میرنیوز

شکاف‌های در حال تعمیق؛ انتقال جنگ سیاسی به عرصه اجتماعی داخلی اسرائیل

  شکاف‌های در حال تعمیق؛ انتقال جنگ سیاسی به عرصه اجتماعی داخلی اسرائیل 2023-01-28T00:15:14+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عدم ثبات سیاسی در رژیم صهیونیستی معضلی است که از سال 2018 میلادی تا کنون این رژیم را رها نکرده است. نتیجه این بی ثباتی، برگزاری5 انتخابات طی 4 سال گذشته است؛ انتخاباتی که از آن کابینه‌ای با ثبات که بتواند بیش از یکسال در قدرت باقی بماند بیرون نیامد.

کابینه ای که اخیراً توسط «بنیامین نتانیاهو» تشکیل شد، کابینه‌ای افراطی، متشکل از راستگرایان افراطی و مذهبی‌های تندرو است. کابینه موجود به گونه‌ای حرکت کرده است که حالا عدم ثبات سیاسی به جامعه رژیم صهیونیستی منتقل شده است و در حال تبدیل شدن به یک بحران جدی در عرصه اجتماعی است.

ریشه‌های عدم ثبات سیاسی در رژیم صهیونیستی

ریشه‌های عدم ثبات سیاسی در رژیم صهیونیستی را می‌توان در دو دسته عوامل اساسی و موقت بررسی کرد: عوامل اساسی و عوامل موقت.

الف.عوامل اساسی

عوامل اساسی، آنهایی هستند که برآمده از ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی است.

1.نظام پارلمانی

مهمترین علت ریشه‌ای و اساسی عدم ثبات سیاسی در رژیم صهیونیستی، نظام انتخاباتی پارلمانی در این رژیم است. در این نظام  اعضای پارلمان تنها از طریق رأی گیری فهرست احزاب، و نه انتخاب مستقیم افراد انتخاب می شوند. کابینه در صورتی می‌تواند پس از انتخابات تشکیل شود که یا یک حزب اکثریت کرسی‌های پارلمان (کنست) را به دست آورد یا آنکه چند حزب که اکثریت کرسی‌های کنست را در اختیار دارند، ائتلافی را برای تشکیل کابینه به وجود آورند. در این نظام اگر یکی از این دو حالت اتفاق نیفتد، کابینه‌ای به وجود نخواهد آمد.

با افزایش تعداد احزاب در رژیم صهیونیستی و تقسیم آراء بین آنها، کمتر فرصت کسب اکثریت آراء را به یک حزب یا ائتلافی از احزاب داده است و در 5 انتخابات، 2 انتخابات به تشکیل کابینه ختم نشده و 3 انتخابات دیگر هم کابینه‌هایی بسیار ضعیف از نظر تعداد کرسی را به خود دیده است.

2.تکثر احزاب

در رژیم صهیونیستی بر تکثر احزاب و تعدد آن تأکید بسیاری می‌شود و این تکثرگرایی حزبی را یکی از شاخص‌های اصلی دموکراتیک بودن حاکمیت سیاسی خود توصیف می‌کنند. اما همین تکثر احزاب موجب شده تا رژیم صهیونیستی نتواند به ثباتی سیاسی برسد. چرا که هرچه تعداد احزاب افزایش می‌یابد، با توجه به اهداف و خواسته‌های متفاوتی که هر یک از احزاب دارند، ایجاد نقطه مشترک بین آنها کمتر می‌شود. از سوی دیگر تعارض منافع این احزاب و باج خواهی‌های متکثری که در آنها وجود دارد، ایجاد ائتلاف را هر روز سخت می‌کند.

همین تکثر احزاب موجب شده کابینه‌های اخیر با تعداد زیادی از احزاب به وجود آید و همین مسئله موجب سقوط سریع آنها شود. زیرا به دلیل تقسیم کرسی‌ها بین تعداد زیادی از احزاب، با خروج یکی از آنها، کابینه از هم می‌پاشد.

3.از بین رفتن احزاب بزرگ

یکی دیگر از عوامل اساسی در بی‌ثباتی موجود در رژیم صهیونیستی نبود احزاب بزرگ است. در حال حاضر در رژیم صهیونیستی حزب بزرگی که بتواند نیمی از کرسی‌های کنست را از آن خود کند وجود ندارد. در کنست‌های اخیر رژیم صهیونیستی قریب 9 تا 10 حزب حضور داشته‌اند و کرسی‌های پارلمان بین این تعداد حزب تقسیم شده است. نبود احزاب بزرگ با تعداد کرسی‌های فراوان موجب شده است یک حزب کوچک بتواند با خروج از کابینه، کنست را منحل کند و یک انتخابات جدید را رقم بزند.

در کابینه گذشته رژیم صهیونیستی خروج 2 نفر از یک حزب (یمیناه) موجب سقوط کابینه، انحلال کنست و برگزاری انتخابات جدید شد.

عوامل موقت

علاوه بر عوامل اساسی، عواملی وجود دارند که خاص مقطع کنونی هستند. این عوامل در گذشته به این صورت وجود نداشته اند و ممکن است در آینده وجود نداشته باشند.

1.شخصیت نتانیاهو

مهمترین عامل موقت در بی‌ثباتی سیاسی کنونی رژیم صهیونیستی، شخص «بنیامین نتانیاهو» است. نتانیاهو به دلیل یکجانبه گرایی‌های مستمر طی یک دهه گذشته، موجبات جدا شدن بسیاری از راستگرایان و اعضای لیکود را از مجموعه راستگرایان فراهم آورده است. مجموعه‌ای که در حال حاضر در کنست رژیم صهیونیستی تحت عنوان اپوزیسیون کابینه شکل گرفته و در انتخابات گذشته کابینه را تشکیل داد، همگی کسانی هستند که زمانی در جناح راست در کنار «نتانیاهو» حضور داشته‌اند. اما به دلیل یکجانبه‌گرایی‌های «نتانیاهو» از این جناح جدا شده‌اند و حالا در مقابل او قرار گرفته‌اند. تنها وجه مشترک این اپوزیسیون، مخالفت با «نتانیاهو» و جلوگیری از قدرت گرفتن وی است. «آویگدور لیبرمن»، «نفتالی بنت»، «بنی گانتس»، «گیدعون سعر» و «گادی آیزنکوت» از جمله این افراد هستند.

2.فقدان یک شخصیت سیاسی بارز و تأثیر گذار

دومین عامل موقت عدم ثبات سیاسی در رژیم صهیونیستی، نبود یک شخصیت تأثیر گذار و بارز (کاریزماتیک) همچون دهه‌های اول اشغال فلسطین است. در دهه‌های نخست اشغال فلسطین شخصیت‌های متعددی در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی حضور داشتند که هر کدام از آنها می‌توانستند در عرصه سیاسی یک تحول ایجاد کنند اما در دوره کنونی، چنین شخصیت‌هایی در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی وجود ندارند که بتوانند اجتماع صهیونیست‌ها و جریان‌های سیاسی را متأثر کنند. شاید تنها شخصیتی که می‌تواند این ویژگی را داشته باشد نتانیاهو است که او نیز با یکجانبه گرایی تبدیل به یک ضد برای ایجاد وحدت در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی شده است.

جنگ بین سکولارها و مذهبی‌ها

با چینشی که در بالا به آن اشاره شد و تحت تأثیر عوامل نامبرده ایجاد شد، «نتانیاهو» در انزوا قرار گرفت و برای آنکه بتواند در انتخابات اخیر پیروز شود به سمت راستگرایان افراطی و مذهبی‌های تندرو رفت تا با کمک آنها بتواند به قدرت برسد. این اقدام «نتانیاهو» موجب شد در کابینه جدید نیمی از کابینه در اختیار راستگرایان و نیمی دیگر در اختیار مذهبی‌های تندرو قرار گیرد. اتفاقی که برای اولین بار در رژیم صهیونیستی افتاد اما نتیجه آن به وجود آمدن جنگی جدی بین سکولارها و راستگرایان بود.

اختلاف بین راستگرایان و سکولارها یک اختلاف قدیمی و جدی است که از زمان اشغال فلسطین وجود داشته است اما به دلیل آنکه سکولارها اکثریت را در اختیار داشتند چندان ظهور و بروز نیافت. اما حالا با کاری که «نتانیاهو» شکل داد به قدرت گرفتن راستگرایان افراطی و مذهبی‌های تندرو ختم شد. نتیجه این قدرت گرفتن، اختلافاتی است که امروز در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی در قالب عدم ثبات سیاسی مشاهده می‌شود.

انتقال اختلاف به عرصه اجتماعی

پس از تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی سکولارها شاهد قدرت گرفتن افراد تندرویی هستند که هم در عرصه اجتماعی صهیونیست‌ها و هم در عرصه بین المللی به دلیل افراط گری منفور هستند. حالا آنها احساس خطر کرده‌اند که ادامه این روند حضور سکولارهای رژیم صهیونیستی را  با مشکل مواجه کند.

در حقیقت قدرت گرفتن مذهبی‌ها نوعی نگرانی را در عرصه اجتماعی رژیم صهیونیستی ایجاد کرد و موجب شد دو قطبی عرصه سیاسی به عرصه اجتماعی برسد و حالا در قالب تظاهرات علیه کابینه‌ای افراطی به خیابان‌ها کشیده شده است.

تظاهرات 100 هزار نفری در سرزمین‌های اشغالی بروز دو قطبی سکولار- مذهبی در رژیم صهیونیستی است که نشان جدی شدن شکاف‌های هویتی و فرهنگی در این رژیم دارد و یک معضل نه چندان جدی قدیمی را به مشکل اصلی امروز رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است و با وضعیت فعلی به سمت تعمیق بیشتر و افزایش شکاف اجتماعی حرکت می‌کند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)