میرنیوز

روابط ایران و چین چه اهمیتی از لحاظ امنیت منطقه دارد؟

 روابط ایران و چین چه اهمیتی از لحاظ امنیت منطقه دارد؟ 2023-02-22T13:33:57+03:30

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- سفر سه روزه ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به چین در روزهای گذشته رویدادی تاریخی است که بر سیاست منطقه‌ای و امنیت بین المللی تأثیر می‌گذارد. نوع استقبال چین از رئیسی حاکی از اهمیت بالایی است که پکن برای مشارکت راهبردی همه جانبه چین و ایران در محیط بین المللی قائل است.

این سفر بازتاب جالبی در رسانه‌های دولتی چین داشت. روزنامه گلوبال‌تایمز روز دوشنبه در پیش‌درآمدی به این سفر نوشته بود که این دیدار «نشان دهنده عزم تزلزل ناپذیر دولت رئیسی برای ترویج سیاست «نگاه به شرق» است.

روزنامه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز در بیانیه‌‌ای در خصوص این دیدار نوشت: «سیاست "نگاه به شرق" ایران به معنای گذار از سیاست موازنه منفی و عدم تعهد به سمت ایجاد  اتحاد با قدرت‌های جهانی غیرغربی مانند روسیه و چین است که ساختارهای سیاسی مشابهی با ایران دارند.»

 

این باید اولین باری باشد که پکن به صراحت از گذار ایران به سمت اتحاد با قدرت‌های جهانی غیرغربی مانند روسیه و چین که «لیبرال دموکراسی» را قبول ندارند استقبال می‌کند. این توصیف، سرلوحه سفر رئیسی به چین بود. در واقع، پکن، مسکو و تهران پیشگامان نظم جهانی جدید هستند که قصد دارند هژمونی آمریکا را به چالش بکشند و در یک قایق حرکت می‌کنند.

روز بعد، در یک سرمقاله طولانی، گلوبال تایمز به پیامدهای استراتژیک رابطه ایران و چین پرداخت و خاطرنشان کردکه «خارج از بلوک ایالات متحده و غرب و حلقه نفوذ آن، فضا و پتانسیل عظیمی برای همکاری برد-برد» بین پکن و تهران وجود دارد.

در این سرمقاله آمده است: «تعمیق همکاری چین با ایران ویژگی ضد هژمونی و ضد زورگویی نیز دارد. چین و ایران هر دو از سیاست خارجی مستقلانه حمایت می‌کنند، قاطعانه از اصل عدم مداخله در امور داخلی در مناسبت‌های بین‌المللی دفاع می‌کنند و از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه محافظت می‌کنند. این امر به ترویج جهان چند قطبی و توسعه متنوع جهان کمک می‌کند و با روال‌های موجود در جهان مطابقت دارد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «در نظم تحت سیطره آمریکا ساختار بین‌المللی متفرق  و قطبی است  و روند باطل تشکیل بلوک‌ها و اردوگاه‌ها دوباره در حال ظهور است. سیستم بین المللی موجود به رهبری ایالات متحده طرح هایی برای قلدری و استثمار کشورهای در حال توسعه و کشورهای نوظهور دارد. اکنون واشنگتن فکر می‌کند با این مسئله که منافع کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است چندان راحت نیست و  به دنبال بازسازی نظم بین‌المللی به گونه‌ای است که برای جهان غیرغربی چالشی عمده باشد.»

روابط ایران و چین و نظام بین‌الملل

این تفکر در بیانیه آغازین رئیس جمهور چین شی جین پینگ در دیدار با رئیسی در روز سه شنبه در پکن نمود پیدا کرد. او گفت: «در بحبوحه تغییرات عمیق در وضعیت بین‌المللی، چین و ایران همواره اعتماد دوجانبه راهبردی به یکدیگر را تحکم کرده و گام‌هایی استوار به سمت همکاری‌های عملگرایانه برداشته‌اند. دو کشور منافع مشترک خود را ارتقا داده و از انصاف و عدالت بین المللی حمایت کرده‌اند و فصل جدیدی در دوستی گشوده‌اند.»

شی جین پین همچنین تأکید کرد: «چین از ایران در خصوص حراست از حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و کرامت ملی و همچنین مقاومت در برابر یکجانبه‌گرایی و هژمونی حمایت می‌کند و با تلاش‌های نیروهای خارجی برای مداخله در امور داخلی ایران تضعیف امنیت و ثبات این کشور مخالف است.»

تصویر کلانی که در اینجا وجود دارد سه عنصر کلیدی را شامل می‌شود: «دوستی بدون مرز» روسیه با چین، التقاط ایران در اوراسیا و ائتلاف رو به شکل‌گیری ایران و روسیه. سازمان همکاری شانگهای بستری را فراهم کرده که هر سه کشور ارتباطاتشان با یکدیگر را در فضایی مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل تقویت کرده و به صورت مشترک بر روی مسائل امنیت منطقه همکاری کنند. 

سفر رئیسی به اجرای توافقنامه 25 ساله امضا شده در سال 2021 بین ایران و چین سرعت می بخشد. اجرای این برنامه به دلیل همه‌گیری کرونا با موانعی مواجه شد اما اوضاع اکنون در حال تغییر است. مذاکرات رئیسی در چین روی موضوع پیشبرد همکاری‌های عملی میان ایران و چین متمرکز بود. چین در حال حاضر در حال کنار گذاشتن محدودیت‌های اعمال‌شده در خصوص کرونا است و در تلاش است طرح یک جاده-کمربند را احیا کند.

مسئله دیگر در این خصوص تأثیر روابط ایران و روسیه بر رابطه پکن با تهران است. پکن شاهد آن است که روسیه و ایران در یک توافق برد-برد در حال تحکیم عمق استراتژیک خود هستند. درست پیش از سفر رئیسی به پکن محمدرضا فرزین، رئیس کل جدید بانک مرکزی ایران گفت: «کانال مالی ایران و جهان در حال احیا است.» او در واقع اعلام کرد که ایران و روسیه در بحبوحه تحریم های غرب گام مهمی در جهت پیوند زیرساخت های بانکی خود برداشته‌اند.

پس از سال‌ها کار، دو کشور موفق شده‌اند سرویس پیام‌رسانی مالی ملی سپام ایران را به سامانه پیام‌رسان مالی روسیه (SPFS)، معادل روسی سوئیفت، متصل کنند که هدف آن برقراری ارتباط با دیگر قدرت‌های بزرگ مانند چین و هند است. این پیوند نشان می دهد که مسکو امروز اراده سیاسی برای پیشبرد همکاری بهینه با ایران دارد، زیرا آنها همچنین به دنبال استفاده بیشتر از پول ملی خود در تجارت هستند.

چین متوجه است که درگیری بین روسیه و آمریکا دارد به سمتی پیش می‌رود که دو شریک کلیدی‌اش (تهران و مسکو) خود را از دام تحریم‌های غرب رها کرده و توان بالقوه‌شان برای ایفای نقش در نظم جدید جهانی را بالفعل کنند.

اثرات رابطه ایران و چین در کشورهای حاشیه خلیج فارس

روابط چین و ایران از یک بعد دیگر نیز حائز اهمیت است و آن هم اینکه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در تلاش هستند خودشان را از راهبرد آمریکا و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به ایران‌هراسی جدا کنند. در همین حال رابطه ایران و عربستان چشم‌اندازهای مثبتی برای بهبود دارد، ضمن اینکه ریاض نیز در حال توسعه روابط خارجی متنوع با تأکید بر مشارکت با چین و روسیه است. شباهت فزاینده اخیر در مسیرهای دیپلماتیکی که عربستان و ایران از لحاظ نزدیکی به چین و روسیه دنبال می‌کنند آثار مثبتی بر امنیت منطقه خواهد داشت و چشم‌انداز دخالت آمریکا در منطقه را کاهش می‌دهند.

رئیس جمهور شی در دیدار با رئیسی بر اهمیت ثبات در غرب آسیا تاکید کرد و گفت: «حفظ ثبات برای رفاه کشورها و مردم منطقه مهم است و همچنین ارتباط زیادی با صلح جهانی، توسعه اقتصاد جهانی و ثبات عرضه انرژی دارد. چین از تمایل ایران برای بهبود فعال روابط با کشورهای همسایه قدردانی می کند و از کشورهای منطقه برای حل اختلافات خود از طریق گفتگو و رایزنی برای تحقق حسن همجواری حمایت می‌کند.»

این تغییر پارادایم در امنیت خلیج فارس، مشارکت چین و ایران را در سمت درست تاریخ قرار می‌دهد.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)