میرنیوز

نگاهی به توافقنامه ۳ جانبه سران ترکمنستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان

 نگاهی به توافقنامه ۳ جانبه سران ترکمنستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان 2022-12-14T17:24:53+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشست سه جانبه روسای جمهور ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان، در شهر آوازه برگزار شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، با سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، همراه با چندین وزیر مرتبط با حوزه های تجارت، انرژی و ترابری در نشست موسوم به «اجلاس سران آوازه» فصل نوینی از همکاری های این سه کشور را رقم زدند. آن هم در شرایطی که در سال 2022 میلادی، ترکمنستان پس از مدت ها مقاومت و بی اعتنایی، بالاخره حاضر شد به عنوان عضو ناظر، در «سازمان کشورهای ترک»، حضور پیدا کند.

کشور ترکیه , کشور ترکمنستان ,

در شرایطی که انتقال گاز طبیعی روسیه به مناطق گسترده ای از اروپا متوقف شده، ترکیه قصد دارد از این فرصت مناسب استفاده کند و گاز دریای خزر را به اروپا منتقل کند. در فاز نخست این پروژه، چند ماه پیش، گاز جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله تاناپ به ایتالیا رسید و حالا قرار است مقدمات انتقال گاز ترکمنستان نیز فراهم شود و احتمال آن وجود دارد که گاز ازبکستان نیز وارد این مدار شود. به همین خاطر، اجلاس آوازه برای تیم اردوغان، اهمیت ویژه ای دارد.

اردوغان در نشست سه جانبه، از حیدر علی اف رئیس جمهوری پیشین جمهوری آذربایجان یاد کرد و گفت: «12 دسامبر روز اعلان بی طرفی ترکمنستان است و این روز را به ملت ترکمنستان تبریک می گویم. 12 دسامبر همچنین نوزدهمین سالگرد درگذشت حیدر علی اف رهبر ملی آذربایجان است. به همین مناسبت بار دیگر یاد و خاطره مرحوم علی اف را با رحمت از همین جا گرامی می دارم و امیدوارم جایگاهش بهشت باشد».

ترکمنستان و کشورهای ترک

در چند سال گذشته، ترکمنستان، هیچگاه برای عضویت در سازمان کشورهای ترک، روی خوش نشان نداده بود اما در سال 2022 میلادی، بالاخره به عنوان عضو ناظر وارد شد. اما اردوغان می خواهد که این کشور نیز همچون جمهوری آذربایجان و قزاقستان، حضور پررنگ تری داشته باشد.

رئیس جمهور ترکیه در اجلاس آوازه اعلام کرد:«هدف ما، استفاده از مزیت های استراتژیک و ارزیابی فرصت های جدیدی است که با پویایی جهانی و منطقه ای در راستای رفاه مردم و ثبات منطقه ما ایجاد می شود. مسلم است که به اذن خدا در همه اموری که دست به دست هم دهیم و با همبستگی عمل کنیم، به موفقیت دست خواهیم یافت. جنگ اخیری که به اشغال 30 ساله قره باغ پایان داد، آخرین نمونه از نتایج مثبت این همبستگی است. توسعه فعالیت سازمان کشورهای ترک در این زمینه اهمیت فوق العاده ای دارد. لذا تکمیل روند عضویت کامل ترکمنستان که سال گذشته به عنوان عضو ناظر به سازمان ما ملحق شد، قدرت زیادی به ما می بخشد.

گذرگاه انتقال کالا و انرژی

رئیس جمهور ترکیه در پایان نشست سه جانبه اعلام کرد: «ترکمنستان و آذربایجان به لطف رهبری زیرکانه خود به سطوح مثال زدنی پبشرفت رسیده اند. این اتحادیه با اسنادی که در نشست سه جانبه امروز امضا کردیم، به شکوفایی بیشتری منجر می شود. بهبود فرصت های حمل و نقل بسیار مهم است. ما در حال گذراندن دوره ای هستیم که باید تلاش خود را برای بهبود حجم تجارت خود افزایش دهیم. پلتفرم های سه جانبه منطقه ای که توسط وزرای مربوطه ما با همتایان خود آغاز شد، نتایج مثبتی به همراه داشت. من معتقدم که مکانیسم‌های همکاری منطقه‌ای و پروژه‌های زیربنایی، به‌ ویژه کریدور حمل‌ونقل ترانزیت لاجورد-لازولی، به ثبات منطقه‌ای و همچنین افزایش حجم تجارت ما کمک خواهد کرد».

کشور ترکیه , کشور ترکمنستان ,

اردوغان در ادامه سخنان خود گفت: همکاری در زمینه کریدور میانی که به عنوان یک مسیر حمل و نقل قابل اعتماد برجسته است، به نفع مشترک ما است. ما یک قسمت مهم از کریدور را با خط راه آهن باکو- تفلیس- قارص تکمیل کرده ایم. با بهره برداری از پل های مارمارای، پل یاووز سلطان سلیم، فرودگاه استانبول، عثمان غازی و پل 1915 چاناک قلعه، امکان حمل و نقل بدون وقفه محور شرق به غرب را فراهم کردیم. برای موثرتر شدن این مسیر، حتماً باید با همدیگر همکاری کنیم و فعالیت در گذرگاه های مرزی و ترخیص گمرک را تسریع ببخشیم. حذف عوارض جاده ای و ویزا برای اپراتورهای هر 3 کشور یا کاهش آنها به حد معقول، تمدید دوره ویزا با کاهش هزینه ویزا باعث افزایش حجم مبادلات تجاری می شود. متونی که امروز امضا شد، مبنای تلاش ما خواهد بود».

اردوغان درباره انتقال گاز و انرژی نیز گفت:«خط لوله نفتی باکو- تفلیس- جیهان و کریدور گاز جنوبی، برای تامین انرژی مورد نیاز اروپا، اهمیت فراوانی دارد. ما با این کریدور که ستون فقرات خط لوله گاز طبیعی ترانس آناتولی است، گاز خزر را به اروپا می بریم. اکنون باید کار انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به بازارهای غربی را از همین طریق آغاز کنیم. ما آماده همکاری با برادران ترکمن و آذربایجانی خود در زمینه انتقال گاز میدانِ دوستی در دریای خزر هستیم. علاوه بر این، ما به توسعه تجارت متقابل برق بین کشورهایمان در منطقه خود اهمیت می دهیم. در این زمینه آمادگی داریم در زمینه انتقال برق از ترکمنستان و آذربایجان به کشورمان کار کنیم».

5 توافق همکاری بین ترکیه، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان

1.توافقنامه همکاری تجاری و اقتصادی بین سه کشور به امضای مهمت موش وزیر تجارت، جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان و باتیر آتدایف معاون رئیس شورای وزیران ترکمنستان.

2.امضای برنامه چارچوب همکاری در زمینه های علمی، آموزشی و فرهنگی با امضای مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان و نورمحمد امانپسوف معاون شورای وزیران ترکمنستان.

3.امضای یادداشت تفاهم برای ایجاد کمیسیون مشترک در مورد تبادل اطلاعات در مورد رویه های گمرکی و گذرگاه های گمرکی با امضای مهمت موش وزیر تجارت، جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان و مکسات حدیکلیف رئیس اداره گمرکات ترکمنستان.

4.امضای یادداشت تفاهم توسعه همکاری در زمینه انرژی بین دولت جمهوری ترکیه، دولت ترکمنستان و دولت جمهوری آذربایجان با امضای فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، پرویز شاهبازوف وزیر انرژی آذربایجان و باتیر آمانوف رئیس شرکت دولتی ترکمن گاز.

5.امضای یادداشت تفاهم توسعه همکاری در زمینه حمل و نقل با امضای عادل کارا اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه، نبی یف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان و ممتان چاکیف رئیس آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان.

کشور ترکیه , کشور ترکمنستان ,

نگاهی اجمالی به محتوای یادداشت تفاهم های امضا شده بین 3 کشور مزبور نشان می دهد که اولاً بخشی از مسائل، علنی نشده و 3 کشور قصد دارند در مورد روند نهایی توافق برای انتقال گاز، به گونه ای عمل کنند که حساسیت برانگیز نباشد. دوم این که هنوز برخی دغدغه های سیاسی و امنیتی مهم نزد مقامات ترکمنستان وجود دارد و نکته سوم این است که مشخص نیست ترکمنستان، در مورد درخواست مکرر اردوغان برای صدور مجوز فعالیت شرکت های حفاری ترکیه در میدانِ دوستی، چه پاسخی داده است.

اردوغان آشکارا خواهان آن شده که اجازه داده شود شرکت های حفاری ترکیه، با تجهیزات پیشرفته وارداتی خود، از مدیترانه وارد دریای سیاه شده و از آنجا نیز برای فعالیت و حفر چاه در ترکمنستان، ادوات خود را از گرجستان و آذربایجان عبور دهند.

کشور ترکیه , کشور ترکمنستان ,

با توجه به وضعیت کنونی حزب عدالت و توسعه و کاهش آراء و محبوبیت این حزب و همچنین افزایش بی سابقه قیمت گاز و برق در ترکیه، انتظار می رود تیم اردوغان، برای استفاده در حوزه سیاست داخلی، بخشی از توافق همکاری با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان را به صورت عملی، قبل از انتخابات به نمایش بگذارد.

در پایان باید گفت، دست کم در شرایط کنونی، روسیه به شکل آشکارا با همکاری سه جانبه ترکیه، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برای انتقال گاز حاشیه دریای خزر به اروپا، مخالفت نکرده است. اما چنین به نظر می رسد که با توجه به ویژگی های خاص سیاسی – امنیتی منطقه، بخش مهمی از همکاری های این 3 کشور، تابعی از روند تعامل آنها با روسیه خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)