میرنیوز

تحولات اوکراین|مخالفت با پیشنهاد پیوستن سریع اوکراین به ناتو/ تاکید چین بر مسئولیت ناتو در آغاز مناقشه

 تحولات اوکراین|مخالفت با پیشنهاد پیوستن سریع اوکراین به ناتو/ تاکید چین بر مسئولیت ناتو در آغاز مناقشه 2023-04-07T11:53:49+04:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  روزنامه "فایننشال تایمز" به نقل از چهار منبع خبری در میان شرکت کنندگان در مذاکرات بروکسل گزارش داده است که ایالات متحده، آلمان و مجارستان همچنان در برابر تلاش های کشورهایی مانند لهستان و جمهوریهای حوزه دریای بالتیک برای ارائه روابط عمیق تر به کی‌یف در ناتو و  انتشار بیانیه صریح در خصوص حمایت از عضویت اوکراین در آینده مقاومت می کنند.

این اختلافات در نشست وزیران امور خارجه ناتو در بروکسل در هفته جاری مشخص شد. طبق این اطلاعات، مقامات رسمی کشورهای عضو قرار است طی دو ماه آینده و قبل از برگزاری نشست سران ناتو در ویلنیوس در ماه جولای، در این باره مذاکره کنند. این روزنامه نوشته است: این گفت‌وگوها در بحبوحه هشدارهای ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین مبنی بر حضور وی در اجلاس سران تنها در صورتی که گام‌های ملموسی برای عضویت این کشور در ناتو ارائه شود، انجام می‌شود. به گفته وی، این گامها شامل ارائه تضمین های امنیتی پس از جنگ یا همکاری عمیق تر با ائتلاف است.

در اوایل ماه آوریل، پورتال "نیوزویک" تحلیلی را منتشر کرد که در آن کارشناسان اظهار داشتند که شانس عضویت اوکراین در ناتو در یک رژیم سریع، پس از پذیرش فنلاند در این بلوک افزایش نیافته است. این مطالب نشان می دهد که مانع اصلی بررسی درخواست کی‌یف برای عضویت در ائتلاف، درگیری نظامی فعلی این کشور با روسیه است.

در ماه فوریه، روسلان استفان چوک، رئیس پارلمان اعلای اوکراین اعلام کرد که مقامات کی‌یف انتظار دارند در ماه ژوئن برای پیوستن به ناتو دعوت نامه دریافت کند. نشست سران کشورهای عضو ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، برای تاریخ 11 تا 12 ماه ژوئن سال 2023 برنامه ریزی شده است.

 ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پایان ماه سپتامبر سال 2022، اعلام کرده بود که این کشور درخواست پیوستن سریع به ناتو را داده است. با این حال، جیک سالیوان، مشاور  رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در امور امنیت ملی تاکید کرد که گسترش این ائتلاف در شرایط کنونی غیرممکن و نابهنگام است.

بطورکلی، پیوستن کشوری که درگیر مناقشه نظامی داخلی است، مغایر با قوانین داخلی پیمان آتلانتیک شمالی است و این مسئله پیش از این از سوی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مورد اشاره قرار گرفته است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و هشتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اشاره سفیر چین در روسیه به تفاوت وضعیت تایوان و اوکراین 

ژانگ هان هیو، سفیر جمهوری خلق چین در روسیه در مصاحبه با روزنامه "ایزوستیا" که صبح امروز، جمعه منتشر شده، اعلام کرد که در شرایط بحران اوکراین، برخی کشورها در تلاش هستند تا از موضوع تایوان برای رسیدن به منافع خویش استفاده کنند. این در حالی است که وضعیت تایوان و اوکراین بطور ماهیتی با یکدیگر تفاوت کامل دارد. 

این دیپلمات تاکید کرد: تایوان بخشی جدایی ناپذیر از جمهوری خلق چین است و این موضوع صرفاً به مسائل داخلی این کشور مربوط و شامل منافع اصولی چین است که هیچ گونه مداخله خارجی در خصوص آن قابل قبول نیست.

وی یادآور شد که در سفر اخیر شی جین پینگ به روسیه، ولادیمیر پوتین با صراحت تایید کرد که روسیه همواره از دفاع پکن از منافع عادلانه خود در مسائل تایوان، هنگ کنگ و سین کیانگ حمایت می کند. طرف روسی در بیانیه مشترک امضا شده رهبران دو کشور نیز بر پایبندی خویش بر اصل چین واحد تاکید کرد. این موضع گیری مسکو نشان دهنده درجه بالای اعتماد متقابل استراتژیک بین فدراسیون روسیه و چین و ماهیت ویژه روابط دو کشور است. 

انتقاد رئیس جمهور برزیل از آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل عدم تمایل از راه حل مسالمت آمیز برای اوکراین 

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، از اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا در وضعیت درگیری نظامی در اوکراین انتقاد کرد. به عقیده وی، واشنگتن و بروکسل باید فوراً به جستجوی صلح می‌پرداختند، نه اینکه خود نیز با ارسال تسلیحات نظامی، درگیر این مناقشه شوند.

رئیس جمهوری برزیل صبح امروز، جمعه در یک نشست مطبوعاتی گفت: "ما معتقدیم که کشورهای توسعه یافته، به ویژه اتحادیه اروپا و ایالات متحده، نباید بدون دادن زمان کافی برای به نتیجه رسیدن مذاکراتی که در همان اوایل جنگ آغاز شده بود، چنان با سرعت خود را درگیر این مناقشه نظامی می کردند، برای اینکه انجام مذاکرات صلح کار بسیار دشوار و نیازمند زمان است."

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا همچنین تاکید کرد که برازیلیا طرفدار «تمامیت ارضی همه کشورها» است و به هیچ وجه از اقدامات نظامی روسیه در اوکراین حمایت نمی کند. به عقیده وی، شروع گفتگوهای صلح شجاعت می خواهد. او گفت: "کسی از خارج باید بعنوان میانجی به این مسئله کمک کند. و من مطمئن هستم که اوکراین و روسیه هر دو منتظر هستند که کسی از خارج آنها را به مذاکره دعوت کند."

لولا داسیلوا پیش از این نیز گفته بود که در صورت لزوم آماده است میانجی‌گری مذاکرات مستقیم بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش را انجام دهد.

پنتاگون تحقیقات درباره افشای  اطلاعاتی پیرامون عملیات ضدحمله مخفی اوکراین را آغار کرد

وزارت دفاع ایالات متحده تحقیقاتی را در مورد افشای اسناد نظامی محرمانه منتشر شده این هفته در توییتر و تلگرام درباره برنامه های سری ایالات متحده و ناتو به منظور تقویت و بالا بردن سطح آمادگی رزمی نیروهای نظامی اوکراینی قبل از اجرای حمله برنامه ریزی شده از سوی مقامات کی‌یف آغاز کرده است. این مسئله را برخی نمایندگان دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه برای روزنامه نیویورک تایمز فاش کردند.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون بامداد امروز، جمعه با اعلام این مسئله، گفت: «ما از گزارش‌هایی در این رابطه در پست‌های رسانه‌های اجتماعی مطلع هستیم و وزارت دفاع در حال بررسی این موضوع است.»

اسناد فاش شده حاوی اطلاعاتی در مورد برنامه هایی برای تامین سلاح و افزایش تعداد نیروها و گردان ها است. این نشریه یادآوری می‌کند که این اسناد برنامه‌های رزمی مشخصی مانند چگونگی، زمان و مکانی که قصد حمله را دارد، را ارائه نمی‌کنند، و ارزیابی وضعیت نظامی در منطقه به اول مارس بازمی‌گردد. این سند نشان داده که 6 گروه از 12 گروه رزمی اوکراینی که در ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو در حال آموزش هستند تا تاریخ 31 مارس و بقیه نیروها تا تاریخ 30 آوریل آماده می شوند. در عین حال، تعداد این گروه ها، به گفته تحلیلگران آمریکایی، از 4 تا 5 هزار نیروی نظامی اوکراینی متغیر است.

مخالفت فرانسه با استفاده از سلاح هسته‌ای در درگیری اوکراین 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که پاریس مخالف استفاده از سلاح هسته‌ای در درگیری در اوکراین است.  وی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در پکن گفت: «فرانسه با تمایل جمهوری خلق چین که سلاح های هسته‌ای باید از مناقشه نظامی در اوکراین کنار گذاشته شود، کاملاً موافق است. این به معنای لزوم رعایت توافقات بین‌المللی در این زمینه است.»

ماکرون همچنین تاکید کرد که کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نباید آنها را در خارج از مرزهای خود به ویژه در قاره اروپا مستقر کنند.

وزارت دفاع روسیه: نیروهای نظامی اوکراین اسرای اوکراینی را نابود کردند

ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع فدراسیون روسیه، شب گذشته، پنجشنبه، در یک نشست مطبوعاتی برای خبرنگاران اعلام کرد که نیروهای نظامی اوکراین عمداً پرسنل نظامی خود که در اسارت بودند را نابود می کنند تا از تلاش برای خروج آنها از مواضع خویش در جریان حملات نیروهای مسلح روسی جلوگیری کنند. 

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، در تاریخ 5 آوریل، در منطقه روستای آودیوکا، گروه یوژنایا، از نیروهای متحد روسی در حال جنگ برای تصرف یکی از مواضع دشمن بود. در جریان آن، فرمانده یک واحد از تیپ 53 مکانیزه نیروهای مسلح اوکراین، به تعداد 14 نفر، از طریق یک کانال ارتباطی باز به طرف روسی اعلام کرد که نیروهای تحت فرماندهی وی می خواهند داوطلبانه سلاح های خود را زمین گذاشته و تسلیم شوند.

به گفته این مقام نظامی، برای خروج امن اسرا، درگیری نظامی متوقف و تبادل آتش به طور کامل متوقف شد. سربازان تسلیم شده در یک گودال امن قرار گرفتند تا صبح به پشت نیروهای روسی منتقل شوند. کوناشینکوف گفت: «در طول شب، توپخانه اوکراینی به طور عمدی آتش سنگینی را روی گودالی که سربازان تسلیم شده اوکراینی در آن قرار داشتند، متمرکز کرد. حدود 300 گلوله کالیبر بالا به سمت این هدف شلیک شد. و در نتیجه آن تمامی 14 اسیر اوکراینی جان خود را از دست دادند.»

روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز به این حادثه دلخراش اشاره کرد.

شی جین پینگ: نوشدارویی برای حل بحران اوکراین وجود ندارد

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه در جریان مذاکرات خود با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که به پکن سفر کرده، به این موضوع اشاره کرد که هیچ درمان معجزه آسایی برای بحران اوکراین وجود ندارد و طرف های درگیر باید خود شرایط لازم را برای انجام مذاکرات صلح ایجاد کنند. 

رهبر چین که سخنانش شب گذشته در وب سایت وزارت امور خارجه چین منتشر شده، گفت: هیچ نوشدارویی برای غلبه بر بحران اوکراین وجود ندارد، طرف های درگیر باید از خودشان شروع کنند و با ایجاد اعتماد متقابل، شرایطی را برای توقف درگیری ها و آغاز مذاکرات صلح بوجود آورند.

در عین حال، رئیس‌ جمهور شی تاکید کرد که موضع گیری پکن در مورد مناقشه اوکراین پیگیرانه، واقع بینانه و قابل درک است و ماهیت آن کمک به انجام مذاکرات صلح و حل و فصل دیپلماتیک این مناقشه است.

درخواست رهبر چین از جامعه جهانی برای آغاز مذاکرات صلح درباره اوکراین 

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین پس از گفتگو با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از جامعه جهانی خواست تا مذاکرات صلح درباره اوکراین را برگزار کند. 

وی گفت: چین آماده همکاری با فرانسه است و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که مذاکرات صلح را در کوتاهترین زمان ممکن، مطابق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل، در نظر گرفتن منافع مشروع امنیتی همه طرف‌ها، جستجوی یک راه‌حل سیاسی، و ایجاد یک ساختار امنیتی متوازن، مؤثر و پایدار اروپایی از سر گرفته شود.» 

شی جین پینگ همچنین مقابله با پیامدهای منفی بحران اوکراین در زمینه های مختلف را ضروری خواند. به گفته وی، پکن آماده همکاری برای مقابله با اثرات جانبی بحران اوکراین در زمینه‌های غذایی، انرژی، مالی، حمل‌ونقل و سایر زمینه‌ها است تا تأثیرات منفی بحران اوکراین در جهان، به ویژه در مورد کشورهای در حال توسعه را کاهش دهند. 

 روز پنج شنبه، ماکرون در جریان سفر رسمی به چین گفت که پکن به دلیل روابط دوستانه و قوی با روسیه می تواند نقش مهمی در اوضاع پیرامون اوکراین ایفا کند. وی در همین راستا بر اهمیت حفظ گفتگو با چین تاکید کرده بود.

پولیتیکو: ماکرون نتوانست رهبر چین را مجبور به تغییر مواضع خود در قبال اوکراین کند

روزنامه پولیتیکو (Politico) روز پنج شنبه گزارش داد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نتوانست شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین را متقاعد سازد که موضع گیری خود در رابطه با درگیری نظامی در اوکراین را تغییر دهد. 

نویسندگان مقاله گفتند، رهبر چین دیدگاه خود در خصوص مناقشه اوکراین را در مذاکرات با ماکرون تکرار و تأکید کرد که «همه طرف‌ها نگرانی‌های امنیتی منطقی دارند که باید در نظر گرفته شود»، وی حتی اشاره نکرد که از نفوذ خویش بر مسکو برای پایان دادن به درگیری‌ها استفاده خواهد کرد.

این نشریه یادآور شد که شی جین پینگ تنها قول داد که چین به همراه فرانسه آماده است تا از جامعه بین المللی بخواهد منطقی و آرام با این مناقشه برخورد کنند. وی افزود: مذاکرات صلح در مورد وضعیت اوکراین باید هر چه زودتر با در نظر گرفتن نگرانی های منطقی در مورد امنیت همه طرف ها و تمایل به حل و فصل سیاسی و ایجاد یک ساختار امنیتی متوازن، موثر و پایدار اروپایی از سر گرفته شود.

وزارت خارجه چین: ناتو باید مسئولیت خود در درگیری در اوکراین را بپذیرد

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اعلام کرد که ایالات متحده به همراه متحدانش در پیمان آتلانتیک شمالی، باید به جای انتقاد از چین، مسئولیت خویش در آغاز درگیری نظامی در اوکراین را بر عهده بگیرد و ناتو حق اعمال فشار بر پکن را ندارد.

مائو نینگ یادآور شد که چین همواره موضع گیری واقع بینانه و منصفانه در قبال بحران اوکراین اتخاذ کرده و آغازگر حل و فصل سیاسی این مناقشه است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفت: «پکن حامی پیشبرد صلح و مذاکره است و از حمایت اکثر کشورهای جامعه بین‌المللی در این خصوص برخوردار است. در حالی که ایالات متحده و بلوک های نظامی مانند ناتو باید مسئولیت خویش در بروز بحران اوکراین را بر عهده بگیرند. ناتو حق انتقاد از چین یا اعمال فشار بر آن را ندارد.»

این دیپلمات تاکید کرد، سندی که مواضع چین در مورد راه حل سیاسی برای بحران اوکراین را مشخص کرده، در فوریه ارائه شده و  به نوبه خود کاملاً موضع مربوطه را منعکس می کند. 

اتحادیه اروپا از چین انتظار دارد به روسیه تسلیحات ندهد

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن پس از گفتگو با مقامات بلندپایه چینی اعلام کرد که در اتحادیه اروپا ابراز امیدواری می کنند که جمهوری خلق چین به هیچ شکل و در هیچ قالبی به روسیه تسلیحات نظامی ندهد. 

وی هشدار داد: اگر هر نوع سلاحی به روسیه ارسال شود، روابط بین اتحادیه اروپا و پکن "به شدت آسیب خواهد دید." این دیپلمات بلندپایه اروپایی همچنین درباره انتظارات اتحادیه اروپا از چین گفت: این کشور می‌تواند نظریه صلح عادلانه در اوکراین که مبتنی بر احترام به اصل تمامیت ارضی حاکمیت کشور باشد، را ترویج کند.

اورسولا فون در لاین افزود: « چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت بسیار سنگینی در این زمینه دارد. ما انتظار داریم که در مورد اوکراین، چین نقش خود در ترویج صلح را به خوبی ایفا کند.»

در عین حال، وی تاکید کرد که برخی از اصول مدیریت بحران اوکراین که توسط چین ارائه شده، به ویژه آنهایی که مربوط به ایمنی هسته‌ای و کاهش خطرات در این عرصه هستند، را تایید می کند.

اورسولا فون در لاین به همراه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای یک سفر رسمی به پکن عزیمت کرده است. سفر این دو مقام اروپایی سه روز طول خواهد کشید و در این مدت آنها قصد دارند مواضع اتحادیه اروپا و چین را در مورد اوکراین هماهنگ کنند.

گفتگوی ریابکوف با سفیر آمریکا در مورد موضوع بازداشت گرشکوویچ 

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج شنبه با خانم "لین تریسی" سفیر جدید ایالات متحده در مسکو، دیدار کرده و در خصوص موضوع بازداشت شهروند آمریکایی - ایوان گرشکوویچ ، خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در مسکو  گفتگو کرد. ین دیدار به درخواست طرف آمریکایی انجام شد.

در بیانیه منتشره از سوی وزارت خارجه روسیه آمده است: «ریابکوف در جریان این نشست درباره موضوع مطرح شده توسط خانم تریسی در مورد بازداشت گرشکوویچ  به اتهام جاسوسی در روسیه، توجه وی را به ماهیت جدی اتهامات وارده علیه این شهروند آمریکایی جلب کرد.»

این وزارتخانه تاکید کرد که گرشکوویچ هنگام تلاش برای به دست آوردن اطلاعات محرمانه با استفاده از وضعیت روزنامه نگاری خود دستگیر شده است. وزارت خارجه روسیه یادآور شد که موضوع دسترسی نمایندگان سفارت آمریکا به این روزنامه نگار با در نظر گرفتن قوانین داخلی روسیه در حال تصمیم گیری است.

سقوط دولت زلنسکی در خلال حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اوکراین هم پیش بینی شده است

آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که حل و فصل دیپلماتیک مناقشه بین کی‌یف و جمهوری‌های دونباس یک "قتل سیاسی" برای رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی  خواهد بود.

وی این موضوع را در  مصاحبه ای و در پاسخ به این سوال که آیا امکان بازگرداندن مناطق دونتسک و لوهانسک به کنترل کی‌یف با استفاده از مکانیسم های دیپلماتیک وجود دارد یا خیر، بیان کرد. دانیلوف در پاسخ به این سئوال که چگونه می توان استفاده از دیپلماسی را با این شدت جنگ تصور کرد؟، گفت: اگر کسی خواهان ترور سیاسی رئیس جمهور زلنسکی باشد، می تواند چنین اقدامی را پیشنهاد کند.

رئیس شورای امنیت ملی اوکراین افزود که وقتی کی‌یف کریمه را بازگرداند، اجازه استفاده از دیپلماسی را می‌دهد، البته وی معتقد است که این امر تنها در صورتی می‌تواند اتفاق بیفتد که نیروهای روسیه شبه جزیره کریمه را ترک کرده باشند.

آموزش بیش از 10 هزار نیروی اوکراینی در انگلیس 

وزارت دفاع انگلیس شب گذشته، پنجشنبه در حساب توییتر خود اعلام کرد که از آغاز ماموریت آموزشی در این کشور، تاکنون بیش از 10 هزار پرسنل نیروهای مسلح اوکراینی  آموزش نظامی دیده اند. 

در این پیام آمده است: «عملیات اینترفلکس (Interflex) برای آموزش و آموزش نظامیان اوکراینی برای آموزش پرسنل نیروهای مسلح اوکراین ادامه دارد و تا به امروز بیش از 10 هزار سرباز استخدام شده آموزش دیده اند».

وزارت دفاع همچنین تاکید کرد که سیاست حمایت انگلیس از اوکراین بدون تغییر باقی می ماند و این کشور در سال 2023 قصد دارد 20 هزار نیروی نظامی دیگر را آموزش دهد.

عملیات انگلیسی اینترفلکس - Interflex برای آموزش نظامیان اوکراین در ماه جولای 2022 آغاز شد.

مسکو سفر مدیرکل یونسکو به اوکراین را یک اقدام تبلیغاتی نامید

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که سفر آدری آزولای، مدیرکل سازمان یونسکو به اوکراین تنها می تواند یک اقدام سیاسی و تبلیغاتی تلقی شود. 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفت: ما به سفر اخیر آدری آزولای مدیر کل یونسکو به اوکراین توجه کرده ایم. متأسفانه، اظهارات او باعث می شود که سفر وی به اوکراین را منحصراً در مقوله یک اقدام تبلیغاتی سیاسی ارزیابی کنیم.»

علاوه بر این، به گفته وی، روسیه متاسف است که سازمان بین المللی به دلیل سیاستی که توسط کشورهای غربی دنبال می شود، مبلغی برای طرف اوکراینی شده است.

آزولای مدیر کل یونسکو در اوایل ماه آوریل از کی‌یف و سپس از اودسا دیدن کرد.

کرملین: روسیه نمی تواند در ارتباط با اقدامات غیردوستانه همسایگان بلاروس سکوت کند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته پس از نشست شورای عالی بین دولتی کشور متحد روسیه-بلاروس تاکید کرد که اقدامات همسایگان بلاروس ماهیت بسیار غیر دوستانه ای دارد و روسیه نمی تواند در رابطه با آن کنار نشسته وسکوت کند.

 در عین حال، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که هیچ صحبتی در مورد استقرار سلاح های هسته‌ای راهبردی روسیه در خاک بلاروس در جریان این نشست نشده است. وی گفت: من نمی توانم به شما بگویم که این موضوع تا چه اندازه در گفتگوی روز گذشته رهبران دو کشور مورد بحث قرار گرفت. 

سخنگوی کرملین ادامه داد: روسیه باید امکان ارائه تضمین های امنیتی برای بلاروس به عنوان متحد نزدیک خود و برای کشوری که ما در پیشرفته ترین شکل ادغام با آن قرار داریم را در نظر بگیرد."

لوکاشنکو از جریان تسلیحات از اوکراین به بلاروس خبر داد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در نشست شورای عالی دولتی کشور متحد روسیه-بلاروس فاش کرد که یک جریان انتقال تسلیحات نظامی از اوکراین به این کشور سرازیر شده است. وی گفت: اسلحه از خاک اوکراین به برخی مناطق مرزی روسیه و از طریق روسیه به کشور ما سرازیر شده است. مرزهای ما با اوکراین به شدت بسته است. ولی تسلیحات از منطقه بریانسک و سایر مناطق عبور کرده و بعد وارد خاک ما می شود.

 به گفته رئیس جمهور، همچنین، چندین انبار سلاح و مواد منفجره خرابکاران اوکراینی نیز در بلاروس کشف شد. لوکاشنکو افزود: این وضعیت منجر به حوادثی مانند حمله تروریستی در سن پترزبورگ شده است.

جان مک اینتایر، مزدور سابق آمریکایی در اوکراین نیز در اوایل ماه آوریل فاش کرده بود که نیروهای نظامی اوکراینی بسیاری از سلاح های دریافتی از ایالات متحده را به گروه های جنایتکار می فروشند و این مسئله برای آنها یک راه کسب درآمد شده است.

رهبر بلاروس خواستار نابودی تمامی سلاح‌های هسته‌ای شد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که به عقیده وی تمامی  تسلیحات هسته‌ای باید "در یک  جا" جمع آوری و نابود شوند. لوکاشنکو این مسئله را در تفسیر درخواست امانوئل ماکرون، رهبر فرانسه مبنی بر عدم استفاده از سلاح های هسته‌ای در درگیری نظامی در اوکراین بیان کرده و گفت که تمامی این سلاح ها باید اصولاً نابود شوند.

رهبر بلاروس در گفتگو با خبرنگاران روسی در این باره گفت: "به طور کلی، من یک فرد تندرو هستم، فکر می کنم لازم است  این تسلیحات باید در یک جا شده و تمامی آنها را نابود کنیم، اما در حال حاضر ما همانطور که آنها (غربی ها) انجام می دهند اقدام خواهیم کرد." 

رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد که با سخنان ماکرون موافق است و همچنین لازم است همه سلاح های هسته‌ای آمریکا از "پنج یا شش" کشوری که در آن مستقر هستند نابود شوند.

پوتین  ارتش روسیه را موظف به  متوقف کردن گلوله باران دونباس کرد

 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنج شنبه در دیدار با دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری موقت سرزمین دونتسک، تاکید کرد که نیروهای مسلح اوکراین باید تا جایی عقب رانده شوند که گلوله باران منطقه دونباس متوقف شده و آنها دیگر نتوانند به روسیه آسیبی برسانند. 

پوتین تاکید کرد: «وظیفه همه تشکل‌های نظامی وزارت دفاع و نیروهای داوطلب این است که مطمئن شوند که گلوله‌باران منطقه دونباس بطور کلی متوقف شود. اگر آنها قبلاً کاهش یافته، ما باید به تدریج به این سمت حرکت برویم.»

رهبر روسیه به وظیفه عقب راندن نیروهای اوکراینی به فاصله‌ای اشاره کرد که دیگر نتوانند به هیچ نقطه از خاک روسیه آسیب برسانند.

ولادیمیر پوتین همچنین یادآور شد که نیروهای نظامی اوکراین  14 سرباز خود را در یکی از مناطق نبرد که تسلیم شده بودند را نابود کردند. وی افزود: «روسیه در اوکراین با رژیمی سر و کار دارد که حتی به نظامیان خود نیز رحم نمی کند. بنابراین وظیفه ما این است که آنها را به فاصله‌ای ببریم که نتوانند به ما آسیب برسانند».

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)