میرنیوز

چرا ترکیه از تصمیم سازمان ملل درباره قبرس عصبانی شده است؟

 چرا ترکیه از تصمیم سازمان ملل درباره قبرس عصبانی شده است؟ 2022-01-28T13:34:53+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان ملل متحد در مورد قبرس تصمیمی گرفته که اعتراض شدید ترک های جزیره و دولت ترکیه را به دنبال آورد.

سازمان ملل اعلام کرده که  ضروی می داند نیروهای حافظ صلح فعلاً در جزیره حضور داشته باشند و ماموریت آنان به مدت 6 ماه دیگر تمدید شود، اما آنکارا به تصمیم جدید سازمان ملل متحد مبنی بر تمدید حضور نیروی صلح بان در جزیره قبرس واکنش نشان داده و این تصمیم را محکوم کرده است.

تمدید 6 ماهه حضور نظامیان صلح بان سازمان ملل در جزیره قبرس، دو معنی مهم دارد:

1.جامعه جهانی، رویکردهای یکجانبه اردوغان در قبرس و قدرت نمایی او در منطقه متنازع علیه واروشا یا مرعش متروک را تحریک کننده و دردسرساز می داند و معتقد است که تخلیه این منطقه، منجر به پیشروی غیرقانونی ترکیه خواهد شد.

2.دیپلمات های وزارت امور خارجه ترکیه با وجود لابی گری های فراوان در سازمان ملل، نتوانسته اند حرف خود را بر کرسی بنشانند.

کشور ترکیه , کشور "قبرس" ,

نکات مهم اعتراض ترکیه به راهکار سازمان ملل

در بیاینه وزارت امور خارجه ترکیه علیه تصمیم سازمان ملل به این چند نکته مهم اشاره شده است:

1.آنکارا به تمامی از واکنش های مقامات قبرس ترک حمایت کرده و تصمیم سازمان ملل متحد را جانبگرایانه و نابه جا می داند.

2.ترکیه، اعتراض سازمان ملل به اقدامات قبرس ترک در مرعش متروکه یا واروشا را مخالفت با ترک ها و نقض حقوق مالکیت آنان بر این شهر قلمداد می کند. (این در حالی است که از دید سازمان ملل و اتحادیه اروپا، واروشا متعلق به ترک ها نیست و باید برای آن، توافق صورت بگیرد و تا زمانی که توافق کامل به دست نیامده، این شهر باید متروکه و خالی از سکنه بماند.)

کشور ترکیه , کشور "قبرس" ,

3.از دید آنکارا، پافشاری سازمان ملل متحد بر ضرورت پیاده سازی طرح فدرالیسم در جزیره قبرس، تحمیل یک تصمیم غلط است و این نگرش، در بطن خود، یک فرسایش و خستگی پنجاه ساله را به دنبال آورده و چنین راهکاری عملی نیست.

4.ترکیه، سازمان ملل را به نادیده گرفتن اقدامات یکجانبه دولت یونانی قبرس در مدیترانه شرقی، نادیده گرفتن حقوق ترک‌های قبرس، افزایش تنش در شرق مدیترانه و تبعیت از استانداردهای دوگانه متهم کرده است.

5.از دید ترکیه، نگرش سازمان ملل در مورد سرنوشت حکمرانی بر این جزیره، صرفاً منافع رومیان را در نظر گرفته و واجد اصل پرهیز از جانبگرایی در مواضع سازمان ملل نیست.

از پرهیز و فاصله تا پافشاری بر استقلال

چرخش صد و هشتاد درجه ای مواضع سیاسی دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه ترکیه در مورد قبرس، به یک چالش بسیار مهم و پیچیده تبدیل شده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که زمانی به رئوف دنکتاش رئیس جمهور قبرس ترک اعتراض می کرد و از او می خواست کمپین های انتخاباتی خود را از ترکیه بیرون ببرد و این کشور را دچار دردسر نکند، حالا سخت طرفدار استقلال قبرس ترک است و در این مورد، مواضع لجوجانه ای دارد که عملاً ترکیه را وارد یک بن بست و آچمز سیاسی کرده است.

نتایج ضعیف گروه مورد حمایت ترکیه در قبرس

اگر چه تنها ترکیه ساختاری به نام «جمهوری ترک قبرس شمالی» (KKTC) را به رسمیت شناخته است، اما در هر حال دولت ترک های قبرس در جزیره وجود دارد و وظیفه تامین امنیت و اقتدار حاکمیت این ساختار سیاسی، بر عهده هفتاد هزار نیروی نظامی و انتظامی است که از ترکیه به جزیره رفته اند و حقوق آنها نیز توسط آنکارا پرداخت می شود. به همین خاطر، بسیاری معتقدند که چیزی به نام قبرس ترک وجود ندارد و بخش ترک نشین جزیره، در واقع استان هشتاد و دوم ترکیه و دولت آن نیز دست نشانده آنکارا است.

کشور ترکیه , کشور "قبرس" ,

چندی پیش، انتشار یک فایل ویدیویی مستهجن از روابط نامشروع نخست وزیر قبرس ترک، برگزاری انتخابات پیش از موعد را به دنبال آورد و در انتخابات جدید نیز، حزب مورد حمایت ترکیه نتوانست آن قدر رای بیاورد که به تنهایی کابینه را تشکیل دهد.

با این حال، روز گذشته، ارسین تاتار رئیس جمهور قبرس ترک، رفقای خود را پیروز خواند. او که مهمان استان قیصری ترکیه بود و در دانشگاه این شهر، دکترای افتخاری تجارت را دریافت کرد، مدعی شد که انتخابات اخیر، رای آری به سیاست های او بوده است. این در حالی است که رفقای آقای تاتار، به زحمت و با رای هزاران نفر از اهالی ترکیه ای جزیره، توانسته اند یک سوم آراء را به دست بیاورند.

مخالفت معنی دار با ترکیه در قبرس

در حالی که تیم اردوغان تلاش می کند تا دست کم دوستان نزدیکی همچون پاکستان، قطر و جمهوری آذربایجان را برای به رسمیت شناختن دولت مستقل ترک های قبرس قانع کند، اقداماتی در جزیره انجام شده که معنا و مفهومی جز مخالفت و مقابله با سیاست های ترکیه ندارد.

برخی از نمونه های مهم عبارتند از:

1.سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا، در سال 2021 میلادی، آشکارا اعلام کردند که با الگوی دو دولتی در جزیره قبرس مخالفند و معتقدند که جزیره باید فقط یک دولت داشته باشد و ترک ها نیز در چهارچوب دولت فعلی، حقوق و مطالبات خود را جستجو کنند.

2.دولت رسمی جمهوری قبرس که عضو اتحادیه اروپا نیز هست، به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوری (پ.ی.د) اجازه داده در جزیره، دفتر نمایندگی سیاسی داشته باشند و چراغ سبز نشان دادن به یک نهاد اقماری پ.ک.ک در قبرس، به معنی قدرت نمایی در برابر سیاست های ترکیه است.

4. سامانه دفاع موشکی RMMO توسط وزارت دفاع یونان در قبرس نصب شده و این اقدام، با اعتراض و واکنش تند ارسین تاتار روبرو شد.

5.دولت قبرس با همکاری رژیم صهیونیستی، برای اکتشاف نفت و گاز در حال تلاش است.

6.همکاری های دفاعی و امنیتی گسترده ای بین سه ضلع مثلث قبرس – یونان - رژیم اسرائیل در جریان است.

7.در کمال ناباوری مقامات آنکارا، قطر که به عنوان دوست نزدیک ترکیه شناخته می شود، در پروژه اکتشاف و استخراج گاز، با دولت قبرس قرارداد امضا کرده است.

کشور ترکیه , کشور "قبرس" ,

شواهد نشان می دهد که پافشاری ترکیه بر مواضع سیاسی پیشین خود در مورد استقلال ترک ها و تجزیه جزیره قبرس، چالش موجود را پیچیده تر کرده است.

با آن که گفتمان تجزیه طلبی در قبرس و به رسمیت شناختن جمهوری ترک قبرس شمالی، طرفدار و خریداری ندارد، اما آنکارا در سیاست خارجی خود بر این مساله تاکید می ورزد و می توان چنین پیش بینی کرد که مساله قبرس نه تنها در اوضاع و احوال کنونی، بلکه در سالیان آتی نیز به عنوان یک پاشنه آشیل و مانع مهم، روابط ترکیه با جهان غرب و همسایگان اروپایی اش را دچار مشکل کند.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)