میرنیوز

تدابیر امنیتی شدید در بغداد در آستانه جلسه پارلمان؛ روز سرنوشت‌ساز برای عراقی‌ها

 تدابیر امنیتی شدید در بغداد در آستانه جلسه پارلمان؛ روز سرنوشت‌ساز برای عراقی‌ها 2022-09-28T09:16:24+03:30

  به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پس از اینکه «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق استعفای خود را اعلام کرد و قرار است که امروز چهارشنبه نمایندگان پارلمان استعفای او را به رای بگذارند؛ ناظران امور سیاسی درباره دستور کار جلسه امروز پارلمان عراق که شامل رای گیری درباره استعفای رئیس پارلمان و انتخاب معاون اول وی است، تفسیرهای متفاوتی داشته اند.

محافل سیاسی و مردمی در عراق منتظر جلسه امروز پارلمان عراق هستند. به نظر می‌رسد که تفاهماتی طی روزهای گذشته در زمینه تشکیل دولت جدید و نیز انتخاب رئیس جمهور جدید به عمل آمده است.

تدابیر شدید امنیتی در بغداد

این جلسه در میان جو ملتهب سیاسی و امنیتی برگزار می شود و نیروهای امنیتی دست به اقداماتی زده و برخی راه‌ها مهم را در بغداد بسته اند و تصاویر منتشر شده نشان از انسداد و ترافیک در ورودی‌های پایتخت عراق حکایت دارد.

در این میان تدابیر امنیتی شدیدی در ورودی و خروجی شهرک صدر وجود دارد به طوری که یک منبع امنیتی اعلام کرد که هفتاد درصد از راهها و پلها قابل استفاده نیستند و منطقه سبز هم بسته شده است. ورودی اصلی پایتخت عراق به طور کامل آنگونه که رسانه های عراقی اعلام کرده اند، بسته شده است.

حلبوسی و استعفای جنجالی

حلبوسی چند ساعت پس از انتشار دستور کار پارلمان گفت: پذیرش یا عدم پذیرش استعفا وابسته به تصمیم اعضای پارلمان است. نمایندگان جدید حق دارند که رئیس جدید پارلمان را انتخاب کنند. من حضور خود در ریاست پارلمان را بر شرکای سیاسی در پارلمان تحمیل نخواهم کرد! استعفای من از ریاست پارلمان ربطی به ائتلاف سه گانه ندارد و این ائتلاف با استعفای فراکسیون صدر به پایان کار خود رسید. یکی دیگر از دلایل استعفایم این بوده است که من بخشی از پروژه اکثریت سیاسی بودم اما اکنون معیارها دستخوش تغییر شده و به دولت توافقی تبدیل شده است.

طبق بند نخست ماده 12 آئین نامه پارلمان عراق، هنگامی که یکی از اعضای هیئت رئیسه استعفا دهد، باید اکثریت اعضای حاضر در جلسه پارلمان عراق با آن موافقت کنند.

هدف از تاکتیک جدید حلبوسی چیست؟

از دیدگاه کارشناسان امور سیاسی عراق این استعفا با هدف رهایی از فشارهای جریان صدر و نیز چارچوب هماهنگی شیعی رخ داده است. حلبوسی نیک می‌داند که نمایندگان در پارلمان با آن مخالفت خواهند کرد.

اگر به روند تحولات عراق نگاهی بیندازیم به خوبی متوجه می‌شویم که جریان صدر مدتی است که به فشار فزاینده ای را بر حلبوسی به منظور تعطیل کردن پارلمان وارد می‌کند.

خواسته جریان مقتدی الصدر از حلبوسی این است که با چارچوب هماهنگی، برای تشکیل دولت جدید همسو نشود.

در واقع این یک ترفند از سوی حلبوسی است تا خود را از این فشارهای دوسویه رها و اعلام کند که هر آنچه از دستش بر می آمده انجام داده است.

در واقع تاکتیکی که حلبوسی انتخاب کرده است با هدف این است که از زیر فشار چارچوب هماهنگی هم خارج شود؛ زیرا هیئت هماهنگی بر ازسرگیری فعالیت پارلمان اصرار دارد و روی آوردن رئیس پارلمان به این تاکتیک سیاسی برای خلاصی از این فشارها و اثبات اینکه چارچوب هماهنگی است.

خود حلبوسی هم می‌داند که نمایندگان چارچوب هماهنگی برای اینکه مشکلات بیشتر نشود، دوباره به وی رای اعتماد خواهند داد؛ زیرا آن‌ها هدفشان تشکیل دولت است نه اینکه مشکل دیگری رخ دهد.

واکنش‌ها

«عمار حکیم» رئیس ائتلاف «عراقیون» و رهبر جریان حکمت ملی عراق به استعفای «محمد الحلبوسی» از ریاست پارلمان این کشور واکنش نشان داد.

وی از حلبوسی خواست که از این تصمیم خود صرف نظر  کند. حکیم دیروز در کنفرانسی مطبوعاتی، از مخالفت بیشتر نمایندگان پارلمان با استعفای حلبوسی خبر داد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین گفت: مخالفت جریان صدر با نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای پست نخست وزیری تاکنون به شکل رسمی اعلام نشده است. حاضر هستم که به حنانه بروم و با مقتدی صدر دیدار کنم تا با یکدیگر به تفاهم برسیم.

وی افزود: وقتی که یک بن بست سیاسی رخ می دهد، ممکن است برای همه طرف‌ها رضایت بخش نباشد و اگر برخی از ما راضی نابشد باید مصالحه کنیم و منافع ملی را ارجج بدانیم. به آینده نگاه کنید و از موضوعات اختلاف برانگیز چشم پوشی کنید.

«علی الفتلاوی» از رهبران چارچوب هماهنگی گروههای شیعی عراق افزود: حلبوسی با این کار، هدفش رساندن این پیام به جریان صدر است که او هم حرکتی مشابه جریان صدر انجام داده است؛ اما نماینگان با آن مخالفت کردند و این تلاشی برای رهایی از فشار صدری‌ها و نوعی مانور سیاسی است. به احتمال زیاد اکثریت نمایندگان از جمله نمایندگان هیئت هماهنگی رای به ابقای حلبوسی خواهند داد؛ زیرا او مخالفتی با تشکیل دولت جدید ندارد.

«مهدی عبدالکریم»، عضو حزب دموکرات کردستان عراق هم در این باره گفت: هدف حلبوسی چیزی شبیه همه پرسی برای ابقای او در ریاست پارلمان با رای نمایندگان چارچوب هماهنگی است. به گفته وی، بدون شک این تاکتیک سیاسی حلبوسی برای رهایی از فشارها و تهدیدها  گام سیاسی زیرکانه ای است.

«سالم العنبکی» نماینده ائتلاف فتح عراق به رهبری هادی العامری نیز گفت: مجلس عراق رای به استعفای «محمد حلبوسی» نخواهد داد؛ زیرا او به ائتلاف «اداره الدوله» ملحق شده است. ائتلاف «اداره الدوله» اگر اختلاف میان اعضایش باشد راه به جایی نمی‌برد و آنکه قبول کرده به این ائتلاف بپیوندد خطری که در کمین روند سیاسی است را به خوبی می‌داند.

موضع نامزد پست نخست وزیری عراق چیست؟

از سوی دیگر «محمد شیاع السودانی» نامزد نخست وزیری عراق گفت که پارلمان استعفای حلبوسی را تایید نخواهد کرد و همه گروه‌های سیاسی آن را رد خواهند کرد.

السودانی با اشاره به اینکه در جلسه پارلمان حاضر خواهد شد در ادامه گفت: گام‌های ما حساب شده است و ما رای در مخالفت با استعفای حلبوسی خواهیم داد و در ادامه معاون اول رئیس پارلمان را انتخاب خواهیم کرد و از گروه‌های کُردی می خواهیم که درباره ریاست جمهوری توافق کنند.

وی همچنین تصریح کرد: جریان صدر را نمی‌توان نادیده گرفت و آنچه این جریان مطرح می‌کند با برنامه ما تطابق دارد و هیچ منعی در مذاکره با رهبر صدر ندارم.

از سوی دیگر «علی البیدر» تحلیلگر امور سیاسی عراقی گفت: این جلسه (جلسه امروز) تکلیف پارلمان را مشخص خواهد کرد.

وی افزود: اگر استعفای حلبوسی تایید شود، ما وارد بحران سیاسی شدید خواهیم شد که به شکاف در "بیت سنی" منجر خواهد شد؛ زیرا این پست (ریاست پارلمان) سهم سنی‌هاست و اگر استعفا تایید نشود این یک مانور سیاسی تلقی شده و موضع گیری صدر را به دنبال خواهد داشت و او را به سمت تظاهرات قبل از ماه اکتبر سوق خواهد داد.

وی تاکید کرد: سکوت صدری‌ها به مفهوم رضایت نیست و جریان صدر به شدت اوضاع را رصد می‌کند و سکوت او به مثابه استراحت قبل از بازگشت به عرصه به شکل فعال تر است.

واکنش صدری‌ها چه خواهد بود؟

یک منبع عراقی به بغداد الیوم گفت: تاکنون نیروهای جریان صدر و هواداران آن دستوری از رهبر خود یا وزیر او "صالح محمد العراقی" درباره تظاهرات در برابر پارلمان به منظور ممانعت از جلسه پارلمان دریافت نکرده اند. جریان صدر منتظر دستور صدر است. جریان صدر شهروندان خواه صدری باشند یا طرف دیگر از اقدام فردی درباره تظاهرات منع نکرده است.

جنبش «امتداد» تحریم کرد

این رویدادها در حالی است که جنبش مستقل «امتداد » با حضور در جلسه امروز پارلمان مخالفت کرده است.

جنبش امتداد دلایل این اقدام خود را در بیانیه بلند بالای خود نقض قانون اساسی و عدم توجه به منافع ملت، عدم رضایت از کار مجلس، ادامه رویه قبلی در روند سیاسی و اصرار بر نظام سهمیه بندی عنوان کرد.

این جنبش بر طرح خود برای خروج از بحران سیاسی از طریق تشکیل دولت موقت اصرار کرد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)