میرنیوز

چه عواملی کارگران و کارمندان انگلیسی را به خیابان‌ها آورد؟

چه عواملی کارگران و کارمندان انگلیسی را به خیابان‌ها آورد؟ 2022-12-31T16:11:32+03:30

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: پس از سالها تلاش برای محدود و سرکوب کردن اتحادیه های کارگری؛ امروزه طبقه کارگر به قلب سیاست انگلیس برگشته است و میلیون‌ها کارگر بیش از هر زمان دیگری به قدرت جمعی خود پی برده اند و جسارت می‌کنند تا ساختار اجتماعی نابرابر انگلیس را به چالش بکشند و محل کار خود را دوباره به عنوان یک میدان جنگ علیه نابرابری ها تبدیل کنند.

کشور انگلیس این روزها با موج جدیدی از اعتصابات توسط پرستاران، کارگران راه‌آهن، کارکنان پست، کارکنان آمبولانس، کارکنان فرودگاه، عوامل نیروی مرزی، کارگران بزرگراه، کارکنان یورواستار، کارمندان دولت، رانندگان اتوبوس، آتش‌نشانان، کارکنان خیریه، هواشناسان و کارگران دریایی مواجه است. تأثیر منفی برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)، کاهش رشد اقتصادی به علت شیوع کووید -۱۹ و اخیراً جنگ روسیه و اوکراین، باعث افزایش بحران هزینه‌های زندگی و تشدید این اعتصابات شد ه است. نزدیک به ۱۰ یک قرن پس از آخرین اعتصاب عمومی سال ۱۹۲۶، پیش بینی می شود ۱.۵ میلیون کارگر تا کریسمس دوباره به صف‌های اعتراضات و اعتصابات بپیوندند.

برگزیت، کرونا و جنگ اوکراین سه متهم اصلی حوادث اخیر

خروج از اتحادیه اروپا نزدیک به ۶ میلیارد پوند (۷.۳ میلیارد دلار) به صورت‌حساب‌های غذای خانوار در بریتانیا اضافه کرد که فقیرترین آنها بیشترین هزینه را متحمل شدند. قیمت مواد غذایی از زمان برگزیت سالانه ۳ درصد افزایش یافته است، این افزایش هزینه ها در کنار رشد سرسام آور قیمت انرژی باعث شده تا بسیاری از خانوارها بین سیرکردن شکم و یا گرم کردن خانه خود یکی را انتخاب کنند. بحران کرونا نیز گرچه اقتصاد همه کشورها را در شوک فرو برد اما عمق و دامنه تأثیر آن بر اقتصاد بریتانیا بیشتر از سایر کشورهای اروپایی بود به نحوی که ۶۴ درصد از صاحبان مشاغل مختلف در این کشور در خطر ورشکستگی قرار گرفته اند. به علاوه بحران کرونا باعث شکل گیری یک پدیده نوینی در میان انگلیسی ها شد که از آن به عنوان بحران بی تحرکی در میان نیروی کار یاد می شود. از سال ۲۰۱۹ تا کنون تعداد کل افراد «غیرفعال اقتصادی» یعنی افراد ۱۶ تا ۶۴ سالی که نه کار می کنند و نه به دنبال شغل هستند؛ بیش از ۶۳۰۰۰۰ نفر افزایش یافته است.

جنگ روسیه و اوکراین به عنوان سومین عامل ریشه‌ای اعتصاب‌های انگلیس باعث افزایش سرسام‌آور قیمت انرژی و بخش بزرگی از تورم فزاینده کنونی را تشکیل می‌دهد؛ اما علاوه بر این؛ این کشور نیز نتوانست از یک دهه استقراض ارزان برای سرمایه گذاری در بخش انرژی خود استفاده کند. قبوض انرژی از زمستان سال گذشته تا کنون ۹۶ درصد افزایش یافته است و اجاره بها تا ۲۰ درصد افزایش یافته است و پیش بینی می شود تا چند ماه اول سال ۲۰۲۳ نرخ تورم تا ۲۲.۴ درصد افزایش یابد. این اتفاق در کشوری رخ می‌دهد که اولین کشوری در اروپای غربی بود که ۲۰۰۰۰۰ مورد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را ثبت کرد و قبلاً در معرض اقدامات ریاضتی بی‌رحمانه ای بوده که بافت اجتماعی را ویران کرده است. گزارش تحلیلی کنگره اتحادیه های کارگری که در اوایل سال جاری منتشر شد، نشان داد که کارگران بریتانیایی در سال ۲۰۲۱، ۶۰ پوند (۷۰ دلار) در ماه کمتر از شروع بحران مالی سال ۲۰۰۸ دستمزد دریافت می کنند که بیشترین کاهش دستمزد از زمان جنگ های ناپلئونی است؛ این بدان معناست که حتی اگر به فرض محال دولت بپذیرد دستمزدهارا متناسب با تورم افزایش دهد باز هم دستمزدهای واقعی و قدرت خرید کارگران به نسبت قبل کاهش قابل ملاحطه ای داشته است.

اعتصاب و روزهای کاری از دست رفته در تاریخ انگلیس

کشور انگلستان به عنوان قدیمی‌ترین کشور صنعتی جهان شاهد پیدایش نخستین جنبش کارگری عمده بود. در اوایل عصر انقلاب صنعتی طبقه ی کارگر تحت محدودیت های قانونی عمده ای از جمله ممنوعیت برپایی اجتماع و انجمن، محدودیت در تغییر محل سکونت و حتی منع ازدواج به علت فقر روبرو بودند؛ به همین دلیل اتحادیه های کارگری در چنین شرایطی و برای آگاهی بخشی به طبقه کارگر و مبارزه با فقر و نابرابری، بی عدالتی اجتماعی، سرکوب سیاسی و بویژه اصلاح نظام دست مزدها که مهم ترین ویژگی ساخت نظام سرمایه داری است، شکل گرفتند. شروع آگاهی گسترده کارگری در بریتانیا از اوج جنبش چارتیست در دهه ۱۸۳۰ شکل گرفت و منجر به موجی از اعتصابات در سال ۱۸۴۲ شد. تا دهه ۱۸۸۰ گرایش سندیکالیستی محسوسی بر اتحادیه ها و جنبش کارگری حاکم بود و اتحادیه های کارگری از درگیری مستقیم در مسائل سیاسی پرهیز می کرد و تلاش می کردند تا مسائل کارگران به صورت مسالمت آمیز حل شود. اما بحران اقتصادی سال های ۸۵-۱۸۷۵ باعث رادیکالیزه شدن اتحادیه های کارگری و شکل گیری جنبش نوین کارگری در ماه می ۱۸۸۶ نشد. متعاقب جنبش می ۱۸۸۶، کنگره اتحادیه های کارگری در سال ۱۸۹۰ خواستار کاهش ساعت کاری به ۸ ساعت در روز و تشکیل کمیته پارلمانی برای منافع کارگر شد که همین کمیته منجر به تشکیل حزب کارگر در سال ۱۹۰۶ شد.

از آن زمان تا کنون اتحادیه های کارگری از اعتصاب و روزهای کاری از دست رفته به عنوان ابزاری کارآمد برای چانه زنی و فشار بر دولت جهت افزایش دستمزدها استفاده می کنند.

چه عواملی کارگران و کارمندان انگلیسی را به خیابان‌ها آورد؟

دو رقمی شدن تورم و افزایش شکاف میان دستمزدهای بخش دولتی و بخش خصوصی

جهش بی سابقه نرخ تورم که به ۱۲.۳ درصد که بالاترین رقم از اکتبر ۱۹۸۱ است هم باعث افزایش شکاف درآمدی کارکنان بخش عمومی دولتی به نسبت بخش خصوصی و هم باعث کاهش درآمد واقعی کارکنان در هر دو بخش دولتی و خصوصی شده است. در سالهای اخیر سطح دستمزد بخش دولتی در مقایسه با بخش خصوصی وضعیت ضعیفی داشته است. دستمزدهای بخش خصوصی در سه ماه منتهی به اکتبر ۲۰۲۲ با نرخ سالانه ۶.۹ درصد افزایش یافته است در حالی که این رقم تنها ۲.۷ درصد در بخش دولتی افزایش یافت. به لحاظ تاریخی در اواخر دهه ۱۹۸۰، زمانی که نرخ تورم به ۱۰.۹ درصد رسید، درآمدهای مالیاتی نیز افزایش یافت و دولت به توصیه‌های سازمان بازنگری حقوق؛ سطح دستمزدها را مطابق با تورم نگه داشت، اما در حال حاضر کاهش بهره وری، افزایش تورم، کاهش سرمایه گذاری خارجی و مهمتر از همه افزایش بهای هزینه های انرژی متعاقب جنگ اوکراین، دست دولت را برای افزایش سطوح دستمردها متناسب با نرخ تورم بسته است.

چه عواملی کارگران و کارمندان انگلیسی را به خیابان‌ها آورد؟

افزایش بی اعتمادی به سیستم تعیین حقوق و دستمزد

یکی از ریشه های اصلی بحران کنونی برتانیا افزایش بی اعتمادی نسبت به نهادهای تعیین حقوق و دستمزد است. نهاد های تعیین و بازنگری حقوق و دستمزد، شامل ۸ هیئت فنی و به ظاهر مستقلی هستند که شواهدی را جمع‌آوری می‌کنند و سپس هر سال در مورد دستمزد بسیاری از کارکنان به بخش دولتی مشاوره ارائه می‌دهند. بسیاری از اتحادیه های کارگری دولت را به نفوذ در این هیئت‌های به ظاهر مستقل تعیین حقوق و دستمزد متهم می کنند و خواستار خارج شدن از این ساز و کار تعیین حقوق و دستمزد و مذاکره مستقیم با وزرای دولت برای تعیین حقوق و دستمزد اعضای اتحادیه خود هستند.

جمع‌بندی

گرچه پیش بینی علت و معلول برای پدیده های اجتماعی از جمله اعتصابات و اعتراضات دشوار است؛ اما اعتراضات اغلب به چرخه های قدرت دولت ها و سیاست های اشتغال و اقتصاد نسبت داده می شود. بررسی های تاریخی نشان می دهد که آخرین زمانی که کشور انگلیس با این‌چنین اعتصابات مرگباری مواجه بوده است بیش از ۵ دهه می گذرد.

دو عاملی که باعث جهنم دهه ۱۹۷۰ شد، امروز دوباره در بریتانیا وجود دارد: کمبود قدرت و تورم فلج کننده. بی ثباتی سیاسی پس از برگزیت باعث شده تا این کشور که از بحرانی به بحران دیگر دست و پنجه نرم می‌کند، افزایش اختلاف درون حزبی، رکود اقتصادی و افزایش تورم باعث شده تا عمر دولت‌ها کوتاه شود به نحوی که ریشی سوناک سومین نخست وزیری است که در طول یک سال گذشته قدرت را به دست گرفته است. نرخ تورم نیز گرچه هم در سراسر قاره اروپا و هم در آن سوی اقیانوس اطلس بالاست؛ اما در بریتانیا، این نرخ تورم پس از ۱۵ سال رکود مداوم اقتصادی بیشتر از سایر کشورها بالا می رود و طبق برخی پیش بینی های کارشناسانی نظیر گلدمن ساکس، ممکن از در سال اینده به ۲۲.۴ درصد نیز برسد. این دو عامل باعث شده است وضعیت مرد بیما اروپا ناپایدار و غیرقابل پیش بینی باشد؛ اما در میان همه این ابهامات یک چیز مسلم و غیرقابل انکار است و آن این است که پس از سالها تلاش برای محدود و سرکوب کردن اتحادیه های کارگری؛ امروزه طبقه کارگر به قلب سیاست انگلیس برگشته است و میلیون‌ها کارگر بیش از هر زمان دیگری به قدرت جمعی خود پی برده اند و جسارت می‌کنند تا ساختار اجتماعی نابرابر انگلیس را به چالش بکشند و محل کار خود را دوباره به عنوان یک میدان جنگ علیه نابرابری ها تبدیل کنند.

عباس سروستانی؛ کارشناس مسائل اروپا

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)