میرنیوز

پاشنه آشیل اردوغان در سال ۲۰۲۲ چیست؟

 پاشنه آشیل اردوغان در سال ۲۰۲۲ چیست؟ 2022-01-11T11:36:42+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اقتصاد ترکیه هنوز هم حال و روز خوشی ندارد و با آن که نرخ دلار نسبت به قیمت بحرانی اواخر سال 2021 اندکی پایین آمده، هنوز هم خبری از کاهش قیمت ها نیست و تورم، همه را به ستوه آورده است.

پروفسور آتیلا یشیل آدا از اقتصاددانان ترکیه، امروز در گفتگو با روزنامه سوزجو، سیاست های مالی و پولی اردوغان را به چالش کشیده و چنین پیش بینی کرده که اردوغان و دولت او در سال 2022 میلادی، برای کاستن از میزان تورم، توفیقی به دست نخواهند آورد.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

یشیل آدا که از سال اخیر دبیرستان به آمریکا رفته و مقاطع عالی تحصیلی خود را در کالیفرنیا به پایان رسانده، از سال 1990 میلادی، در ترکیه در سه حوزه مرتبط با هم، فعالیت می کند: 1.تدریس در دانشگاه. 2.مشاوره به شرکت های چندملیتی و ایفای نقش در مدیریت چند شرکت بزرگ.3.همکاری با رسانه ها.

مگر اردوغان اقتصاددان است؟

یکی از چالش های مهم رسانه های ترکیه در سال 2021 میلادی، مواجهه با سخنان رئیس جمهور این کشور، در مورد علم اقتصاد بود. برخی از موسسین آکپارتی همچون عبدالله گل و علی باباجان، در دانشگاه های برتر انگلیس و آمریکا تا مقطع دکترا تحصیل کرده اند.

اما سخن گفتن در مورد تحصیلات واقعی اردوغان، همواره با حواشی بسیاری روبرو بوده است. گفته می شود که او در رشته حسابداری و مدیریت مالی، مدرک لیسانس دارد. اما اردوغان، خود را یک اقتصاددان واقعی می داند و در سال 2021 میلادی و در شرایطی که بحران دلار، زندگی مردم را در هم کوبید، اردوغان بارها گفت: من یک اکونومیست هستم. من اقتصاد دانم. شکر خدا در حوزه اقتصاد اصلاً کارهایی کردیم که گویی کتاب اقتصاد را نوشته ایم! روزنامه سوزجو در این مورد از پروفسور یشیل آدا سوال کرده و از او پرسیده است: نظرات اقتصادی رئیس جمهور را تا چه اندازه قبول دارید؟ آیا او واقعاً یک اقتصاددان یا اکونومیست است؟

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

یشیل آدا: اگر رئیس جمهور اقتصاددان باشد، من یشیل آدای استاد دانشگاه نیستم. هافبک چپ یک تیم قدرتمند فوتبال سوپر لیگ ترکیه هستم!

وی در ادامه گفته است: در ابتدای سال 2021 میلادی، هر 1 دلار آمریکا تنها 7 لیره و 30 قوروش ارزش داشت. در ماه دوازدهم سال به 18 و نیم لیره رسید. حالا هم که با این همه عملیات عجیب و غریب، باز هم دلار در مرز 14 دلار است. دقت کنید. 7 و نیم لیره کجا، 14 لیره کجا؟ این نشان می دهد که اردوغان و تیم اقتصادی او، هیچگاه با آمار و ارقام و قوانین بسیار ساده و بدیهی علم اقتصاد سر و کار نداشته اند و فقط به دنبال حرف های خودشان هستند.

از کف دریا تا کف تورم بازار

پروفسور یشیل آدا در مورد خطاهای اقتصادی تیم اردوغان گفته است: شما فقط به این منطق عجیب رئیس جمهور توجه کنید که نشان می دهد تصورات او در مورد ارز و اقتصاد تا چه اندازه غلط است.

او گفته است: ما میزان صادرات را بالاتر و بالاتر می بریم تا ارز وارد کشور شود و تورم کاهش پیدا کند. اما واقعاً قضیه به همین سادگی است؟ همین اقدام برای افزایش صادرات، دو پیامد مهم داشته است: نخست؛ بالا رفتن قیمت ارز. دوم؛ افزایش هزینه تولید.

خوب ... وقتی که هزینه تولید بالاتر برود، فکر می کنید تولید کننده ضرر می کند؟ خیر. خیلی راحت و بدون دردسر، قیمت تمام شده کالا را بالاتر می برد و علاوه بر بازار خارجی، داخل را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

آقای اردوغان توضیح منطقی و منسجمی ارائه نمی دهد و حاضر نیست بگوید در شرایطی که در این کشور، دلار از 7 و نیم لیره به 14 رسیده، دولت دقیقاً چه تدابیر دفاعی موثری داشته و چه نقشی ایفا کرده است؟ با بررسی داده‌های مؤسسه های بین‌المللی اعتباری و مالی، یک مؤسسه بین‌المللی، باید دلار نهایتاً در 9 و نیم لیره فیکس می شد.

این در حالی است که رئیس جهور، شب و روز ادعا می کند و می گوید، همچنان که کف های عظیم دریا را برداشتیم، کف گرانی و تورم را هم رفع می کنیم. با این روش؟

آقای اردوغان فکر می‌کند که تورم، مانند کاهش ارزش، عملیاتی است که به عنوان یک توطئه قدرت‌های خارجی طراحی شده و گروه‌های ذینفع محلی با آنها همکاری می‌کنند. این موضوع نشان می دهد که او هنوز تورم را نه به عنوان یک مشکل ناشی از سیاست های غلط خود، بلکه به عنوان بازی قدرت های خارجی و کسانی در ترکیه می داند که علیه او هستند.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

یشیل آدا در مورد دانش و مهارت تیم اقتصادی اردوغان گفته است: البته مشکل اصلی ما فقط شخص رئیس جمهور نیست. مشکل اینجاست که نورالدین نباتی وزیر امور مالی و خزانه داری که سکان اقتصاد کشور را در دست دارد، با مفاهیم بنیادین علم اقتصاد آشنایی ندارد.

او فردی نیست که لایق این پست باشد. او چیزهایی بر زبان می آورد که پیداست همین دیروز آنها را با عجله مطالعه کرده و حالا می خواهد در مقابل دوربین ها، طوطی وار تکرار کند. افرادی مثل نباتی، مصداق کسانی هستند که هیچ ایده و برنامه مشخصی ندارند و می گویند حالا امشب را بخوابیم و فردا صبح ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

سه مشکل اصلی تیم اقتصادی اردوغان

پروفسور آتیلا یشیل آدا در مورد اصلی ترین مشکلات پیش روی تیم اردوغان گفته است: این تیم و این دولت، سه مشکل بسیار مهم دارد:

اولاً، مردم به شما اعتماد ندارند.

ثانیاً با وجود این که تمام امکانات خود را بسیج کرده اید، سرمایه گذاران خارجی به شما اعتنا نمی کنند و یک قوروش هم از خارج دریافت نمی کنید.

ثالثاً حتی قطر تردیدهایی دارد و مدام به دنبال امتیازگیری است و امتیازات بزرگ تری می خواهد تا روی شما سرمایه گذاری کند و به عبارتی روشن، می ترسد نتواند پولش را پس بگیرد. این فقط شامل قطر نیست و روسیه هم گفته که حاضر نیست با شرکت نفت و گاز ملی ترکیه به صورت وام و تسهیلات کار کند و برای قرارداد جدید، باید 2 میلیارد دلار پیش پرداخت نقد روی میز گذاشته شود.

آیا تورم در سال 2022 پایین می آید؟

سال 2022 میلادی برای حیات سیاسی احزاب ترکیه، اهمیت حیاتی دارد. چرا که در نیمه نخست سال 2023 میلادی، انتخابات سراسری برگزار خواهد شد و در نتیجه حزب حاکم ترکیه، اگر نتواند در طول سال 2022 میلادی، تابلوی اقتصادی کشور را تغییر دهد، نمی تواند در انتخابات پیروز شود. این امر، مستلزم پایین آوردن تورم و افزایش میزان رفاه و تولید است. سوزجو در این مورد از یشیل آدا نظر خواسته است.

یشیل آدا: پیش بینی های ما حاکی از آن است که سال 2022 میلادی نیز برای ترکیه سال بسیار دشواری خواهد بود. بگذارید خیال شما و خوانندگانتان را راحت کنم. اگر دولت بتواند در سال 2022 میلادی، میزان تورم را به زیر عدد 36 درصد برساند، حاضرم تمام مدارک تحصیلی و افتخارات دانشگاهی ام را جلو چشم شما و همکارانتان به آتش بکشم.

رئیس جمهور، دیدگاه روشنی در مورد تورم و نرخ سود سپرده ندارد و بدون تردید، سیاست های فعلی، کارکردی غیر از افزایش تورم و رکود نخواهد داشت. برخی از اقتصاددانان وابسته به حزب عدالت و توسعه، توصیه کرده اند که اگر هیچ راهی برای ترمیم وضعیت اقتصادی وجود نداشته باشد، ذخایر طلا نیز مورد استفاده قرار بگیرد تا حزب حاکم در انتخابات پیش رو، نجات پیدا کند.

یشیل آدا در ادامه گفته است: شهردار سابق شهر ریزه یعنی شوقی ییلماز، گفته است:«حزب عدالت و توسعه باید گاوصندوق را باز کند، ما 700 تن طلا داریم، این مقدار ارز خارجی داریم، آنها را بردارید. بفروشید. حتی اگر در انتخابات پیروز نشدید، دولت بعدی، یک ویرانه و سرزمین طوفان زنده در دست خواهد گرفت!»

دیدگاه آقایان این است. نمی دانند که اساساً ما چیزی در حد 30 الی 40 میلیارد دلار طلا به صورت فیزیکی داریم. اما شما نمی توانید آن را بخرید و بفروشید. دلیلش این است، اگر بخواهید آن را بخرید و بفروشید، قیمت طلا در جهان سقوط خواهد کرد. شاید این تصورات غلط به این دلیل است که همه اعضای حزب عدالت و توسعه از دانشگاهی که اردوغان در آن تحصیل کرده بود، مدرک دریافت کرده‌اند.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)