجمه این کتاب در قالب نقل قول‌ از زبان نویسنده آن به صورت خلاصه در چند فصل ارائه می‌شود.

سال 2004 به اعتصاب غذای جمعی اسرای فلسطینی مشهور است و همه اسرا در زندان‌های مختلف در آن مشارکت کردند، به امید اینکه ما را از انفرادی خارج کنند.

اما متاسفانه این اعتصاب غذای اسرا شکست خورد و حتی نتیجه عکس داشت، به طوری که اقدامات سرکوبگرانه اداره زندانی و وحشی‌گری‌های آن علیه اسیران بیشتر شد و این را با تمام وجود احساس می‌کردیم. ما در یک بخش دیگر از سلول‌های انفرادی بودیم و نمی‌خواستیم اعتصاب غذای خود را بشکنیم اما گروهی که مسئول سازماندهی این اعتصاب غذا بود به ما اطلاع داد که اعتصاب تمام شده است و ما هم مجبور شدیم دست از اعتصاب غذا بکشیم؛ بدون اینکه به هیچ یک از خواسته‌های خود رسیده باشیم.

زندگی سخت ما به همان روال سابق ادامه داشت و مانند قبل برخی اسرا به زندان‌های دیگر منتقل می‌شدند و برخی هم به اینجا می‌آمدند. در سایه این شرایط رفتارهای خشن اداره زندان از 5 سال گذشته بسیار بیشتر شده بود و اتفاقات زیادی افتاد. علی‌رغم سختی شرایط و محرومیتی که در آن زندگی می‌کردیم اما خودمان را دلداری می‌دادیم و با صدای بلند باهم حرف می‌زدیم. زندانیان مجنونی که کنار ما بودند ماجراهای زیادی داشتند که تمامی ندارد. غالبا برنامه‌های شخصی ما اسرا محدود به قرائت قرآن و کتاب خواندن و تماشای تلویزیون و ورزش و خواب بود.

مهمترین چیزی که درد و رنج ما را کم می‌کرد عبادت و صحبت با خدا بود و از او می‌خواستیم این مصیبت را از سر ما رفع و آزادی ما را نزدیک کند. در این دوره ماجرایی در زندان نفحه اتفاق افتاده بود؛ جایی که اسرای حماس در این زندان به نگهبانی که می‌خواسته آنها را تفتیش کنند اعتراض و او را کتک زده بودند. بعد از آن یک عملیات سرکوبگرانه بزرگ در زندان نفحه توسط اداره زندان انجام شد و ما شنیدیم که شماری از اسرا را در آنجا به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند؛ به طوری که خون از صورت و دست‌ها و پاهایشان جاری شده بود.

اخبار زیادی از این اسرا به گوش ما می‌رسید و ما تا جایی که می‌توانستیم تلاش داشتیم به آنها کمک کنیم. در آن زمان تعدادی از اسرای غزه وابسته به جنبش حماس به بند ما منتقل شدند و بعد از چند ماه دوباره به زندان‌هایشان برگشتند. اسرا به این ترتیب دائما می‌آمدند و می رفتند و خاطراتشان برای من می‌ماند. اوضاع ما در این بخش روز به روز بدتر می‌شد؛ به ویژه بعد از شکست اعتصاب غذای 2004. اداره زندان اقدامات سرکوبگرانه شدیدی علیه ما اعمال کرد و ما برای به دست آوردن ساده‌ترین چیزها مانند آب و غذا و لباس و کتاب با مشکلات زیادی رو برو شدیم و دیگر حتی اجازه ملاقات با هیچ وکیلی را هم نداشتیم.

نمی‌دانستیم چه اتفاقی افتاده و انگار در یک سیاره دیگر بودیم. اداره زندان، زندانیان دیوانه دیگری را به بخش ما آورده بود تا ما را آزار دهد. آنها دائما فحاشی می‌کردند و دشمن تلاش داشت به هر روشی که شده ما را تحت فشار قرار دهد. یکی از این روزها من به دفتر اطلاعات زندان احضار شدم و آنجا احساس می‌کردم وضعیت غیرطبیعی است. در آن روز مسئول اداره اطلاعات که یک زن به نام «بکی» بود نزد من آمد و نشست. افسران زیادی آنجا بودند و به من گفتند حاضریم به تو کمک کنیم به شرط اینکه خودت هم برای خروج از انفرادی به خودت کمک کنی.

من با صدای بلند خندیدم و گفتم شما می‌خواهید به من کمک کنید؟ طبیعتا من دلم می‌خواهد از انفرادی خارج شوم اما این محال است. آنها می‌دانستند که من مسخره می‌کنم. مکالماتی به این شکل بین ما انجام شد و سپس گفتگو به پایان رسید و احساس می‌کردم نقشه‌ای در کار است. به نظرم این زنِ مسئول اداره اطلاعات زندان، تماس مستقیم با شاباک داشت. در زندان‌های رژیم اشغالگر هرکسی که می‌خواهد از انفرادی خارج گردد درخواست گفتگو با شاباک را می‌دهد و برخی بعد از صحبت با مسئولان شاباک و دادن تعهدی مبنی بر اینکه در زندان هیچ اقدامی انجام ندهند، از انفرادی خارج می‌شدند.

اما من این را نپذیرفتم؛ چرا که آن را نوعی باج‌گیری می‌دانستم. حبس ما در این سلول‌های انفرادی عملی غیرقانونی و غیرشرعی بود. این وضعیت 5 سال مداوم ادامه داشت و ماجراهای مختلفی اتفاق افتاد. در این سال‌ها تعداد زیادی از اسرا از سلول‌های بئرالسبع خارج و به سلول‌های دیگری منتقل شدند و من می‌دانستم که همه آنها را به سلول ایالون می‌برند که یک بخش تازه تاسیس بود. تنها من بودم که تا پایان 2008 در سلول بئر السبع ماندم و اطرافم پر از زندانیان جنایتکار یهودی و عرب بود و همین وحشت من را زیاد می‌کرد.

همانطور که گفته بودم مدیر زندان فردی به شدت نژادپرست و افراطی بود و به او سفاک می‌گفتند. اسرای امنیتی او را خوب می‌شناختند و تجربه برخورد با او را داشتند. در این شرایط همه اسرا از اطراف من رفته بودند و واقعا احساس وحشت می‌کردم و به خودم حق می‌دادم احساس ضعف یا شکست کنم اما مرگ برایم راحت‌تر از شماتت دشمنان بود. بنابراین تصمیم گرفتم به همان پناهگاه همیشگی خودم یعنی مناجات با پروردگاه پناه ببرم. گریه می‌کردم و از خدا کمک می‌خواستم و امید داشتم که کمکم می‌کند. امید به خدا موجب می‌شد روح و روانم راحت شود و قدرت ایمان به من اجازه می‌داد تا ادامه دهم.

انسان موجود ضعیفی است و نمی‌تواند با قدرت جسمانی خود در برابر این حجم از سختی‌ها مقاومت کند و بنابراین باید به قدرتی پناه ببرد که تمام شدنی نیست و از خدا بخواهد که به او صبر بدهد. ایمان به اینکه من برای آرمانی عادلانه مبارزه می‌کنم و صاحب حق هستم و دشمنان جنایتکارند و باید تاریخ جهادی که آغاز کرده‌ام را به پایان برسانم نیز به من قدرت می‌داد.

الحمدلله توانستم روابطم را با زندانیان سلول‌های اطراف بهبود ببخشم؛ علی‌رغم اینکه آنها جنایتکار بودند. این مسئله اداره زندان را نگران کرده بود و بنابراین زندانیانی را که روابط خوبی با من داشتند به سلول‌های دیگر منتقل کرده و تنها زندانیان مجنونی که دائما درحال فحاشی و آزار من بودند را در این بخش نگه داشت.

اداره زندان به یکی از مختصصان امور ما که یک دکتر یهودی و مدرس دانشگاه بار ایلان بود اجازه داد با من صحبت کند. منم هم موافقت کردم اما می‌دانستم اهداف شومی در سر دارد. ملاقات‌های ما روزهای طولانی ادامه داشت و من در این دیدارها سعی می‌کردم رفتار محتاطانه‌ای داشته باشم. او در این دیدارها وعده‌هایی به من می‌داد اما هیچ یک عملی نمی‌شد و البته من به این مسئله عادت داشتم.

در این روزهای سخت یک روز به شکل ناگهانی «جمال ابوالهیجا» یکی از برادران اسیر را نزد من آوردند و اولین بار بود که او را می‌دیدم. با دیدن او خیلی خوشحال شدم؛ هرچند بسیار غمگین بود از اینکه در چنین شرایطی او را ملاقات می‌کند. اداره زندان رفتار بسیار بدی با جمال داشت و هنگامی که به حیاط می‌رفتیم پاهای او را می‌بستند. خیلی تلاش کردیم تا اداره زندان را از این اقدام منصرف کنیم اما این روش زندان‌های رژیم اشغالگر است و هر اسیری که تازه وارد می‌شود در معرض چنین شکنجه‌هایی قرار می‌گیرد.

من و جمال خیلی با هم صحبت می‌کردیم و من احوال دیگر برادران را از او پرسیدم. او درباره روزهای نبرد جنین برایم صحبت کرد. اما این روند خیلی ادامه نداشت و بعد از یک هفته جمال را به بخش انفرادی زندان عسقلان که از آن آمده بود منتقل کردند. یکی از چیزهایی که از آن روزها خوب یادم مانده قرآن خواندن برادر «مازن ملصه» اسیر اردنی بود که 6 سال تمام در انفرادی بود. او را به سلول کناری من منتقل کرده بودند. من این اسیر اردنی را خوب می شناختم و او فردی با فرهنگ و با شخصیت والا بود و من از آشنایی با وی بسیار خوشحال شدم.

مازن ملصه قرآن را حفظ بود و ما درباره بسیاری از موضوعات دینی یا سیاسی باهم صحبت می‌کردیم و او 3 سال در این بخش ماند و سپس او را به بخش عمومی زندان‌های رژیم اشغالگر منتقل کردند. اما یکی از خبرهای بسیار خوشحال‌کننده‌ای که در این سلول شنیدم و بسیار شادمان شدم، خبر اسیر شدن نظامی صهیونیست به نام «گلعاد شالیط» در دست رزمندگان مقاومت بود. سایر اسرا هم بسیار خوشحال بودند و این شادی را نمی‌توانم وصف کنم.

به همین دلیل اداره زندان ما را از طریق قطع برق و تلویزیون و ... مجازات کرد اما ما بسیار خوشحال بودیم و این عملیات مقاومت، دشمن را بسیار خشمگین کرده بود و در مقابل ما امیدوار شدیم که آزاد شویم و احساس می‌کردیم سحر نزدیک است. این اتفاق در سال 2006 افتاده بود. در نهایت بعد از گذشت 5 سال از حضور مداوم من در این بخش انفرادی زندان بئرالسبع و پس از اینکه همه اسرا از کنار من رفته بودند به بخش جدید سلول‌های انفرادی زندان ایالون منتقل شدم و در آنجا حوادث و ماجراهای جدید آغاز شد.

ادامه دارد........

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)