میرنیوز

عراق وارد تونل تاریک نشده است/ مرجعیت خنثی کننده توطئه ها

عراق وارد تونل تاریک نشده است/ مرجعیت خنثی کننده توطئه ها 2022-08-11T07:46:44+04:30

خبرگزاری مهر -گروه بین الملل: انتخابات پارلمانی عراق در اکتبر گذشته برگزار شد اما از آن زمان حدود ۹ ماه می‌گذرد و تاکنون گروه‌های سیاسی عراق نتوانسته‌اند به یک مصالحه و یک توافقی برای تشکیل کابینه و دولت جدید برسند. «مقتدی صدر» در اقدامی تمام نمایندگان خودش را از پارلمان خارج کرد و همه استعفا دادند و بن بست سیاسی عراق یا همان بحران سیاسی عراق بسیار پیچیده‌تر از قبل شد. انتخاب آقای شیاع السودانی به عنوان نامزد نخست وزیری در عراق این امید را به وجود آورده که این کشور به سمت مصالحه در عراق و پایان بن بست حرکت کند اما هنوز اما و اگرهایی بسیاری وجود دارد و دورنمای تحولات عراق مشخص نیست. ضمن اینکه جریان صدر نیز با تحصن در پارلمان عراق بحران را پیچیده‌تر کرده‌اند.

در این باره «ورده سعد» خبرنگار مهر گفتگویی با «حیدر البرزنجی» تحلیلگر سیاسی عراقی انجام داده است که متن آن به شرح ذیل است:

** برخی تحلیلگران بر این باورند که عراق امروز وارد یک تونل تاریک شده و این موضوع باعث نگرانی شهروندان و علاقه مندان به این کشور شده است، آیا انتهای این تونل به روشنایی ختم می‌شود؟ به نظر شما راهکار برون رفت از این بحران چیست؟

به باور من عراق وارد تونل تاریک نشده است، بله یک سری مشکلات و کشمکش‌های سیاسی وجود دارد، ولی شرایط به گونه‌ای نیست که از آن با عنوان تونل تاریک یاد کرد، علت آن هم این است که ما قدرت و نهادهای سیاسی داریم که توانسته‌اند بحران‌های پی در پی را بعد از سرنگوی رژیم صدام حسین حل و فصل کنند.

اکنون که ما داریم با هم گفتگو می‌کنیم، راه حلی برای این موضوع وجود دارد، تلاش‌هایی برای حل و فصل مسائل سیاسی و تشکیل دولت وجود دارد و به زودی شاهد تشکیل دولت خواهیم بود.

** درخواست‌های گفتگو از جانب طرف‌های متعدد عراق ارائه شده است، تردیدی وجود ندارد که برخی طرف‌ها در این موضوع تظاهر کرده و نیت واقعی خود را پنهان می‌کنند، آیا به نظر شما این امکان وجود دارد که عراقی‌ها خودشان بتوانند بحران را حل کنند؟ آیا ممکن است که جریان صدر نتایج گفتگوها و یا راه حل میانه را قبول کند؟

نیت واقعی و پشت پرده بعضی درخواست‌ها کاملاً واضح است و این درخواست‌ها نقش منفی دارند، همانطور که نخست وزیر پیشبرد امور به گفتگو فراخوانده است، در حالی که خود او عامل بحران‌های پی در پی اقتصادی، سیاسی و امنیتی از زمان روی کار آمدن است و این یکی از این نمونه هاست.

البته نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد، بنابراین عراقی‌ها این توانایی را دارند که مسائلشان را به دست خود حل و فصل کنند. البته توصیه‌ها و مشورت‌هایی نیز از جانب برخی دوستان وجود دارد، همانطور که این موضوع درباره کشورهایی که وارد بحران‌های سیاسی می‌شوند، صدق می‌کند. در نتیجه چنین وساطت‌ها و میانجیگری‌های سیاسی مداخله به حساب نمی‌آید، بلکه دغدغه، علاقه و وفاداری به عراق به حساب می‌آید، همانند جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای دوست که در قبال عراق و شهروندانش دغدغه مند هستند. ما می‌توانیم مشکلاتمان را به دست خود حل کنیم؛ چرا که پس از برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۱، شاهد یک بلوغ و پختگی سیاسی واضح در فعالیت‌ها و مشارکت‌های سیاسی بودیم.

** همچنان طرف‌های خارجی با نفوذ در مسائل عراق، با وجود جدی بودن بحران، از آن فاصله می‌گیرند، به نظر شما علت آن چیست؟ آیا این بدان معناست که این بحران فقط عوامل داخلی دارد؟ یا اینکه در لابلای خود اهداف و برنامه‌های خارجی را نیز در بردارد؟

البته طرف‌های خارجی که در ظاهر خود را کنار می کشند، در حقیقت این کار را نمی‌کنند و به مداخلات خود ادامه می‌دهند، بلکه عوامل و محرک‌های سیاسی داخلی دارند که در چارچوب آن حرکت می‌کنند، چرا؟ زیرا برخی طرف‌های خارجی درس بزرگی از مقاومت گرفتند، در نتیجه در تظاهرات سال ۲۰۱۹، از دخالت مستقیم امتناع کردند.

نشانه‌های واضحی از حمایت مالی و رسانه‌ای برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود داشت که به صورت منفی به آن دامن می‌زدند و به دنبال سرنگونی دولت عادل عبدالمهدی بودند. این کشورها هرگز از اقدامات خود دست بر نمی‌دارند، امروز در بحران سیاسی عراق کاملاً مشخص است که در برخی کانال‌های خبری از یک گروه سیاسی در مقابل گروه دیگر حمایت می‌شود و تلاش‌هایی برای القای ایده کودتای سیاسی و عدم صلاحیت این نظام وجود دارد.

** به دور از اتهامات و مسئولیت‌های مستقیم در قبال این بحران، که عراق را در مقابل فاجعه واقعی قرار داده است، علت اصلی این بحران سیاسی چیست؟ آیا مسئله مربوط به خود نظام سیاسی، عدم پختگی گروه‌های سیاسی و یا بازی دمکراتیک است؟

علت اصلی و واقعی بن سیاسی به وجود آمده تقلب در انتخابات و تغییر اراده رأی دهندگان عراقی است و موضوع ارتباطی به عدم بلوغ و بی تجربگی ندارد. بسیاری از احزاب از جمله چارچوب هماهنگی شیعی به مرحله بلوغ سیاسی رسیده است، چرا که توانست با بردباری به پیروزی برسد و به مرحله خنثی کردن توطئه‌های سیاسی که در داخل و خارج علیه عراق شکل می‌گیرد، رسیده است.

این بن بست، نتیجه انباشت بحران‌ها طی سال‌های گذشته است، از جمله تقلب در انتخابات ۲۰۲۱، علاوه بر این همچنان برخی طرف‌های سیاسی داخلی تلاش می‌کنند، گروه‌های شیعه را مسئول عدم حصول توافق سیاسی، فساد و خدمات ضعیف معرفی کنند.

** برخی معتقدند که نیروهای پنهانی عوامل بحران در عراق را تحریک می‌کنند، نیروهایی که می‌دانند امکان پیروزی ندارند، ولی در عین حال مخالف راه حل های سیاسی نیز هستند، زیرا می‌خواهند نبردی را شروع کنند که منجر به پایان حضور شیعیان شود و یا همانطور که برخی می‌خواهند، مناطق فدرال و خودمختاری شکل گیرد، به نظر شما آیا چنین سناریویی امکان پذیر است؟

بله این سناریویی است که دشمنان عراق در خارج با عوامل و محرک‌های داخلی به دنبال پیاده سازی آن هستند، بهترین دلیل و نشانه آن حوادث سال‌های گذشته از جمله ایجاد گروه‌های تروریستی تکفیری مثل القاعده و داعش است. این گروه‌های تروریستی در هر دو مرحله شکست خوردند و طرف‌های خارجی از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی نتوانستد اهداف مورد نظر را محقق کنند و این کاملاً روشن است.

البته نباید از نظر دور داشت که همه این طرح‌ها با وجود مرجعیت شکست خورد، با فتوای مرجعیت بود که حشد شعبی به عنوان حامی اصلی ملت و کشور عراق تشکیل شد و همچون کوهی استوار اجازه پیشبرد توطئه‌ها و تجزیه عراق را نداد. آنها به خوبی می‌دانند که با چنین سناریوهایی توان پیشبرد اهداف خود را ندارند و نیروهای مقاومت همه نقشه‌های آنها را نقش بر آب کردند و نتیجه کاملاً برعکس شد.

آنها وقتی دیدند نمی‌توانند در میدان، اهداف خود را محقق کنند، از مسیر دیگر وارد شدند و به توطئه سیاسی روی آوردند. می‌خواهند با محرک‌ها و عوامل داخلی عراق را به سه قسمت تجزیه و این کشور را چند پاره کنند. البته من اطلاع دارم که مراکز پژوهشی اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که تجزیه عراق بعد از سال ۲۰۱۶ و دروغ داعش دیگر امکان پذیر نیست.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)