میرنیوز

کره‌ جنوبی در مسیر بدنامی و بی اعتباری در ایران

 کره‌ جنوبی در مسیر بدنامی و بی اعتباری در ایران 2022-01-08T18:56:41+03:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اساسا یکی از مولفه های روابط بین‌الملل و ارتباطات فی ما بین دو و چندجانبه بین کشورها عامل اعتبار است. اعتبار یک کشور عمدتاً از عمل به تعهدات و توافقات موجود و پایبندی به اصول انسانی و اخلاقی سرچشمه می گیرد که می تواند در گام بعدی که بسیار هم حائز اهمیت است افکار عمومی کشور مقصد را با خود همراه ساخته و نظر مثبت آنها را جلب کند.

این وضعیت نگاهی به فراز و فرود روابط کره جنوبی با ایران مورد قابل تاملی در سقوط اعتبار یک کشور و پشتوانه مردمی روابط موجود است. کره جنوبی که ایران را به عنوان سومین بازار بزرگ محصولات خود در خاورمیانه داشت و اعتماد عمومی را هم نسبت به تجارت خرد و کلان به عنوان تضمین گسترش تجارت دوجانبه با کره ای ها با خود داشت اکنون به چهره ای بد نام و بی اعتبار در افکار عمومی ایران تبدیل شده است. در شرایطی که آمریکایی ها از هیچ گونه تحریم ضد انسانی علیه ایران دریغ نمی کردند کره ای ها بدون هیچ گونه سابقه اختلافی با تهران اقدام به تبدیل شدن به یکی از اهرم های اصلی تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران شدند.

در این وضعیت کره ای ها بنا به دستور کاخ سفید اقدام به بلوکه کردن 7 میلیارد دلار دارایی ایران بابت فروش انرژی به این کشور کردند. این به گونه ای بود که همگام با استراتژی فشار از بالا  تحت عنوان استراتژی کلان فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، آن ها بر این تصور بودند که تکمیل حلقه تحریم ایران و رفتن از بازار لوازم خانگی این کشور یکی دیگر از پازل های گسترش نارضایتی های عمومی را پر خواهد کرد. اما طولی نکشید که برندهای ایرانی تمام قد جای آنها را پر کرده و نام شرکت های کره ای را از هزاران تابلوی خیابان های ایران حذف کردند. اگرچه این تنها نام این شرکت ها نبود که از تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی خیابان های ایران پاک می شد بلکه اعتبار این کشور بود که هر روز در افکار عمومی ایران تحلیل می رفت.  این در شرایطی انجام می شد که دولت ایران با تمامی فشارهای تحریمی موجود حاضر نشده بود اقدام به قطع واردات کالاهای کره ای کند. اما در آن سویِ کارزار تحریمی کره جنوبی از هیچ اقدامی برای تکمیل حلقه محاصره علیه ایران دریغ نکرده است. در حالی که عدم پرداخت بدهی حق مسلم یک کشور و مشروط کردن آن به شرایط یک جانبه تحمیلی جهت پرداخت امری خارج از عرف روابط بین کشورها در نظام جهانی است.

حتی فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین دولت سئول موظف به پرداخت بدهی 7 میلیارد دلاری اش به ایران است و فشارهای آمریکا بر سئول نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌اش به ایران باشد. از نظر مردم ایران هم هیچ دلیل و توجیهی برای تاخیر در پرداخت این بدهی وجود ندارد. اگر عامل و بهانه این اقدام کره جنوبی در پرداخت بدهی اش تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا باشد، اعمال تحریم ها و ادامه فریز دارایی های ایران در کره جنوبی بویژه در شرایط فشار ویروس کرونا بر اقتصاد و سلامت جامعه ایران، به نوعی جنایت علیه بشریت تعریف می شود.
متأسفانه به دلیل تبعیت دولت سئول در قبال فشارهای آمریکا 7 میلیارد دلار دارایی‌های ایران در کره جنوبی به گروگان گرفته شده که حتی برای خرید دارو هم قابل برداشت نیست. این در شرایطی است که دارایی7 میلیاردی بلوکه شده در بانک های کره جنوبی از چشم مردم ایران سرقت از جیب خودشان به عنوان ثروت ملی به یغما رفته توسط سئول تلقی می شود که باید هرچه سریع تر پرداخت گردد.

اکنون که مقاومت ملت ایران در برابر زورگویی های آمریکا به ثمر نشسته است یکی از کشورهایی که بیشترین ضرر را از رفع تحریم ها و شرایط پسا-تحریمی خواهد برد کره جنوبی است. چه اینکه اعتبار لازم را برای سرمایه گذاری های پسا توافق را از پیش از دست داده است. رفع تحریم ها درس بزرگی برای مقامات کره جنوبی خواهد داشت و آن اینکه در نهایت تحریم ها و فشارهای بین‌المللی علیه یک کشوری اگر ظالمانه تلقی می شد نمی باید از آن حمایت کرد. همچنین باید برای مقامات سئول قابل درک شود که دولت ها برای حفظ قدرت خویش و استقلال کشورشان، ضمن نیاز به رضایت آحاد مردم باید متکی به ایجاد اعتماد در روابط خارجی باشند. دولت برتر و ملت برتر  با گره زدن سرنوشت خود به کشورهای در حال افول و یا با فراموش کردن اتکاء به درون راهشان را به این دلیل به خطا نمی روند؛ که تنها دستیابی به  اقتصاد پیشرفته تضمین کننده  عزت و اعتبار ملی نخواهد بود. اینکه تکلیف مبادلات دو کشور از یک کشور ثالث تعیین شود و حتی حقوق حقه یک کشور در ازای تحویل محموله های نفتی پرداخت نشود چیزی جز بازی در زمین تروریسم اقتصادی ای نیست که آمریکایی ها علیه ایران در پیش گرفته بودند.

وابستگی به تصمیمات صادر شده از کاخ سفید همچنین می تواند به حوزه های دیگر نیز تسری پیدا کرده و در یک شرایط از پیش باخته شرکت های کره ای را بیش از پیش در وضعیت بازی دو سر باخت در زمین تحریم های واشنگتن علیه ایران قرار  میداد. در شرایط که کره جنوبی اکنون به عنوان کشوری پیشرفته در میان ده اقتصاد برتر جهانی به خوبی می داند که  وابستگی کره جنوبی به قدرت نظامی امریکا علت اصلی پیشرفت اقتصادی این کشور نبوده و مردم کره جنوبی به همان میزانی که عامل رشد اقتصادی کشور بوده اند، به شدت نسبت به حضور نظامی آمریکا و "قانون سوفا" که برای نظامیان امریکا در هتک حرمت شهروندان کره ای حاشیه  امن ایجاد کرده، معترض هستند. مردم کره می دانند که سربازان امریکایی در کره بیش از صدها هزار جرم مرتکب شدند که تنها  به 234 مورد آن رسیدگی شد.

مردم  و صاحب نظران کره‌ای می دانند که تداوم وابستگی کره جنوبی به امنیتِ آمریکایی در نهایت سئول را مجبور کرده که برخلاف منافع خود؛ در جهت تامین منافع آمریکا از محرک اقتصادی سئول برای عدم حل و فصل بدهی اش با ایران استفاده کند. حتی موسسه های تحقیقاتی بین‌المللی کره جنوبی و در راس آن  «کی آی پی یی»  معتقدند که سئول باید به وابستگی اقتصادی خود به آمریکا برای همیشه پایان دهد. این مراکز پژوهشی خاطر نشان کرده‌اند که نشانه هایی از افول اقتصادی در آمریکا قابل مشاهده است که با توجه به تداوم این شرایط، صلاح نیست کره جنوبی تا این حد به آمریکا وابسته باشد. این مراکز به دولت کره جنوبی هشدار داده اند که خود را برای مقابله با بحران و مخاطرات اقتصادی آمریکا که بر کل اقتصاد دنیا تاثیر خواهد گذاشت، آماده کند و  به جای آمریکا به دنبال یافتن بازارهای دیگر برای صادرات کالاهای خود باشد.

اینک وزارت امور خارجه ایران و کره جنوبی باید صرفنظر از نتیجه مذاکرات ضمن رسیدگی به موضوع پرداخت بدهی 7 میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران، این موضوع را در برنامه کاری قرار دهند که کره جنوبی برای جبران این خسارت طی چند سال گذشته چه اقدامات و تعهداتی باید داشته باشد. تنها تعیین تکلیف برای پرداخت بدهی به ایران نباید مد نظر باشد. خسارت چند سال توقیف دارایی هایی ایران هم باید از سوی کره جنوبی محاسبه و پرداخت شود.

افزون براین سئول باید درک کند که شرکت‌های کره‌ای تولید کننده خودرو و لوازم خانگی فرصت‌های بی بدیلی را در ایران از دست داده‌اند. لذا دولت سئول از این پس در مناسبات با ایران و جبران مافات باید توجه داشته باشد که تحریم‌ها باعث تمرکز ایران بر توان تولید داخلی خود گردیده و در حال حاضر ایران علاوه بر تامین لوازم خانگیِ با کیفیتِ مورد نیاز داخلی، در صادرات این نوع محصولات نیز موفق بوده است.

بنابراین در صورت بازگشت کره جنوبی به مسیر عادی روابط، شرکت‌های کره‌ای جایی برای فروش مستقیم کالاهای خود به ایران ندارند. این درحالی است که احتمال کنار گذاشتن کره ای ها از طرح های توسعه ای زیربنایی و همچنین طرح های مشارکتی به صورت کنسرسیوم های چند جانبه توسط تهران بیش از هر زمان دیگری وجود دارد. بنابراین دولت و شرکت های بزرگ کره جنوبی باید ضمن کنار گذاردن خرده فروشی، به سرمایه‌گذاری و همکاری های مشترک در بخش های مهم مرتبط با صنایع سنگین و مشارکت با ایران برای تولید محصولات بمنظور تامین نیازهای منطقه‌ای فکر کنند.

نویسنده: مرتضی خوانساری، پژوهشگر مسائل بین‌الملل

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)