میرنیوز

درس‌های ۶ ساله اجرای برجام؛ ضرورت تضمین و راستی‌آزمایی

 درس‌های ۶ ساله اجرای برجام؛ ضرورت تضمین و راستی‌آزمایی 2022-01-10T18:43:21+03:30

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ـ در روزهای اخیر و همزمان با برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، موضوع «درخواست ایران برای ارائه تضمین آمریکا درباره عدم خروج مجدد از توافق هسته‌ای» و همچنین «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده‌اند لازم است آمریکا تضمین بدهد اولاً بار دیگر توافق هسته‌ای امضاشده با ایران و قدرت‌های جهانی را ترک نخواهد کرد و ثانیاً تحریم‌ها نه به صورت نمادین و نمایشی بلکه به صورت عملی و مؤثر رفع خواهند شد.

هر دو درخواست ایران ریشه در تجربه 6 ساله گذشته دارد، به گونه‌ای که می‌توان گفت ضرورت «راستی‌آزمایی» درسی است که از تجربه اجرای برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» و ضرورت «اخذ تضمین» درسی است که از تجربه اجرای برجام در دولت «دونالد ترامپ» حاصل شده است.

 در دوران اوباما ـ همان‌طور که دنبال‌کنندگان اخبار ایران احتمالاً به خاطر دارند ـ اجرای تعهدات ایران به صورت دقیق و کمّی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می‌شد، اما هیچ سازوکاری برای بررسی تعهدات طرف مقابل در رفع تحریم‌ها وجود نداشت و همین مسئله موجب شد که رفع تحریم‌ها به صورتی که در بردارنده آثار ملموس برای ایران باشد محقق نشود.

در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نبود مکانیسمی برای تضمین ماندگاری برجام موجب شد او بتواند آمریکا را از برجام خارج کند. در این گزارش‌ به بررسی دلایلی پرداخته‌ایم که اخذ تضمین و راستی‌آزمایی را در مذاکرات وین ضروری می‌کند.

چرا تضمین؟

این مسئله که چرا ایران خواستار تضمین درباره ماندن آمریکا در برجام است تا حد زیادی روشن است. طرف آمریکایی یک بار توافق را نقض کرده و نمایندگان جمهوری‌خواه همین حالا به طُرُق مختلف از جمله معرفی طرح‌های قانونی، نگارش نامه و موضع‌گیری‌های شفاهی تهدید کرده‌اند در صورتی که بار دیگر یک رئیس‌جمهور از حزب آنها به قدرت برسد، برجام دوام چندانی نخواهد داشت.

مسئله تضمین، جدا از این برای شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی که خواستار معامله با طرف‌های ایرانی هستند نیز اهمیت دارد. همان‌طور که به یاد داریم حتی در همان دولت «باراک اوباما» که هنوز تهدیدهای نماینده‌های جمهوری‌خواه درباره خروج از برجام عملی نشده بود نیز شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی به دلیل برخی سیاست‌های واشنگتن که سعی می‌کرد ریسک همکاری با ایران را بالا نگاه دارد، از نزدیک شدن به مراوده با طرف‌های ایرانی حذر می‌کردند.

با این تفاصیل، در حال حاضر که برجام در برابر سیاست‌های داخلی آمریکا آسیب‌پذیر نشان داده و طرف‌های اروپایی هم نشان داده‌اند عملاً اراده یا توانی برای عمل مستقلّانه علیه آمریکا ندارند، برجام تنها در صورتی می‌تواند هراس شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی از معامله با طرف‌های ایرانی را برطرف کند که به مکانیسمی برای مقابله با اقدامات یک‌جانبه و سیاست‌های ناپایدار آمریکا تجهیز شود.

«جرارد آرود»، سفیر اسبق فرانسه در آمریکا چندی پیش درباره اینکه خروج از برجام چه نقشی در ذهنیت شرکت‌های غربی دارد توییتی منتشر کرده و نوشته بود: «حتی اگر برجام احیا شود هیچ شرکت غربی جرأت سرمایه‌گذاری به‌اندازه یک سِنت در ایران نخواهد داشت و هیچ بانک غربی هم به‌دلیل تهدید بازگشت تحریم‌ها در سال 2025 مبادلات مربوط به ایران را تسهیل نخواهد کرد. یک بار بس است. ایرانی‌ها این را می‌دانند.»

بنابراین اخذ تضمین از طرف غربی درباره ماندگاری برجام یکی از سازوکارهایی است که می‌تواند تجربه رفتارهای یک‌جانبه و نامتوازن دولت‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ در اجرای برجام را تا حدی خنثی کرده و این توافق را از سندی که بر پایه «بازی حاصل‌جمع صفر» طرح‌ریزی‌شده به سندی دوجانبه با منافع واقعی و مؤثر برای ایران تبدیل کند.

چرا راستی‌آزمایی؟

بحث مربوط به تأکید ایران بر راستی‌آزمایی اجرای تحریم‌ها نیز در همین چارچوب قابل تفسیر و معنابخشی است. تجربه اجرای برجام در دوران «باراک اوباما» نشان می‌دهد میان «رفع واقعی تحریم» و «رفع کاغذی یا حقوقی تحریم» تفاوت از زمین تا آسمان است. دولت اوباما، علی‌رغم آنکه به صورت اسمی تحریم‌های بانکی و سایر تحریم‌ها را رفع کرده بود دیگر ابزارهای اقتصادی، سیاسی و حقوقی را برای حفظ ساختار تحریم و جلوگیری از انتفاع اقتصادی ایران به کار گرفت.

ایجاد هراس در بانک‌ها درباره انجام تراکنش‌های مربوط به ایران، تمدید 10 ساله «قانون تحریم‌های ایران»، امضای قانون ویزا برای هراساندن تجار از ورود به ایران و گره زدن انتفاع اقتصادی ایران به مسائل غیرهسته‌ای تنها بخشی از اقداماتی بود که در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» برای ایجاد هراس در فضای بین‌المللی از تجارت با ایران و محدود کردن منافع اقتصادی ایران انجام شد.

همان‌طور که کارشناسان بر اساس تجربه رفع تحریم‌ها در گذشته بارها تأکید کرده‌اند دولت ایالات متحده از ابزارهای حقوقی مختلفی برخوردار است که می‌تواند حین ادعای رفع تحریم، ریسک همکاری اقتصادی با ایران را افزایش داده و مانع از بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی ناشی از رفع تحریم شود. لذا پیشنهاد کارشناسان این است که در مذاکرات پیش رو علاوه بر پافشاری روی رفع حقوقی تحریم، شرایط انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها در قالب شاخص‌های عینی و سنجش‌پذیر مشخص شود تا راه برای بهانه‌جویی‌ها و مانع‌تراشی‌های طرف آمریکایی سد شود.

از طرف دیگر، نحوه رفتار دولت‌های اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام که تلاش می‌کردند با وعده‌درمانی‌های بی‌حاصل و توسل به نمایش‌های تبلیغاتی، ایران را به سمت اجرای برجام بدون انتفاع اقتصادی از آن سوق دهند، شاهد دیگری است که نشان می‌دهد بایستی مکانیسمی جهت راستی‌آزمایی انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها وجود داشته باشد.

این مسئله در بیانات مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته است. ایشان در یک سخنرانی در 19 بهمن‌ماه 1399 فرمودند: «اگر میخواهند ایران به تعهّدات برجامی برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را کلّاً لغو بکند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریمها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم. آن وقت ما هم به این تعهّدات برجامی برمیگردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است.»

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از این مواردی نظیر مطالبه و اطمینان از انجام صادرات سطح مشخصی از نفت و فراورده‌‌های نفتی، امکان تراکنش آزادانه بر منابع مالی حاصل، تحقق سطح مشخصی از تراکنش ماهیانه و عملیات بانکی توسط بانک‌های خارجی هدف و بازنگری عملیاتی در قواعد مرتبط با تعامل اقتصادی بین‌المللی با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را به عنوان شاخص‌های عملیاتی و سنجش‌پذیر که بایستی طرف غربی آنها را بپذیرد پیشنهاد کرده است.

علاوه بر این، در شرایطی که تمامی تعهدات ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته و به صورت موشکافانه و مورد به مورد گزارش می‌شوند تأیید رفع تحریم‌ها نیز بایستی به محقق شدن آثار عملی آن و راستی‌آزمایی دقیق آن توسط ایران منوط شود.

جمهوری اسلامی ایران هر چند آمادگی خودش را برای رسیدن به توافق اعلام کرده اما تأکید کرده که از پیگیری منافع خود دست نخواهد کشید. نکته اساسی که در اینجا ذکر آن لازم است این است که برای ایران «نتیجه» مهم‌تر از «زمان» است.

همه مردم و مسئولین منتظر لغو تحریم‌ها هستند و این لغو تحریم‌ها هرچه زودتر انجام شود، بهتر است؛ اما تجربه نحوه رفع تحریم‌ در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما نشان می‌دهد چنانچه در مرحله مذاکرات محکم‌کاری‌های لازم صورت نگیرد نه تنها مشکل تحریم‌ها برطرف نمی‌شود، بلکه دستیابی به لغو تحریم‌ها در قالب برجام ناممکن می‌شود.

از مجموع آن چه گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که پیشرفت در گفتگوها و توافق در وین در صورتی که آمریکا ذهنیت‌های پیشین را کنار بگذارد و به دنبال رسیدن به توافقی مبتنی بر برد ـ برد باشد در دسترس است. اینکه آیا آمریکا برای چنین امری آمادگی دارد چیزی است که در آینده معلوم خواهد شد.

انتهای پیام/؛

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

آزادی ۴ هزار تبعه افغان از زندان‌های پاکستان

 آزادی ۴ هزار تبعه افغان از زندان‌های پاکستان
2024-02-26T06:27:49+03:30
کنسولگری افغانستان در کراچی پاکستان از آزادی بیش از ۴ هزار تبعه افغان در یک سال گذشته از زندان‌های این کشور خبر داد.

راه دشوار اتحادیه اروپا برای استقلال هسته‌ای از آمریکا در دوران ترامپ

 راه دشوار اتحادیه اروپا برای استقلال هسته‌ای از آمریکا در دوران ترامپ
2024-02-26T06:27:49+03:30
سناریوی روی کار آمدن مجدد "دونالد ترامپ" در آمریکا در حالی این روزها به صورت جدی مطرح می‌شود و بحث‌ها درباره لزوم استقلال هسته‌ای اروپا را داغ کرد...

اوکراین با کانادا و ایتالیا هم توافقنامه امنیتی امضا کرد

 اوکراین با کانادا و ایتالیا هم توافقنامه امنیتی امضا کرد
2024-02-26T06:27:48+03:30
به دنبال کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و دانمارک، نخست وزیران کانادا و ایتالیا هم در جریان سفر خود به کی‌یف، توافقنامه امنیتی با ولادیمیر زلنسکی امضا کردند ...

ادعای حمله پهپادی رژیم اسرائیل در مرز سوریه با لبنان

 ادعای حمله پهپادی رژیم اسرائیل در مرز سوریه با لبنان
2024-02-26T06:27:48+03:30
منابع وابسته به مخالفان دولت سوریه از حمله پهپادی رژیم اسرائیل به خودرویی در مرکز سوریه با لبنان خبر دادند.

کشاورزان خشمگین مقام آلمانی را هو کردند

 کشاورزان خشمگین مقام آلمانی را هو کردند
2024-02-26T06:27:48+03:30
در تداوم اعتراضات کشاورزان آلمانی علیه سیاست‌های اتحادیه اروپا تعداد زیادی از معترضان هم زمان با ورود رهبر حزب سبز در دولت ائتلافی در یک رویداد درون حزبی هی...

ویدئوی اختصاصی تسنیم| نیمه‌شعبان متفاوت کابل؛ شیعیان افغانستان همچنان پای کار امام زمان(عج) هستند

 ویدئوی اختصاصی تسنیم| نیمه‌شعبان متفاوت کابل؛ شیعیان افغانستان همچنان پای کار امام زمان(عج) هستند
2024-02-26T06:27:47+03:30
شیفتگان ولایتمدار در افغانستان در نیمه شعبان حال و هوای دیگری دارند و با برگزاری جشن‌هایی با شکوه، میلاد حضرت مهدی (عج) را گرامی داشتند.

دومین اعتصاب طولانی پزشکان انگلیسی در سال جاری

 دومین اعتصاب طولانی پزشکان انگلیسی در سال جاری
2024-02-26T06:27:47+03:30
پزشکان انگلیسی در اعتراض به دستمزدهای پایین به مدت ۵ روز دیگر اعتصاب کرده و اختلالات بیشتری را در سیستم بهداشت و سلامت این کشور ایجاد می‌کنند.

ادامه تنش‌ لفظی اسلام‌آباد و کابل/طالبان: مسئله خط فرضی دیورند به پیش از تشکیل پاکستان باز می‌گردد

 ادامه تنش‌ لفظی اسلام‌آباد و کابل/طالبان: مسئله خط فرضی دیورند به پیش از تشکیل پاکستان باز می‌گردد
2024-02-26T06:27:46+03:30
معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات پاکستانی درباره مرز مورد مناقشه دو کشور گفت: مسئله «دیورند» به پیش از تشکیل کشور پ...

پیروزی ترامپ بر نیکی هیلی در کارولینای جنوبی

 پیروزی ترامپ بر نیکی هیلی در کارولینای جنوبی
2024-02-26T06:27:46+03:30
دونالد ترامپ در رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان در کارولینای جنوبی بر نیکی هیلی پیروز شد.

ارتش یمن: کشتی نفتی و تعدادی کشتی جنگی آمریکایی را هدف قرار دادیم

 ارتش یمن: کشتی نفتی و تعدادی کشتی جنگی آمریکایی را هدف قرار دادیم
2024-02-26T06:27:46+03:30
ارتش یمن از هدف قرار دادن یک فروند کشتی نفتی و تعدادی کشتی جنگی آمریکایی در خلیج عدن و دریای سرخ خبر داد.

تحولات اوکراین| کمبود شدید مهمات نیروهای مسلح اوکراین/ موافقت ترامپ با نظر پوتین درباره بایدن

 تحولات اوکراین| کمبود شدید مهمات نیروهای مسلح اوکراین/ موافقت ترامپ با نظر پوتین درباره بایدن
2024-02-26T06:27:46+03:30
فقدان بودجه کافی دولت اوکراین، قصد گروه ۷ برای تحریم کشورهای حامی روسیه، عدم امکان کی‌یف برای اجرای ضدحمله قبل از سال ۲۰۲۵، اولین قسط کمک مالی جدید اتح...

نجباء عراق: مخالف گفت‌وگو‌های دولت نیستیم ولی آمریکا دروغ‌گو است

 نجباء عراق: مخالف گفت‌وگو‌های دولت نیستیم ولی آمریکا دروغ‌گو است
2024-02-26T06:27:45+03:30
دبیر کل جنبش النجباء عراق گفت که این جنبش و گروه‌های مقاومت عراق مخالف گفت‌وگوهای دولت برای زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکا از عراق نیستند ولی اشغالگر آمریکای...

نتانیاهو رئیس موساد را توبیخ کرد

 نتانیاهو رئیس موساد را توبیخ کرد
2024-02-26T06:27:45+03:30
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دیشب تلفنی دیوید برنیاع رئیس موساد را به دلیل نرمش در مذاکرات پاریس ۲ مورد ملامت و توبیخ قرار داده است.

خودسوزی مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن

 خودسوزی مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن
2024-02-26T06:27:44+03:30
یک مرد ناشناس در مقابل ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن دست به خودسوزی کرد.

ایهود باراک: نتانیاهو آمادگی دارد اسرا را فدای قدرت نمایی خود کند

 ایهود باراک: نتانیاهو آمادگی دارد اسرا را فدای قدرت نمایی خود کند
2024-02-26T06:27:43+03:30
ایهود باراک نخست وزیر و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد شدید اللحن از نتانیاهو از اسرائیلی‌ها خواست کنست را به محاصره خود در آوردند.

ادعای رسانه‌های صهیونیست در مورد توافق احتمالی تبادل اسرای

 ادعای رسانه‌های صهیونیست در مورد توافق احتمالی تبادل اسرای
2024-02-26T06:27:43+03:30
رسانه‌های صهیونیستی درباره توافق احتمالی تبادل اسرا میان اسرائیل و فلسطین، گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کردند.

امیرعبداللهیان: هر برگ رای در انتخابات به منزله برافراشته‌تر شدن پرچم ایران در عرصه‌های بین‌المللی است

 امیرعبداللهیان: هر برگ رای در انتخابات به منزله برافراشته‌تر شدن پرچم ایران در عرصه‌های بین‌المللی است
2024-02-26T06:27:43+03:30
وزیر خارجه کشورمان گفت: ‏هر برگ رای در انتخابات پیش رو، به منزله برافراشته تر شدن پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی خواهد بود.

تجاوز جدید آمریکا و انگلیس به یمن/ المیادین: صنعاء و استان‌های حجه و تعز ۲۲ بار هدف حمله قرار گرفتند

 تجاوز جدید آمریکا و انگلیس به یمن/ المیادین: صنعاء و استان‌های حجه و تعز ۲۲ بار هدف حمله قرار گرفتند
2024-02-26T06:27:42+03:30
رسانه‌های یمنی از تجاوز جدید آمریکا و انگلیس به صنعاء پایتخت یمن خبر دادند.

کنعانی: آمریکا و انگلیس بار دیگر ثابت کردند که حامی تمام عیار جنایات جنگی رژیم صهیونیستی هستند

 کنعانی: آمریکا و انگلیس بار دیگر ثابت کردند که حامی تمام عیار جنایات جنگی رژیم صهیونیستی هستند
2024-02-26T06:27:42+03:30
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به حملات نظامی گسترده شب گذشته آمریکا و انگلیس به یمن گفت: آمریکا و انگلیس بار دیگر ثابت کردند که حامی تمام عیار جنای...

صدو‌چهل‌و‌دومین روز«طوفان‌الاقصی»| تجاوز آمریکا و انگلیس به صنعاء همزمان با بمباران غزه/ ارتش یمن: کشتی‌های آمریکایی را هدف قرار دادیم

 صدو‌چهل‌و‌دومین روز«طوفان‌الاقصی»| تجاوز آمریکا و انگلیس به صنعاء همزمان با بمباران غزه/ ارتش یمن: کشتی‌های آمریکایی را هدف قرار دادیم
2024-02-26T06:27:42+03:30
در صدو چهل ودومین روز طوفان الاقصی حملات هوایی و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به مناطقی از غزه ادامه یافت و گزارش‌هایی هم از شنیده شدن صدای انفجارها و درگیری‌ه...

نمایندگی ایران در سازمان ملل: تهران خود را موظف به خودداری از دامن زدن به جنگ اوکراین می‌داند

 نمایندگی ایران در سازمان ملل: تهران خود را موظف به خودداری از دامن زدن به جنگ اوکراین می‌داند
2024-02-24T08:41:13+03:30
نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به این که هیچ محدودیت قانونی برای فروش موشک‌های بالستیک وجود ندارد، گفت:‌ تهران خود را موظف به خودداری از دامن زدن به ...

حزب‌الله: اسرائیل بعد از ۵ ماه برای رسیدن به تصویری کوچک از پیروزی دست و پا می‌زند

 حزب‌الله: اسرائیل بعد از ۵ ماه برای رسیدن به تصویری کوچک از پیروزی دست و پا می‌زند
2024-02-24T08:41:12+03:30
فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها بعد از ۵ ماه همچنان برای رسیدن به تصویری از پیروزی دست و پا می‌زنند تاکید کرد وتوه...

صدو‌چهل‌و‌یکمین‌روز«طوفان‌الاقصی»|بمباران سنگین نوار غزه و شهادت دهها نفر دیگر/ برزیل: اسرائیل نسل‌کشی در غزه را متوقف کند

 صدو‌چهل‌و‌یکمین‌روز«طوفان‌الاقصی»|بمباران سنگین نوار غزه و شهادت دهها نفر دیگر/ برزیل: اسرائیل نسل‌کشی در غزه را متوقف کند
2024-02-24T05:34:31+03:30
ارتش رژیم صهیونیستی از اولین دقایق بامداد امروز شنبه همزمان با یکصد و چهل و یکمین روز «طوفان الاقصی»، مناطق مختلف نوار غزه را هدف حملات گسترده خود...

صدو‌چهل‌و‌یکمین‌روز«طوفان‌الاقصی»|بمباران سنگین نوار غزه و شهادت دهها نفر دیگر/ رویارویی جوانان مبارز با اشغالگران در کرانه باختری

 صدو‌چهل‌و‌یکمین‌روز«طوفان‌الاقصی»|بمباران سنگین نوار غزه و شهادت دهها نفر دیگر/ رویارویی جوانان مبارز با اشغالگران در کرانه باختری
2024-02-24T02:00:57+03:30
ارتش رژیم صهیونیستی از اولین دقایق بامداد امروز شنبه همزمان با یکصد و چهل و یکمین روز «طوفان الاقصی»، مناطق مختلف نوار غزه را هدف حملات گسترده خود...

صدوچهل‌ویکمین روز «طوفان‌الاقصی»|بمباران سنگین مناطق مختلف نوار غزه و شهادت دهها نفر دیگر/ رویارویی جوانان مبارز با اشغالگران در کرانه باختری

 صدوچهل‌ویکمین روز «طوفان‌الاقصی»|بمباران سنگین مناطق مختلف نوار غزه و شهادت دهها نفر دیگر/ رویارویی جوانان مبارز با اشغالگران در کرانه باختری
2024-02-24T01:47:37+03:30
ارتش رژیم صهیونیستی از اولین دقایق بامداد امروز شنبه همزمان با یکصد و چهل و یکمین روز «طوفان الاقصی»، مناطق مختلف نوار غزه را هدف حملات گسترده خود...

ابراز خرسندی امیرعبداللهیان از برگزاری موفق انتخابات در پاکستان/ جیلانی: منتظر سفر رئیسی به پاکستان هستیم

 ابراز خرسندی امیرعبداللهیان از برگزاری موفق انتخابات در پاکستان/ جیلانی: منتظر سفر رئیسی به پاکستان هستیم
2024-02-23T18:54:22+03:30
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه پاکستان در گفتگویی تلفنی آخرین مسائل بین دو کشور را بررسی کردند.

هیات بزرگ اقتصادی روسیه در راه تهران

 هیات بزرگ اقتصادی روسیه در راه تهران
2024-02-23T18:54:22+03:30
سفیر ایران در مسکو از سفر یک هیات بزرگ اقتصادی روسی به تهران خبر داد.

حمله رژیم صهیونیستی به کفرسوسه دمشق؛ خشم تل آویو از حمایت های سوریه از محور مقاومت/گزارش اختصاصی

 حمله رژیم صهیونیستی به کفرسوسه دمشق؛ خشم تل آویو از حمایت های سوریه از محور مقاومت/گزارش اختصاصی
2024-02-23T18:54:20+03:30
رژیم صهیونیستی در ادامه حملات تجاوزطلبانه خود با حمله به منطقه کفرسوسه دمشق یک ساختمان مسکونی را هدف ۴ موشک قرار داد. در جریان این حمله ۲ شهروند غیرنظامی سو...

سازمان منع تسلیحات شیمیایی: داعش مسئول حمله شیمیایی سال ۲۰۱۵ به شهرک «مارع» سوریه بود

 سازمان منع تسلیحات شیمیایی: داعش مسئول حمله شیمیایی سال ۲۰۱۵ به شهرک «مارع» سوریه بود
2024-02-23T18:54:20+03:30
سازمان منع تسلیحات شیمیایی سازمان ملل طی گزارشی گروه تروریستی داعش را مسئول حمله شیمیایی در تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۱۵ به شهر «مارع» سوریه واقع در است...

کارخانجات روغن و آلومینیوم؛‌ بانک جدید اهداف ارتش اسرائیل در حمله به الغازیه لبنان/گزارش اختصاصی

 کارخانجات روغن و آلومینیوم؛‌ بانک جدید اهداف ارتش اسرائیل در حمله به الغازیه لبنان/گزارش اختصاصی
2024-02-23T18:54:20+03:30
اسرائیل پس از ناکامی در مواجهه با رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در درگیری های مناطق مرزی لبنان و فلسطین اشغالی با گسترش دامنه درگیری ها و حمله به مناطق مسکون...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)