میرنیوز

فلسطین در سال ۲۰۲۱| مروری بر تأثیرگذارترین حوادث فلسطین در سالی که گذشت

 فلسطین در سال ۲۰۲۱| مروری بر تأثیرگذارترین حوادث فلسطین در سالی که گذشت 2022-01-07T09:43:26+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سال 2021 با تمام فراز و نشیب‌هایی که داشت در حالی به پایان رسید که عرصه فلسطین همچون یک سده گذشته، مملو از حوادث و رخدادهای تلخ و شیرین برای ملت فلسطین بود. این رویدادها- که در دو عرصه مقاومت و سازش رقم خورد- فضایی متفاوت را برای فلسطین ایجاد کرد و مقدمه تحولات جدیدی در سال 2022 خواهند بود. عرصه فلسطین و رژیم صهیونیستی اگرچه از هم جداشدنی نیستند و تمام تحولات موجود در هم تنیده‌اند اما به دلیل جدا بودن اقدامات فلسطینی‌ها از اقدامات رژیم صهیونیستی در این نوشته تنها به تحولاتی پرداخته می شود که عامل، مجری و منشأ اثر آن فلسطینی‌ها بوده‌اند.

کم رنگ شدن آشتی ملی فلسطین و تعلیق انتخابات 3 گانه فلسطینی

نخستین تحولی که با آغاز سال 2021 بر عرصه فلسطین اثر گذاشت، انتخاب «جو بایدن» در ایالات متحده به عنوان رئیس جمهور بود. کنار رفتن «دونالد ترامپ» به نوعی طرح‌های مربوط به وی را نیز به کنار زد و تا اندازه‌ای موجب تغییراتی در عرص فلسطین شد. مهمترین تحول در عرصه فلسطین که متأثر از کنار رفتن «ترامپ» بود، خارج شدن اجرای طرح «معامله قرن» دولت «ترامپ» از دستور کار دولت جدید بود. با این تحول، سازشکاران فلسطینی در حکومت خودگردان فلسطین و به طور مشخص «ابومازن» به آغاز دوباره مذاکرات سازش امیدوار شدند.امیدواری «ابومازن» به آغاز مذاکرات سازش که با اشاراتی از سوی کاخ سفید همراه بود، موجب شد جریان سازش، آشتی ملی را کنار بگذارد.

در دوره «دونالد ترامپ» با رویکردی که وی در «معامله قرن» به تشکیل «دولت قوم یهود» در فلسطین از خود نشان داد، موجب شد سازشکاران فلسطینی به سمت وحدت با دیگر گروه‌های فلسطینی متمایل شده، برای اولین بار در تاریخ فلسطین، نشست‌های مشترکی را در راه اجرای کردن آشتی ملی فلسطین برگزار کنند. نتیجه این نشست‌ها، توافق بر سر برگزاری انتخابات 3 گانه پارلمان، ریاست حکومت خودگردان و شورای ملی فلسطین بود که توافق شده بود در تابستان 2021 برگزار شود. اما روی کار آمدن «بایدن» موجب شد «ابومازن» به استمرار نشست‌های سازش امیدوار شده، آشتی ملی را کنار بگذارد که نتیجه عملی آن تعلیق انتخاباتی بود که زمان آن بین ماه‌های ژوئن تا آگوست 2021 تعیین شده بود.

بازدارندگی مقاومت در مقابل رژیم اسرائیل و انسجام تمام عیار ملت فلسطین

در عرصه مقاومت در سال 2021 تحولی بی نظیر در فلسطین رخ داد که نتایج آن طی سال‌های آینده خود را بیش از پیش نشان خواهد داد. این تحول از یک واکنش فعال مقاومت در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی رقم خورد.

ماه می 2021 دادگاه رژیم صهیونیستی طی حکمی به ساکنان فلسطینی محله «الشیخ جراح» که در شرق شهر قدیمی قدس قرار دارد اعلام کرد آنها باید این محله را هرچه زودتر تخلیه کنند تا در آن 200 واحد مسکونی برای شهرک نشینان صهیونیست ساخته شود. این اقدام رژیم صهیونیستی با تهدید مقاومت علیه صهیونیست‌ها مواجه شد. مقاومت رژیم صهیونیستی را تهدید کرد هرگونه اقدام علیه مردم فلسطین در هر نقطه‌ای از آن با حملات مقاومت روبرو خواهد شد.

استمرار اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها در محله «الشیخ جراح» موجب شد مقاومت در آغازین ساعات دوشنبه 10 می تهدید خود را عملی کرده، حملات موشکی علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کند. این حملات برای نخستین بار با ابتکار مقاومت آغاز شد و نکته مهم آن این بود که مقاومت برای اولین بار نقاطی از قدس را هدف موشک‌های خود قرار داد. درگیری 12 روز به طول انجامید و با درخواست رژیم صهیونیستی پایان یافت. این مسئله موجب شد نوعی بازدارندگی علیه رژیم صهیونیستی به وجود آید که دایره آن به تمام فلسطین و ملت فلسطین گسترده شد.

علاوه بر تمام نکات بارز عملیاتی و میدانی عملیات که شامل آغاز عملیات توسط مقاومت و با تهدید از قبل اعلام شده تا به کارگیری پهپاد و رونمایی از موشک جدید عیاش می شد، حضور میدانی تمام مردم فلسطین در تمام فلسطین اشغالی در ابراز همراهی با مقاومت، نقطه قوت این عملیات بود. همزمان با آغاز عملیات مقاومت، مردم فلسطین در کرانه باختری و شهرهای فلسطینی نشین اراضی اشغالی 1948 به خیابان‌ها آمده، علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی دست به اعتراض زدند. اعتراضاتی که به درگیری‌های شدید ختم شد و نوعی هراس را در رژیم صهیونیستی به وجود آورد.

عملیات شمشیر قدس هم از حیث میدانی و عملیاتی و هم از حیث حضور گسترده مردم یک تحول بزرگ بود که نتیجه آن بازدارندگی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در تمام گستره فلسطین تاریخی بود و این بازدارندگی رژیم صهیونیستی را از دست درازی‌های مستمر بازداشت. حالا صهیونیست‌ها برای از بین بردن این بازدارندگی دست به هر اقدامی می‌زنند که یکی از این اقدامات قرار دادن شاخه سیاسی جنبش حماس در لیست سازمان‌های تروریستی در انگلستان و ممنوعیت هرگونه حمایت از جنبش حماس در این کشور است.

فرار قهرمانه 6 اسیر فلسطینی از زندان جلبوع

ششم سپتامبر 2021، زندان جلبوع رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین اشغالی 1948 شاهد، فرار 6 اسیر قهرمان فلسطینی از این زندان فوق امنیتی بود. فرار این 6 فلسطینی موجی از شادی را در میان فلسطینی‌ها و موجی از هراس را در میان صهیونیست‌ها به وجود آورد. این اسیران که 5 نفر از آنان وابسته به جنبش جهاد اسلامی فلسطین و 1 نفر دیگر از فرماندهان گردان‌های شهدای الاقصی بودند توانستند با حفر تونلی چند صد متری- که به تونل آزادی مشهور و به نمادی جدید در میان فلسطینی ها تبدیل شد- از زندانی فرار کنند که در میان زندان‌های رژیم صهیونیستی به زندان امنیتی و حفاظت شده مشهور است.

هرچند پس از گذشت 2 هفته همه 6 زندانی فلسطینی در کرانه باختری و قدس دستگیر شدند اما این اقدام شجاعانه آنها موجی جدید از امید به آزادی را در میان فلسطینی‌ها به وجود آورد.

از نتایج مهم این اقدام آن بود که مقاومت فلسطین با تأکید بر بازدارندگی به وجود آمده دشمن را یک بار دیگر تهدید کرد در صورتی که بر اسیران فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی به خاطر فرار این اسیران، فشار وارد شود با پاسخ مقاومت مواجه خواهد شد و همین امر با به رخ کشیدن بازدارندگی مقاومت به صهیونیست‌ها ، موجب تثبیت این بازدارندگی شد.

نتیجه دیگر آن ایجاد موجی از امید میان اسیران فلسطینی مبنی بر این بود که آزادی از زندان‌های رژیم صهیونیستی مقدور است. طبیعی بود که رژیم صهیونیستی فشار خود بر اسیران فلسطینی را تشدید کند این تشدید فشار موجب شد جمعی از اسیران فلسطینی که تعداد آنها 1400 نفر بود در مقابله با فشارهای رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب غذا بزنند. این اعتصاب بزرگ موجب عقب نشینی آنی صهیونیست‌ها شد و آنها در کمتر از 5 روز با قبول شرایط اسیران فلسطینی، فشار به وجود آمده را قطع کردند. این جریان یک همبستگی جدید را در بین اسیران فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی ایجاد کرد که اثرات آن در سال جاری خود را در قالب فشارهایی که اسیران فلسطینی می توانند بر رژیم صهیونیستی اعمال کنند، نشان خواهد داد. ضمن آنکه برخی از اسیرانی که اعتصاب غذا کرده بودند با استمرار این اعتصاب، به خواسته‌های قانونی خود رسیده، برخی از آنها از بازداشت اداری بیرون آمدند.

 صدور حکم اعضای حماس در عربستان 

یکی از تحولات عرصه فلسطین در سال 2021 صدور احکام اعضای بازداشت شده جنبش حماس در عربستان سعودی بود. ضمن تبرئه برخی از زندانیان که تعدادی از آنها اردنی و بیشترشان اعضا و وابستگان به جنبش حماس بودند اعضای اصلی وابسته به حماس، به 6 ماه تا 20 سال زندان محکوم شدند. جرم آنها همکاری با جریان‌های تروریستی و برهم زدن امنیت عربستان مطرح شد.

این اقدام عربستان در ادامه خوش رقصی‌های محمد بن سلمان برای رژیم صهیونیستی از سوی تحلیلگران منطقه‌ای، اقدامی در جهت نزدیک شدن به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و محدود کردن گروه‌های مقاومت در داخل عربستان توصیف شد. کما اینکه پس از این اقدام اخبار متعددی از دیدارهای مخفی مقامات عربستانی با مقامات رژیم صهیونیستی منتشر شد و اخبار ضد و نقیضی به گوش رسید که از امضای توافق عربستان با رژیم صهیونیستی در سال 2022 خبر می داد.

عرصه فلسطین با تحولاتی که در سال 2021 به خود دید باز هم محمل تحولات داغی در سال 2022 خواهد بود که برآورد آن استمرار تنش بین مقاومت و رژیم صهیونیستی خواهد بود. شرایط به وجود آمده به نظر می رسد محمل درگیری را آماده‌تر از قبل کرده است. به ویژه آنکه کابینه جدید رژیم صهیونیستی پس از 3 سال تعلیق رسماً تشکیل شد و حالا پرونده‌هایی که سال گذشته به نتیجه نرسیدند مثل پرونده اسیران رژیم صهیونیستی دربند مقاومت، در سال آینده از پرونده های داغ عرصه فلسطین خواهند بود. ضمن آنکه بازدارندگی به وجود آمده زمینه تحولاتی خواهد شد که برخی از آنها می‌توانند بسیار پرحرارت و داغ باشند؛ تحولاتی که می‌توانند منطقه را در یک غافلگیری قرار دهند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)