میرنیوز

نسخه داعش در افغانستان چگونه پیچیده می‌شود؟ - ۳ (بخش پایانی)

 نسخه داعش در افغانستان چگونه پیچیده می‌شود؟ - ۳ (بخش پایانی) 2023-02-21T14:27:24+03:30

دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم؛ حضور شاخه‌ای از گروه تروریستی داعش در افغانستان که خود را داعش خوراسان می‌خواند برای دولت رویِ کار در این کشور، عملاً چالشی حکومتی را رقم زده است که طالبان برای فایق آمدن بر این شرایط باید راهکاری جامع را بیابند. در ادامه یادداشت‌های پیشین، آخرین بخش این نوشتار، تقدیم خوانندگان محترم می‌شود.

نکته قابل تأمل در راستی‌آزمایی شمار نیروهای داعش

چنان که گفته شد برآورد شمار نیروهای داعش در افغانستان می‌تواند اولین گام حاکمیت این کشور برای حذف این گروه تروریستی از صحنه تحولات افغانستان باشد. همچنین در این راستا به دو آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل و «سازمان پیمان امنیت جمعی» اشاره شد که اولی آماری قریب به 6 هزار عضو و دومی آماری قریب به 4 عضو را برای این گروه تروریستی در افغانستان عنوان کرده بودند.

 

با وجود این، برخی تحلیلگران با استناد به برخی آمارها از جمله آمار حملات اخیر داعش، آمار ارائه شده را مورد خدشه قرار داده و آن را نپذیرفته‌اند.

اینکه داعش در بیش از 70 روز گذشته تنها 9 حمله انجام داده است درحالی‌که پیش‌تر در این فاصله، به مراتب عملیات‌های بیشتری انجام می‌داد و یا اینکه تصاویر منتشر شده از بیعت اعضای این گروه در یک فضای بسته و با تعداد افراد کمتر نسبت به موارد مشابه در کشورهای آفریقایی انجام می‌شود، از مواردی است که در راستی‌آزمایی آمارهای ارائه شده می‌تواند باب تأمل را باز نماید.

کشور افغانستان , داعش | گروه تروریستی داعش ,

بر این اساس و موارد دیگر، این عده موضع امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان را مورد تأیید قرار می‌دهند که اگر واقعاً این تعداد از نیروهای داعش در افغانستان وجود دارد، چرا کسی آن‌ها را در یک نقطه جغرافیایی نشان نمی‌دهد؟!

راستی‌آزمایی آمارهای ارائه شده از این جهت اهمیت دارد که برآیند این اقدام تأثیر مستقیمی بر تصمیم‌گیری، آماده‌سازی نیروها و بودجه‌بندی مقابله با این گروه تروریستی دارد.

ضرورت توجه به کانون‌های تجمع اعضای داعش

گام دیگری که دولت کابل می‌تواند برای برچیدن بساط داعش از افغانستان انجام دهد، تمرکز بر کانون یا کانون‌های تجمع این گروه در مناطق مختلف افغانستان به ویژه شرق این کشور است.

سخنان مقامات امنیتی سابق درباره کانون‌های تجمع نیروهای داعش یا مناطق آلوده به این افراد یکی از منابعی است که پرده از جغرافیای حضور وابستگان این گروه تروریستی در افغانستان می‌دهد.

پیش‌تر و قبل از حضور طالبان در قدرت، «دولت وزیری» سخنگوی پیشین وزارت دفاع افغانستان گفته بود داعش در شش ولایتِ هلمند، فراه، زابل، غزنی، ارزگان و لوگر حضور دارد.

البته استان‌هایی که سخنگوی وزارت دفاع اشرف غنی از آن‌ها نام برده است تقریباً پراکندگی وسیعی دارد؛ هلمند در جنوب، فراه در جنوب غربی، زابل در جنوب شرقی، غزنی تقریباً در شرق، ارزگان نزدیک به مرکز و لوگر در شرق افغانستان واقع هستند.

کشور افغانستان , داعش | گروه تروریستی داعش ,

جغرافیای حضور داعش در افغانستان، روایت‌های دیگری نیز دارد؛ یکی از جدیدترین گزارش‌ها دراین‌باره می‌گوید در گزارش اخیر ناظران سازمان ملل(مرداد 1401) آمده است که در ماه‌های اخیر برخی از فرماندهان تاجیک و ازبک‌تبار طالبان در شمال افغانستان به گروه تروریستی داعش خراسان ملحق شده‌اند. این افراد که سال‌ها در صفوف طالبان جنگیده‌اند، پس از پیروزی در ساختار قدرت نادیده گرفته شدند. سرخوردگی و نادیده گرفته شدن در ساختار قدرت طالبان، فرماندهان محلی این گروه را وادار کرد به تشکیلات داعش خراسان بپیوندند.

البته رویارویی طالبان و داعش در شمال افغانستان سابقه‌دار است، چنان که جنگجویان داعش در ماه جولای سال 2018 در یک نبرد ناخوشایند از سوی طالبان در ولایت جوزجان ریشه‌کن شدند.

با این همه، کانون توجهات همواره به سوی ولایت‌های شرقی افغانستان بوده و آگاه امور و تحلیلگران منطقه‌ای، ولایت‌هایی همچون «ننگرهار» را به دلیل شرایط ویژه و کوهستانی آن عمده‌ترین مناطق آلوده به اعضای گروه تروریستی «داعش» می‌دانند.

بر این اساس، حکومت افغانستان می‌تواند با تدقیق در گزارش‌هایی که در سال‌های اخیر درباره مراکز حضور اعضای گروه تروریستی داعش چه از سوی نهادهای امنیتی داخلی یا مراکز بیرونی منتشر شده است و همچنین داشته‌های طبقه‌بندی شده سیستم امنیتی خود، نقطه کانونی رویارویی خود با این گروه را تعیین کرده و روند حذف این جریان را تسریع بخشد.

آیا پشتیبان‌های فکری، معنوی داعش همچنان فعال هستند؟

بخشی از فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در افغانستان به استناد شواهد و مدارک، در مراکز علمی و دانشگاهی این کشور نیز مشاهده شده است؛ چندان که حکومت پیشین در موارد متعددی از دستگیری شماری از اعضای داعش از جمله برخی از اساتید دانشگاه کابل خبر داده‌اند!

به عنوان مثال ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در تاریخ 16 تیرماه 1398 از دستگیری یک گروه سه نفره داعش در کابل خبر داد که این گروه شامل یک استاد دانشکده شرعیات دانشگاه کابل و دو دانشجو می‌شده است. خبرنامه منتشر شده افزوده بود که این افراد شماری از دانشجویان را به پشتیبانی از گروۀ داعش تشویق و جذب می‌کردند.

کشور افغانستان , داعش | گروه تروریستی داعش ,

امنیت ملی افزوده بود که دانشجویان بازداشت شده اعتراف کرده‌اند که از سوی ظاهر داعی، مبشر مسلم‌یار و ابوعبیدالله متوکل، استادان دانشگاه به عضویت در گروه داعش تشویق شده و در حمله‌های هراس‌افکنانه شرکت کرده‌اند.

با توجه به اینکه نقش عقبه فکری در پشتیبانی از یک جریان اهمیت اساسی دارد، دولتمردان کابل از این جنبه نیز نباید غافل شده و بررسی نمایند که پشتیبان‌های فکری این جریان کماکان در جغرافیای افغانستان، یارگیری دارند یا خیر.

قبل از بررسی مراکز آکادمیک، پرداختن به جزئیات مفاهیم انتقالی به دانشجویان علوم دینی در برخی مدارس دینی که عمدتاً در شرق افغانستان قابل ردیابی هستند و یا مدارسی که دانش‌آموختگان افغانستانی آن از آن سوی مرزها می‌آیند و مروّج تفکرات تکفیری به شمار می‌روند نیز جزو الزامات پیچیده شدن نسخه داعش در افغانستان است.

استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تجربه کشورهای همسایه

بر اساس آمار ارائه شده شمار زیادی از نیروهای داعش در افغانستان، بومی این کشور نبوده و از کشورهای دیگر از جمله کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان هستند. همین بافت ناهمگون یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف این گروه در استمرار فعالیت‌های آن در افغانستان به شمار می‌رود.
دولت کابل می‌تواند از این ظرفیت مردمی و پتانسیل بالا برای مقابله با تحرکات تروریستی داعش بهره برده و در مواقعی با سپردن امنیت مناطق و مراسم دینی، مذهبی به مردم، ضمن حفظ و استمراربخشی امنیت شهروندان، هزینه مقابله با این گروه تروریستی را برای خود کاهش و برای طرف مقابل افزایش دهد.

استفاده از تجربیات کشورهای همسایه در مقابله با گروه‌های تروریستی، به ویژه تجربیات گرانسنگ بخشی از نیروهای حافظ امنیت جمهوری اسلامی ایران در مقابله و حذف این گروه از محور تحولات عراق و سوریه، نیز می‌تواند کمک شایان توجهی به حذف داعش از صحنه تحولات افغانستان نماید.

انتهای پیام/.

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)