میرنیوز

ایجاد لیست‌های انتخاباتی از دل خیزش مردمی و آینده مبهم دولت توفیق علاوی

ایجاد لیست‌های انتخاباتی از دل خیزش مردمی و آینده مبهم دولت توفیق علاوی 2020-02-19T14:17:27+03:30

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، معترضان بر لزوم برنامه‌ریزی جدی برای مرحله پسا خیزش مردمی و تنظیم صفوفشان برای گرفتن نتایج از طریق صندوق‌های رأی و عدم اکتفا به تظاهرات و حضور در میدان‌های تحصن تأکید دارند. آن‌ها می‌دانند که اگر جوانان خیزش مردمی به تنظیم صفوفشان نپردازند و زمام امور را به دست گروه‌های دیگر بدهند، پیروزی در نهایت برای احزاب و گروه‌های سیاسی سازمان‌دهی شده در بازی انتخابات خواهد بود.

مهند نعیم، فعال و وکیل عراقی و یکی از شرکت کنندگان در این طرح می‌گوید، از تأیید لازم بین معترضان در بغداد و دیگر استان‌ها برخوردار است. این طرح در دو مسیر است. اول مقدمه‌چینی برای تشکیل لیست‌های انتخاباتی از طریق جوانان و عزل احزاب و دوم آمادگی برای مرحله پس از دولت محمد توفیق علاوی چه پارلمان به آن رای اعتماد بدهد و چه ندهد.

وی که جزو نامزدهای فعالان و معترضان برای نخست‌وزیری و رئیس "سازمان عین" برای نظارت بر انتخابات است می‌گوید: سفرهای دوره‌ای که به بصره، ذی‌قار، بغداد، بابل و میادین دیگر داشتیم شاهد برخورد و مواضع مثبت همراه با کمی مخالفت بودیم. فعالان در میدان الحبوبی در ناصریه نگران این هستند که مشغول شدن به فعالیت سیاسی موجب پراکنده شدن جنبش آن‌ها می‌شود اما ما در بصره، بابل و کربلا شاهد استقبال بزرگی بودیم اما پیروان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در استان میسان ما را از دیدار با معترضان منع کردند.

وی تأکید کرد: نامزدی برای انتخابات آتی از طریق انتخاب افرادی از این مناطق و شهرستان‌ها با توجه به سیستم انتخابات و نامزدی از طریق انتخاب گروه‌ها و همه این‌ها از طریق ارتباط با لیست ملی واحدی ممکن است. ما به مشارکت لیست‌های انتخاباتی حتی در استان‌هایی مثل اقلیم کردستان و استان‌های غربی توجه داریم.

این چهره جنبش مردمی درباره روند بحرانی شدن اوضاع علیه علاوی گفت: میادین تحصن و تظاهرات کاملا با نامزدی او مخالفند و اگر دولتش رأی اعتماد بگیرد ما از ابزارهای شدیدتری برای مطرح کردن خواسته‌هایمان درباره انحلال دولت و پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام تحت نظارت سازمان ملل استفاده خواهیم کرد و در صورتی که وزرای او رای اعتماد نگیرند ما اسامی را برای تصدی پست نخست‌وزیری مطرح خواهیم کرد.

در بغداد فعالان با طرح جدید موافقند و می‌گویند هر طرحی را برای متحد کردن معترضان و تحقق اهدافشان قبول می‌کنند.

محمد مودیل، فعال عراقی می‌گوید: دو دستگی‌هایی میان معترضان به دلیل طول مدت تظاهرات و تلاش برخی گروه‌ها برای فروپاشی آن رخ داده است برای همین امروز بیشتر به اتحاد نیاز داریم.

مودیل گفت: طرح تهیه لیست‌های انتخاباتی از داخل اعتراضات مساله مهمی است تا تلاش‌ها هدر نروند، همچنین متحد کردن معترضان برای مرحله پس از شدت یافتن اعتراضات بحثی است که اهمیت آن کمتر از موضوع انتخابات نیست. مشکلی که دو طرح اخیر با آن مواجهند عدم وجود اجماع فراگیر در داخل میادین درباره آن‌هاست.

سلام الحسینی، فعال عراقی گفت: تشکیل جبهه انتخاباتی از میان مخالفان هنوز زود است و جزو اهداف کنونی نیست اما هدف اصلی تشکیل جبهه فشار شامل تمامی جریان‌های معترض با هدف فشار بر مقامات برای تحقق خواسته‌هاست.

در حالی که الحسینی حامیان صدر یا هرگونه جریان دیگری را از مشارکت در این جبهه مستثنی نمی‌کند اما جریان‌های دیگر به عدم توافق با صدری‌ها به عنوان یک جریان سیاسی شرکت کننده در پارلمان و دولت که برای موج‌سواری بر اعتراضات تلاش می‌کند، میل دارند.

جلیل عدنان خلف، رئیس شورای کمیسیون عالی مستقل انتخابات گفت این نهاد با چالش‌ها و موانع داخلی و خارجی درباره انتخابات زودهنگام مواجه است. خلف در دیدار با سفیر کره جنوبی درباره اهمیت برگزاری انتخابات زودهنگام صحبت کرد.

این تقلاها در میان مخالفان در حالی است که عراق در آستانه یک خلأ قانون اساسی است زیرا دیگر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق سه‌شنبه‌ها ریاست نشست هفتگی دولت را برعهده نمی‌گیرد. علاوی هنوز به کرسی نخست‌وزیری در عراق که بسیار متزلزل است، نزدیک نشده است. با شروع شمارش معکوس مهلت قانون اساسی درباره این پست، علاوی بیشتر مواقع در تعیین انتخاب‌هایش استخاره می‌کند، همچنان فکر می‌کند که نزاع شدیدش با فراکسیون‌ها و گروه‌های سیاسی در نهایت به نفعش تمام می‌شود یا نه.

موعدی که برای رای گیری درباره کابینه دولت تعیین شده بود به امروز و فردا و بعد به یکشنبه موکول شد. محمد الخالدی، رئیس فراکسیون بیارق الخیر گفت که توافق بزرگی درباره رای‌گیری درباره کابینه وجود دارد.

برخی منابع خبری مدعی‌اند، علاوی ظرف این دو هفته گذشته با اعصاب فراکسیون‌ها و گروه‌های سیاسی بازی کرده و مخالفت کلی مردم با آن‌ها و مخالفت نسبی با خود وی را بهانه می‌کند. چیزی که به علاوی برای اداره این مانور کمک کرده عدم توانایی این گروه‌ها با اعمال فشارهای واضح به خاطر ترس از خشم مردم است و این مساله مخصوصا بر فراکسیون‌های شیعی منطبق است که با او رابطه خوبی دارند درحالی که علاوی به خشم کردها و سنی‌ها توجه نکرده است.

مساله کلی این است که دولت در صورت برگزاری جلسه یکشنبه از پارلمان رأی اعتماد بگیرد. در زمانی که ریاست پارلمان درخواست رسمی را برای برگزاری جلسه فوق‌العاده دریافت نکرده است مساله‌ای که باعث می‌شود جلسه پارلمان به دلیل اختلاف مواضع و عدم رسیدن به توافق‌های نهایی بین فراکسیون‌ها به ویژه کردها و سنی‌ها مجددا به تأخیر بیفتد.

به گفته حسین عرب، نماینده پارلمان عراق از جنبش اراده گفت: علاوی پرونده‌های ۱۹ وزیر را آماده کرده است و سه وزارتخانه همچنان خالی هستند که سهم کردهاست. وی می‌گوید که احتمالا پارلمان کابینه را تصویب کند.

در همین راستا یک منبع آگاه اعلام کرد علاوی ۵۷ شخصیت را انتخاب کرده یعنی در واقع برای هر وزارتخانه سه شخصیت انتخاب کرده است.

از آن طرف به رغم دودستگی که در گروه‌های سنی وجود دارد اسامه النجیفی، رئیس جبهه نجات گفت که این جبهه شروطی را برای مشارکت در دولت مطرح کرده است.

در بیانیه دفتر النجیفی آمده است: این جبهه از نامزدی محمد توفیق علاوی برای نخست‌وزیری حمایت کرده به این شرط که دولتش دولت مستقل باشد و خواسته‌های مردم را برآورده کرده و فساد را از بین ببرد و قاتلان معترضان را محاکمه کند و انتخابات زودهنگام را برگزار کند.

در این بیانیه آمده است: منفعت واقعی عراق در دور شدن از گرایش‌های طایفه‌ای و حزبی است. تصمیم اخراج نیروهای آمریکایی همچنان به شرایط مناسبی نیاز دارد چراکه عراق همچنان از سوی تروریسم و مداخله‌های خارجی تهدید می‌شود و نیروهای خارجی باید طبق توافقی که حاکمیت عراق را حفظ کند از کشور خارج شوند.

به نظر می‌رسد مأموریت علاوی در اعلام کابینه‌اش طی هفته جاری آسان نخواهد بود.

یحیی المحمدی، نماینده اتحاد گروه‌های سنی در پارلمان گفت: ما به عنوان شرکا در این کشور و نماینده استان‌های آزاد شده از دست داعش این مسائل را قبول نمی‌کنیم و روشی که او در پیش گرفته درست نیست. شیعیان نخست‌وزیر را انتخاب کردند و سنی‌ها حق دارند نمایندگان خود را انتخاب کنند در نتیجه ما به نامزد کردن اسامی براساس شروط نخست‌وزیر اولاتر هستیم. نامزدی از ما و انتخاب با او.

وی افزود: کردها و سنی‌ها در مسائلشان درباره مشارکت در دولت علاوی تقریبا مواضع مشابه دارند. ما نماینده اکثریت سنی هستیم و برادرانمان در حزب دموکرات کردستان نماینده اکثریت کردها هستند. ما حق داریم شروط و حقوق خود را داشته باشیم.

المحمدی درباره تأخیر در اعلام دولت علاوی گفت: ما در تشکیل دولت کارشکنی نمی‌کنیم اما نمی‌خواهیم ما را به حاشیه برانند. در نتیجه حق داریم جلسه را تحریم کنیم و نتیجه آن شکست دولت می‌شود.

از سوی دیگر وحید عباس، استاد عراقی تصویب دولت علاوی در پارلمان را بعید دانست و گفت که دولت علاوی طی این هفته در پارلمان ارائه نخواهد شد.

عباس گفت: موضوع وزرای سنی‌ها و کردها در دولت هنوز نهایی نشده است و دلیل آن این است که نخست‌وزیر مکلف اخیرا اعلام کرد تشکیل دولت به این راحتی نخواهد بود. فراکسیون سنی با رهبری محمد الحلبوسی، با طرف‌های کرد جلسه پارلمان را به شکست خواهد کشاند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)