میرنیوز

خورسند: ترور داریا دوگین عملاً اقدامی برای پاکسازی یک تفکر است

 خورسند: ترور داریا دوگین عملاً اقدامی برای پاکسازی یک تفکر است 2022-08-23T11:28:43+04:30

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزای تسنیم؛ روز شنبه، حدود ساعت 21:00 به وقت محلی در حومه شهر مسکو یک اتومبیل با یک سرنشین منفجر شد. هویت راننده این خودور مشخص شد که "داریا دوگین"، دختر الکساندر دوگین و روزنامه نگار و کارشناس مسائل سیاسی است.

پس از نخستین بازرسی از صحنه حادثه، مشخص شد که وجود یک بمب دست ساز کار گذاشته شده در خودرو، عامل انفجار آن بوده است.

روز دوشنبه، سرویس اطلاعات روسیه اعلام کرد که عامل ترور زنی اوکراینی تبار به نام ناتالیا است که پس از کار گذاشتن در بمب در خودروی داریا دوگین روسیه را به مقصد استونی ترک کرده است. مسکو نسبت به هرگونه کارشکنی استونی در استرداد این مظنون هشدار داد

به همین منظور در این زمینه با مهدی خورسند، کارشناس مسائل روسیه و اورآسیا گفتگویی را داشته‌ایم. وی در ابتدا با تاکید بر شناخت تفکرات داریا دوگین گفت: تفکرات ایشان به شدت تحت تاثیر تفکرات پدرشان است. آقای دوگین یکی از نظریه پردازان روابط بین ‌الملل و صاحب راهبرد نئواوراسیاگرایی در غالب تئوری چهارم سیاست که توسعه نئواوراسیاگرایی را برای روسیه تجویز می‌کند، است.

وی افزود: ما بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی شاهد دو دسته تفکر بودیم. نخست تفکری که اصطلاحا نسل جدید برآمده از یک اتفاقات در فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، به دنبال دکترین هم وطن گرایی دموکراتیک بودند و بحث توسعه روابط با غرب را در دستور کار داشتند. دوم، بعد از شکست این دکترین ما شاهد آن هستیم که تا قبل از روی کار آمدن آقای پریماکوف در سال 1994 تمام برنامه‌های یلتسین برای ارتباط با غرب و تعهداتی که غرب برای عدم گسترش ناتو به شرق می‌دهد، برو روی زمین مانده و آقای پریماکوف به عنوان دومین وزیر امور خارجه روسیه بر سر کار می‌آید و ایده نئواوراسیاگرایی را تحت تاثیر تفکرات دوگین مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: این‌ها اعتقاد داشتند که باید جمهوری‌های استقلال یافته از اتحادیه جماهیر شوروی در راستای داشتن عمق استراتژیک و لایه اول امنیتی، روسیه بزرگتری خودش را بر این منطقه حفظ بکند. بعد از اینکه پوتین هم بر سر کار می‌آید عملا موضوع اوراسیاگرایی را در دستور کار خودش قرار می‌دهد. ما می‌بینیم که در سال 2015 وقتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا شکل می‌گیرد، یک عقبه طولانی دارد که به دنبال ایجاد یک اوراسیا بزرگ بودند تا بتوانند حاکمیت خودشان را بر جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی حفظ بکنند.

خورسند تصریح کرد: درتفکرات آقای دوگین تمام این اوراسیاگرایی ها بر اساس راهبرد و تئوری چهارم سیاستی است که در مقابل لیبرالیسم، ناسیونالیسم و کمونیسم مطرح می‌کند و عملا اوراسیاگرایی را بعد چهارم سیاست مطرح می‌کند. در این فضا است که او ارزش‌هایی را برای جامعه روسیه در دوران جدید مطرح می‌کند. ارزش‌هایی مبتنی بر اینکه روسیه باید بزرگتری خودش را بر مناطق استقلال یافته حفظ بکند، ارزش‌هایی بر پایه نژاد اسلاو و مذهب ارتدوکس است و در محیط پیرامونی هم مطرح می‌کند که باید طبق این تفکر به آب‌های گرم جنوبی دست پیدا بکنند و در قالب این تفکر ایران و سوریه ارزش بسیار زیادی در پازل فکری آقای دوگین پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به تفکرات دوگین به غرب ادامه می‌دهد: حتی دوگین صراحتا در کتاب خودش موضوع وحشی بودن و بربریت غرب را مطرح می‌کند و دشمن اصلی روسیه را غرب به سردمداری آمریکا و نظام لیبرال دموکراسی می‌داند. ایشان در تفکرات خودشان غرب گرایی را بسیار مذموم دانسته، بر ملی گرایی روسیه ارزش می‌دهد و بر اوراسیاگرایی تاکید دارد.

 

این کارشناس روسیه در خصوص تاثیرات تفکرات رژیم صهیونیستی بر جنگ اوکراین و روسیه اظهار کرد: از زمانی که جنگ اوکراین و روسیه آغاز می‌شود ما شاهد آن هستیم که اوکراینی‌ها به دلیل آن تفکرات و آن ارتباطاتی که انجمن‌های مخفی یهودی در اوکراین داشتند، زمینه عقده گشایی اینان از روسیه آغاز می‌شود و عملا تفکرات نئونازی‌ها به عنوان یک جریان مقابله کننده با تفکرات نئواوراسیاگرایی روسیه پای به عرصه جنگ و ایستادگی در مقابل روسیه می‌گذارد.

وی تاکید کرد: یکی از افرادی که عملا تئوریزه کرده بود که باید این پاکسازی نئونازی‌ها در این منطقه شکل بگیرد، آقای دوگین بود و دختر ایشان به عنوان فردی که تفکرات دوگین بر وی تاثیرگزارده بود، فعالیت های بسیار زیادی چه در عرصه رسانه‌ای و چه در تولید محتوا در این زمینه داشت که ما شاهد این هستیم عملا یک نوع اقدام برای پاکسازی یک تفکر است که همواره از سوی رژیم صهیونیستی با یک مدل ثابتی در مناطق مختلف دنیا صورت می‌گیرد؛ خانم داریا دوگین هم مورد ترور قرار می‌گیرد و عملا ما وجهه دیگر سیاست حذف مخالفین را در روسیه و در مقابل تفکرات آقای دوگین شاهد هستیم.

خورسند نسبت به اینکه آیا دوگین مورد هدف بوده و یا دخترش، گفت: اینکه هدف خود دوگین بوده یا دخترش دقیقا برمی‌گردد بر نوع بازیگری و سطح بازیگری این افراد. آقای دوگین یک اندیشمند بود و یک اندیشه‌ای را در یکی دو دهه قبل مطرح کرده و این اندیشه زایش‌هایی داشته است. این اندیشه یکسری تفکرات جدید عملیاتی و اجرایی را به وجود آورده است که یکی از آنان دخترش است. اما در خصوص اینکه هدف دختر ایشان بوده و یا خود اقای دوگین، بر اساس اخبار شنیده شده یک مراسمی بوده و دختر دوگین با خودروی پدر در حال بازگشت بوده است که تقریبا در 15 کیلومتری مسکو تحت این ترور قرار می گیرد. حالا در مورد اینکه هدف دخترش یا خودش بوده، نمی‌توان صحبت کرد اما باید به صراحت بگوییم که دختر آقای دوگین یکی از رویش‌ها و زایش‌های تفکرات آقای دوگین بوده است.

وی ادامه داد: اگر نسبت پدری و دختری هم نداشتند و به عنوان یک فرد عادی در نظرش بگیریم، فعالیت بسیار زیادی داشته و به عنوان یکی از افرادی که توانسته تفکرات دوگین را عملیاتی بکند، وارد این فضا شده و تاثیر خودش را بر جنبه عملیاتی تفکرات نئواوراسیاگرایی آقای دوگین بر دولت و سازوکار دولت روسیه گذاشته است.

این کارشناس روسیه در پاسخ به این سوال که با توجه به اخباری مبنی بر احتمال مذاکره روسیه و اوکراین برای توقف جنگ و اینکه این ترور ممکن است باعث فرسایشی شدن جنگ شود اظهار کرد: بر اساس دیدگاه خود من، جنگ روسیه و اوکراین در قالب دوران گذار نظم بین‌المللی شکل گرفته است. من حتی توافق احیای برجام را هم در قالب این دوران گذار نظم بین‌المللی می‌بینم؛ یعنی اینکه هدف اصلی چین بوده و آمریکا به دنبال به کنترل در آوردن چین است. اما آمریکا در تلاش است تا با حربه‌هایی این یاری رسانندگان چین در جنگ احتمالی با آمریکا را درگیر تنش کرده تا این‌ها در آینده در آن تنشی که پیش رو است دخالتی نکنند.

وی گفت: بر همین اساس، روسیه را با بحث گسترش ناتو در شرق درگیر کرده و برنامه‌اش این است که درگیر یک تنش فرسایشی بکند. حالا این که دو طرف بخواهند بنشینند و مذاکره بکنند، این احتمال وجود دارد. البته بنده این مسئله را بسیار ضعیف می‌دانم. شخص اقای زلینیسکی علاقه‌ای به مذاکره ندارد و حتی الان به خصوص در روزهای گذشته توانسته بعضی از مواضع اشغال شده توسط روس‌ها را بمباران بکند و طرف روسی پاسخ جدی هم به طرف اوکراینی نداده، این احتمال ضعیف تر شد.

وی ادامه داد: مسئله ترور دختر دوگین را بلافاصله اوکراینی‌ها بیانیه داده و گفتند که کار ما نبوده و هیچ دخالتی در این قضیه نداشتیم. این نشان از این دارد که قضیه بسیار فراتر است و یک اراده‌ای فراتر از اراده دولت اوکراین برای عمیق تر کردن کینه‌هایی که در این جنگ رخ داده به وجود آمده تا این جنگ فرسایشی تر و ادامه دارتر شود.

خورسند گفت: بنابراین من معتقدم که این فضا، فضایی نیست که به راحتی به پایان برسد. فرسایشی شدن جنگ موجب تضعیف قوای روس‌ها خواهد بود و از کمک‌های احتمالی آینده روسیه که می‌تواند به جنگ چین با آمریکا بکند، جلوگیری کرده و معتقدم که در آینده نزدیک اولا مذاکره منتفی است و در ثانی ترور دوگین فراتر از اراده‌ی خود اوکراینی‌ها بوده است.

انتهای پیام/        

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)